Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor

Disertație
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 51 în total
Cuvinte : 15706
Mărime: 224.41KB (arhivat)
Publicat de: Jenel Cojocariu
Puncte necesare: 11

Extras din disertație

INTRODUCERE

Calitatea este un element deosebit de important în activitatea oricărei întreprinderi ce activează în condiţiile economiei de piaţă. Ea contribuie în mod direct la mărimea cifrei de afaceri a întreprinderii, la menţinerea poziţiilor sale pe pieţele istorice şi la cucerirea altora noi.

Pentru a facilita schimbul internaţional de bunuri şi servicii, în anul 1987 a apărut seria de standarde ISO 9000. În linii generale, standardele internaţionale ISO 9000 au fost concepute pentru a garanta clienţilor faptul că întreprinderea certificată funcţionează în baza unui sistem de management al calităţii ce integrează întreaga activitate a acesteia şi, ca rezultat, este asigurată o calitate corespunzătoare a producţiei finite. Sistemul de management al calităţii este implementat în folosul întreprinderii, beneficiul constând nu în prezenţa unui certificat internaţional de calitate, ci în utilizarea unor metode de lucru exemplare, clare şi transparente şi în îndeplinirea exactă a obligaţiunilor sale şi a cerinţelor clienţilor.

În mod explicit putem enumera următoarele beneficii ale implementării unui sistem de management al calităţii:

- Îndeplinirea politicii şi a obiectivelor;

- Câştigarea încrederii clienţilor;

- Creşterea satisfacţiei clienţilor;

- Îmbunătăţirea continuă a performanţei generale;

- Adaptarea activă şi sistematică la modificările condiţiilor pieţei;

- Satisfacţia angajaţilor;

- Transparenţa şi eficienţa proceselor interne ale organizaţiei;

- Prevenirea apariţiei neconformităţilor;

- Reducerea costurilor;

- Economie de timp şi bani;

- Aport substanţial la succesul afacerii etc.

În lucrarea de faţă mi-am propus să analizez rolul pe care îl are auditul intern al calităţii, în buna funcţionarea a unui sistem de management al calităţii, a unei organizaţii în general, precum şi efectele de necontestat ale auditurilor în îmbunătăţirea continuă a calităţii.

CAPITOLUL I

REPERE TEORETICE ALE AUDITURILOR SISTEMELOR DE MANAGEMENT AL CALITĂŢII

Sub imperiul „Codului Standardelor”, care promova standardele internaţionale ca documente de referinţă prioritare în procesul de certificare, specialiştii din diferitele ţări ale lumii au început conlucrarea în cadrul Organizaţiei Internaţionale de Standardizare (Internaţional Standard Organisation - ISO) pentru a crea un standard general acceptabil consacrat exclusiv principiilor asigurării calităţii, având la bază modelul britanic BS 5750. Astfel, apare în 1987, un grup de documente, de la ISO 9000, la ISO 9004, prin care se adaptează cerinţele managementului calităţii la procesele din organizaţii. O dată cu publicarea acestei serii de standarde, BS 5750:79 a fost retras şi înlocuit cu o nouă ediţie BS 5750:87, care a adoptat exact textul seriei de documente ISO 9000 .

Această familie de standarde oferea un ghid pentru conducerea calităţii (ISO9000, ISO 9004, seria ISO 10000) şi cuprindea cerinţele generale pentru sistemele calităţii (ISO 9001/2/3). Cea mai importantă caracteristică a seriei ISO 9000 s-a considerat a fi aceea că această serie va fi cea mai bună dintre numeroasele standarde naţionale militare sau din domeniul civil, aplicate în practică. Ca urmare a acestui ţel, de recunoaştere internaţională, prima ediţie a ISO 9000 a reprezentat un fel de “compromis al compromisurilor”.

1.1 Prezentarea familiei de standarde internaţionale ISO 9000

Standardele internaţionale ISO 9000 sunt standarde generale care conţin cerinţe referitoare la sistemul de management al calităţii organizaţiilor şi recomandări privind îmbunătăţirea performanţelor acestora.

Standardele internaţionale ISO 9000 referitoare la sistemele de management al calităţii reprezintă rezultatul unui îndelungat proces de evoluţie care a debutat în anii ’60 în S.U.A.. Pentru asigurarea securităţii echipamentelor, NASA - în calitate de organism coordonator al programelor spaţiale americane – a iniţiat o serie de specificaţii referitoare la calitate. Acestea au devenit obligatorii pentru toţi furnizorii şi distribuitorii echipamentelor respective.

Prima încercare de standardizare în domeniul calităţii a constituit-o standardul american MIL-Q-9858A, elaborat în anul 1963, în domeniul militar.

Ulterior, au fost dezvoltate standarde referitoare la asigurarea calităţii pentru centralele termo–energetice (Standardele Canadiene CSA – Z.299) şi mai târziu, pentru cele nucleare, domeniu în care se impunea definirea unor exigenţe deosebite privind securitatea echipamentelor. În România, în domeniul nuclear, au fost elaborate standardele AQ 01 – AQ 04, pe baza celor canadiene.

În anul 1980, GATT (în prezent Organizaţia Mondiala a Comerţului) adopta “Acordul privind barierele tehnice în comerţ” denumit şi “Codul Standardelor”. Pentru a evita transformarea sistemelor naţionale de certificare în adevărate obstacole în calea comerţului mondial, documentul respectiv recomanda, pentru prima dată, ca aceste sisteme să se bazeze pe standarde internaţionale .

Luând în considerare această recomandare, în anul 1987, Comitetul Tehnic al Organizaţiei Internaţionale de Standardizare ISO TC/176 “Managementul calităţii şi Asigurarea calităţii”, elaborează standardele din familia ISO 9000.

În acelaşi an standardele ISO 9000 au fost preluate ca standarde europene şi, într-o perioadă relativ scurtă, au fost adoptate ca standarde naţionale în circa 100 de ţări. Pentru lărgirea domeniului lor de aplicare şi în vederea eliminării neajunsurilor constatate de utilizatori, standardele ISO 9000 au făcut obiectul a două revizii, în anul 1994 şi în anul 2000. În România, aceste standarde au fost adoptate ca standarde naţionale în anul 1991, sub forma seriei SR ISO 9000.

Standardele ISO 9000 au fost dezvoltate în scopul facilitării relaţiilor comerciale, mai ales la nivel regional şi internaţional şi pentru a da mai multă încredere clienţilor privind capacitatea unui anumit furnizor de a satisface în mod constant cerinţele referitoare la calitatea produselor/ serviciilor.

Standardele ISO 9000 pot fi folosite în următoarele scopuri:

• în scopul îmbunătăţirii performanţelor: organizaţia urmăreşte să-şi îmbunătăţească performanţele prin implementarea unui sistem de management al calităţii eficient;

• în situaţii contractuale, între o organizaţie şi clientul acesteia : clientul prevede prin contract anumite cerinţe privind sistemul de management al calităţii organizaţiei;

• pentru obţinerea unei aprobări sau în scopul înregistrării de către o secundă parte: sistemul de management al calităţii organizaţiei este evaluat de către client, în scopul recunoaşterii conformităţii acestuia cu standardul de referinţă;

• în scopul certificării de către o terţă parte: sistemul de management al calităţii este evaluat de către organismul de certificare, organizaţia în cauză menţinând acest sistem pentru toţi clienţii săi, cu excepţia situaţiilor în care, prin contract, se stabilesc alte cerinţe.

Preview document

Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 1
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 2
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 3
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 4
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 5
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 6
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 7
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 8
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 9
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 10
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 11
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 12
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 13
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 14
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 15
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 16
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 17
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 18
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 19
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 20
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 21
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 22
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 23
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 24
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 25
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 26
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 27
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 28
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 29
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 30
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 31
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 32
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 33
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 34
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 35
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 36
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 37
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 38
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 39
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 40
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 41
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 42
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 43
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 44
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 45
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 46
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 47
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 48
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 49
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 50
Auditul calității - efecte benefice asupra organizațiilor - Pagina 51

Conținut arhivă zip

  • Auditul Calitatii - Efecte Benefice Asupra Organizatiilor.doc

Alții au mai descărcat și

Implementarea Sistemului Integrat de Management - Calitate - Mediu în Domeniul Produselor Electrocasnice

1.1. Generalitati Prin credibilitatea si recunoasterea internationala pe care le confera, implementarea si certificarea unui sistem al calitatii...

Implementarea managementului calității la SC Rolast SA Pitești

INTRODUCERE Etimologic cuvântul “calitate” provine din latinescul ”qualitas”, care înseamna fel de a fi. La originea natiunii exista mai multe...

Managementul asigurării creșterii calității serviciului public

1. ROLUL SI IMPORTANTA INVESTITIILOR PUBLICE Activitatea socio-economica se plaseaza in centrul preocuparilor individului si a structurilor de...

Managementul calității - Germanos

1.CAPITOLUL 1 Aspecte generale ale Managementului Calitatii 1.1.Conceptul de calitate Termenul provine din limba latină, de la cuvântul...

Implementarea și Dezvoltarea unui Management al Calității Performant la Liceul Vitomirești

I. INTRODUCERE Peste tot, în toate ocaziile şi în toate domeniile, se vorbeşte astăzi de calitate. Acestui concept i s-au consacrat mai multe...

Managamentul calității

Introducere Calitatea poate fi definita ca un ansamblu de proprietati si caracteristici ale unui produs sau serviciu, care ii confera acestuia...

Managementul Calității Totale în Instituțiile Publice

INTRODUCERE În lucrarea de fată mi-am propus să analizez conceptul de Management al Calității Totale ( TQM), în instituțiile publice, deoarece în...

Abordarea sistemică a firmei

INTRODUCERE Noţiunea de sistem este considerată una dintre cele mai cuprinzătoare realizări ideatice a gândirii umane. Sistemul poate fi definit,...

Te-ar putea interesa și

Contribuții privind asigurarea calității în serviciile bancare din România

Introducere 16 CAPITOLUL 1 – PREOCUPARI ACTUALE PRIVIND ASIGURAREA CALITATII PRODUSELOR SI SERVICIILOR ÎN UNIUNEA EUROPEANA SI LA NIVEL...

Realizarea unui Program de Marketing Privind Lansarea unui Produs Românesc pe Piața Internațională

Introducere Marketingul direct al afacerilor economice poate fi descris ca un demers prin care işi propune sa-şi realizeze obiective in privinţa...

Sistem integrat calitate, mediu, siguranță și securitate

Prin sistem integrat se înțelege un sistem combinat, care adună toate practicile de management intern într-un sistem unic. În cadrul unui sistem...

Cafeaua

Introducere Eu am propus sa realizez obiectivele în privinţa lansării unui produs pe piaţa internaţională din Grecia. Produsul ales de mine este...

Direcția Generale a Finanțelor Publice Gorj

CAPITOLUL 1 PREZENTAREA GENERALĂ A DIRECŢIEI GENERALE A FINANŢELOR PUBLICE GORJ TREZORERIA MUNICIPIULUI TÂRGU JIU 1.1. ROLUL ŞI LOCUL MINISTERUL...

Asigurarea calității - standardele ISO 14000

Standardele ISO 14000 sunt standarde generale referitoare la sistemele de management de mediu destinate pentru tinerea sub control a impactului...

Studiu de caz la SC Electrica Banat SA

Elementele teoretice prezentate în primele capitole ale lucrării au o finalizare în acest capitol, în care va fi prezentată modalitatea practică de...

Prezentarea Generală a Direcției Generale a Finanțelor Publice a Județului Gorj

Direcţia generală a finanţelor publice a judeţului Gorj are sediul in Tg-Jiu, str. Siretului, nr.6. Direcţia generală a finanţelor publice Gorj...

Ai nevoie de altceva?