Aspecte ale interventiei pentru corectarea tulburarilor de limbaj la copiii cu deficienta mintala

Extras din disertatie Cum descarc?

Limbajul si gandirea se dezvolta in tandem cu formarea si aprofundarea tuturor proceselor psihice si cu largirea volumului de cunostinte, sub indrumarea permanenta a parintilor, cadrelor didactice si a psihologilor, in corelatie cu alti factori. 
Dezvoltarea vorbirii si invatarea corecta a limbajului constituie din partea noastra, a psihologilor- logopezi, o preocupare continua.
Astfel, intreaga experienta instructiv-educativa din cabinetul de psihologie atesta posibilitatea si utilitatea cultivarii limbajului oral, in stransa legatura cu dezvoltarea gandirii, prin exercitii de pronuntie, de exprimare.
Accentul principal in aceasta privinta este pus pe activitatile de comunicare, pe dialogul liber, pe formarea deprinderilor de exprimare corecta, ordonata, a gandirilor de insusire treptata a structurii gramaticale a limbii.
Pentru a favoriza educarea conduitei verbale este necesar ca activitatea educativa sa fie facuta in asa fel incat copiii sa fie stimulati sa participe in cadrul activitatilor in mod activ atat verbal cat si mental, iar in cazul existentei unor copii cu tulburari de limbaj, integrarea acestor copii intr-un program special de recuperare.
Prevenirea si inlaturarea tulburarilor de limbaj constituie o problema complexa a carei rezolvare trebuie sa-i intereseze deopotriva atat pe specialisti cat si pe toti cei chemati sa contribuie la desavarsirea educatiei copiilor. Ca urmare, psihologul-logoped are un rol deosebit in educarea unei vorbiri corecte, factor important in dezvoltarea copilului.
In elaborarea acestei lucrari am pornit de la ideea ca limbajul uman ramane, fara indoiala cel mai complex fenomen psihosocial, una dintre cele mai ,,complexe probleme". El constituie, in istoria universului, actul fundamental de legitimare a omului si de situare a sa pe scara evolutiei si progresului materiei vii.
Confundat si redus la ,,VORBIRE" la formularea verbala, fenomenul limbajului nu poate fi explicat ci dimpotriva, intregul proces al ,,reflectarii subiective a realitatii obiective"devine confuz si misterios.
CAPITOLUL I- Terapia tulburarilor de limbaj 
Delimitari conceptuale
Definitii conform specialistilor :
K. Buhler mentioneaza trei functii esentiale ale limbajului si anume : functia expresiv-emotionala; functia conativa; functia referentiala, designativa sau cognitiva.
A. Ombredane evidentiaza cinci utilizari sau functii principale: Afectiva, Ludica,
Practica, Reprezentationala, Dialectica (discursiva).
Functiile principale ale limbajului, cercetatorilor din acest domeniu sunt urmatoarele: Comunicativa, Designativ - cognitiva, Reglatoare . 
1.1 Etiologia tulburarilor de limbaj: 
-  Cauzele organice centrale ale tulburarilor de limbaj:
-  Cauzele care actioneaza in timpul sarcinii. 
-  Cauzele care actioneaza in timpul nasterii.
-  Cauzele care actioneaza dupa nastere.
-  Cauzele organice periferice ale tulburarilor de limbaj
-  Cauzele functionale ate tulburarilor de vorbire
-  Cauzele psihoneurologice ale tulburarilor de limbaj
-  Cauzele psihosociale ale tulburarilor de limbaj
1.2 Clasificarea tulburarilor de limbaj conform literaturii de specialitate: 
-  Clasificarea lingvistica
-  Clasificarea etiologica
-  Clasificarea morfologica
Specialistii din domeniul lingvistic au remarcat urmatoarele clasificari: 
I.Tulburari de pronuntie;dislalia, rinolalia si dizartria. 
II.Tulburari de ritm si fluenta a vorbirii;balbaiala, tahilalia, bradilalia si mutismul.
III.Tulburari de voce;disfonia, afonia si fonastenia.
IV.Tulburari ale limbajului scris;disgrafia- agrafia si dislexia-alexia.
V.Tulburari polimorfe de limbaj;alalia si afazia.
VI.Tulburari de dezvoltare a limbajului;mutismul electiv sau voluntar,intarzierile in dezvoltarea generala a vorbirii.
VII.Tulburari ale limbajului bazate pe disfunctii psihice: dislogiile, iergonofaziile, ecolaliile, bradifaziile.
1.3. Specificul dislexiei-disgrafiei in debilitatea mintala
A. MODELUL LUDIC
1) Trainingul auditiv.
-  Dezvoltarea atentiei auditive.
-  Dezvoltarea auzului fonematic.
-  Coordonarea audio-motrica
-  Memoria auditiva pe solicitari verbale
2) Training-ul vizual
-  Atentia vizuala.
-  Cunoasterea culorilor:
-  Memorarea vizuala
-  Coordonarea vizuo-motrica.
-  Orientarea spatiala 
-  Organizarea temporala
-  Dezvoltarea capacitatii de simbolizare.
B. MODELUL MIXT-ACTIONAL:
1.Training-ul auditiv
- Dezvoltarea atentiei auditive.
- Dezvoltarea auzului fonematic:
- Coordonarea audio-grafica.
- Dezvoltarea memoriei auditive pe baza solicitarilor verbale
2. Training-ul vizual
-  Organizarea spatiala. 
-  Structura spatiala.
-  Exercitii de vocabular referitoare la orientarea spatiala.
-  Organizarea temporala.
-  Dezvoltarea capacitatii de simbolizare.
-  Abilitatea grafo-motrica.
-  Exercitii grafice.
CAPITOLUL II.
Cadrul teoretic al problemei studiate, Copiii cu deficienta mintala moderata -Aspecte generale
2.1. Delimitari conceptuale
Conform studiilor de specialitate, din categoria copiilor cu cerinte educative speciale fac parte : copiii cu deficiente mintale; copiii cu deficiente senzoriale (vizuale si auditive); copiii cu deficiente fizice (motorii si neuromotorii); copiii cu tulburari de limbaj; copiii cu dificultati de invatare; copiii cu tulburari socio-afective si de comportament; copiii cu deficiente asociate (sindromul Down, surdocecitatea sau deficiente multisenzoriale, autismul).( C. Paunescu si /. Musu (1997, p. 153)


Fisiere in arhiva (1):

  • Aspecte ale interventiei pentru corectarea tulburarilor de limbaj la copiii cu deficienta mintala.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

1. Ghergut, A.,Evaluare si interventie psihoeducationala. Terapii educationale, recuperatorii si compensatorii,Editura Polirom, Iasi, 2011;
2. Ghergut A. , Frumos L. , Raus G.,Educatia special. Ghid metodologic,Editura Polirom,2016
3. Ghergut, A., Sinteze de psihopedagogie speciala, Editura Polirom, Iasi, 2005;
4. Ghergut, A., Neamtu, C., Psihopedagogie speciala. Ghid practic pentru invatamantul deschis la distanta, Editura Polirom, Iasi, 2000;
5. Hategan Carolina Bodea,Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise,Editura Trei, 2016
6. Crososchi Codruta, Csernik Vass Kirmen ,Examinarea complexa a tulburarilor de limbaj. Examinarea tulburarilor de articulatie,Editura: Asociatia Romana pentru Copii Dislexici,2011 
7. Drutu,Ioan (coordonator)STUDII SI CERCETARI IN PSIHOPEDAGOGIA SPECIALA ed. Presa Universitara Clujeana Cluj-Napoca, 2002
8. Paunescu, C., Musu, I., - Psihopedagogie speciala integrata. Handicapul mintal.
Handicapul intelectual, Ed. Pro Humanitate, Bucuresti, 1997
9. Paunescu, C., - Deficienta mintala si organizarea personalitatii,EDP, Bucuresti, 1977
10. Popovici, D.V., Strategii de comunicare augmentativa si alternativa pentru copiii nonverbali, Editura Universitate Bucuresti, Bucuresti, 2016; 
11. Preda, V. (coord., 2000), Orientari teoretico-praxiologice in psihopedagogia speciala, Editura PUC,Cluj-Napoca.
12. Radu, Gh. -  Introducere in psihopedagogia scolarilor cu handicap, Ed. Pro Humanitate,
1999
13. . Radu, Gh. -  Psihopedagogia scolarilor cu handicap mintal, Ed. Pro Humanitate, 2000
14. Rosan A.coord., Psihopedagogie speciala. Modele de evaluare si interventie,Editura Polirom, 2015;
15. Iolanda Tobolcea, Adina Karner-Hutuleac,Terapia logopedica. Implementarea mijloacelor informatice,Editura: Universitatii ,,Alexandru Ioan Cuza", Iasi, , 2010
16. Vrajmas, E., Oprea, V. (coord.), Set de instrumente, probe si teste pentru evaluarea educationala a copiilor cu dizabilitati, UNICEF si Asociatia RENINCO, Bucuresti, 2003;
17. Verza, E si Verza, F., Tratat de psihopedagogie speciala, Editura Universitatea Bucuresti, 2011;
18. Verza, E. si Verza, F., Psihologia copilului , Editura Trei, Bucuresti, 2017;
19. Verza, E. ,Tratat de logopedie, vol.1,Editura Humanitas ,2003
20. Verza, E. ,Tratat de logopedie, vol.I1,Editura Fundatiei Humanitas, 2009


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!