Bugetul

Cuprins disertatie Cum descarc?

1. Bugetul-elemente introductive 4
1.1. Conceptul de buget 4
1.2. Componentele bugetului 7
1.3. Bugetul public 8
2. Principii bugetare 17
2.1. Conceptul de principii bugetare 18
2.2. Principii de concepere si constructie 18
2.2.1. Principiul universalitatii 20
2.2.2. Principiul unitatii 20
2.2.3. Principiul neafectarii veniturilor bugetare 22
2.3. Principiul periodicitatii 22
2.4. Principii de gestiune 25
2.4.1. Principiul realitatii bugetare 25
2.4.2. Principiul echilibrului bugetar 29
2.4.3. Principiul bunei gestiuni financiare 32
2.4.4. Principiul unitatii monetare 32
2.5. Principii de prezentare 32
2.5.1. Principiul specializarii bugetare 32
2.5.2. Principiul transparentei 34
3. Bugetele locale in Romania 35
3.1. Definire 35
3.2. Veniturile si cheltuielile bugetelor locale 37
3.2.1. Veniturile locale 38
3.2.2. Cheltuielile locale 42
3.3. Procesul bugetar la nivel local 45
4. Studiu de caz 49
4.1. Consideratii preliminare 49
4.2. Dezvoltarea studiului de caz 
Concluzii 
Bibliografie


Extras din disertatie Cum descarc?

1. Bugetul - elemente introductive
1.1. Conceptul de buget
Bugetul a aparut in perioada istorica contemporana din ratiuni ce tin de actul decizional al statului, in contextul dezvoltarii si cresterii complexitatii structurii finantelor publice.
Din punct de vedere etimologic, ternenul de ,,buget" provine din cuvantul de origine latina ,,bulgo", care inseamna ,,sac sau punga cu bani", fiind ulterior folosit in Anglia, sub forma ,,budget" si apoi preluat la inceputul secolului al XIX-lea in Franta ca ,,bougette".
In sens general, acesta defineste ansamblul previziunilor privind cheltuielile si veniturile unui stat, colectivitati, agent economic, familie sau individ pe o anumita perioada de timp - de regula un an. Bugetul mai reprezinta ,,estimari ale veniturilor si cheltuielilor pentru o perioada viitoare referitoare la tranzactiile financiare"1 sau ,,un tabel previzional al veniturilor si cheltuielilor pentru o perioada specificata".''2 Termenii folositi pentru a desemna principala balanta financiara a unei tari difera de la caz la caz, insa semnificatia lor este aceeasi.
Spre exemplu in Italia, se foloseste constructia ,,bilancio dello stato", in Portugalia si Brazilia ,,orcamento do estatdo", in Spania ,,presupuesto del estado", in Germania ,,haushaltsplan", in Ungaria ,,koltsegvestes", in Rusia ,,gosudarstvennai biudjet", in Serbia ,,drzavni budzet".
Anul 1215 d.H. este considerat de majoritatea specialistilor ca fiind anul aparitiei bugetului de stat, totul incepand in Anglia, unde un asemenea document ,,budget" s-a intocmit prin ,,Magna Carta Libertatum", ceea ce era de fapt o constitutie impusa de nobilime si care prevedea ca nici un venit nu va fi introdus in Regat daca el nu era aprobat in Consiliul comun al acestuia, limitandu-se astfel puterile monarhului in materie fiscala. Mult timp dupa aceea s-a dus o lupta acerba intre monarh si Parlament cu privire la prerogativele fiscale, dar de cele mai multe ori rezultatele disputelor au fost in favoarea legislativului.
Dovada este faptul ca in 1628, prin ,,Petition of Right", Parlamentul impune regelui un text complementar celui prevazut de Magna Carta, care prevedea introducerea autorizarilor parlamentare a tuturor veniturilor fiscale. In anul 1688, un nou document, ,,Bill of Rights", statua ca veniturile si cheltuielile statului vor fi autorizate de Parlament si vor avea caracter anual.
In Romania, bugetul apare pentru prima oara in Principatele Romane, fiind introdus prin Regulamentele organice (1831-1832) ale Tarii Romanesti si Moldovei si a luat una din formele: ,,biudje" sau ,,bugea". Legea de contabilitate prevedea, in terminologia vremii, faptul ca ,,toate veniturile statului si cheltuielile neaparate pentru indeplinirea osebitelor servicii, asezate conform legilor, trebuie autorizate pentru fiecare an de o lege anuala de finante si formeaza bugetul general al statului"3.
In noul proiect de Regulament financiar aplicabil bugetului general al Comunitatii europene, din anul 2000, se stipuleaza, la art.3, ca bugetul sau reprezinta ,, actul care prevede si autorizeaza, in fiecare an, veniturile si cheltuielile Comunitatilor".
Pe langa caracterizarile oficiale date conceptului, in literatura de specialitate au aparut diverse puncte de vedere cu privire la definirea bugetului si la modul de abordare a acestuia.
Paul Leroy-Beaulieu aprecia, inca din 1888, ca ,,bugetul reprezinta un act de prevedere a veniturilor si cheltuielilor pe o perioada determinata". Mai tarziu, in anul 1922, Gaston Jeze consimtea faptul ca ,,bugetul este un program de cheltuieli ce urmeaza a se realiza intr-o perioada determinata". Potrivit specialistului francez Raymond Muzellec, bugetul trebuie sa fie privit ca ,,un act politic, juridic si financiar". In viziunea acestuia, bugetul este:
- Un document politic, deoarece acesta exercita o anumita incidenta asupra regimului politic si asupra politicii regimului;
- Un document financiar, fiind un act de evaluare a resurselor financiare ale unui stat in conditii limitative de cheltuieli.
In literatura romana de profil exista o multitudine de puncte de vedere cu privire la definirea conceptului de buget si a modului de abordare a acestuia.
Iuliana Vacarel considera ca bugetul este o categorie cheie a stiintelor finantelor, la studiul lui concurand o abordare juridica si una economica. Sub aspect juridic, bugetul de stat reprezinta ,,un act prin care sunt prevazute si autorizate veniturile si cheltuielile anuale ale statului", iar sub aspect economic, ,,conceptul de buget subliniaza corelatii macroeconomice" si ,,exprima relatii economice in forma baneasca ce iau nastere in procesul repartitiei produsului intern brut, in conformitate cu obiectivele de politica economica, sociala si financiara ale fiecarei perioade".
Ioan Talpos priveste bugetul ca ,, o componenta obiectiva, de baza, a sistemului financiar si ca document de previzionare si de autorizare, ca principala balanta financiara cu caracter operativ si obligatoriu a statului". Florin Catineanu atribuie bugetului de stat semnificatia de balanta a ,,veniturilor si cheltuielilor probabile ale unui stat pe o perioada data, de regula un an", Nicolae Hoanta crede ca ,,la nivelul statului, bugetul este un cont al acestuia care arata cat de mult cheltuieste guvernul (statul) si cum sunt finantate cheltuielile sale publice", Dorin Cosma consimte ca bugetul de stat ,,cuprinde veniturile si cheltuielile de importanta centrala, repartizate prin legea bugetara anuala".


Fisiere in arhiva (1):

  • Bugetul.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!