Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene

Disertație
8/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 55 în total
Cuvinte : 18743
Mărime: 109.55KB (arhivat)
Publicat de: Atena Fărcaș
Puncte necesare: 12

Cuprins

  1. Capitolul 1. Consideraţii generale privind resursele financiare în statele membre ale Uniunii Europene 3
  2. 1.1.Resurse financiare publice 3
  3. 1.2.Principalele impozite din ţările membre ale Uniunii Europene 6
  4. Capitolul 2. Studiu comparativ privind dimensiunea resurselor financiare publice în ţări membre ale Uniunii Europene 10
  5. 2.1. Aspecte specifice privind fiscalitatea în ţările membre ale Uniunii Europene 10
  6. 2.2. Resurse ale bugetelor de stat în ţări membre ale Uniunii Europene 15
  7. 2.2.1 AUSTRIA 15
  8. 2.2.2 BELGIA 16
  9. 2.2.3 FRANŢA 20
  10. 2.2.4 GERMANIA 22
  11. 2.2.5 MAREA BRITANIE 25
  12. 2.3.Resurse ale bugetului asigurărilor sociale în ţările membre ale Uniunii Europene
  13. 2.4.Resurse ale bugetelor locale în ţările membre ale Uniunii Europene 30
  14. Capitolul 3. Dimensiunea resurselor financiare publice în România 32
  15. 3.1. Resurse ale bugetului de stat în România 32
  16. 3.2. Resurse ale bugetului asigurărilor sociale în România 37
  17. 3.3. Resurse ale bugetelor locale în România 39
  18. Capitolul 4. Concluzii şi propuneri 41
  19. Bibliografie 43

Extras din disertație

Capitolul 1. Consideraţii generale privind resursele financiare în statele membre ale Uniunii Europene

1.1.Resurse financiare publice

Pentru o desfăşurare normală a societăţii moderne este nevoie de resurse materiale, valutare, umane, informaţionale dar şi de resurse financiare, cărora le revine o importanţă majoră. Într-o societate de tip modern în mod frecvent se întâmplă ca necesarul de resurse financiare să fie depăşit de cerere, aceasta crescând într-un ritm rapid. Pentru o bună funcţionare a unei societăti este importantă colectarea de resurse financiare suficiente într-un mod adecvat, împreună cu alocarea şi utilizarea acestora în mod eficient şi eficace. Importanţa resurselor financiare în economia unui stat este reprezentată în principal de modul în care acesta alege să le constituie, acest fapt putând avea repercursiuni majore asupra distribuţiei veniturilor în economie.

Resursele financiare publice sunt definite de către Gheorghe Filip ca totalitatea mijloacelor băneşti ce sunt administrate de către autorităţile publice în scopul îndeplinirii funcţiilor şi sarcinilor ce le revin acestora, asigurând funcţionarea structurilor organizatorice corespunzătoare reprezentate de instituţii publice centrale şi locale, întreprinderi de stat etc. Ele se caracterizează şi prin faptul că aparţin de drept statului, respectiv autorităţilor publice şi sunt utilizate pentru satisfacerea nevoilor de consum public .

Conform opiniei lui Iulian Văcărel (2006) resursele financiare, la nivel naţional, cuprind ansamblul resurselor financiare ale autorităţilor şi instituţiilor publice, resursele întrepinderilor publice şi private, resursele organismelor fără scop lucrative, precum şi resursele populaţiei. Volumul resurselor financiare ale unei societăţi depinde de mărimea produsului intern brut, dar şi de posibilitatea apelării la resurse financiare externe (împrumuturi, ajutoare, donaţii) .

Resursele financiare publice sunt alcătuite din resursele administraţiei centrale şi locale, resursele necesare protecţiei şi asigurărilor sociale de stat şi resurselor instituţiilor şi autorităţilor publice cu caracter autonom.

Resursele financiare publice, în constituirea lor sunt influenţate de mai mulţi factori, cum ar fi: factori economici (aceştia imprimă o anumită evoluţie a produsului intern brut ceea ce determină, în cele mai multe cazuri,l sporirea veniturilor impozabile); factori monetari (dobânda, creditul, masa monetară, creşterea preţurilor, de exemplu, duc la sporirea resurselor din impozite şi taxe); factori sociali (aceştia presupun redistribuirea resurselor în scopul asigurării nevoilor de educaţie, protecţie şi asigurări sociale), factori demografici (în anumite condiţii aceşti factori influenţează numărul populaţiei şi măresc numărul contribuabililor), factori politici şi militari (prin măsurile de politică economic, social şi financiară pe care le implică, au ca efect sporirea producţiei şi a veniturilor, creşterea contribuţiilor pentru asigurări sociale, sporirea fiscalităţii, influenţând, în acelaşi timp nivelul resurselor financiare publice), factori de natură financiară (sintetizează influenţa celorlalţi factori prin dimensiunea cheltuielilor publice).

Clasificarea resurselor financiare publice în opinia lui Iulian Văcărel (2006) se face după următoarele criterii: regularitatea folosirii lor, conţinutul economic al proceselor pe care le exprimă formarea resurselor financiare publice, nivelul administrativ la care se mobilizează resursele, modul cum se structurează resursele financiare pe componentele bugetului consolidate şi nu în ultimul rând locul de provenienţă al resurselor financiare publice .

În funcţie de regularitatea folosirii lor întâlnim resurse ordinare şi resurse extraordinare.

Potrivit punctului de vedere al lui Petre Brezeanu (1998), resursele financiare publice ordinare sunt folosite în mod curent şi se încasează la buget cu o anumită regularitate, în cadrul fiecărui exerciţiu bugetar. În această categorie se includ impozitele, taxele şi contribuţiile obligatorii (suportate de persoanele fizice şi juridice). Impozitele sunt resurse indispensabile funcţionării instituţiilor publice. Tot din această categorie fac parte şi veniturile din exploatarea întreprinderilor şi proprietăţilor din sectorul public.

Preview document

Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 1
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 2
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 3
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 4
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 5
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 6
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 7
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 8
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 9
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 10
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 11
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 12
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 13
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 14
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 15
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 16
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 17
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 18
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 19
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 20
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 21
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 22
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 23
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 24
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 25
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 26
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 27
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 28
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 29
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 30
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 31
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 32
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 33
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 34
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 35
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 36
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 37
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 38
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 39
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 40
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 41
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 42
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 43
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 44
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 45
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 46
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 47
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 48
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 49
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 50
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 51
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 52
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 53
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 54
Abordare comparativă privind dimensiunea resurselor financiare în țări membre ale Uniunii Europene - Pagina 55

Conținut arhivă zip

  • Abordare Comparativa privind Dimensiunea Resurselor Financiare in Tari Membre ale Uniunii Europene.doc

Alții au mai descărcat și

Deficitul bugetar în România și în celelalte țări membre UE

I. DEFINIREA CONCEPTULUI a) Deficitul bugetar este o expresie a dezechilibrului financiar public proiectat sau în execuție, care se referă la...

Considerații Generale Privind Fenomenul de Evaziune Fiscală

1.1. SCURT ISTORIC AL LEGISLAŢIEI ROMÂNEŞTI ÎN MATERIA EVAZIUNII FISCALE În România au avut loc mai multe reforme ale sistemului impozitelor...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Resurse Financiare Publice

1. Continutul resurselor financiare publice si alocarea acestora Intr-o economie moderna, de regula, necesarul de resurse depaseste posibilitatile...

Finanțe

1.1. NEVOILE UMANE ȘI TIPOLOGIA BUNURILOR Omul - produs al naturii și al societății se prezintă ca o ființă tridimensională: biologică, socială și...

Finanțe Publice

INTRODUCERE Relatiile financiare au apãrut odatã cu dezvoltarea schimbului de mãrfuri mijlocit de bani, sub forma monedelor metalice, aceasta...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Economia Politicilor Sociale

1. IERARHIZAREA NEVOILOR UMANE Evoluţia istorica a existentei omenirii atat pe plan social, cat şi cultural a determinat o permanenta preocupare...

Ai nevoie de altceva?