Aspecte Stiintifico-metodice in Predarea Citirii si Scrierii in Clasa I

Cuprins disertatie Cum descarc?

ARGUMENT
CAPITOLUL 1
CITITUL SI SCRISUL INSTRUMENTE DE BAZA ALE ACTIVITATII INTELECTUALE
Importanta invatarii citit -scrisului in clasa I
Citirea si scrierea.Rolul lor in procesul invatarii
CAPITOLUL 2
FUNDAMENTE STIINTIFICE ALE PREDARII, CITIRII SI SCRIERII
2.1 Particularitati fonetice ale limbii romane
2.2 Particularitati psihologice ale incepatorilor in invatarea cititului si a scrisului
CAPITOLUL 3
COORDONATELE METODOLOGICE ALE INVATARII CITITULUI SI SCRISULUI
3.1 Pregatirea elevilor pentru invatarea cititului si scrisului in perioada preabecedara
3.2 Invatarea cititului in perioada abecedara
3.2.1. Invatarea cititului - rod al efortului propriu al elevilor
3.2.2. Exercitii de analiza si sinteza fonetica, mijloace de autocontrol
3.2.3. Exprimarea articulata, instrument principal de autocontrol
3.2.4. Formarea campului de citire
3.3 Invatarea scrisului in clasa I
3.3.1. Pregatirea elevilor pentru invatarea scrisului
3.3.2. Etapele invatarii scrierii
3.4 Invatarea citit - scrisului prin jocuri
CAPITOLUL 4
TIPURI DE EXERCITII CARE ASIGURA CORELATIA DINTRE CITIRE SI SCRIERE
4.1 Rolul exercitiului in invatarea cititului si scrisului
4.2 Tipuri de exercitii de scriere corecta
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE
ANEXE
Tipuri de exercitii si jocuri didactice folosite la clasa
Proiecte didactice
Fise de lucru


Extras din disertatie Cum descarc?

ARGUMENT
Procesul formarii deprinderilor de citire si scriere este deosebit de complex, deoarece insesi aceste deprinderi sunt foarte complexe. Bazele formarii lor se pun in clasa I, dar mai indelungat continuand in clasele urmatoare, pana cand cititul si scrisul devin mijloace de autoinstruire.
Fiind cunoscuta valoarea cu totul deosebita a acestor deprinderi, se poate spune ca temelia intregii munci de invatare se pune in clasa I. De optimizarea startului pe care-l iau elevii in clasa I, depinde succesul lor in efortul pe care-l fac pentru acumularea valorilor culturii materiale si spirituale ale omenirii, pentru formarea personalitatii lor.
Cititul si scrisul are o importanta deosebita pentru activitatea de invatare la toate disciplinele scolare. De felul in care elevii si-au insusit in clasa I, capacitatea de a citi, depind randamentul scolar si prevenirea ramanenerii in urma la invatatura. De altfel, este un fapt de necontestat ca, cel putin in primele clase aale scolii "cititorii" buni sunt,iin cele mai multe cazuri, sunt buni si la celelalte obiecte de invatamant. 
Pot spune ca intreaga evolutie a elevilor, atat in scoala, cat si , apoi in viata, depin de masura in care ei si-ai insusit deprinderea de a citi si de a scrie.
Eu mi-am ales aceasta tema tocmai de aceea pentru ca am considerat-o foarte importanta. Lucrand in acest domeniu 
si predand chiar la clasa I am considerat ca activitatea de citire si scriere are o importanta deosebita, deoarece nu poti desfasura nicio alta activitatea la nicio desciplina scolara fara insusirea cititului si scrisului.
De asemenea pe langa formarea deprinderilor de citire si scriere corecta si constienta, prin lectiile de citit-scris am urmarit activizarea si imbogatirea vocabularului copiilor, imbunatatirea exprimarii lor atat din punct de vedere al pronuntiei corecte al fiecarui sunet, dar si sub aspect gramatical, imbogatirea perceptiei, dezvoltarea memoriei, atentiei, a operatiilor intelectuale (analiza, sinteza, comparatie, generalizare), dezvoltarea posibilitatilor de creatie ale copiilor si a interesului pentru invatatura, formarea unei atitudini constiente si perseverente fata de aceasta activitate.
Lucrarea pe care am eleborat-o cuprinde patru capitole strans legate intre ele deoarece vizeaza chiar corelatia dintre citire si scriere. In primul capitol am insistat asupra cititului si scrisului ca fiind instrumente de baza ale activitatii intelectuale, deoarece acestea sta la temelia tuturor activitatilor intelectuale. In capitolul al doilea am prezentat fundamente stiintifice ale predarii citirii si scrierii, referindu-ma la particularitati fonetice ale limbii romane si particularitati psihologice ale incepatorilor in invatarea cititului si scrisului. 
M-am referit numai la cateva particularitati, ele putand fi mult mai amplu dezbatute.
Capitolul al treilea este cel mai important si mai dezvoltat, referindu-se la coordonatele metodologice ale invatarii cititului si scrisului. Acest capitol este impartit in mai multe subcapitole, avand o stransa legatura intre ele. Primul subcapitol se refera la caracterulstiintific al metodei folosite in familiarizarea elevilor cu cititul si scrisul. Al doilea subcapitol se refera la pregatirea elevilor pentru invatarea cititului si scrisului .
In continuare urmatoarele subcapitole se refera la invatarea cititului si scrisului cu toate etapele sale.
Capitolul al patrulea se refera la tipuri de exercitii care asigura corelatia dintre citire si scriere. Primul subcapitol vizeaza rolul exercitiului si specificul lui in invatarea cititului in clasa I. Cel de-al doilea subcapitol se refera la tipurile de exercitii de scriere corecta si anume la copierea, transcrierea, dictarea si autodictarea.
Pentru eleborarea lucrarii am studiat diferite materiale care vizeaza legatura dintre citire si scriere. Participand deseori la intalnirile cu cadrele didactice (comisii metodice, cercuri pedagogice, consfatuiri cu inspectori de specialitate) si discutand despre aceasta tema, am remarcat ca este foarte importanta si tocmai de aceea mi-am ales-o.
CAPITOLUL 1
CITITUL SI SCRISUL, INSTRUMENTE DE BAZA
ALE ACTIVITATII INTELECTUALE
1.1. IMPORTANTA INVATARII CITIT-SCRISULUI IN CLASA I
Limba romana in scoala noastra are o importanta deosebita pentru ca aceasta limba sta la baza formarii intelectuale si morale ale elevilor si constituie principalul instrument de pregatire a lor in vederea insusirii celorlalte obiecte de invatamant. A-i invata pe elevi limba romana inseamna a-i ajuta sa comunice, prin practicarea limbajului oral, a celui scris, citirea, scrierea, exprimarea scrisa, studiul structurilor lingvistice si utilizarea expresiva a limbii.
Ciclul primar ca parte integranta a sistemului de invatamant are o contributie specifica la dezvoltarea multilaterala a elevilor, la inarmarea lor cu unele instrumente fundamentale ale muncii intelectuale, care sa le permita sa faca fata cu succes activitatii scolare viitoare. O prima sarcina a acestui ciclu este aceea de a-i familiariza pe elevi cu cele mai eficiente tehnici sau instrumente ale activitatii intelectuale. "A-l invata pe micul scolar sa citeasca si sa scrie inseamna a-l invata cum sa invete, folosindu-se de aceste instrumente de cunoastere"1 .
A instrui elevii cum sa studieze inseamna a-i inarma cu tehnici pe care sa le poata folosi in mod independent in vederea acumularii unor noi cunostinte, a formarii lor multilaterale.
Activitatea invatarii cititului se realizeaza in stransa legatur cu activitatea invatarii scrisului. Fata de citit insa scrisul este o activitatea mai complexa, mai dificila pentru micii scolari, deoarece include, pe langa elemente caracteristice cititului, un efort fizic, de reproducere a semnelor grafice ale limbii vorbite.
Valoarea instrumentala a deprinderilor de citire si scriere trebuie privita si prin prisma posibilitatilor lor de transfer asupra altor deprinderi, cu care se interfereaza.
Insusirea cititului si scrisului contribuie la activizarea operatiilor intelectuale, dezvolta capacitatea de gandire, spiritul critic.


Fisiere in arhiva (1):

  • Aspecte Stiintifico-metodice in Predarea Citirii si Scrierii in Clasa I.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

Academia Romana, Institutul de lingvistica "Iorgu Iordan - Alexandru Rosetti", (2005), DOOM, ed. a II-a, Univers Enciclopedic, Bucuresti
Berce, Ion - Metodica predarii limbii romane, Bucuresti E.D.P. 1970
Cerghit, Ioan - Metode de invatamant, Bucuresti, E.D.P., 1980
Dotreus, Robert - A educa si a instrui, Bucuresti, E.D.P., 1970
Filipescu, Puiu - Ora de limba romana, Iasi, Editura Moldova, 1944
Georgescu, Bostina - Indrumator pentru folosirea abecedarului, Bucuresti, E.D.P., 1976
Graur, Alexandru - Mic tratat de ortografie, Bucuresti, Editura Stiintifica, 1972
Golu, Pantelimon - Psihologia copilului, E.D.P., Bucuresti, 1993
Joita, Elena - Didactica aplicata, Craiova, Editura Gheorghe Alexandru, 1994
Mihaiescu, Mirela - Activitati transdisciplinare, Editura Radical, 2003
Neacsu, Ioan - Instruire si invatare, Bucuresti, Editura Stiintifica, 1990
Penes, Marcela - Indrumator pentru folosirea abecedarului, Bucuresti, Editura Aramis, 1995
Serdean, Ion - Didactica limbii romane in scoala primara, Bucuresti, Editura Teora, 2000
Serdean, Ion - Metodica predarii limbii romane, Bucuresti, E.D.P., 1993
Verza, Emil - Conduita verbala a scolarilor mici, Bucuresti, E.D.P. 1973
*Curriculum National. Programe scolare pentru invatamantul primar. 
Consiliul National pentru Curriculum - Ministerul Educatiei Nationale, Bucuresti, 2000
*Ghid metodologic pentru aplicarea programei de limba si literature romana in invatamantul primar. Consiliul National pentru Curriculum, Bucuresti, Editura Aramis, 2002
*Evaluarea in imvatamantul primar, Bucuresti, Editura Humanitas Educational, 1998


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!