Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile

Disertație
8/10 (1 vot)
Domeniu: Ecologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 73 în total
Cuvinte : 25599
Mărime: 119.01KB (arhivat)
Publicat de: Ernest Nica
Puncte necesare: 10

Cuprins

  1. 1. Introducere pag.3
  2. 2. Buna guvernare şi dezvoltarea durabilă pag.5
  3. 3. Resursele naturale pag.9
  4. 4. Instituţii implicate în administrarea resurselor neregenerabile pag.12
  5. 4.1. Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri pag.12
  6. 4.1.1. Direcţia Generală Energie, Petrol şi Gaze pag.13
  7. 4.1.2. Direcţia Generală Resurse Minerale pag.14
  8. 4.2. Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale pag.16
  9. 4.3. Institutul Geologic al României pag.19
  10. 5. Evoluţia industriei miniere şi strategia dezvoltării ei pag.22
  11. 5.1. Analiza evoluţiei industriei miniere şi starea actuală a acesteia pag.22
  12. 5.2. Principalele obiective ale strategiei sectorului minier pag.30
  13. 5.3. Priorităţi ale strategiei pag.33
  14. 5.4. Politici, instrumente şi resurse necesare pentru
  15. realizarea principalelor obiective ale strategiei sectorului minier pag.36
  16. 6. Redevenţe miniere pag.51
  17. 7. Studii de caz pag.59
  18. 7.1. Proiectul Roşia Montană pag.59
  19. 7.2. Privatizarea S.N.P. Petrom S.A. pag.65
  20. 8. Concluzii pag.71
  21. 9. Bibliografie pag.73

Extras din disertație

1. Introducere

Industria extractivă non-energetică (IENE) din cadrul Uniunii Europene (UE) are o cifră de afaceri de aproximativ €316 miliarde şi a asigurat aproximativ 1,1 miloane de locuri de muncă directe. Sectorul IENE, ce cuprinde peste 16.500 companii, este dominat de întreprinderi mici şi mijlocii. În afara de contribuţia directă pe piaţa cererii de forţă de muncă şi producţie, aceste firme joaca un rol esenţial ca furnizori pentru sectoarele industriale majore din amonte, cum sunt construcţiile, sectoarele de metale şi substanţe chimice.

Disponibilitatea şi utilizarea eficientă a materiilor prime sunt factori cheie pentru dezvoltarea atât a ţărilor industrializate cât şi a celor în curs de dezvoltare.

Industria extractivă non-energetică asigură o gamă largă de minerale, inclusiv minereuri de metale, argile şi agregate ce sunt exploatate din mine sau cariere de piatră pentru construcţia de drumuri, case, şcoli şi spitale, cât şi alte produse cum ar fi computere, maşini, articole de uz-casnic, care de multe ori sunt tratate cu indiferenţă în economia modernă.

Situaţia actuală necesită o abordare integrată prin care politicile şi instrumentele UE relevante să fie armonizate cu cele naţionale cu scopul de a asigura disponibilitatea materiilor prime de bază, cât şi durabilitatea în ceea ce priveşte extracţia şi utilizarea acestora.

Atât la nivel global, cât şi la nivel european sau naţional dezvoltarea societăţii în general şi a economiei în particular ridică noi provocări importante asociate accesului şi utilizării raţionale a materiilor prime.

Domnul Günter Verheugen, responsabil pentru politici de industrie şi servicii, a declarat în martie 2007: "Industriile europene necesită anticipare în ceea ce priveste fluxul de materii prime şi preturi stabile pentru a rămâne competitive. Ne angajăm să îmbunătăţim condiţiile de acces la materiile prime, fie că sunt în Europa sau accesate de peste hotare.”

Dimensiunea internaţională a problemei materiilor prime a fost recunoscută în cadrul summitului G8 din Heiligendamm din 6-8 iunie 2007 care a adoptat o declaraţie de ‘Responsabilitate pentru materii prime: transparenţă şi dezvoltare durabilă’, concentrându-se în special asupra importanţei rolului sectorului extractiv.

Al 4-lea raport Al Grupului la Nivel Înalt pentru Competitivitate, Energie şi Mediu din 11 iunie 2007 subliniază nevoia unei schimbări a abordării actuale înspre o utilizare eficientă a resurselor şi utilizarea resurselor la nivel global pe principiul dezvoltării durabile, prin luarea în considerare atât a Strategiei UE de utilizare durabilă a resurselor naturale cât şi politicile viitoare legate de Politica Industrială Durabilă şi Consum şi Producţie Durabilă.

O abordare integrată ar trebui să conţină următoarele elemente:

• asigurarea energiei la preţuri competitive printr-o piaţă de energie functională;

• crearea condiţiilor care să permită conformarea totală a sectorului extractiv cu obiectivele de mediu Comunitare şi adaptarea la cerinţele impuse odată cu asumarea obiectivelor curajoase la nivel Comunitar în privinţa schimbărilor climatice;

• încurajarea cercetării - dezvoltării şi creşterea capacităţii instituţionale;

• crearea unor pieţe globale deschise, competitive şi eliminarea distorsiunilor din piaţa melalelor şi a materiilor prime.

Uniunea Europeană depinde în mare masura de importul materiilor prime de bază: a importat peste 175 milioane tone de minerale de metal în 2004, în valoare de 10,5 miliarde euro, raportat la o productie interna de numai 30 milioane de tone. Rata de dependenţă pentru importul acestor minerale variază de la 74% pentru minereu de cupru, 80% pentru minereu de zinc si bauxită, 86% pentru nichel, până la 100% pentru materiale cum ar fi cobalt, platină, titaniu şi vanadiu.

Tendinţele, cel puţin până la momentul declanşării crizei mondiale, s-au accentuat prin mişcări ascendente în ceea ce priveşte preţul care a impus adevarate provocări privind competitivitatea industriei prelucrătoare în general, şi de asemenea, a ridicat probleme pe termen lung în ceea ce priveşte siguranţa în furnizarea materiilor prime.

Şi în ceea ce priveşte furnizarea internă există o problemă de îmbunatăţire a accesului de durată la materiile prime, prin surse europene. Aceasta ridică provocări specifice în zona de exploatare, procesul de obţinere a avizelor şi autorizaţiilor, cercetare şi inovaţie, personal cu calificare slabă şi performanţele de mediu, sănătate şi siguranţă la locul de muncă din industria extractivă. Presiunea asupra furnizării de materii prime, împreună cu nevoia pentru o mai bună eco-eficienţă, ridică de asemenea o întrebare - cum poate fi îmbunatăţită utilizarea eficientă a materiilor prime.

Cu excepţia unor minerale, îmbunatăţirea posibilităţilor de exploatare în UE nu va reduce semnificativ necesarul de import din alte ţări. Totuşi, competitivitatea economiilor eurpene necesită un flux stabil şi constant de materii prime, fără întreruperi majore în furnizare. În raport cu acest fapt, proliferarea măsurilor introduse de terţe ţări ce au ca efect limitarea accesului Europei la materiile prime şi absenţa unei transparenţe complete în producţia şi comerţul de materii prime, sunt motive de îngrijorare. De aici rezultă importanţa unui teren de manevră pentru operatorii UE.

Mai există şi întrebarea legată de cât de util ar fi să se aducă ţărilor în dezvoltare sprijinul necesar pentru gestionarea exploatărilor de materii prime într-o modalitate durabilă astfel încât să se permită exploatarea acestor resurse în beneficiul cetăţenilor acestor ţări, mai ales a celor din zonele în care se desfăşoară aceste exploatări. Aceasta ar putea include acţiuni armonizate cu iniţiative internaţionale în desfăşurare, al căror scop este creşterea transparenţei în industria extractivă, la nivel mondial, pentru a asigura exploatarea si utilizarea responsabila a resurselor, cât şi creşterea durabilă a economiei globale. Întărirea capacităţii instituţionale pentru a asigura un control riguros al resurselor minerale este importantă. Pentru abordarea eficientă a acestor aspecte, este nevoie de elaborarea unei abordări integrate care să includă politici cheie pentru comerţ, relaţii externe şi dezvoltare, cât şi pentru competitivitate, mediu si social.

Bibliografie

Găbudeanu, Bogdan, Industria Minieră Neenergetică – Situaţia în România, Agenţia Naţională de Resurse Minerale

Legea 262 din 7 iulie 2009 (Legea 262/2009) privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 101/2007 pentru modificarea si completarea Legii minelor nr. 85/2003 si a Legii petrolului nr. 238/2004, Monitorul Oficial 482 din 13 iulie 2009

LEGE Nr. 85 din 18 martie 2003, Legea minelor, Monitorul Oficial 197 din 27 martie 2003

ORDIN Nr. 58/19 din 25 februarie 2004 pentru aprobarea Instrucţiunilor tehnice privind aplicarea şi urmărirea măsurilor stabilite în programul de conformare, planul de refacere a mediului şi proiectul tehnic, precum şi reglementarea modului de operare cu garanţia financiară pentru refacerea mediului afectat de activităţile miniere, Monitorul Oficial 58 din 25 februarie 2004

HOTĂRÂRE Nr. 1208 din 14 octombrie 2003 privind aprobarea Normelor pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003, Monitorul Oficial 772 din 4 noiembrie 2003

Justin, Andrei, Observaţii privind „Proiectul Roşia Montană” de exploatare în cariere a mineralizaţiei auro-argintifere reziduale (în principal diseminate) şi de procesare a masei mineralizate cu ajutorul cianurii de Na

Guvernul României, PLANUL NAŢIONAL DE DEZVOLTARE 2007-2013

Guvernul României, Strategia Naţională pentru Dezvoltare Durabilă a României Orizonturi 2013-2020-2030

Strategia industriei miniere pentru perioada 2008-2020, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri

www.minind.ro

http://www.g-8.de/Webs/G8/EN/Homepage/home.html

Guvernul României, Strategia Post-Aderare a României

www.namr.ro

www.igr.ro

Regulament de organizare şi funcţionare, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri

Preview document

Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 1
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 2
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 3
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 4
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 5
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 6
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 7
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 8
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 9
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 10
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 11
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 12
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 13
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 14
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 15
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 16
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 17
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 18
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 19
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 20
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 21
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 22
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 23
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 24
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 25
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 26
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 27
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 28
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 29
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 30
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 31
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 32
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 33
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 34
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 35
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 36
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 37
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 38
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 39
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 40
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 41
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 42
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 43
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 44
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 45
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 46
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 47
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 48
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 49
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 50
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 51
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 52
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 53
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 54
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 55
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 56
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 57
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 58
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 59
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 60
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 61
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 62
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 63
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 64
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 65
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 66
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 67
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 68
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 69
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 70
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 71
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 72
Buna Guvernare în Gestionarea Resurselor Neregenerabile - Pagina 73

Conținut arhivă zip

  • Buna Guvernare in Gestionarea Resurselor Neregenerabile.doc

Alții au mai descărcat și

Politici Privind Protecția Solului în România

POLITICI PRIVIND PROTECŢIA SOLULUI ÎN ROMÂNIA 1. INTRODUCERE Solul este definit ca stratul de la suprafaţa scoarţei terestre. Este format din...

Gestiunea și impactul deșeurilor menajere asupra mediului înconjurător

1. Introducere Planeta noastra, Pamantul, s-a nascut in urma cu 4,6 miliarde de ani. Dar, pe vremea aceea, nu avea aspectul de azi: rocile, apa...

Impactul Poluării asupra Mediului Înconjurător Produs de Fabrica de Ciment Fieni

ANTECEDENTE ISTORICE La 10 martie 1914 se ia hotarârea de a se construi o fabrică de ciment la Fieni, ca principale argumente fiind sursele...

Factor de Mediu - Solul

ARGUMENT O dezvoltare economica avantajoasa se bazeaza pe principii durabile în ceea ce priveste toate componentele naturale: aerul, apa, solul,...

Poluarea și poluanții mediului

I. FORMELE POLUARII Poluarea reprezintă contaminarea mediului înconjurător cu materiale care interferează cu sănătatea umană, calitatea vieţii sau...

Exploatarea resurselor naturale și conceptul de dezvoltare durabilă

Resursele naturale reprezintă totalitatea zăcămintelor de minerale şi de minereuri, a terenurilor cultivabile, a pădurilor şi apelor de care...

Groapa de gunoi Glina - studiu de caz

ABSTRACT Prin intermediul acestui studiu de caz am urmărit prezentarea unei probleme de mediu,care „subţiază” viaţa mediului înconjurător şi a...

Poluarea cu produse petroliere a solurilor în Comuna Vedea, Județul Argeș

ARGUMENT Calitatea mediului este o noţiune complexă ce cuprinde numeroase aspecte ale roaportului om-natura. Utilizând acest termen se are în...

Te-ar putea interesa și

Tehnologii de Tratare și Valorificare a Deșeurilor

Tema de proiectare Să se proiecteze o linie de colectare şi de compostare a 100 t/zi deşeuri menajere. Memoriu tehnic Proiectul de tehnologii de...

Regimul Deșeurilor

INTRODUCERE Prima lege a protecției mediului din România consacra caracterul de interes național al protecției mediului, iar Legea 137/1995 , care...

Integrarea europeană - un mediu mai curat

Introducere Problema ocrotirii mediului inconjurator prin mijloace juridice s-a ridicat inca din veacurile medievale, operele cronicarilor Grigore...

Situația Actuală a Sistemului socio-economic și Capitalului Natural al României

Situaţia actuală a sistemului socio-economic şi capitalului natural al României Pentru a acţiona în mod realist, în cunoştinţă de cauză, pe...

Curs Ecologie 2010

1 Consideraţii introductive 1.1. Ecologie. Definiţie, obiect, domenii, importanţă Termenul de ecologie, din punct de vedere etimologic, are la...

Strategia de dezvoltare a municipiului Petroșani

1. ADMINISTRATIA PUBLICA LOCALA Administratia publica în unitatile administrativ-teritoriale se organizeaza si functioneaza în temeiul...

Ai nevoie de altceva?