CAPITOLUL 1 NOTIUNI INTRODUCTIVE .4 1.1 IMPORTANTA TEMEI .4 1.2 DELIMITARI CONCEPTUALE: RANDAMENT SCOLAR, SUCCES SCOLAR SI INSUCCES SCOLAR . ..8 1.2.1 SEMNIFICATIA CONCEPTULUI DE RANDAMENT SCOLAR ... 8 1.2.2 SEMNIFICATIA CONCEPTULUI DE SUCCES SCOLAR ...10 1.2.3 SEMNIFICATIA CONCEPTULUI DE INSUCCES SCOLAR .. .13 1.3 ABORDAREA PROBLEMEI RAMANERII IN URMA LA INVATATURA IN LITERATURA PEDAGOGICA CONTEMPORANA ... .15 II INSUCCESUL SCOLAR .. .22 2.1 FORME DE MANIFESTARE .22 2.2 CAUZE ALE INSUCCESULUI SCOLAR ..24 III PREVENIREA SI COMBATEREA INSUCCESULUI SCOLAR ...40 3.1 MASURI GENERALE ... ..40 3.2 MODALITATI DE PREVENIRE ALE INSUCCESULUI SCOLAR ... .42 3.3 MODALITATI DE COMBATERE ALE INSUCCESULUI SCOLAR . .48 IV METODOLOGIA CERCETARII .62 4.1 IPOTEZELE SI OBIECTIVELE CERCETARII .62 4.2 ORGANIZAREA SI DESFASURAREA CERCETARII 63 4.3 METODE DE CERCETARE ... 63 4.4 INSTRUMENTE DE CERCETARE ... 63 4.5 PREZENTAREA SI INTERPRETAREA DATELOR IN CAZUL ANCHETEI ... .64 4.6 PREZENTAREA SI INTERPRETAREA DATELOR IN CAZUL OBSERVARII ... .76 4.7 CONCLUZII/SUGESTII ..82 V CONCLUZII ... 89 BIBLIOGRAFIE .93 ANEXA 1 ..95 ANEXA 2 ..97 ANEXA 3 102 ANEXA 4 .. ..105 ANEXA 5 ... .107
CAPITOLUL I NOTIUNI INTRODUCTIVE 1.1 IMPORTANTA TEMEI Generatii dupa generatii de invatatori si de elevi s-au format si au format pe cele care le-au succedat acumuland o experienta cu totul deosebita in domeniul instruirii. Formarea este o sarcina complexa care implica o mare raspundere si trebuie realizata fara rebuturi sau pierderi de valori umane. Indeplinirea acestei misiuni nobile, cu dezideratul sau major de a ameliora progresiv capacitatea de adaptare a omului la cerintele impuse de complexitatea si mobilitatea vietii sociale, revine in primul rand scolii, respectiv cadrelor didactice. Absenta sau diminuarea capacitatii de adaptare duce inevitabil la multiplicarea esecurilor, la fenomene de inadaptare. Formarea capacitatii de adaptare la diverse situatii de viata este conditionata de gasirea modalitatilor optime de instruire si educare, in conformitate cu noile cuceriri ale stiintei contemporane. Pentru ca modalitatile de invatamant sa fie reale si eficiente, se impune totodata si modernizarea formelor de organizare a activitatii instructiv-educative, schimbarea conceptiei cadrelor didactice despre invatamant, modernizarea evaluarii randamentului scolar, schimbarea relatiei profesor-elev. In epoca moderna, copilul devine foarte repede scolar. Adesea, de la trei ani incepe sa frecventeze gradinita si neaparat la varsta de sapte ani intra in scoala primara. De aceea, incepand cu primele clase, invatatorul trebuie sa ii faca pe elevi sa inteleaga ca vor lua parte la munca social-utila, ca vor produce bunuri necesare economiei noastre nationale, iar pentru aceasta este nevoie de tineri cu simtul raspunderii fata de munca si calitatile acesteia. Prelungirea crescanda a scolaritatii face ca astazi un sfert din viata umana sa fie practic consacrata invatarii sistematice. Pentru pregatirea elevilor, pentru calitatea cunostintelor insusite, precum si pentru trainicia priceperilor si deprinderilor pe care si le formeaza un copil, pentru intreaga munca de invatatura, raspunde in primul rand scoala. Acesteia ii revine sarcina sa stabileasca si sa aplice cele mai eficiente masuri care sa duca la continua imbunatatire a procesului instructiv-educativ a activitatii elevilor, ajutandu-i sa se ridice la un nivel inalt de pregatire ,potrivit cerintelor actuale ale societatii noastre. Scoala trebuie sa pregateasca si sa asigure reusita scolara a elevului, sa previna si sa combata efectiv si nu doar formal pierderile scolare. A spune ca educatia trebuie neaparat sa se intemeieze pe studiul faptelor sociale nu ar fi suficient. "Invatamantul contine un spirit exprimat in programe, in materiile de studiu, in metode si un corp, o structura materiala care exprima partial spiritul, dar si reactioneaza asupra lui, punandu-si cateodata pecetea pe spirit si opunandu-i temporal limitele sale." (Hallwachs, 1997) Educatia in epoca noastra, ca in orice epoca din trecut, urmareste sa introduca copilul intr-o societate determinanta. Acest fapt presupune o adaptare la trecutul acestei societati, la mostenirea materiala si spirituala transmisa din generatie in generatie. Faptul postuleaza de asemenea, o pregatire pentru exigentele timpului prezent. Orice educatie prezinta deci un element permanent si unul tranzitoriu, unul vechi si altul nou. Trebuie sa te adaptezi epocii tale, dar in acelasi timp, sa fii adaptat tuturor epocilor. "Epoca contemporana se caracterizeaza prin fapte si trebuinte comune intregii lumi civilizate si, desi exista o tendinta tot mai accentuata spre uniformizare, nu este mai putin adevarat ca fiecare tara pastreaza caractere proprii, exigente particulare, o filozofie sociala predominanta. Intentia noastra nu este de a face un inventar sociologic al epocii noastre, ci numai de a atrage atentia asupra schimbarilor profunde care au afectat lumea si asupra succesiunilor rapide". (Nicola, I., 1996, p. 237) In ultimii ani s-a remarcat o tendinta tot mai mare de crestere a numarului de elevi care nu fac fata exigentelor scolare. Una din cele mai complexe si mai dificile probleme pedagogice contemporane, care necesita un studiu temeinic si multilateral, o reprezinta insuccesul la invatatura. O actiune pedagogica eficienta in acest domeniu, ca de altfel si in celelalte domenii ale muncii instructiv-educative, este legata de cunoasterea amanuntita a elevilor, a particularitatilor individuale ale acestora, a felului cum fiecare evolueaza din punct de vedere scolar. Pentru a putea conduce bine un copil, trebuie sa il intelegi bine. Este necesar ca el sa prevada nu numai greutatile intampinate de elev, ci sa cunoasca totodata si posibilitatile lor, baza reala de invingere a dificultatilor, precum si reactia afectiva care va aparea la fiecare dintre ei ca urmare a neajunsurilor intampinate.
1. Binet, A., "Ideile moderne despre educatie", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1995 2. Bontas, Ioan, "Pedagogie. Tratat", Editura All, 2008 3. Cerghit, I., "Metode de invatamant", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1986 4. Charlot, B., "Combaterea esecului scolar, o provocare pentru constructia europeana", Editura Alternative, 1996 5. Cosma, Traian, "Sedintele cu parintii", Editura Polirom, Iasi, 2001 6. Cosmovici, Iacob, "Psihologie scolara", Editura Polirom, Iasi, 1998 7. Cucos, Constantin, "Teoria si metodologia evaluarii", Editura Polirom, Iasi, 2008 8. Cucos, Constantin, "Timp si temporalitate in educatie", Editura Polirom, Iasi, 2002 9. Gilly, Michel, "Elev bun, elev slab", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1996 10. Jinga, Ioan, Negrut, Ion, "Familia, acest miracol inselator", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1999 11. Jude, Ioan, "Psihologie scolara si optim educational", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2002 12. Kulcsar, Tiberiu, "Factori psihologici ai reusitei scolare", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1998 13. Macovei, Elena, "Pedagogie. Teoriile educatiei", Editura Aramis, Bucuresti, 2002 14. Necola, Ion, "Tratat de pedagogie scolara", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1996 15. Popescu, Ioan, "Prietenii nostri de la catedra", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1992 16. Popescu, Neveanu, "Probleme psihologice ale invatarii la clasele I-IV", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1996 17. Rdulian, Virgil, "Profesori contra parinti", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1997 18. Colectia "Universul Scolii", nr. 7-8/2000, Bucuresti 19. isj.hd.edu.ro/cjapp/articole/esecul_scolar.doc 20. www.didactic.ro/files/formare/esec_scolar.doc 21. http://www.aepado.ro/revista/nr_8/index.php?page/_08
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.