Bugetul

Disertație
8/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 57 în total
Cuvinte : 20207
Mărime: 122.13KB (arhivat)
Publicat de: Jana-Ina Man
Puncte necesare: 10

Cuprins

  1. 1. Bugetul-elemente introductive 4
  2. 1.1. Conceptul de buget 4
  3. 1.2. Componentele bugetului 7
  4. 1.3. Bugetul public 8
  5. 2. Principii bugetare 17
  6. 2.1. Conceptul de principii bugetare 18
  7. 2.2. Principii de concepere şi construcţie 18
  8. 2.2.1. Principiul universalităţii 20
  9. 2.2.2. Principiul unităţii 20
  10. 2.2.3. Principiul neafectării veniturilor bugetare 22
  11. 2.3. Principiul periodicităţii 22
  12. 2.4. Principii de gestiune 25
  13. 2.4.1. Principiul realităţii bugetare 25
  14. 2.4.2. Principiul echilibrului bugetar 29
  15. 2.4.3. Principiul bunei gestiuni financiare 32
  16. 2.4.4. Principiul unităţii monetare 32
  17. 2.5. Principii de prezentare 32
  18. 2.5.1. Principiul specializării bugetare 32
  19. 2.5.2. Principiul transparenţei 34
  20. 3. Bugetele locale în România 35
  21. 3.1. Definire 35
  22. 3.2. Veniturile şi cheltuielile bugetelor locale 37
  23. 3.2.1. Veniturile locale 38
  24. 3.2.2. Cheltuielile locale 42
  25. 3.3. Procesul bugetar la nivel local 45
  26. 4. Studiu de caz 49
  27. 4.1. Considerații preliminare 49
  28. 4.2. Dezvoltarea studiului de caz
  29. Concluzii
  30. Bibliografie

Extras din disertație

1. Bugetul - elemente introductive

1.1. Conceptul de buget

Bugetul a apărut în perioada istorică contemporană din rațiuni ce țin de actul decizional al statului, în contextul dezvoltării și creșterii complexității structurii finanțelor publice.

Din punct de vedere etimologic, ternenul de „buget” provine din cuvântul de origine latină „bulgo”, care înseamnă „sac sau pungă cu bani”, fiind ulterior folosit în Anglia, sub forma „budget” și apoi preluat la începutul secolului al XIX-lea în Franța ca „bougette”.

În sens general, acesta definește ansamblul previziunilor privind cheltuielile și veniturile unui stat, colectivități, agent economic, familie sau individ pe o anumită perioadă de timp – de regulă un an. Bugetul mai reprezintă „estimări ale veniturilor și cheltuielilor pentru o perioadă viitoare referitoare la tranzacțiile financiare”¹ sau „un tabel previzional al veniturilor și cheltuielilor pentru o perioadă specificată”.˝² Termenii folosiți pentru a desemna principala balanță financiară a unei țări diferă de la caz la caz, însă semnificația lor este aceeași.

Spre exemplu în Italia, se folosește construcția „bilancio dello stato”, în Portugalia și Brazilia „orçamento do estatdo”, în Spania „presupuesto del estado”, în Germania „haushaltsplan”, în Ungaria „költsėgvestės”, în Rusia „gosudarstvennâi biudjet”, în Serbia „državni budžet”.

Anul 1215 d.H. este considerat de majoritatea specialiștilor ca fiind anul apariției bugetului de stat, totul începând în Anglia, unde un asemenea document „budget” s-a întocmit prin „Magna Carta Libertatum”, ceea ce era de fapt o constituţie impusă de nobilime și care prevedea că nici un venit nu va fi introdus în Regat dacă el nu era aprobat în Consiliul comun al acestuia, limitându-se astfel puterile monarhului în materie fiscală. Mult timp după aceea s-a dus o luptă acerbă între monarh și Parlament cu privire la prerogativele fiscale, dar de cele mai multe ori rezultatele disputelor au fost în favoarea legislativului.

Dovadă este faptul că în 1628, prin „Petition of Right”, Parlamentul impune regelui un text complementar celui prevăzut de Magna Carta, care prevedea introducerea autorizărilor parlamentare a tuturor veniturilor fiscale. În anul 1688, un nou document, „Bill of Rights”, statua că veniturile și cheltuielile statului vor fi autorizate de Parlament și vor avea caracter anual.

În România, bugetul apare pentru prima oară în Principatele Române, fiind introdus prin Regulamentele organice (1831-1832) ale Ţării Româneşti şi Moldovei și a luat una din formele: „biudje” sau „bugea”. Legea de contabilitate prevedea, în terminologia vremii, faptul că „toate veniturile statului și cheltuielile neapărate pentru îndeplinirea osebitelor servicii, aşezate conform legilor, trebuie autorizate pentru fiecare an de o lege anuală de finanțe și formează bugetul general al statului”³.

În noul proiect de Regulament financiar aplicabil bugetului general al Comunității europene, din anul 2000, se stipulează, la art.3, că bugetul său reprezintă „ actul care prevede și autorizează, în fiecare an, veniturile și cheltuielile Comunităților”.

Pe lângă caracterizările oficiale date conceptului, în literatura de specialitate au apărut diverse puncte de vedere cu privire la definirea bugetului și la modul de abordare a acestuia.

Paul Leroy-Beaulieu aprecia, încă din 1888, că „bugetul reprezintă un act de prevedere a veniturilor și cheltuielilor pe o perioadă determinată”. Mai târziu, în anul 1922, Gaston Jėze consimțea faptul că „bugetul este un program de cheltuieli ce urmează a se realiza într-o perioadă determinată”. Potrivit specialistului francez Raymond Muzellec, bugetul trebuie să fie privit ca „un act politic, juridic și financiar”. În viziunea acestuia, bugetul este:

- Un document politic, deoarece acesta exercită o anumită incidentă asupra regimului politic și asupra politicii regimului;

- Un document financiar, fiind un act de evaluare a resurselor financiare ale unui stat în condiții limitative de cheltuieli.

În literatură română de profil există o multitudine de puncte de vedere cu privire la definirea conceptului de buget și a modului de abordare a acestuia.

Iuliana Văcărel consideră că bugetul este o categorie cheie a științelor finanțelor, la studiul lui concurând o abordare juridică și una economică. Sub aspect juridic, bugetul de stat reprezintă „un act prin care sunt prevăzute și autorizate veniturile și cheltuielile anuale ale statului”, iar sub aspect economic, „conceptul de buget subliniază corelații macroeconomice” și „exprimă relații economice în formă bănească ce iau naștere în procesul repartiției produsului intern brut, în conformitate cu obiectivele de politică economică, socială și financiară ale fiecărei perioade”.

Ioan Talpoș privește bugetul ca „ o componentă obiectivă, de bază, a sistemului financiar și ca document de previzionare și de autorizare, ca principală balanță financiară cu caracter operativ și obligatoriu a statului”. Florin Cătineanu atribuie bugetului de stat semnificația de balanță a „veniturilor și cheltuielilor probabile ale unui stat pe o perioadă dată, de regulă un an”, Nicolae Hoanță crede că „la nivelul statului, bugetul este un cont al acestuia care arată cât de mult cheltuiește guvernul (statul) și cum sunt finanțate cheltuielile sale publice”, Dorin Cosma consimte că bugetul de stat „cuprinde veniturile și cheltuielile de importanță centrală, repartizate prin legea bugetară anuală”.

Preview document

Bugetul - Pagina 1
Bugetul - Pagina 2
Bugetul - Pagina 3
Bugetul - Pagina 4
Bugetul - Pagina 5
Bugetul - Pagina 6
Bugetul - Pagina 7
Bugetul - Pagina 8
Bugetul - Pagina 9
Bugetul - Pagina 10
Bugetul - Pagina 11
Bugetul - Pagina 12
Bugetul - Pagina 13
Bugetul - Pagina 14
Bugetul - Pagina 15
Bugetul - Pagina 16
Bugetul - Pagina 17
Bugetul - Pagina 18
Bugetul - Pagina 19
Bugetul - Pagina 20
Bugetul - Pagina 21
Bugetul - Pagina 22
Bugetul - Pagina 23
Bugetul - Pagina 24
Bugetul - Pagina 25
Bugetul - Pagina 26
Bugetul - Pagina 27
Bugetul - Pagina 28
Bugetul - Pagina 29
Bugetul - Pagina 30
Bugetul - Pagina 31
Bugetul - Pagina 32
Bugetul - Pagina 33
Bugetul - Pagina 34
Bugetul - Pagina 35
Bugetul - Pagina 36
Bugetul - Pagina 37
Bugetul - Pagina 38
Bugetul - Pagina 39
Bugetul - Pagina 40
Bugetul - Pagina 41
Bugetul - Pagina 42
Bugetul - Pagina 43
Bugetul - Pagina 44
Bugetul - Pagina 45
Bugetul - Pagina 46
Bugetul - Pagina 47
Bugetul - Pagina 48
Bugetul - Pagina 49
Bugetul - Pagina 50
Bugetul - Pagina 51
Bugetul - Pagina 52
Bugetul - Pagina 53
Bugetul - Pagina 54
Bugetul - Pagina 55
Bugetul - Pagina 56
Bugetul - Pagina 57

Conținut arhivă zip

Alții au mai descărcat și

Analiza performanțelor economico-financiare pe baza indicatorilor de creare de valoare - valoarea economică adăugată

I. NOȚIUNI INTRODUCTIVE PRIVIND MANAGEMENTUL BAZAT PE VALOARE I.1. Nevoia apariției managementului bazat pe valoare Pe măsura dezvoltării în timp...

Organizarea procesului bugetar la unitățile administrativ - teritoriale

I. LOCUL SI ROLUL UNITĂTILOR ADMINISTRATIV TERITORIALE ÎN DEZVOLTAREA LOCALITĂTILOR Etimologia cuvântului administratie provine din limba latină...

Elaborarea unui plan de afaceri la SC Kligor SRL - Tecuci

Capitolul 1. Importanţa planului de afaceri pentru materializarea proiectelor în comerţ 1.1. Definirea, rolul şi funcţiile planului de afaceri...

Administrația publică - promotor și catalizator al dezvoltării economice durabile

INTRODUCERE Dezvoltarea durabila a devenit un obiectiv politic al Uniunii Europene incepand cu anul 1997, prin includerea sa in Tratatul de la...

Comerțul cu amănuntul

1.1. Introducere Un rol important in cadrul sistemelor de distributie a marfurilor revine comertului cu amanuntul, care, alaturi de comertul cu...

Implicarea statului în mecanismul de piață

1. Introducere Viata economicã cunoaste o multitudine de procese si fenomene, de comportamente si strategii ale agentilor economici, de reactii si...

Rolul Statului în Economie

Introducere Actualitatea temei În cadrul diferitelor doctrine si scoli economice, în relatie cu doctrinele politice si sociale, abordarile...

Bugetul de stat

INTRODUCERE Tema proiectului se numește ,,Bugetul de stat”, am ales această temă deoarece am vrut să-mi însușesc mai multe cunoștințe în domeniul...

Te-ar putea interesa și

Analiza Bugetului Local al Municipiului Turda

I N T R O D U C E R E Autonomia financiară a unităţilor administrativ- teritoriale a fost consacrată internaţional prin conceptul ,, resurselor...

Bugetul de stat - trecut, prezent și perspective

INTRODUCERE Bugetul de stat constituie componenta centrala a sistemului financiar-bancar, care cuprinde o parte a relatiilor social-economice...

Fundamentarea și Realizarea Veniturilor Bugetare la Agentul Economic SC Salubris SA

CAP. I ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA AGENTULUI ECONOMIC SC “SALUBRIS” SA IAŞI 1.1 Scurt istoric SC SALUBRIS SA este o firmă de salubritate,...

Cheltuielile Bugetului Public

CAPITOLUL I. SISTEMUL CHELTUIELILOR PUBLICE 1.1.Continutul cheltuielilor publice Cheltuielile publice exprima relatii economice sociale în forma...

Bugete Publice și Fiscalitate

PREZENTARE S.C. IMROM S.A. Sediu: Str. OGOARELOR 6 cod 611047, LOC. ROMAN, JUD. NEAMT România. Tel. (40)-0233 740302 Fax: (40)-0233 743659...

Analiza bugetului Letoniei între anii 2000 - 2008

1. Analiza cheltuielilor bugetare COFOG A.Date absolute Tabel Cheltuieli bugetare pe sectoare (COFOG) indic_na Cheltuieli guvernamentale...

Așezarea și perceperea veniturilor bugetare la contribuabili și organele fiscale

Cap.1 Organizarea si functionarea unei societati comerciale 1.1 Scurt istoric si obiect de activitate La data de 23/12/1989 a luat fiinta gazeta...

Bugetul de stat

Introducere Formarea finanţelor este rezultatul unui proces istoric îndelungat şi complex, care este determinat de evoluţia vieţii sociale, prin...

Ai nevoie de altceva?