Bugetul de Venituri si Cheltuieli la Nivelul unei Institutii Publice

Extras din disertatie Cum descarc?

In procesul de reforma inceput in anul 1990, Romania a suferit schimbari profunde, tranzitia in sine a determinat constrangeri severe asupra activitatii din intregul sector public si implicit asupra sistemului administratiei publice locale.
Crearea unui sistem modern si eficient de administratie publica a fost considerata o prioritate pentru toate Guvernele Romaniei succedate in aceasta perioada.
Alternativa la vechile structuri nu o putea reprezenta decat o societate democratica, bazata pe statul de drept si economia de piata, pe descentralizare si autonomie locala, statul renuntand la parghii si functii specifice centralismului.
Autonomia financiara a colectivitatilor locale impune crearea unor finante publice eficace, echitabile si coerente, in stricta corelare cu necesitatile si politicile economice de la nivel national.
Lucrarea de fata este structurata pe trei capitole. Primul capitol cuprinde aspecte teoretice privind autonomia locala si descentralizarea, cu informatii referitoare la conceptul de autonomie locala, principiile care guverneaza administratia publica locala, si tehnici bugetare privind elaborarea si aprobarea bugetului unei comune. Autonomia locala este privita pe doua planuri: administrativ si financiar. Din punct de vedere administrativ, autonomia locala presupune libera initiativa in toate domeniile de activitate, cu exceptia celor ce intra in mod expres in competenta altor autoritati. Din punct de vedere financiar, autonomia locala presupune gestionarea pe cont propriu a fondurilor banesti de care dispune unitatea administrativ-teritoriala, exceptie facand acele venituri primite ca si transferuri de la bugetul de stat, precum si veniturile provenind din fonduri nerambursabile si care au destinatie precisa a cheltuielilor.
Pe baza prognozelor, autoritatile locale trebuie sa elaboreze un buget echilibrat, in care nu se vor subestima cheltuielile si nu se vor supraestima veniturile. Bugetul primariei este public, fiind publicat in presa si pe site-ul primariei, astfel incat orice cetatean poate accesa aceste informatii, de asemenea aprobarea bugetului are loc prin dezbatere publica.
Capitolul 2 cuprinde fundamentarea bugetului de venituri si cheltuieli al unitatii administrativ-teritoriale, cu referire la procedurile aplicate in procesul bugetar, la constituirea de resurse financiare necesare in buget (modul de constituire a veniturilor), despre modul de alocare a cheltuielilor in buget, si respectiv structura bugetului unei comune. Partea de venituri a bugetului unitatilor administrativ-teritoriale cuprinde venituri proprii (cele realizate prin efort propriu de catre primarie prin colectarea impozitelor si taxelor locale, prin valorificarea de bunuri si servicii apartinand primariei, etc), si venituri constituite din transferuri de la bugetul de stat, donatii, sponsorizari, subventii, etc.
Conform Legii 273/2006 privind finantele publice locale, fiecare unitate administrativ-teritoriala primeste prin transfer de la bugetul de stat sume defalcate din TVA, care se aloca pentru finantarea cheltuielilor descentralizate (cheltuieli de personal in invatamantul preuniversitar de stat, burse, obiecte de inventar la scoli, cheltuieli de functionare a serviciilor comunitare de evidenta a persoanelor, ajutoare sociale), si sume alocate pentru echilibrarea bugetelor locale. Sumele de echilibrare a bugetelor locale primite de unitatile administrativ-teritoriale ca si transferuri din bugetul de stat sunt repartizate mai intai de la Ministerul Economiei si Finantelor ca si suma globala pe intreg judetul, urmand ca in conformitate cu Legea 273/2006 privind finantele publice locale acestea sa fie repartizate pe localitati prin decizia directorului executiv al Directiei Generale a Finantelor Publice a Judetului, repartizarea efectuandu-se pe baza de criterii stabilite prin lege, criterii legate de capacitatea financiara a localitatii, de numarul de locuitori ai localitatii, si de suprafata in intravilan. De asemenea, tot sub forma de transfer din bugetul de stat primariile pot beneficia de sume defalcate din TVA destinate drumurilor, si pentru finantarea cheltuielilor legate de infrastructura. Aceste sume au destinatie precisa, alocarea lor pe capitole de cheltuieli in cadrul bugetului trebuie sa respecte intocmai scopul pentru care au fost alocate.
In continuare am prezentat structura bugetului de venituri si cheltuieli al comunei, conform clasificatiei bugetare aprobate prin Ordinul Ministrului Economiei si Finantelor nr.1954/2005, cu impartirea veniturilor pe capitole si subcapitole si a cheltuielilor pe parti, capitole, subcapitole, titluri, articole si alineate.
Capitolul 3 cuprinde studiul de caz privind intocmirea bugetului de venituri si cheltuieli al comunei Bazna, cu analiza in timp efectuata asupra bugetelor ultimilor trei ani anteriori, respectiv 2005-2007, si fundamentarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2008 al comunei 
Din analiza bugetului de venituri si cheltuieli pe anii 2005-2007 rezulta ca elemente esentiale evolutia crescatoare a prevederilor bugetare a anilor respectivi si de asemenea compararea prevederilor bugetare cu executia efectiv realizata, constatandu-se ca an de an realizarile au depasit prevederile bugetare, asadar gradul de colectare a veniturilor a inregistrat in anii 2005-2007 coeficienti supraunitari, ceea ce denota un rezultat pozitiv, deci bugetele anilor anteriori au fost corect previzionate, nu au fost supradimensionate. In toti cei trei ani anteriori comuna Bazna a incheiat executia bugetara cu excedent, acest excedent fiind transferat la sfarsitul fiecarui an in fondul de rulment la dispozitia comunei, putand fi utilizat ulterior ca sursa de finantare pentru cheltuielile bugetului anului urmator.
Din punct de vedere al investitiilor, comuna Bazna a inregistrat in anii 2005-2007 un nivel de alocare crescator al acestor cheltuieli, daca in anul 2005 suma alocata a fost de valoare mica, in schimb in anii 2006 si 2007 s-au realizat investitii de valoare mult mai mare decat in 2005, pentru reabilitare si reparatii capitale la scoala, si investitii in iluminatul public si electrificari rurale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Bugetul de Venituri si Cheltuieli la Nivelul unei Institutii Publice.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!