Auditul Calitatii - Efecte Benefice Asupra Organizatiilor

Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Calitatea este un element deosebit de important in activitatea oricarei intreprinderi ce activeaza in conditiile economiei de piata. Ea contribuie in mod direct la marimea cifrei de afaceri a intreprinderii, la mentinerea pozitiilor sale pe pietele istorice si la cucerirea altora noi.
Pentru a facilita schimbul international de bunuri si servicii, in anul 1987 a aparut seria de standarde ISO 9000. In linii generale, standardele internationale ISO 9000 au fost concepute pentru a garanta clientilor faptul ca intreprinderea certificata functioneaza in baza unui sistem de management al calitatii ce integreaza intreaga activitate a acesteia si, ca rezultat, este asigurata o calitate corespunzatoare a productiei finite. Sistemul de management al calitatii este implementat in folosul intreprinderii, beneficiul constand nu in prezenta unui certificat international de calitate, ci in utilizarea unor metode de lucru exemplare, clare si transparente si in indeplinirea exacta a obligatiunilor sale si a cerintelor clientilor.
In mod explicit putem enumera urmatoarele beneficii ale implementarii unui sistem de management al calitatii:
- Indeplinirea politicii si a obiectivelor; 
- Castigarea increderii clientilor;
- Cresterea satisfactiei clientilor;
- Imbunatatirea continua a performantei generale;
- Adaptarea activa si sistematica la modificarile conditiilor pietei; 
- Satisfactia angajatilor;
- Transparenta si eficienta proceselor interne ale organizatiei;
- Prevenirea aparitiei neconformitatilor;
- Reducerea costurilor;
- Economie de timp si bani;
- Aport substantial la succesul afacerii etc.
In lucrarea de fata mi-am propus sa analizez rolul pe care il are auditul intern al calitatii, in buna functionarea a unui sistem de management al calitatii, a unei organizatii in general, precum si efectele de necontestat ale auditurilor in imbunatatirea continua a calitatii.
CAPITOLUL I
REPERE TEORETICE ALE AUDITURILOR SISTEMELOR DE MANAGEMENT AL CALITATII
Sub imperiul ,,Codului Standardelor", care promova standardele internationale ca documente de referinta prioritare in procesul de certificare, specialistii din diferitele tari ale lumii au inceput conlucrarea in cadrul Organizatiei Internationale de Standardizare (International Standard Organisation - ISO) pentru a crea un standard general acceptabil consacrat exclusiv principiilor asigurarii calitatii, avand la baza modelul britanic BS 5750. Astfel, apare in 1987, un grup de documente, de la ISO 9000, la ISO 9004, prin care se adapteaza cerintele managementului calitatii la procesele din organizatii. O data cu publicarea acestei serii de standarde, BS 5750:79 a fost retras si inlocuit cu o noua editie BS 5750:87, care a adoptat exact textul seriei de documente ISO 9000 .
Aceasta familie de standarde oferea un ghid pentru conducerea calitatii (ISO9000, ISO 9004, seria ISO 10000) si cuprindea cerintele generale pentru sistemele calitatii (ISO 9001/2/3). Cea mai importanta caracteristica a seriei ISO 9000 s-a considerat a fi aceea ca aceasta serie va fi cea mai buna dintre numeroasele standarde nationale militare sau din domeniul civil, aplicate in practica. Ca urmare a acestui tel, de recunoastere internationala, prima editie a ISO 9000 a reprezentat un fel de "compromis al compromisurilor".
1.1 Prezentarea familiei de standarde internationale ISO 9000
Standardele internationale ISO 9000 sunt standarde generale care contin cerinte referitoare la sistemul de management al calitatii organizatiilor si recomandari privind imbunatatirea performantelor acestora. 
Standardele internationale ISO 9000 referitoare la sistemele de management al calitatii reprezinta rezultatul unui indelungat proces de evolutie care a debutat in anii '60 in S.U.A.. Pentru asigurarea securitatii echipamentelor, NASA - in calitate de organism coordonator al programelor spatiale americane - a initiat o serie de specificatii referitoare la calitate. Acestea au devenit obligatorii pentru toti furnizorii si distribuitorii echipamentelor respective.
Prima incercare de standardizare in domeniul calitatii a constituit-o standardul american MIL-Q-9858A, elaborat in anul 1963, in domeniul militar.
Ulterior, au fost dezvoltate standarde referitoare la asigurarea calitatii pentru centralele termo-energetice (Standardele Canadiene CSA - Z.299) si mai tarziu, pentru cele nucleare, domeniu in care se impunea definirea unor exigente deosebite privind securitatea echipamentelor. In Romania, in domeniul nuclear, au fost elaborate standardele AQ 01 - AQ 04, pe baza celor canadiene.
In anul 1980, GATT (in prezent Organizatia Mondiala a Comertului) adopta "Acordul privind barierele tehnice in comert" denumit si "Codul Standardelor". Pentru a evita transformarea sistemelor nationale de certificare in adevarate obstacole in calea comertului mondial, documentul respectiv recomanda, pentru prima data, ca aceste sisteme sa se bazeze pe standarde internationale . 
Luand in considerare aceasta recomandare, in anul 1987, Comitetul Tehnic al Organizatiei Internationale de Standardizare ISO TC/176 "Managementul calitatii si Asigurarea calitatii", elaboreaza standardele din familia ISO 9000.
In acelasi an standardele ISO 9000 au fost preluate ca standarde europene si, intr-o perioada relativ scurta, au fost adoptate ca standarde nationale in circa 100 de tari. Pentru largirea domeniului lor de aplicare si in vederea eliminarii neajunsurilor constatate de utilizatori, standardele ISO 9000 au facut obiectul a doua revizii, in anul 1994 si in anul 2000. In Romania, aceste standarde au fost adoptate ca standarde nationale in anul 1991, sub forma seriei SR ISO 9000.
Standardele ISO 9000 au fost dezvoltate in scopul facilitarii relatiilor comerciale, mai ales la nivel regional si international si pentru a da mai multa incredere clientilor privind capacitatea unui anumit furnizor de a satisface in mod constant cerintele referitoare la calitatea produselor/ serviciilor. 
Standardele ISO 9000 pot fi folosite in urmatoarele scopuri:
o in scopul imbunatatirii performantelor: organizatia urmareste sa-si imbunatateasca performantele prin implementarea unui sistem de management al calitatii eficient;
o in situatii contractuale, intre o organizatie si clientul acesteia : clientul prevede prin contract anumite cerinte privind sistemul de management al calitatii organizatiei;
o pentru obtinerea unei aprobari sau in scopul inregistrarii de catre o secunda parte: sistemul de management al calitatii organizatiei este evaluat de catre client, in scopul recunoasterii conformitatii acestuia cu standardul de referinta;
o in scopul certificarii de catre o terta parte: sistemul de management al calitatii este evaluat de catre organismul de certificare, organizatia in cauza mentinand acest sistem pentru toti clientii sai, cu exceptia situatiilor in care, prin contract, se stabilesc alte cerinte.


Fisiere in arhiva (1):

  • Auditul Calitatii - Efecte Benefice Asupra Organizatiilor.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!