Analiza Impozitelor Indirecte in Uniunea Europeana

Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Tema lucrarii mele de disertatie se intituleaza "Analiza impozitelor indirecte in unele state ale Uniunii Europene" si trateaza, pe baza unei documentari adecvate, aspectele cele mai importante din realizarea si colectarea impozitelor indirecte in anumite tari membre ale Uniunii Europene.
Impozitele constituie componenta tot mai importanta a vietii economice, prin intermediul careia statul isi procura resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor publice, de a carei realizare depinde indeplinirea functiilor sale.
Impozitele indirecte se percep de la toti cei care consuma bunuri din categoria celor impuse sau beneficiaza de anumite servicii, indiferent de veniturile, averea sau situatia personala a acestora.
Am ales aceasta tema deoarece am vrut sa-mi insusesc mai multe cunostinte in domeniul finantelor, in special cu privire la modul de percepere al impozitelor indirecte, al politicii fiscale adoptate in consolidarea sistemului fiscal, dar si al stadiului de dezvoltare al unei tari care este dependent, intr-o poportie insemnata de istoria propriului sistem fiscal, de modul in care acesta este conceput si functioneaza.
La nivelul Uniunii Europene (UE), politica fiscala este subordonata tratatului de infiintare a Comunitatii Europene, care prevede urmatoarele aspecte:
- eliminarea taxelor vamale intre tarile membre si a oricaror altor masuri cu efect similar;
- asigurarea liberei concurente in cadrul pietei comune, in acest sens avandu-se in vedere in special impozitele indirecte (taxa pe valoarea adaugata si accizele). 
Cel mai important obiectiv, pe termen lung, consta in inlaturarea diferentelor in ceea ce priveste cotele si metodele de aplicare al impozitelor indirecte.
In baza Tratatului privind functionarea Uniunii Europene, pentru a asigura buna functionare a pietei unice, UE dispune de competente in materie de armonizare a legislatiilor privind impozitarea indirecta, inclusiv in ceea ce priveste baza si cotele de impozitare.
Am considerat necesara si in acelasi timp suficienta structurarea lucrarii mele in trei mari capitole. Astfel, primul capitol se intituleaza "Politica fiscala in Uniunea Europeana - Consideratii generale", in care am abordat urmatoarele aspecte, si anume: notiunea de politica fiscala si sistem fiscal in Uniunea Europeana, conceptul de suveranitate fiscala, baza legala a politicii fiscale la nivelul UE, notiunea de aquis comunitar, necesitatea armonizarii fiscale precum si problemele politicii fiscale la nivelul UE.
In capitolul 2, intitulat "Impozitarea indirecta in Uniunea Europeana", am prezentat principalele caracteristici ale impozitelor indirecte precum si structura acestora, TVA in UE, accizele armonizate, taxele vamale in UE precum si anumite masuri de ameliorare a colectarii impozitelor indirecte la nivel european.
In capitolul 3, intitulat "Studiu de caz privind analiza impozitelor indirecte in unele tari ale Uniunii Europene" am realizat o analiza detaliata a impozitelor indirecte, pe perioada anilor: 2000-2010, in unele tari din Uniunea Europeana si anume: Danemarca, Suedia, Spania, Italia si Romania, la care am adaugat si media UE27, pentru a realiza o comparatie cat mai relevanta.
1. POLITICA FISCALA IN UNIUNEA EUROPEANA
- CONSIDERATII GENERALE
1.1. NOTIUNILE DE POLITICA FISCALA SI SISTEM FISCAL IN UNIUNEA EUROPEANA
In literatura de specialitate nu s-a intalnit o definitie a termenilor de ,,politica fiscala a Uniunii Europene" si de ,,sistem fiscal al Uniunii Europene". Politica fiscala a unui stat poate fi definita, ca fiind optiunea guvernului unei tari in materie de impozite si taxe sau ansamblul reglementarilor unei tari pentru stabilirea impozitelor si taxelor, in vederea asigurarii resurselor ce sunt necesare in vederea efectuarii cheltuielilor publice.
Insa, la nivelul Comunitatii Europene aceasta definitie nu poate fi utilizata, deoarece Uniunea Europeana (UE) nu poate fi privita intr-un mod simplist, la fel ca un stat oarecare.
De-a lungul timpului, conceptiile privind UE au fost impartite din perspectiva a doua importante puncte de vedere: prima conceptie considera Comunitatea Europeana ca fiind organizata ca o confederatie, respectiv o uniune de state independente. Conform aceastei idei, Comunitatea este o organizatie supranationala si prin urmare politica fiscala de la nivelul Uniunii nu urmareste aceleasi obiective ca si politica fiscala a unei natiuni. Prin urmare, o definitie a politicii fiscale a UE, similar ca pentru o natiune independenta, in acest context, este complet eronata. Prin urmare, nu se poate spune ca politica fiscala comunitara reprezinta optiunea decidentului public de a-si stabili impozitele, taxele si celelalte contributii sociale, in vederea realizarii politicii sale de venituri si cheltuieli publice. Privind UE ca pe o confederatie, politica fiscala comunitara se poate defini drept un ansamblu de politici fiscale nationale, coordonate intre ele in cadrul unui spatiu bine definit (zona UE) , in scopul obtinerii compatibilitatii impozitelor statelor membre, in vederea asigurarii unei bune functionari a pietei comune. Conform tratatelor comunitare, UE nu are puterea de a crea sau de a percepe impozite si taxe, rolul acesteia fiind doar unul subsidiar in privinta impozitelor. (Tatoiu, 2008)
Pentru realizarea unei integrari si a unei Uniuni Economice depline, institutiile europene au elaborat un set de norme juridice care asigura si completeaza concretizarea prevederilor Tratatului Comunitatii Europene si care formeaza asa numitul drept fiscal comunitar. Nu se poate discuta despre sistemul fiscal al Uniunii Europene fara a se mentiona notiunea de drept fiscal comunitar prin care se intelege ,,ansamblul coerent al normelor juridice emise de institutiile Uniunii Europene cu scopul de a asigura controlul comunitar asupra fiscalitatii nationale a statelor membre (si a celor aflate in curs de aderare), de a se infaptui politica de armonizare fiscala la nuvelul tuturor tarilor comunitare si de a se implementa mecanismele contencioase legate de aceste aspecte" (Minea, S.M., Coastas, C.F., op.cit.: 310-311).
A doua conceptie priveste curentul actual, care se definitiveaza insa treptat-treptat. Este vorba despre sistemul fiscal comunitar care este abordat din perspectiva federalismului fiscal. Daca Uniunea Europeana este privita ca fiind o federatie si politica fiscala este apreciata ca fiind aceea a unui stat federal, bazat pe trei niveluri de organisme administrative: federale, statale si locale, politica fiscala din UE se poate definii in mod similar cu cea nationala. Asadar, din acest punct de vedere, politica fiscala a Uniunii Europene reprezinta ansamblul reglementarilor privind stabilirea si perceperea impozitelor, taxelor si a celorlalte resurse fiscale ale Comunitatii Europene. In prezent, UE nu are capacitatea de a crea impozite, aceasta responsabilitate fiind lasata in seama statelor membre. Prin urmare, in continutul expresiei ,,stabilirea si perceperea impozitelor" se aduce referire doar la identificarea si procurarea resurselor financiare aflate la dispozitia Comunitatii, respectiv: taxele vamale asupra importurilor externe Uniunii Europene, impozitele agricole, accize, un procent din taxa pe valoarea adaugata, calculate pe baze armonizate. (Tatoiu, 2008)
O alta abordare a definitiei fiscalitatii comunitare este aceea ca prin politica fiscala a UE se urmareste stabilirea volumului si provenienta resurselor de alimentare ale fondurilor Comunitatii si realizarea obiectivelor urmarite, cu precizarea mijloacelor de indeplinire a acestora. Aceasta abordare, desi simplista, este una exacta, deoarece prin politica fiscala a UE se asigura resursele proprii ale Comunitatii, conform articolului 269 din Tratatul Comunitatii Europene, ,,fara a aduce atingere altor venituri". Sistemul propriu de resurse al Comunitatii Europene este hotarat de catre Consiliu, cu unanimitate de voturi, la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European. Aceste resurse sunt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor Comunitatii, in vederea indeplinirii obiectivelor stabilite prin politicile generale ale UE, cheltuieli care sunt prevazute prin Tratatul CE sau prin acte adoptate in virtutea acestui tratat.
Politica fiscala actuala a Uniunii Europene este de fapt, un proces de coordonare (aflat inca in plina desfasurare) a tuturor politicilor fiscale a statelor membre, care isi pastreaza suveranitatea fiscala, iar aceste state printr-un efort considerabil, incearca sa stabileasca structuri similare ale unei politici fiscale, axate pe elementele definitorii daca nu identice, cel putin apropiate. Nu se poate vorbi insa, de o politica fiscala comuna a statelor membre la nivelul Uniunii Europene, ci doar de un proces de armonizare a politicilor fiscale a statelor comunitare. Aceasta inseamna coordonarea impozitelor la nivelul UE pentru a asigura compatibilitatea acestora si nu o reglementare unitara a impozitelor in Uniunea Europeana.
In acelasi fel trebuie privit si sistemul fiscal in Uniunea Europeana, fie ca o colectie de sisteme fiscale nationale (in contextul ideii de confederatie), fie ca un sistem unic (in contextul federalismului fiscal). In acest context, sistemul fiscal din UE se poate defini ca un ansamblu de decizii, prin care se realizeaza influentarea considerabila a sistemelor fiscale a tarilor membre ale Uniunii Europene si se asigura compatibilitatea acestora, in scopul realizarii obiectivelor stabilite prin tratatul Comunitatii Europene.


Fisiere in arhiva (1):

  • Analiza Impozitelor Indirecte in Uniunea Europeana.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!