Bariere de Comunicare in Stresul Posttraumatic la Copilul Institutionalizat - Masuri de Contracarare

Cuprins disertatie Cum descarc?

Introducere . 4
Capitolul I - Bariere de comunicare in consilierea psihologica . 7
1.1. - Caracterizarea generala a barierelor de comunicare . 7 
1.2. - Bariere de comunicare specifice consilierii psihologice - bariere de natura psihologica . 12
Capitolul II - Stresul posttraumatic la copilul institutionalizat ca bariera de comunicare . 20
2.1. - Caracterizarea generala a stresului posttraumatic . 20
2.2. - Influenta stresului posttraumatic asupra comunicarii . 29
Capitolul III - Cercetare : Reducerea stresului posttraumatic prin comunicare . 35
3.1. - Obiectivele lucrarii . 35
3.2. - Ipoteza de lucru . 35
3.3. - Populatia cercetata . 36
3.4. - Metode si mijloace folosite . 38
3.5. - Interpretarea datelor . 47
Capitolul IV - Concluzii si recomandari . 66
Bibliografie . 73
Anexe . 74


Extras din disertatie Cum descarc?

Introducere
Societatea contemporana este caracterizata de doua tendinte contradictorii, pe deoparte mediul social protejeaza individul, iar pe de alta parte creeaza o presiune imensa asupra adaptarii personalitatii umane la cerintele acestui mediu. Lipsa sau chiar slaba adaptare la aceste doua tendinte duce la abaterea individului de la cerintele comportamentului social normal, fie prin imposibilitatea indepartarii factorilor stresanti, fie prin rezolvarea lor prin metode interzise de societate.
Aceasta tema, legata de rolul comunicarii in stresul posttraumatic la copilul institutionalizat, este una de actualitate acuta, dar si interesanta, prin posibilitatile actuale de contracarare a stresului unui copil scos din mediul normal, traumatizat si readaptat firav la cerintele minime de integrare sociala. Alegerea acestei teme este motivata, in primul rand, de functia si profesia pe care o practic, iar in al doilea rand de necesitatea gasirii cat mai rapide si optime a unor solutii la problemele ce le ridica. Alegand tema m-am inscris pe drumul unui studiu teoretic si a unei cercetari practice care sa ma ajute pe viitor in practicarea consultantei/asistentei psihologice, in special pentru copiii traumatizati, sau care se adapteaza greu mediului social unde traiesc, invata si se educa. 
Pornind de la ideea ca fiecare individ are o relatie diferita cu factorii stresanti care se manifesta bipolar si cu intensitati si frecvente scalare multiple, de la mica dimensiune (aproape necesara omului), la intensitati catastrofale, foarte mari (daunatoare oricaruia dintre noi), am conceput o ipoteza de lucru care implica comunicarea in masurile de contracarare a stresului posttraumatic la copiii institutionalizati. Este binecunoscut faptul ca stresul este factor favorizant sau declansator a numeroase afectiuni, dar nu toate reactiile la evenimentele stresante sunt anormale, nu toate persoanele reactioneaza la fel la un eveniment din mediul inconjurator. Astfel, pentru un pilot de curse, stresul il mentine pe acesta pe pista si implicit in viata, pe cand aceleasi conditii pot aduce teama impinsa la paroxism pentru un incepator la volanul unei masini obisnuite .
Cu atat mai mult, stresul posttraumatic exercitat in perioade de varsta specifice copilariei pot lua forme si pot prezenta consecinte dintre cele mai diferite. Astfel, stresul acut si respectiv stresul cronic produs de internarea copiilor in institutii de asistenta si ocrotire afecteaza comportamentul acestora. In ipoteza acestei lucrari am considerat ca reducerea urmarii traumei psihice prin comunicare se poate manifesta prin contracararea particularitatilor psihologice de personalitate ale acestor tipuri de copii cum ar fi: stereotipiile, artificialitatea in actiunile intreprinse, timiditatea, starile emotionale, iritabilitatea, barajele afective si starile anxioase, incapacitatea de adaptare, tendinta spre vagabondaj, conduitele impulsive asociate cu descarcari afective violente, tulburarile de comunicare, fragilitatea psihica, atitudinile defensive in relatiile interumane, conflictualitatea in relationarea cu ceilalti, etc.
Obiectivul central al lucrarii este sa stabileasca, pe de o parte, barierele de comunicare in stresul posttraumatic si, pe de alta parte, sa gaseasca o lista de masuri de eliminare a acestor bariere in cazul copiilor institutionalizati. Deci, pornind de la sindromul dovedit al stresului posttraumatic voi incerca sa gasesc o cale teoretica ampla referitoare la masurile de contracarare, ca mai apoi sa aplic aceste masuri in cazuri concrete pentru a observa, pe viu, efectele de contracarare la copiii institutionalizati, atat sub aspect teoretic, cat si practic. Lucrarea va porni prin a evidentia studiile teoretice asupra simptomelor si conditiilor asociate sindromului de stres posttraumatic, la copilul institutionalizat, controversele cat si studiile complementare asupra acestei ample teme. Apoi, prin partea de cercetare voi studia cazuri concrete de stres posttraumatic exprimat deopotriva la nivelul performantelor scolare dar si la nivelul comportamentelor de relatie scolara cat si extrascolara. 
Masura preventiva cea mai drastica se refera la neluarea masurilor de contracarare si care se pot solda, in cazul stresului provocat de evenimente traumatice in copilarie, cu efecte de durata si care-l pot pune in dificultate, atat pe adolescent, cat si pe omul adult. 
In acest demers am pornit de le ideile de baza ale constructiei lucrarii de disertatie si pe care le pot sintetiza astfel:
- lucrarea constituie actul final al studiilor universitare de master; 
- alegerea temei lucrarii de disertatie - din tematica orientativa propusa de catedrele facultatii, dar, in acelasi timp, adaptata la urmatoarele conditii: 
- activitatea viitoare ca beneficiar al studiilor de master - in activitatea profesionala de consiliere psihologica a copiilor dintr-o institutie scolara preuniversitara;
- imbunatatirea activitatii de contracarare a stresului posttraumatic de catre educatori (profesori, diriginti, consilieri psihologici, directori educativi si mediatori scolari - in scolile multietnice), 
- posibilitatile personale de documentare, pentru aceasta lucrare, sunt facilitate de cursuri de formare deja parcurse, material bibliografic existent in biblioteca scolii unde profesez, cat si cea personala, legate de tema aleasa; biblioteca judeteana cuprinde , de asemenea, materiale complementare;
- disciplina din timpul studiilor la care am reusit sa obtin cele mai bune scoruri.
Toate aceste rezultate obtinute prin studiul teoretic al lucrarii, dar si prin aplicarea practica a acestora se vor reflecta in concluziile, propunerile si recomandarile din finalul lucrarii. Doresc sa multumesc pe aceasta cale profesorului coordonator, cadrelor didactice din ,,Liceul cu program sportiv - Slatina" - (unde activez) pentru sprijinul acordat in demersul realizarii si finalizarii acestei lucrari !


Fisiere in arhiva (1):

  • Bariere de Comunicare in Stresul Posttraumatic la Copilul Institutionalizat - Masuri de Contracarare.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!