Cuprins
- 1. Administraţia publică . 5
- 1. 1. Administraţia publică centrală şi administraţia publică locală
- 1. 2. Autorităţile administraţiei publice locale, natura lor juridică şi actele pe care le emit sau le adoptă
- 1. 3. Reforma în administaţia publică .12
- 2. Informatizarea administraţiei publice . 16
- 2. 1. Conceptul de „e-administraţie”.16
- 2. 2. Conceptul de „e-guvernare”. 19
- 2. 3. Strategia Guvernului pentru informatizarea administraţiei publice . 20
- 2. 4. Infrastructura pentru reţeaua naţională . 23
- 2. 5. Acţiuni ale administraţiei publice centrale . 26
- 2. 6. Acţiuni ale administraţiei judeţene şi locale . 30
- 2. 7. Integrarea registrelor de stare civilă. 36
- 2. 8. Sistemul de schimburi interactive dintre registrul de proprietate şi autorităţile locale . 39
- 2. 9. Cartea de identitate electronică . 40
- 2. 10. Informatizarea managementului documentelor . 42
- 2. 11. Achiziţia electronică „e-Procurement” . 43
- 3. Instruirea şi specializarea funcţionarilor publici . 44
- 3. 1. Activităţi de instruire şi specializare . 44
- 3. 2. Instruirea primară. 44
- 3. 3. Cursuri de specializare . 45
- 4. Concluzii . 46
- Bibliografie
Extras din disertație
1. Administraţia publică
Activitatea executivă constă în organizarea executării şi executarea în concret a legii şi a actelor normative. Aceasta este realizată de un sistem de organe ce portă denumirea de organe executive. Totalitatea acestor organe ce exercită atribuţii executive formează puterea executivă, alături de celelalte două puteri organizate în stat : legiuitoare şi judecătorească.
După criteriul competenţei materiale, organele executive se clasifică în organe cu competenţă generală şi organe de specialitate, iar din punctul de vedere al competenţei teritoriale distingem între organele centrale şi locale.
1. 1. Administraţia publică centrală şi administraţia publică locală.
Distincţia dintre administraţia publică centrală şi cea locală are la bază utilizarea mai multor criterii cumulative. Ele au în vedere competenţa teritorială şi materială a organelor ce compun administraţia publică şi natura interesului pe care il promovează.
Astfel, administraţia publică centrala îşi exercită competenţa teritorială la nivelul întregului teritoriu naţional, iar cea locală doar la nivelul unităţilor administrativ teritoriale în care au fost alese autorităţile respective.
Pe de altă parte, organele ce compun administraţia publică centrală dispun fie de competenţă materială generală – Guvernul, pe când autorităţiile locale au o competenţă materială ce se circumscrie în jurul realizării interesului local. Nu în ultimul rând, în timp ce administraţia centrală promovează interesul general – naţional, cea locală promovează înteresul localităţii respective având în vedere în primul rând interesul cetăţenilor din respectiva unitate administrativ-teritorială.
1. 2. Autorităţiile administraţiei publice locale, natura lor juridică şi actele pe care le emit sau le adoptă
Legea nr. 215 din 23 aprilie 2001 privind administraţia publică locală, republicată, prevede că autorităţile administraţiei publice în comune şi oraşe sunt consiliile locale, comunale şi orăşeneşti, ca autorităţi deliberative, şi primarii, ca autorităţi executive.
Consiliile locale şi primarii funcţionează ca autorităţi ale administraţiei publice locale şi rezolvă treburile publice din comune şi oraşe, în condiţiile legii.
Consiliile locale
Consiliile locale sunt compuse dintr-un număr de consilieri pe care legea îi determină în funcţie de numărul populaţiei unităţii administrativ – teritoriale. Ei sunt aleşi prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, în condiţiile stabilite de Legea privind alegerile locale.
Consiliul local, ca autoritate deliberativă, este un organ colectiv de conducere care îşi exercită atribuţiile în principal prin adoptarea unor acte normative, denumite hotărâri.
Atribuţiile principale ale consiliilor locale (comunale, orăşeneşti, municipale) se circumscriu în domeniul interesului local, constând din:
a) alege din rândul consilierilor viceprimarul, respectiv viceprimarii, după caz; stabileşte, în limitele normelor legale, numărul de personal din aparatul propriu;
b) aprobă statutul comunei sau al oraşului, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului;
c) avizează sau aprobă, după caz, studii, prognoze şi programe de dezvoltare economico-socială, de organizare şi amenajare a teritoriului, documentaţii de amenajare a teritoriului şi urbanism, inclusiv participarea la programe de dezvoltare judeţeană, regională, zonală şi de cooperare transfrontalieră, în condiţiile legii;
d) aprobă bugetul local, împrumuturile, virările de credite şi modul de utilizare a rezervei bugetare; aprobă contul de încheiere a exerciţiului bugetar; stabileşte impozite şi taxe locale, precum şi taxe speciale, în condiţiile legii;
e) aprobă, la propunerea primarului, în condiţiile legii, organigrama, statul de funcţii, numărul de personal şi regulamentul de organizare şi funcţionare a aparatului propriu de specialitate, ale instituţiilor şi serviciilor publice, precum şi ale regiilor autonome de interes local;
f) administrează domeniul public şi domeniul privat al comunei sau oraşului;
g) hotărăşte darea în administrare, concesionarea sau închirierea bunurilor proprietate publică a comunei sau oraşului, după caz, precum şi a serviciilor publice de interes local, în condiţiile legii;
h) hotărăşte vânzarea, concesionarea sau închirierea bunurilor proprietate privată a comunei sau oraşului, după caz, în condiţiile legii;
i) înfiinţează instituţii publice, societăţi comerciale şi servicii publice de interes local; urmăreşte, controlează şi analizează activitatea acestora; instituie, cu respectarea criteriilor generale stabilite prin lege, norme de organizare şi funcţionare pentru instituţiile şi serviciile publice de interes local; numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii, conducătorii serviciilor publice de interes local, precum şi pe cei ai instituţiilor publice din subordinea sa; aplică sancţiuni disciplinare, în condiţiile legii, persoanelor pe care le-a numit;
j) hotărăşte asupra înfiinţării şi reorganizării regiilor autonome de interes local; exercită, în numele unităţii administrativ-teritoriale, toate drepturile acţionarului la societăţile comerciale pe care le-a înfiinţat; hotărăşte asupra privatizării acestor societăţi comerciale; numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii, membrii consiliilor de administraţie ale regiilor autonome de sub autoritatea sa;
Preview document
Conținut arhivă zip
- Aspecte Privind Informatizarea Administratiei Publice.doc
- LUCRARE-DIZERTATIE-cuprins.doc