Bugetul local si procesul bugetar la nivelul comunitatii locale

Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Unul dintre principiile care stau la baza administratiei publice locale este principiul autonomiei locale. Autonomia locala fiind definita de art.3, alin. (1) din Cartea Europeana a Autonomiei Locale ca fiind "dreptul si capacitatea efectiva a autoritatilor administratiei publice locale de a solutiona si de a gestiona, in cadrul legii, in nume propriu si in interesul populatiei locale, o parte importanta a treburilor publice".
Administratia se regaseste pretutindeni in toata complexitatea vietii sociale, constituind una dintre cele mai utile activitati umane.
Legea de organizare administrativa din 1864 precizeaza ca unitatile administrativ-teritoriale sunt comunele si judetele, comunele fiind impartite in comune urbane si comune rurale. Un moment crucial pentru evolutia administratiei publice locale il constituie aparitia Legii pentru infiintarea consiliilor judetene precum si a Legii comunale care statueaza, pentru prima oara in istoria Tarilor Romane, judetul si comuna ca persoane juridice. Adoptarea Constitutiei din 1866 constituie un moment important si este punctul de plecare al institutionalizarii structurilor moderne ale administratiei publice locale in Romania.
Dupa revolutia din decembrie 1989 a urmat o scurta perioada cand organizarea si functionarea organelor locale ale administratiei de stat erau in relatie directa cu Consiliile Frontului Salvarii Nationale care numeau primarii si se subordonau Guvernului. Aparitia legii 61/1991 privind administratia publica locala - pe baza careia s-au organizat primele alegeri libere, din februarie 1992, dupa aproximativ un secol - a permis colectivitatilor locale din Romania sa-si constituie autoritati administrative proprii, pe principiul autonomiei locale si al descentralizarii. 
Cu privire la, finantele publice ale Romaniei care reprezinta un sistem complex de relatii economice, prin intermediul carora se asigura formarea si repartizarea fondurilor publice de resurse financiare in scopul dezvoltarii economice-sociale a tarii, precum si satisfacerea tuturor nevoilor populatiei.
Impozitele, taxele, contributiile si imprumuturile de stat, alocatiile, subventiile si transferurile bugetare constituie nu numai metode de prelevare si repartizare ale resurselor financiare publice, dar si instrumente cu ajutorul carora organele de decizie cauta sa orienteze dezvoltarea economica si sociala a tarii in directia dorita de acestea.
Caracteristica fundamentala a sistemului institutional o reprezinta, pe de o parte, separarea, pe orizontala, in subsisteme institutionale ale celor trei puteri din stat: legislativa, executiva, judecatoreasca, iar pe de alta parte, subordonarea pe verticala a institutiilor in cadrul fiecaruia din aceste subsisteme.
Autonomia subsistemelor institutionale apartinand celor trei puteri ale statului, precum si controlul public democratic asupra activitatii institutiilor respective asigura premisele pentru armonizarea alocarii resurselor publice in directia satisfacerii intr-o masura cat mai ridicata a solicitarilor populatiei pentru bunuri si servicii publice, precum si utilizarea cu eficienta crescanda a alocatiilor bugetare.
Capitolul 1. Bugetul local si procesul bugetar la nivelul comunitatii locale
1.1. Bugetul local definire , continut si locul acestuia in structura sistemului bugetar al Romaniei
Termenul de "buget " isi are originea in limba latina si desemneaza un sac cu bani, fiind regasit cu acelasi sens si in limba franceza, unde semnifica sac, punga sau cufar in care se pastrau obiectele personale sau banii atunci cand se intreprindea o calatorie.
Definirea juridica a bugetului este intalnita in Romania, pentru prima data, in anul 1929, odata cu adoptarea Legii asupra contabilitatii publice si asupra controlului bugetului si patrimoniului public. Bugetul in sensul acestei legi, era actul prin care erau prevazute si in prealabil aprobate veniturile si cheltuielile anuale ale statului si ale tuturor serviciilor publice. 
Bugetul local este acel act in care se inscriu veniturile si cheltuielile colectivitatii locale, pe o perioada de un an si reprezinta un instrument de planificare si conducere a activitatii financiare a unitatilor administrativ-teritoriale. De asemenea, bugetele locale reflecta fluxurile veniturilor si cheltuielilor colectivitatii locale, modalitatea de finantare a cheltuielilor pe destinatii si de acoperire a deficitelor.
In Romania, fiecare comuna, oras, municipiu si sector al municipiului Bucuresti intocmeste un buget propriu, in conditii de autonomie. Prin Legea nr.273/2006 privind finantele publice locale s-au stabilit normele privind formarea, administrarea, utilizarea si controlul resurselor financiare ale unitatilor administrativ-teritoriale si serviciilor publice de interes local.
Structura bugetelor reflecta gradul de autonomie al administratiilor locale fata de administratia centrala, precum si legaturile existente intre diferitele administratii teritoriale. In vederea stabilirii locului bugetelor locale si a importantei acestora se calculeaza ponderea cheltuielilor si veniturilor locale in totalul celor consolidate. Aceasta pondere difera de la o tara la alta, in functie de gradul sau de dezvoltare, de statutul colectivitatilor locale sau de numarul nivelurilor de administratie publica locala.


Fisiere in arhiva (1):

  • Bugetul local si procesul bugetar la nivelul comunitatii locale.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

Anghelache Gabriela, (2003) Pavel Belean Finantele publice ale Romaniei, Editura Economica, Bucuesti ;
Balan Emil Drept financiar, (2004) Editura All Back, Bucuresti, 2004;
Drehuta Emilian, Gheorghe Neamtu, (2000) Bugetul public , Editura Agora, Bacau;
Sosodean Aleodor, (2002) Metode de evidenta a creditelor bugetare, Editura Mirton, Bucuesti;
Georgescu Andrada-Maria, (2010) Management financiar public local, Editura Pro Universitaria, Bucuesti;
Georgescu Andrada- Maria, (2009) Administrarea finantelor publice si a bugetului, Editura Pro Universitaria editia a IIa, Bucuesti ;
Ioan Alexandru, Mihaela Carausan, Sorin Bucur, (2009) Drept administrativ editia a 3a, Universul Juridic, Bucuesti;
Talpos.I, (1997) Finantele Romaniei, vol 1,Editura Sedona,Timisoara, Editia a III -a;
Manda Cezar, (2008) Stiinta administratiei- suport de curs, Editura Universul Juridic, Bucuesti;
Vacarel I., (2006) Finante publice, editia a V-a, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti;
Tulai C. (2003) Finantele publice si fiscalitatea, Casa Cartii de Stiinta, Cluj Napoca;
***Legea nr. 215/2001 legea administratiei publice locale publicata in Monitorul Oficial nr. 123 din 20 februarue 2007;
***Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006;
*** Legea nr.571/2003 coroborata cu HG 44/2004 privind Codul fiscal cu normele metodologice de aplicare, actualizat in 3 iunie 2011;
*** Legea nr. 11/2010 privind bugetul de stat
***Hotararea Guvernului nr. 78/1992 privind organizarea si functionarea trezoreriei finantelor publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.30 din 28 februarie 1992.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!