Aptitudini Cognitive Statice si Dinamice - Inteligenta vs Educabilitatea in Predictia Succesului Academic

Cuprins disertatie Cum descarc?

PARTEA I - FUNDAMENTE TEORETICE
I. APTITUDINILE 
I.1. Aptitudinile- ca latura instrumentala a personalitatii. 7
I.2. Caracterul inascut vs. dobandit.9
I.3. Taxonomii ale aptitudinilor.11
II. INTELIGENTA - ca aptitudine generala
II.1. Definirea inteligentei.14
II.2. Natura inteligentei.18 
II.3. Locul inteligentei in organizarea mentala.19
II.4. Teorii ale inteligentei. 20
II.4.1. Teorii psihometrice. 21
II.4.2. Teorii factoriale. 22
II.4.3. Teorii genetice . .22
II.4.4. Teorii psihocognitiviste . 24
II.4.5. Teorii neuropsihologice . 26
II.4.6. Teorii ecologice. . 27
II.4.7. Teoria triarhica a inteligentei . 27
II.5. Masurarea inteligentei. .29
II.5.1. Teste de inteligenta. 30
II. 5.2. Coeficientul si gradul de inteligenta. 34
III. EDUCABILITATEA - ca trasatura general umana
III.1. Conceptul de educabilitate.37
III.2. Tipuri de educabilitate. 39
III.3. Teorii privind educabilitatea . 40
III.2.a. Teorii ereditariste.40
III.2.b. Teorii ambientaliste. 42
III.2.c. Teorii interactioniste.45
III.4. Cercetari recente privind educabilitatea.47
III.4.1. Vigotski si ZPD. 47
III.4.2. Feuerstein- Teoria modificabilitatii cognitive. 48
III.4.2. Budoff Milton- Evaluarea potentialului de invatare. 50
III.4.4. Campione & Brown . 52
III.4.5. Guthke . 54
III.4.6. Carlson & Wiedl- Evaluarea potentialului de transfer . 54
III.5. Teste pentru masurarea educabilitatii. 55
III.5.1. LPAD . 55
III.5.2. TEDE6.56 
IV APTITUDINEA SCOLARA
IV.1. Performanta scolara- o variabila multidimensionala. .60
IV.2. Factorii psihologici ai reusitei scolare . 62
IV.3. Rolul factorilor intelectuali in obtinerea performantelor scolare. 63
IV.4. Rolul factorilor non- intelectuali in obtinerea performantelor scolare. 64
V. NOI ORIENTARI IN EVALUAREA PSIHOLOGICA A ELEVILOR
V.1. Evaluarea scolara- componenta a actului didactic. . 66
V.2. Paradigma evaluarii dinamice. 67
V.3. Evaluarea statica vs. evaluarea dinamica. 69 
PARTEA A II-A - ORGANIZAREA CERCETARII
1. Obiective, ipoteze, esantion. 74
2. Metodologia cercetarii. 77
2.1. Variabile experimentale . 77
2.2. Analiza si interpretarea rezultatelor. 78
CONCLUZII. .86
BIBLIOGRAFIE. .89 
ANEXE. . . . 91
LISTA TABELE. . 95
LISTA FIGURI. . 95


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Personalitatea este unitatea bio- psiho- sociala constituita in procesul adaptarii individului la mediu si care determina un mod specific, caracteristic si unic de comportare in diversitatea situatiilor externe. Asa definea Mischel acest sistem hipercomplex care a suscitat atentia multor cercetatori.
Functionarea sistemului personalitatii a impus la nivel biologic structurarea trebuintelor fiziologice, a generat la nivel cognitiv trebuintele de informare, cunoastere si intelegere, functionarea la nivel social a atras dupa sine structurarea motivatiei sociale, iar functionarea la nivelul constiintei de sine a determinat diferentierea nevoii de actualizare, de recunoastere, de prestigiu. Diferentele in manifestarile comportamentale in raport cu obiectele si fenomenele din mediul extern au un fundament psiho- fiziologic intrinsec.
Comportamentul fiecarui individ se produce cu un consum de energie si are ca rezultat o stare de adaptare la influentele mediului ambiant. Acesta nu se poate desfasura in mod liber, ci, pentru a obtine rezultate pozitive, trebuie sa se supuna unor conditii restrictive reclamand invingerea unor rezistente interne si depunerea unui efort.
De-a lungul vremii, intelegerea si dezlegarea misterului personalitatii umane i-a preocupat pe multi cercetatori care, tratand tema dupa principii ,, ori"- ,,ori", ,,sau"- ,,sau", de genul celor ,,externaliste" sau ,,internaliste", ,,biologizante" sau ,,sociolizante", ,,ineiste" sau ,,genetice", au argumentat superioritatea unuia sau altuia dintre factori in devenirea umana.
Astazi se afirma din ce in ce mai mult superioritatea modelului relational- dinamic, ,,bazat pe logica binara a coexistentei si a cosubstantialitatii tendintelor, proceselor, caracteristicilor si formatiunilor psiho- fiziologice opuse, reciproc antagonice si complementare" (Golu, 2005, p.241). 
Inca de la aparitia primului test de inteligenta s-a pus problema descoperirii proceselor ce faciliteaza activitatea inteligenta, in primul rand, pentru a intelege si explica functionarea acesteia si, in al doilea rand, pentru a putea interveni in imbunatatirea performantelor prin programe de pregatire.
Aparitia teoriei lui Piaget conform careia inteligenta se construieste ca urmare a dezvoltarii a declansat o serie de noi abordari. Vigotski preia ideea lui, dar considera ca dezvoltarea cognitiva este rezultatul invatarii. Ca urmare, creaza conceptul de ZPD ca rezultat al diferentei dintre ceea ce poate invata un copil singur si ceea ce poate realiza sub indrumarea unui adult. Acest concept este preluat si dezvoltat astazi in cercetari care incearca sa promoveze alt tip de evaluare, o evaluare dinamica care sa permita predictii cu privire la parcursul viitor, dar si proiectarea unor programe de interventie pentru optimizarea dezvoltarii cognitive.
Lucrarea de fata incearca sa aduca argumente in favoarea unei evaluari complexe, statica si dinamica, a copilului astfel incat performantele obtinute sa reflecte capacitatile sale si sa permita, acolo unde este cazul, interventia programelor de invatare.
CAPITOLUL I
Aptitudinile 
I.1. Aptitudinile ca latura instumentala a personalitatii
Personalitatea este o structura vie si complexa. Termenul are mai multe intelesuri, cel mai general referindu-se la om luat ca fiinta bio-psiho-sociala. In evolutia psihicului, numai omul este personalitate, ca sinteza a celor trei dimensiuni: biologicul, psihologicul si socio-culturalul.
Dupa G.V.Allport, personalitatea este organizarea dinamica a acelor sisteme psiho-fizice care determina gandirea si comportamentul caracteristic individului .
Din perspectiva structuralista, personalitatea cunoaste o interpretare triadica, la baza sa situandu-se componentele ce vizeaza: dimensiunea dinamico-energetica-temperamentul, dimensiunea relational- valorica- caracterul si latura instrumentala exprimata prin intermediul aptitudinilor.
Aptitudinile sunt insusiri care, in ansamblul lor, asigura posibilitatea invatarii anumitor cunostinte, priceperi si deprinderi. 
Dictionarul de psihologie defineste aptitudinea ca ,,o trasatura individuala imposibil de observat in mod direct si care poate fi definita prin caracterul analitic, cognitiv sau chiar prin caracterul sau constitutional." (Larousse, 2006, p.107)
Majoritatea psihologilor, atunci cand definesc aptitudinile se refera la rezultatul intrarii lor in functiune. Finalitatea aptitudinilor o reprezinta obtinerea unui randament superior mediei, intr-un anume domeniu de activitate. Notiunea de randament se refera atat la calitatea cat si la cantitatea activitatilor subiectului, la usurinta sau rapiditatea cu care se desfasoara activitatea. Recent, notiunea de randament a fost inlocuita cu cea de: comportament eficient. Aptitudinea este o formatiune psihologica complexa la nivelul personalitatii care faciliteaza un comportament eficient al individului in cadrul activitatii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Aptitudini Cognitive Statice si Dinamice - Inteligenta vs Educabilitatea in Predictia Succesului Academic.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!