Competitia pentru Integrarea Europeana si Design-ul Institutional

Cuprins disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
I. Autoritatile publice centrale si procesul integrarii europene 
1. Conceptul autoritate publica
2. Conceptul - integrare europeana
II. Prevederi constitutionale referitoare la autoritatile publice
1. Primele alegeri si adoptarea noilor Constitutii
2. Design-ul institutional in Ungaria si Romania - perspectiva comparata
3. Prevederi constitutionale privind integrarea europeana
III. Autoritatile publice centrale si rolul lor in integrarea europeana in Ungaria si Romania 
1. Parlamentul
a. Sistemele electorale 
b. Structura parlamentului: unicameral versus bicameral
c. Parlamentul si rolul sau in procesul de integrare europeana
2. Guvernul si Presedintele
a. Formula electorala de desemnare a executivului
b. Configuratia guvernului si rolul sau in procesul de integrare europeana 
3. Relatia dintre executiv si legislativ - motor al eficientei construirii cadrului legal al integrarii in UE
IV. Partidele politice, autoritatile publice centrale si integrarea europeana in Ungaria si Romania 
1. Sistemul electoral, sistemul de partide si legislativul
2. Tipologia sistemelor de partide in Romania si Ungaria si stabilitatea guvernamentala
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Dupa cum sugereaza si titlul, lucrarea noastra abordeaza subiecte legate de integrarea europeana si constructia institutionala. Am analizat aceste doua aspecte dintr-o perspectiva comparativa, avand ca subiect al comparatiei doua tari foste comuniste: Romania si Ungaria, iar ca obiect autoritatile publice centrale, - Parlamentul, Guvernul, Presedintele -, partidele politice si sistemele electorale (intr-un cuvant design-ul institutional), privite ca elemente care, datorita unor trasaturi specifice, pot sau nu pot sa constituie acel punct forte in trendul privind competitia pentru integrarea europeana. Cadrul teoretic al demersului nostru il constituie stabilirea corelatiilor existente intre modul in care functioneaza anumite autoritati publice si maniera in care sunt indeplinite criteriile privind integrarea la UE. 
In primul capitol vor fi stabilite conexiunile existente intre ,,conotatiile" termenilor de autoritate publica si integrarea europeana. Se va observa ca integrarea europeana presupune o serie de masuri initiate de diverse autoritati publice, care sa asigure crearea conditiilor necesare implementarii acquis-ului comunitar, conditii ce au fost structurate, intr-un mod cat mai operational, in cele 31 capitole de negociere.
In cel de al doilea capitol, vor fi analizate primele alegeri si contextul adoptarii noilor Constitutii. Avand in vedere faptul ca acestea sunt fenomene strans legate de evenimentele din 1989, vom aduce in discutie cateva dintre semnificatiile anului 1989, dupa care vom trece in revista istoricul evenimentelor, adica vom puncta acele elemente care au stat in spatele declansarii amplului proces de democratizare din aceste tari (inceput odata cu primele alegeri) si a dorintei acestora de integrare in UE, alaturi de tari care au cunoscut o lunga practica democratica. Tot in acest capitol, vom analiza design-ul institutional din Ungaria si Romania, punctand asemanarile si deosebirile, cu scopul de a evidentia acele particularitati care ar putea reprezenta un avantaj in ceea ce priveste competitia pentru integrarea europeana.
In capitolul al treilea, vom analiza autoritatile publice centrale, accentul fiind pus pe rolul acestora in procesul integrarii europene. Astfel, plecand de la premisa ca, pentru a ajunge stat membru al UE, statul candidat trebuie in primul rand sa adopte acquis-ul comunitar, stabilind formele si a metodele , adica elaborand proiecte de lege, adoptandu-le si creand conditii necesare de implementare a acestora, vom arata care dintre cele doua tari are institutii (Parlament, Guvern, Presedinte) care, prin modalitatea lor de functionare si organizare, sa satisfaca acest deziderat, intr-o maniera cat mai eficienta. Avand in vedere ca acest grad de eficienta este dat si de maniera de colaborare si control intre autoritatile publice, vom discuta despre acest subiect in ultimul subcapitol al capitolului trei.
In ultimul capitol al acestei lucrari, in prima parte, se va pune accentul pe relatiile ce se stabilesc intre partidele politice, sistemele electorale si legislativ, toate acestea incluse in procesul constructiei institutionale, constructie ce vine sa sustina procesul amplu al democratizarii, al crearii unei stabilitati guvernamentale si al facilitarii procesului de integrare europeana. Din punct in vedere al unei analize empirice vom incerca sa stabilim corelatiile existente intre acesti trei termeni (sisteme electorale, partide politice, legislativ), analizand efectele sistemului electoral asupra sistemului de partide si implicit asupra structurii legislativului, luand in considerare trei indicatori: partidele care participa la alegeri, partidele care obtin locuri in legislativ si numarul efectiv de partide politice.
In ultima parte a capitolului patru se va realiza o tipologie a sistemelor de partide, plecand de la un studiu ce-i apartine lui Jean Blondel. Tot aici, pentru a stabilii legaturile existente intre sistemul de partide si stabilitatea guvernamentala vom analiza volatilitatea electorala si procentajul participarii electoratului la alegeri.
I. AUTORITATILE PUBLICE CENTRALE SI PROCESUL INTEGRARII EUROPENE
I.1. CONCEPTUL - AUTORITATE PUBLICA
Din punct de vedere etimologic, cuvantul autoritate provine din latinescul auctoritas, avand intelesul de forta de convingere. De asemenea, notiunea de autoritate face trimitere la: 
1. capacitatea unei persoane sau organizatii de a se face respectata si de a inspira supunere fara a recurge la constrangeri;
2. capacitatea si dreptul de a infaptui anumite actiuni, inclusiv de a emite legi si norme obligatorii (sau de a impune ascultarea in temeiul unei imputerniciri) ceea ce presupune prezenta latenta a unei sanctiuni sau a unei constrangeri;
3. organ competent sa ia masuri avand caracter obligatoriu; 
De altfel, puterea este un fenomen legat de autoritate, care se caracterizeaza prin posibilitatea de a comanda, de a da ordine si obligatia celui care le primeste de a se supune acestei comenzi. Aceasta autoritate exista inca din cele mai vechi timpuri. La inceput, ea a fost personificata in seful colectivitatii umane respective (ginta, trib etc.), care isi impunea autoritatea prin calitatile sale. Cu timpul, autoritatea s-a desprins, instituindu-se ca o realitate distincta de persoana celui care detinea puterea sau o exercita. S-a constituit, asadar, un aparat, s-a creat un sistem de organizare mai complex. In felul aceasta, autoritatea s-a organizat ca o institutie de sine statatoare, devenind ceea ce astazi numim stat.


Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

1. ***,Constitutia Romaniei, Bucuresti, 1991
2. ***, Constitutia Romaniei, Bucuresti, 2003
3. ***, Referendumul national privind revizuirea Constitutiei, Editura Monitorul Oficial, Bucuresti, 2003
4. CARPINSCHI, ANTON, Doctrine politice contemporane, Tipologie, dinamica, perspective, Editura Moldova, Iasi, 1992
5. CHAGNOLLAUD, Dominique, Dictionar al vietii politice si sociale, Editura ALL, Bucuresti, 2001
6. COTTERET, Jean Marie, EMERI, Claude, Les systemes electoraux, Presses Universitaires de France, Paris, 1970
7. CRAIOVAN, Ion, Teoria generala a dreptului, Ed. SILABA, Craiova, 1999
8. DATCULESCU, Petre, Renasterea unei democratii: Alegerile din Romania de la 20 Mai 1990, Editura Coresi, Bucuresti, 1991
9. DEFARGES, Philippe Moreau, Organizatiile internationale contemporane, Editura Institutul European, Bucuresti, 1998
10. DIACONU, N., Marcu, V., Drept comunitar, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2003
11. DIAMOND, Lary; CHU, Yun-han , PLATTNER, Mara F, TIEN, Hung - mao, Cum se consolideaza democratia, Editura Polirom, Iasi, 2004
12. DRAGAN, Tudor, Drept constitutional si institutii politice, Editura Lumina Lex, Bucuresti, vol.I, 1998
13. DUCULESCU, Victor; CALINOIU, Constanta; DUCULESCU, Georgeta, Drept Constitutional si institutii politice, Editura SYLVI, Bucuresti,1998
14. DUCULESCU, Victor; CALINOIU, Constatin; DUCULESCU, Georgeta, Drept constitutional comparat, Editura LUMINALEX, Bucuresti, 2002
15. EPURE, Emilian, Romania intr-o Uniune Europeana extinsa, Editura Tribuna Economica, Bucuresti, 2002
16. FLONTA, Vlad, Intoarcerea la Pluripartidism, Editura Arvin Press, Bucuresti, 2003
17. GARZ, Florian, De la Atlantic la Urali - Renasterea Europei, Casa Editoriala ODEON, Bucuresti, 1999
18. GIONEA, Vasile, Studii de Drept Constitutional si istoria dreptului, Editura Regia Autonoma ,,Monitorul Oficial", Bucuresti, 1995
19. IONESCU, Cristian, Drept Constitutional si institutii politice - teoria generala a institutiilor politice -, Vol. I, ed. LUMINALEX, Bucuresti, 1997
20. IONESCU, Cristian, Constitutia Romaniei - Legea de revizuire comentata si adnotata cu dezbateri parlamentare, Editura ALL BECK, Bucuresti, 2004
21. IORGOVAN, Antonie, Drept administrative. Tratat elementar, Editura Actami, Bucuresti, 1994
22. ISAAC, Jefrey C, Democratia in vremuri intunecate, Editura Polirom, Iasi, 2000
23. LIJPHART, Arend, Modele ale democratiei, Editura Polirom, Iasi, 2000
24. MARTIN, Pierre, Sistemele electorale si modurile de scrutin, Editura Regia Autonoma MONITORUL OFICIAL, Iasi, 2003
25. MORAR, Filon, Reprezentarea politica actori si autori, Editura PAIDEIA, Bucuresti, 2001 
26. MORAR, Filon, Democratia privilegiilor. Alegerile alesilor in Romania, Editura PAIDEIA, Bucuresti, 2001
27. MURARU, Ioan, Drept constitutional si institutii politie, Editura Actami, Bucuresti, 1995
28. MURARU, Ioan, TANASESCU, Simina, Drept constitutional si institutii politice, Editura Luminalex, Bucuresti, 2002
29. NACIU, Stefan, Jurnal electoral, Editura 100+1 GRAMAR, Bucuresti, 1996
30. NEDELCU, Mioara, Pluralismul reprezentarii. Partide politice si grupuri de presiune, Editura Tipo Moldova, Iasi, 2002


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!