Introducere . ... 3 1. Capitolul I: Autismul- Notiuni generale despre autism... ... .. . 4 1.1. Notiuni teoretice despre autism .. . 4 1.2. Criterii de diagnostic . . . . 4 1.3. Dezintegrarea senzoriala - Fragmentarea lumii ... . . . . ... . 6 1.4. Teorii si perspective de abotdare a autismului . 7 1.5. Caracterizarea copilului cu autism . . . .. . 7 1.6. Studii pe parintii care au copii cu autism .16 2. Capitolul II: Metode de interventie in recuperarea copiilor cu tulburari de spectru autist ..18 2.1. Rolul psihoterapiei ...18 2.2. Terapia logoediei ..18 2.3. Terapia ocupationala .20 2.4. Terapia A.B.A ...25 2.5. Metoda PECS 25 2.6. Metoda TEACCH ..26 2.7. Metoda Emotia de a cunoaste si dorinta de a exista ..27 2.7.1 Introducere 27 2.7.2 Cadre teoretice si epistemiologice de referinta ale metodei . . 28 3. Capitolul III -Anxietatea - Fundamentarea stiintifica a conceptului anxietate ... 33 3.1. Notiuni generale despre anxietate ... .33 3.2. Teorii ale anxietatii .. 35 4. Capitolul IV: Metodologia cercetarii . . . .37 4.1. Obiective . .38 4.1.1 Obiective generale .38 4.1.2 Obiective aplicative ... 38 4.2. Ipoteze . .39 4.3. Variabile . ..39 4.4. Metode si instrumente ..39 4.5. Studiu de caz... ..42 4.6. Concluzii si recomandari ..54 Bibliografie
Introducere Un suras nu costa nimic, dar ca valoare el devine inestimabil. Am invatat sa descifrez in mine slabiciunile si problemele copiilor cu nevoi speciale si astfel mi s-a deschis o noua perspectiva. Intelegandu-i si apreciindu-i am invatat sa-i iubesc, nu numai intr-un sens emotional sau sentimental ci ca o modalitate de a extinde ajutorul si de a-i duce cat mai departe posibil. Apropierea de copiii cu nevoi speciale reclama preocuparea, simpatia, dragostea si iubirea. Acesti copii trebuie tratati ca oameni minunandu-i cu lumina ochilor, incalzindu-i cu caldura inimilor noastre, dupa cum soarele ne incalzeste pe noi toti fara sa ne diferentieze in vreun fel. Afectivitatea, intuitia si sensibilitatea sunt foarte valoroase atunci cand lucram cu astfel de copii cu nevoi speciale. Daca stim sa privim ceea ce este pozitiv, bun in copil si anume calitatile sale spirituale, aceasta atitudine va stimula, prin ea insasi dezvoltarea copilului si posibilitatile sale de afirmare. In cadrul familiei are loc modelarea personalitatii copilului, trecerea de la un comportament normativ (reglat din exterior), la un comportament normal (bazat pe autoreglare si autonomie). Familia, fiind un mediu afectiv emotional si protector, asigura copilului securitate, ingrijire, sprijin material, moral si educational. De-a lungul anilor am observat ca este important ca parintii sa nu se transforme in terapeuti, sa nu-si piarda rolul de parinte. Legatura dintre parintele si copil este ea insasi un element puternic in recuperarea copiilor cu nevoi speciale. Atunci cand parintele pierde rolul pe care-l are, renunta la legatura afectiva si in acest fel poate crea o lipsa in plus propriului copil. Am ales aceasta tema deoarece am lucrat trei ani ca educator in cadrul Complexului de Servicii pentru Copii cu Handicap- Pitesti. Acest centru ofera activitati complexe sustinute de o echipa multidisciplinara, activitati de abilitare-reabilitare, educationale, logopedice, evaluare sociala, ergoterapie, terapie prin joc-muzica-dans, consiliere psihologica individuala/ de grup pentru parinti si activitati de recreere-socializare. Prezenta lucrare cuprinde 4 capitole si anume: - Primul capitol cuprinde notiuni teoretice despre autism - Capitolul doi cuprinde metode de interventie in recuperarea copiilor cu spectru autist - Capitolul trei cuprinde fundamentarea stiintifica a conceptului anxietatii - Capitolul patru cuprinde metodologia cercetarii-studiu de caz, concluzii si recomandari. CAPITOLUL 1. Autismul-Notiuni generale despre autism 1.1. Notiuni teoretice despre autism Autismul este o boala caracterizata de scaderea capacitatii de a interactiona pe plan social si de a comunica, de comportament stereotip si repetitiv cu simptome ce se manifesta de obicei inaintea varstei de 3 ani. Aproximativ 75% din indivizii afectati manifesta si handicap mintal. Desi denumirea initiala a evidentiat ca autismul infantil e observat in copilarie si documentele descriu comportamentul autist la copii, acum este clar ca autismul e vazut ca o boala pe tot parcursul vietii a carei tip si severitate se modifica in timp odata cu dezvoltarea individului. Autismul este un sindrom comportamental definit de un curs caracteristic si de aparitia simultana a unor comportamente particulare in trei mari domenii. In acest moment, cea mai utilizata definitie a autismului este cea publicata in 1944 de catre Asociatia Psihiatrica Americana in Manualul de diagnostice si statistice al bolilor mintale (Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorder)- DSM-IV. 1.2. Criterii de diagnostic CRITERII DE DIAGNOSTIC DSM IV A.Pentru diagnostic este nevoie de prezenta unui total de 6 sau mai multi itemi din categoriile (1), (2) si (3), cu cel putin 2 itemi din (1) si cate unul din (2) si (3). (1) Afectarea calitativa a interactiunii sociale manifestate prin cel putin doua din urmatoarele simptome: a. incapacitatea de a folosi adecvat comportamentele non-verbale precum: "privirea ochi in ochi", expresia faciala a emotiilor , postura corpului si gesturile care exprima interactiunea sociala. b. incapacitatea de a initia si dezvolta relatii cu cei de aceeasi varsta; c. lipsa nevoii de a cauta motive de bucurie in relatia cu alte persoane (exprimate prin incapacitatea de a se bucura aratand, cautand sau aducand un obiect de interes comun); d. absenta reciprocitatii emotionale si sociale; - Afectarea calitativa a comunicarii manifestate prin cel putin unul din urmatoarele simptome: a. intarzierea sau absenta totala a dezvoltarii limbajului vorbit (neacompaniat de incercari de a compensa prin moduri alternative gesturile, mimico-pantomimice); b. la copiii cu un limbaj adecvat este prezentata o inabilitate profunda de a initia si sustine o conversatie cu alte persoane; c. folosirea unui limbaj stereotip si repetitiv sau idiosincrazic; d. absenta unui joc elaborat, spontan, credibil sau a jocului social - imitativ potrivit nivelului de dezvoltare. (3) Patternuri specifice de comportament cu interese si activitati restrictiv repetitive si stereotipe manifestate prin cel putin unul din urmatoarele simptome: a. preocupare anormala ca interes si intensitate pentru un comportament stereotip si repetitiv; b. inflexibilitate la schimbare, aderenta nefunctionala la ritualuri specifice sau la rutina; c. manierisme motorii stereotipe si repetitive (rasuciri ale degetelor, mainilor, fluturari ale mainilor, miscari complexe ale intregului corp); d. preocuparea permanenta pentru o anumita parte a unui obiect. B. Functionare anormala sau intarziere in dezvoltare a cel putin uneia dintre urmatoarele arii, cu debut inainte de 3 ani: 1. interactiune sociala; 2. limbaj folosit in relatie cu comunicarea sociala; 3. jocul simbolic si imaginativ C. Tulburarea nu este bine delimitata de tulburarea Rett sau de tulburarea dezintegrativa a copilariei.
Victor Badea,Tehnici de interventie in consilierea psihologica; Cucu-Ciuhan, Geanina ,Interventie experientiala in abordarea tulburarilor disruptive la copil : diagnostic si psihoterapie de; Teorii clasice ale personalitatii de: Cucu-Ciuhan, Geanina; Vitalia, Ileana-Loredana; Raban-Motounu, Nicoleta Geanina Cucu-Ciuhan, Psihoterapie si terapii de familie, Editura Universitatii din Pitesti, 2001 Cucu-Ciuhan G. (2014), Managementul stresului. Aplicatii ale psihoterapiei experientiale centrate pe emotii, Editura SPER, Bucuresti Avramescu, M (2002), Defectologie si logopedie, Bucuresti, Editura Fundatia Romaniei de maine; Bootzin, Rider, (1983), Tehnici behavioriste si biofeedback in tratarea insomniei; David, D (2006), Tratat de psihoterapii cognitive si comportamentale, Iasi, Editura Polirom; Holdevici, I (1997), Elemente de psihoterapie, Bucuresti, Editura All; Lucrare de dizertatie ,,Impactul cognitiilor parentale si al comportamentelor disruptive ale copiilor cu tulburari de spectru autist asupra distresului parental"(2011), UBB Cluj-Napoca Muresan, C (2004), Autismul infantil. Structuri psihopatologice si terapie complexa, Cluj Napoca, Editura Universitatii Babes Bolyai; Freud, A (2002), Eul si mecanismele de aparare, Bucuresti, Editura Fundatiei Generatia; Freud, S (2011), Opere esentiale.Vol.7. Nevroza, Psihoza, Perversiune, Bucuresti, Editura 3; Freud, S (2011), Opere esentiale.Vol. 10. Simptom si Angoasa, Bucuresti, Editura 3; Revista "Invingem autismul", 2013); May, R (1950), Descoperirea fiintei - Fundamentele Analizei Existentiale, Bucuresti, Editura 3; Mineka, R (1984), Invatarea:aplicatii pe oameni si animale; Klein, M (2010), Psihanaliza copiilor, Bucuresti, Editura 3; Sullivan, H.S.(1953), Teoria interpersonala a psihiatriei; Watson B, Rayner R (1920), Reactiile emotionale conditionate, Jurnalul de Psihologie Experimentala.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.