Aptitudinea Pedagogica a Profesorului Vazuta prin Prisma Stilului de Management

Cuprins disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE pag. 3
CAPITOLUL I CONCEPTUL DE APTITUDINE pag. 4
1.1. Definirea aptitudinilor pag. 4
1.2. Categorii de aptitudini pag. 7 1.3. Dezvoltarea aptitudinilor pag. 10
CAPITOLUL II INFLUENTA APTITUDINII PEDAGOGICE ASUPRA STILULUI
DE MANAGEMENT AL CADRULUI DIDACTIC pag. 14
2.1. Specificul aptitudinii pedagogice d.p.d.v. al stilului de management pag. 14
2.2. Structura aptitudinii pedagogice a managerului din invatamantul primar pag. 17 
CAPITOLUL III MODELE DE ANALIZA A MANAGEMENTULUI
APTITUDINILE PEDAGOGICE pag. 25
3.1. Abordarea din perspectiva managementului calitatilor cadrului didactic pag. 25
3.2. Abordarea din perspectiva managementului trasaturilor de personalitate pag. 30
CAPITOLUL IV OBIECTIVELE SI METODOLOGIA CERCETARII pag. 38 4.1. Importanta studierii temei pag. 38
4.2. Obiectivele cercetarii pag. 39 
4.3. Metodologia cercetarii pag. 39 
4.4. Prezentarea rezultatelor si interpretarea lor pag. 41 
CONCLUZII pag. 49 
BIBLIOGRAFIE pag. 51 
ANEXE pag. 53


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Considerate insusiri fizice sau psihice care asigura reusita intr-o anume activitate, aptitudinile constituie componente ale personalitatii. Orice activitate umana, pentru a fi eficienta trebuie sustinuta de aptitudini, capacitati, motivatii. Aptitudinea pedagogica este un ansamblu de calitati necesare unei persoane care exercita profesiunea de educator, o serie de insusiri psiho-fizice ale cadrului didactic ce faciliteaza succesul, performanta in munca cu elevii. 
Un bun invatator, ca sa-si cunoasca cat mai bine elevii, sa le transmita noile cunostinte corect prin metode cat mai variate, sa aibe rezultate foarte bune in procesul de predare-invatare, trebuie sa detina anumite aptitudini pe care le voi clasifica si le voi dezbate in capitolele ce urmeaza. 
Pe parcursul lucrarii voi vorbi despre conceptul de aptitudine in general, categoriile de aptitudini si dezvoltarea lor. Voi incerca sa dezvolt conceptul de aptitudine pedagogica, insistand pe trasaturile de personalitate ale invatatorului.
Am ales acesta tema pentru ca in ultimii ani, pregatirea cadrelor didactice pentru ciclul primar se realizeaza si la nivel de Colegii Pedagogice Universitare si pentru ca multe cadre didactice sunt necalificate, suplinitori, mai ales in mediul rural.
Pentru ca succesele in activitatea unei scoli depind in mare masura de conducatorul ei, voi urmari, printr-un chestionar, parerea unor directori de scoala, cu experienta, mai nou manageri scolari. Acest chestionar urmareste cunoasterea portretului actiunilor invatatorului/institutorului. 
Avand in vedere ca invatatorul preda toate disciplinele el trebuie sa aiba un bagaj larg de cunostinte, sa posede cunostintele de baza la toate obiectele de invatamant, sa fie specializat pentru a lucra cu copiii de 7-11 ani, un bun psihopedagog, bun organizator, cu multa daruire fata de activitatea sa, multa dragoste pentru copii. Nu poti exercita aceasta meserie de profesor daca nu ai o pregatire temeinica de specialitate, nu poti pregati pe altii daca tu nu esti bine pregatit. In opinia directorilor cea mai buna imbinare de specializari a fost educator-invatator.
Pentru ca voi urmari cunoasterea portretului actiunilor cadrului didactic, cele mai semnificative actiuni specifice activitatii invatatorului/instituitorului sunt: sa proiecteze activitate didactica, sa controleze zilnic elevi, sa patrunda in gandirea lor, sa stabileasca adecvat relatii cu copiii, sa observe semnele dezvoltarii elevilor.
Daca toate aceste calitati sunt dezvoltate peste nivelul mediu si sunt bine armonizate ele pot favoriza aparitia in timp a tactului pedagogic ce-l ajuta pe invatator sa-si organizeze eficient munca, sa aiba atitudini adecvate fata de elevi in diverse situatii. Ca in orice alt domeniu creatia necesita si in activitatile cadrului didactic mult efort, flexibilitate, fluiditate a gandirii, exigenta fata de sine.
Cum invatatorul este cel dintai care transmite generatiilor tinere primele cunostinte, le indruma primii pasi, consider ca citind aceasta lucrare ne vom da seama daca avem acele calitati si aptitudini necesare pentru a fi un bun invatator.
CAPITOLUL I
CONCEPTUL DE APTITUDINE
1.1. Definirea aptitudinilor
In structura de ansamblu a personalitatii omului nou, aptitudinile trebuie sa detina un loc important constituind subsistemul sau executiv, responsabil de cantitatea si calitatea produselor activitatii, ceea ce face ca dezvoltarea lor sa apara pentru munca educativa ca un obiect de stricta necesitate.
Termenul ,,aptitudine" deriva din latinescul aptus ,,apt de " si defineste o dispozitie nativa sau dobandita pentru ceva.
Bonnardel, Werner I.F.F. s.a.(dupa Victor Oprescu) considera ca in studiul aptitudinilor pot fi identificate trei etape distincte.
Prima etapa este cuprinsa intre sfarsitul secolului al XIX-lea si anul 1920. In aceasta etapa, definita ca dogmatica, preocuparile au fost orientate inspre problemele genezei si naturii aptitudinilor. Prima etapa a fost dominata de ipoteza caracterului innascut al aptitudinilor, ipoteza initiata de Galton.
A doua etapa cuprinsa intre anii 1920-1936 este denumita eseista. In aceasta etapa, atentia a fost orientata spre analiza si descrierea diverselor caracteristici structurale si operationale ale aptitudinilor, mai cu seama ale celor profesionale tehnico-industriale.
A treia etapa, denumita structuralista, se defineste prin intensificarea investigarii complexelor caracteristici ale aptitudinilor, a ponderii factorilor ce le caracterizeaza, precum si prin elaborarea diverselor mijloace de testare a factorilor structurali ai aptitudinilor.
Problematica aptitudinilor, impusa atentiei inca in conditiile dezvoltarii marii industrii, deci ale adancirii diviziunii muncii, avand deci un oarecare istoric, este si azi insa destul controversata, ea denota inca multe neclaritati, unele incepand chiar cu terminologia. In aceasta idee, in diferite limbi, au circulatie o multime de termeni (aptitude, ability, capacity etc.), termeni utilizati sau acceptati frecvent cu acelasi sens, dar care nu desemneaza aceeasi realitate si care, cum observa N. Jurcau nu precizeaza in suficienta masura legatura intrinseca dintre premisele ereditare si rezultatele obtinute pe baza exercitarii unei activitati adecvate. (16)
Aptitudinile reprezinta insusirile psihice si fizice relativ stabile care-i permit omului sa efectueze cu succes anumite forme de activitate.
O aptitudine izolata oricare ar fi, nu poate singura sa asigure succesul intr-o activitate sau alta. Oricat ar fi de dezvoltat spiritul de observatie, aceasta singura aptitudine nu poate sa asigure obtinerea unor succese insemnate in literatura, pictura, botanica sau in diferite ramuri ale activitatii, in care aceasta aptitudine este necesara. Efectuarea cu succes a unei activitati depinde de un sir intreg de aptitudini. Astfel, pentru indeplinirea cu succes in munca pedagogica sunt necesare urmatoarele: o conceptie inaintata despre lume, un fin spirit de observatie, interese multilaterale, multa rabdare, dragoste pentru copii, capacitatea de exprimare clara, usoara si expresiva, etc. Orice aptitudine se realizeaza prin procese; acestea, uneori, sunt mai numeroase si mai variate, iar, alteori, in cazul altor aptitudini, pot fi mai reduse la numar si mai variate. Rezulta ca acelasi fenomen psihic, sub un anumit aspect, poate fi considerat ca proces, iar sub alt aspect poate fi privit ca aptitudine. De exemplu, intiparirea, pastrarea si reactualizarea informatiei se numesc procese ale memoriei, iar capacitatea organismului de a realiza aceste procese, cu performante superioare, se considera aptitudine. Orice proces psihic raportat la functia sau la performanta, la rezultatul sau, dobandeste caracterul de aptitudine.(22)
Orice copil dezvoltat normal este capabil sa-si insuseasca materialul predat in scoala, dar randamentul fiecaruia este diferit, fiind in functie de aptitudinile pe care si le-a format in decursul procesului instructiv-educativ. Este un fapt binecunoscut ca intr-o clasa nu toti elevii poseda aptitudini pentru literatura, matematica, muzica, desen etc. desi toti sunt capabili sa-si asimileze materialul cerut de programa de invatamant. Asa, de exemplu, unii elevi expun, la literatura, materialul in mod curgator cu lux de amanunte, cu digresiuni interesante, judicios integrate in structura lectiei, intr-un stil colorat, variat si atragator, iar compunerile lor se deosebesc vizibil prin noutate si structurarea originala a ideilor, profunzimea sentimentelor, altii redau acelasi material in mod plat, fara originalitate, repetand ceea ce au invatat aidoma textului din manual. Primii au ajuns la acest randament superior datorita aptitudinii pe care o poseda pentru literatura. Acest lucru este valabil pentru orice talent pentru orice domeniu. 
Prezenta aptitudinilor se constata pe de o parte prin usurinta si rapiditatea cu care se executa o anumita activitate, pe de alta, printr-un randament superior mediei. Trebuie relevat faptul ca notiunea de randament se refera atat la cantitate, cat si la calitate. La aceste caracteristici Leites adauga si inclinatia spre munca.


Fisiere in arhiva (1):

  • Aptitudinea Pedagogica a Profesorului Vazuta prin Prisma Stilului de Management.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!