Buna Guvernare in Gestionarea Resurselor Neregenerabile

Cuprins disertatie Cum descarc?

1. Introducere pag.3
2. Buna guvernare si dezvoltarea durabila pag.5
3. Resursele naturale pag.9
4. Institutii implicate in administrarea resurselor neregenerabile pag.12
4.1. Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri pag.12
4.1.1. Directia Generala Energie, Petrol si Gaze pag.13
4.1.2. Directia Generala Resurse Minerale pag.14
4.2. Agentia Nationala pentru Resurse Minerale pag.16
4.3. Institutul Geologic al Romaniei pag.19
5. Evolutia industriei miniere si strategia dezvoltarii ei pag.22
5.1. Analiza evolutiei industriei miniere si starea actuala a acesteia pag.22
5.2. Principalele obiective ale strategiei sectorului minier pag.30
5.3. Prioritati ale strategiei pag.33
5.4. Politici, instrumente si resurse necesare pentru 
realizarea principalelor obiective ale strategiei sectorului minier pag.36
6. Redevente miniere pag.51
7. Studii de caz pag.59
7.1. Proiectul Rosia Montana pag.59
7.2. Privatizarea S.N.P. Petrom S.A. pag.65
8. Concluzii pag.71
9. Bibliografie pag.73


Extras din disertatie Cum descarc?

1. Introducere
Industria extractiva non-energetica (IENE) din cadrul Uniunii Europene (UE) are o cifra de afaceri de aproximativ EUR316 miliarde si a asigurat aproximativ 1,1 miloane de locuri de munca directe. Sectorul IENE, ce cuprinde peste 16.500 companii, este dominat de intreprinderi mici si mijlocii. In afara de contributia directa pe piata cererii de forta de munca si productie, aceste firme joaca un rol esential ca furnizori pentru sectoarele industriale majore din amonte, cum sunt constructiile, sectoarele de metale si substante chimice.
Disponibilitatea si utilizarea eficienta a materiilor prime sunt factori cheie pentru dezvoltarea atat a tarilor industrializate cat si a celor in curs de dezvoltare.
Industria extractiva non-energetica asigura o gama larga de minerale, inclusiv minereuri de metale, argile si agregate ce sunt exploatate din mine sau cariere de piatra pentru constructia de drumuri, case, scoli si spitale, cat si alte produse cum ar fi computere, masini, articole de uz-casnic, care de multe ori sunt tratate cu indiferenta in economia moderna.
Situatia actuala necesita o abordare integrata prin care politicile si instrumentele UE relevante sa fie armonizate cu cele nationale cu scopul de a asigura disponibilitatea materiilor prime de baza, cat si durabilitatea in ceea ce priveste extractia si utilizarea acestora.
Atat la nivel global, cat si la nivel european sau national dezvoltarea societatii in general si a economiei in particular ridica noi provocari importante asociate accesului si utilizarii rationale a materiilor prime.
Domnul Gunter Verheugen, responsabil pentru politici de industrie si servicii, a declarat in martie 2007: "Industriile europene necesita anticipare in ceea ce priveste fluxul de materii prime si preturi stabile pentru a ramane competitive. Ne angajam sa imbunatatim conditiile de acces la materiile prime, fie ca sunt in Europa sau accesate de peste hotare."
Dimensiunea internationala a problemei materiilor prime a fost recunoscuta in cadrul summitului G8 din Heiligendamm din 6-8 iunie 2007 care a adoptat o declaratie de 'Responsabilitate pentru materii prime: transparenta si dezvoltare durabila', concentrandu-se in special asupra importantei rolului sectorului extractiv.
Al 4-lea raport Al Grupului la Nivel Inalt pentru Competitivitate, Energie si Mediu din 11 iunie 2007 subliniaza nevoia unei schimbari a abordarii actuale inspre o utilizare eficienta a resurselor si utilizarea resurselor la nivel global pe principiul dezvoltarii durabile, prin luarea in considerare atat a Strategiei UE de utilizare durabila a resurselor naturale cat si politicile viitoare legate de Politica Industriala Durabila si Consum si Productie Durabila.
O abordare integrata ar trebui sa contina urmatoarele elemente:
o asigurarea energiei la preturi competitive printr-o piata de energie functionala;
o crearea conditiilor care sa permita conformarea totala a sectorului extractiv cu obiectivele de mediu Comunitare si adaptarea la cerintele impuse odata cu asumarea obiectivelor curajoase la nivel Comunitar in privinta schimbarilor climatice;
o incurajarea cercetarii - dezvoltarii si cresterea capacitatii institutionale;
o crearea unor piete globale deschise, competitive si eliminarea distorsiunilor din piata melalelor si a materiilor prime.
Uniunea Europeana depinde in mare masura de importul materiilor prime de baza: a importat peste 175 milioane tone de minerale de metal in 2004, in valoare de 10,5 miliarde euro, raportat la o productie interna de numai 30 milioane de tone. Rata de dependenta pentru importul acestor minerale variaza de la 74% pentru minereu de cupru, 80% pentru minereu de zinc si bauxita, 86% pentru nichel, pana la 100% pentru materiale cum ar fi cobalt, platina, titaniu si vanadiu.
Tendintele, cel putin pana la momentul declansarii crizei mondiale, s-au accentuat prin miscari ascendente in ceea ce priveste pretul care a impus adevarate provocari privind competitivitatea industriei prelucratoare in general, si de asemenea, a ridicat probleme pe termen lung in ceea ce priveste siguranta in furnizarea materiilor prime.
Si in ceea ce priveste furnizarea interna exista o problema de imbunatatire a accesului de durata la materiile prime, prin surse europene. Aceasta ridica provocari specifice in zona de exploatare, procesul de obtinere a avizelor si autorizatiilor, cercetare si inovatie, personal cu calificare slaba si performantele de mediu, sanatate si siguranta la locul de munca din industria extractiva. Presiunea asupra furnizarii de materii prime, impreuna cu nevoia pentru o mai buna eco-eficienta, ridica de asemenea o intrebare - cum poate fi imbunatatita utilizarea eficienta a materiilor prime.
Cu exceptia unor minerale, imbunatatirea posibilitatilor de exploatare in UE nu va reduce semnificativ necesarul de import din alte tari. Totusi, competitivitatea economiilor eurpene necesita un flux stabil si constant de materii prime, fara intreruperi majore in furnizare. In raport cu acest fapt, proliferarea masurilor introduse de terte tari ce au ca efect limitarea accesului Europei la materiile prime si absenta unei transparente complete in productia si comertul de materii prime, sunt motive de ingrijorare. De aici rezulta importanta unui teren de manevra pentru operatorii UE.
Mai exista si intrebarea legata de cat de util ar fi sa se aduca tarilor in dezvoltare sprijinul necesar pentru gestionarea exploatarilor de materii prime intr-o modalitate durabila astfel incat sa se permita exploatarea acestor resurse in beneficiul cetatenilor acestor tari, mai ales a celor din zonele in care se desfasoara aceste exploatari. Aceasta ar putea include actiuni armonizate cu initiative internationale in desfasurare, al caror scop este cresterea transparentei in industria extractiva, la nivel mondial, pentru a asigura exploatarea si utilizarea responsabila a resurselor, cat si cresterea durabila a economiei globale. Intarirea capacitatii institutionale pentru a asigura un control riguros al resurselor minerale este importanta. Pentru abordarea eficienta a acestor aspecte, este nevoie de elaborarea unei abordari integrate care sa includa politici cheie pentru comert, relatii externe si dezvoltare, cat si pentru competitivitate, mediu si social.


Fisiere in arhiva (1):

  • Buna Guvernare in Gestionarea Resurselor Neregenerabile.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

Gabudeanu, Bogdan, Industria Miniera Neenergetica - Situatia in Romania, Agentia Nationala de Resurse Minerale
Legea 262 din 7 iulie 2009 (Legea 262/2009) privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 101/2007 pentru modificarea si completarea Legii minelor nr. 85/2003 si a Legii petrolului nr. 238/2004, Monitorul Oficial 482 din 13 iulie 2009
LEGE Nr. 85 din 18 martie 2003, Legea minelor, Monitorul Oficial 197 din 27 martie 2003
ORDIN Nr. 58/19 din 25 februarie 2004 pentru aprobarea Instructiunilor tehnice privind aplicarea si urmarirea masurilor stabilite in programul de conformare, planul de refacere a mediului si proiectul tehnic, precum si reglementarea modului de operare cu garantia financiara pentru refacerea mediului afectat de activitatile miniere, Monitorul Oficial 58 din 25 februarie 2004
HOTARARE Nr. 1208 din 14 octombrie 2003 privind aprobarea Normelor pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003, Monitorul Oficial 772 din 4 noiembrie 2003
Justin, Andrei, Observatii privind ,,Proiectul Rosia Montana" de exploatare in cariere a mineralizatiei auro-argintifere reziduale (in principal diseminate) si de procesare a masei mineralizate cu ajutorul cianurii de Na 
Guvernul Romaniei, PLANUL NATIONAL DE DEZVOLTARE 2007-2013
Guvernul Romaniei, Strategia Nationala pentru Dezvoltare Durabila a Romaniei Orizonturi 2013-2020-2030
Strategia industriei miniere pentru perioada 2008-2020, Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri
www.minind.ro
http://www.g-8.de/Webs/G8/EN/Homepage/home.html
Guvernul Romaniei, Strategia Post-Aderare a Romaniei
www.namr.ro
www.igr.ro
Regulament de organizare si functionare, Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!