Cardul, Prezentul si Viitorul Monedei Electronice

Cuprins disertatie Cum descarc?

CAPITOLUL 1. Aparitia si evolutia cardurilor pe plan international.
1.1. Aparitia cartilor de plata pag.3
1.2. Expansiunea cardurilor pe plan pag.5 
mondial si avantajele folosirii acestora 
1.3. Reglementari interne si internationale pag.15
CAPITOLUL 2. Cardurile instrumente moderne de decontare.
2.1. Tipologia cartilor de plata, caracteristici pag.18
2.2. Avantaje ale folosirii cartilor de plata pag.25
2.3. Emiterea cardurilor pag.28
2.4. Acceptarea cardurilor la comercianti pag.37
CAPITOLUL 3. Cardurile in Romania. 
3.1. Tipuri de carduri si bancile emitente pag.43
3.2. Sistemul decontarilor pe baza de carduri. pag.50
3.3. Societatea ROMCARD si rolul ei in sistemul 
decontarilor pe baza de carduri pag.55
CAPITOLUL 4. Activitatea Bancii Comerciale Romane de emitere 
si de acceptare de carduri. pag.60
4.1. Studiu de caz privind activitatea de acceptare 
si de emitere a cardurilor la Banca Comerciala Romana Sucursala Judeteana Braila. pag.63
4.2. Concluzii si propuneri pag.67
ANEXE pag.72
BIBLIOGRAFIE pag.75


Extras din disertatie Cum descarc?

CAPITOLUL 1 
APARITIA SI EVOLUTIA CARDURILOR PE PLAN INTERNATIONAL
1.1 APARITIA CARTILOR DE PLATA
Este desigur o certitudine ca putini specialisti din domeniul financiar ar fi putut ghici cu mai bine de 50 de ani in urma impactul care urma sa-l aiba cardul bancar asupra intregii vieti economice si sociale, ca acest produs urma sa devina cel mai profitabil si des utilizat dintre produsele financiare oferite consumatorilor.
Prezentarea foarte precisa a originii cartilor de plata se constituie intr-o misiune dificila. Totusi este unanim acceptat ca SUA a fost originea lor. O prima referire la acest nou mijloc de plata a fost facuta in lucrarea, aparuta in 1880, ,,Looking Backward" a scriitorului american Edward Bellany, care imaginase deja ca in anul 2000 banii vor fi inlocuiti cu carti de plata avand o valoare predeterminata si mai mult, ce ar permite titularilor lor sa obtina un credit. S-a convenit ca anul 1914 reprezinta data de nastere a cardului. In acel an, firma ,,General Petroleum Corporation of California" emitea o carte de credit pentru functionarii sai si cativa clienti selectionati cu grija. Pe cardul emis, ce se prezenta sub forma unei placute metalice, erau inregistrate informatii referitoare la fiecare client care dispunea in acelasi moment si de o linie de credit. Tot atunci, firma Western Union a inmanat o astfel de placa metalica clientelei sale cele mai fidele, iar in anul 1915 Compania Telegrafica emite placute destinate sa-i identifice pe principalii sai clienti si sa autentifice telegramele lor. 
In anii care au urmat, magazine si companii aeriene si-au lansat propriile lor carti de credit. Acest lucru a insemnat pentru americani o noua era. Intr-un context economic redevenit favorabil, a fost deschis un nou drum in 1947 de catre Flatbusch National Bank, care si-a lansat propria carte de credit, limitata doar pentru proprii clienti. Cartelele pentru tranzactii financiare, conventionale, din plastic, au aparut masiv incepand cu anul 1950. Ele au fost introduse de liniile aeriene , de banci si in turism si se prezentau sub forma unor cartele ce aveau stantate in relief un set de caractere. Ele erau utilizate cu ajutorul unui dispozitiv mecanic, numit zip-zap sau imprimenter, pentru a imprima pe un formular de hartie numele emitentului cartelei si numarul de cont al clientului. Franklin National Bank a lansat in 1951 propria sa carte de credit ce permitea comerciantilor sa emita facturi, utilizand o procedura de incasare aproape identica cu cea practicata astazi.
Intre cartelele aparute in aceasta perioada se poate mentiona si cea emisa de Diners Club. Aceasta era destinata in principal calatoriilor si petrecerii timpului liber. Cartea Diners Club a fost urmata in 1958 de cartea American Express si in 1959 de Cartea Alba. In 1953, in jur de 100 de banci, mai ales de dimensiuni mici, au emis carti de credit, convinse fiind ca vor gasi in comisioanele incasate o sursa de profit ce nu trebuie neglijata. Ulterior, multe dintre ele vor abandona aceasta activitate ce s-a dovedit putin rentabila din cauza volumului insuficient al tranzactiilor, o dovada in acest sens fiind bilantul stabilit in 1957. In acel an, 26 de banci americane emiteau carti de credit, ceea ce a facut ca peste 754.000 de persoane sa fie purtatoare a acestor carduri acceptate de aproape 11.000 comercianti, pentru o cifra de afaceri anuala de circa 40 milioane de $. 
In ciuda acestor rezultate putin incurajatoare si a pierderilor insemnate generate de costul ridicat al lansarii, doua banci au continuat sa aplice sistemul : Chase Manhattan din statul New York si mai tarziu, in 1958, Bank of America in statul California. Aceasta din urma, a lansat in 1959 Bank Americard, stramosul cartii VISA. Daca in 1961 existau deja un milion de purtatori ai acestei carti, succesul sau provine din crearea in 1966, a societatii Bank Americard Services Corporation, care era destinata sa licentieze celorlalte banci, structura pusa in functiune de Bank Americard, precum si desenul albastru/alb/auriu al cartii sale. 
Dezvoltarea internationala a cartii a avut la origine crearea, in 1974, a unei organizatii internationale IBANCO care a adoptat in 1977 numele de VISA International. MasterCard, care se numea Master Charge pana in 1983, a capatat acest nume in 1969, ca urmare a regruparii a sapte banci in jurul lui Interbank Card Association si a devenit, alaturi de VISA, a doua mare societate de carduri bancare. Foarte rapid, retelele de carti de credit s-au implantat in strainatate, inca din 1951 cartile Diners Club fiind acceptate in Mexic si in Marea Britanie. 
Anul 1958 marcheaza crearea lui Diners Club in Franta si intrarea in scena, pe pamant american, a lui American Express cu un card din plastic destinat petrecerii timpului liber si pentru calatorii. Inovatia va fi preluata in Franta, unde Diners Clib pastrase sistemul bazat pe suport de hartie. Tot in SUA, aproximativ 150 de banci emitatoare de carduri au inceput sa propuna un serviciu nou, oferind detinatorilor de carduri, facilitati de creditare a contului pe o perioada determinata si cu o dobanda prestabilita pe baza de contract. Aceste banci au gasit in dobanzile incasate lunar de la aceste forme de imprumut, o sursa de venituri care sa le restabileasca echilibrul economic. 
Din 1965, American Express si Diners Club au facut demersuri fata de bancile franceze ale caror retele ar fi putut facilita promovarea cartilor lor de credit. In 1967, in Franta, a fost propusa ,, Cartea Albastra". Acest card legat de contul curent al clientului si concurent al cecului, era un nou mijloc de plata atat pentru comerciant cat si pentru detinator. El reprezenta totodata o creatie nationala si un produs realizat sub licenta unui emitent de peste Atlantic . 
Inca de la inceput Cartea Albastra si-a atras ostilitatea comerciantilor din cauza nivelului ridicat al comisionului prelevat de catre banci pentru fiecare tranzactie. In 1968, preocuparile francezilor se situau, in comparatie cu americanii, la un alt nivel. Ei au aderat in mica masura la Cartea Albastra care nu a fost difuzata decat in aproximativ 265.000 de exemplare. In ceea ce priveste comerciantii, acestia au fost obligati sa plateasca TVA, vazut ca ,,o noua taxa indirecta". Din aceste motive, anii 1968-1978, pot fi considerati in acelasi timp, ani de incertitudine si de consolidare. Incertitudinea din anii 1975-1976 era legata in principal de interesul continuarii emiterii si promovarii unei carti bancare subrezite de cresterea numarului de fraude inregistrate.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cardul, Prezentul si Viitorul Monedei Electronice.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!