Competitivitatea Intreprinderilor Mici si Mijlocii ale Republicii Moldova pe Pietele Externe

Cuprins disertatie Cum descarc?

Lista abrevierilor.5
Lista figurilor si lista tabelelor.6
Introducere.8
Capitolul 1. Fundamente teoretice ale 
competitivitatii internationale.10
1.1. Competitivitatea: definitii si abordari teoretice.10
1.2. Performanta exporturilor: indicator al competitivitatii.25
1.3. Rolul IMM in contextul economiei mondiale.33
Capitolul 2. Aspecte analitice privind competitivitatea IMM in UE.40
2.1 Factorii determinanti ai competitivitatatii
IMM in spatiul european .41 
2.2. IMM pilon al dezvoltarii economice in UE.42
2.3. Strategii de promovare a exporturilor IMM.58
Capitolul 3. Premize de dezvoltare ale competitivitatii externe a IMM in Republica Moldova.70
3.1. Dezvoltarea sectorului IMM in Republica Moldova.70
3.2. Performante actuale si perspective de dezvoltare 
ale comertului exterior moldovenesc.77
3.3. Perfectionarea cadrului regulatoriu national de sustinere a IMM - element crucial in consolidarea competitivitatii externe.85
Concluzii si recomandari.95
Bibliografie.100
Anexe


Extras din disertatie Cum descarc?

Introducere
Actualitatea temei. Intensificarea activitatii tarilor in curs de dezvoltare pe pietele internationale si confruntarea cu concurentii straini, pune in fata intreprinderilor o serie de provocari. Astfel, pentru aceste tari, la aceasta etapa este foarte importanta consolidarea eforturilor sectorului public si al celui privat in vederea sporirii competitivitatii externe. O prima sarcina tine de valorificarea potentialului de export prin: imbunatatirea esentiala a calitatii acesteia si diversificarii gamei de produse oferite si eficientizarea costurilor, pentru a putea asigura produse competitive pe piata externa. Respectiv, foarte important din partea autoritatilor nationale este asigurarea unei infrastructuri nationale de comunicatii si transporturi de calitate inalta, unui cadru regulatoriu stimulator, precum si elaborarea si implementarea unei politici comerciale de promovare si stimulare a exporturilor si investitiilor eficace. 
Pentru economiile nationale deschiderea spre exterior poate deveni un factor decisiv in asigurarea dezvoltarii. Importanta comertului exterior si a investitiilor ca factori de baza ai dezvoltarii unei economii a devenit un fapt incontestabil in economia moderna. Acestea asigura noi oportunitati pentru mediul de afaceri local: exploatarea economiilor de scara, mai cu seama in cazul economiilor cu o piata mica cum este cazul Republicii Moldova, organizarea mai eficienta a productiei nationale, accesarea de noi tehnologii in procesul de productie e.t.c., crearea de noi locuri de munca. De asemeneam, acestea genereaza intrari de valuta in tara, pot contribui la sporirea veniturilor reale ale populatiei si prin urmare la sporirea competitivitatii nationale. 
Competitivitatea unei natiuni depinde de nivelul competitivitatii intreprinderilor care activeaza in cadrul acesteia si de capacitatea acestora de a face fata concurentei atit interne, cit si externe. Competitivitatea externa a unei intreprinderi este legata de capacitatea sa de a mentine sau a imbunatati pozitia sa pe pietele internationale, fiind capabila sa produca bunuri sau servicii de o calitate superioara sau la un pret mai mic decit competitorii sai externi. Aceasta presupune faptul ca o firma trebuie sa fie suficient de flexibila pentru a fi capabila sa reactioneze rapid la evolutia cererii. Tinind cont de rolul pe care IMM si exporturile il joaca la asigurarea cresterii economice in conditiile economiei moderne, o preocupare importanta a autoritatilor nationale este analiza posibilitatilor de asigurare a competitivitatii acestora. 
Scopul tezei este investigarea complexa a performantelor intreprinderilor mici si mijlocii din R. Moldova si a factorilor care determina competitivitatea lor externa. De asemenea, in urma realizarii analizei date se intentioneaza inaintarea unor masuri concrete, ce ar contribui la cresterea eficientii activitatii lor, precum si a oportunitatilor lor de iesire pe pietele externe.
Structura si continutul tezei. Scopul ce urmeaza a fi atins prin studiul dat a determinat urmatoarea structura a lucrarii: introducerea, trei capitole, concluziile si recomandarile, bibliografia, anexa.
In capitolul I - ,,Fundamente teoretice ale competitivitatii internationale" - este elucidata notiunea de ,,competitivitate", nivelele de abordare, factori determinanti, accent punindu-se pe dezvoltarea exporturilor, ca un indicator fundamental al competitivitatii. O alta directie de cercetarein acest capitol a fost dedicata analizei IMM-urilor, intrucit acestea sunt contribuitori importanti la dezvoltarea economiei nationale. In capitol sunt prezentate principalele caracteristici ale micilor intreprinderi, fiind evaluat rolul intreprinderilor mici si mijlocii ca generator al cresterii in economia de piata.
Capitolul 2 - ,,Aspecte analitice privind competitivitatea mediului de afaceri pe plan international: cazul Uniunii Europene (UE)" - este consacrat analizei performantei mediului de afaceri in Uniunii Europeana. In acest capitol sunt investigate rolul economic si performantele IMM in spatiul european, precum si factorii externi ce influenteaza performantele acestora care tin de mediul national de afaceri si, nemijlocit, de cadrul sau de reglementare. De asemenea, capitolul finalizeaza prin expunerea practicii UE in promovare a activitatilor IMM pe pietele externe. 
In capitolul 3 - ,,Premize de dezvoltare ale competitivitatii externe a IMM in Republica Moldova" - este estimat potentialul micilor intreprinderi ale R. Moldova, obstacolele cu care se confrunta, analizind in acest context si performantele exporturilor moldovenesti, care denota competitivitatea redusa a intreprinderilor pe pietele externe. La fel, este analizat cadrul national de stimulare a IMM si promovarii acestora pe pietele externe. 
Lucrarea finalizeaza cu expunerea Concluziilor si recomandarilor autorului cu privire la sporirea competitivitatii intreprinderilor mici si mijlocii din Republica Moldova pe pietele externe, adresate atit sectorului privat cit si autoritatilor guvernamentale. 
Cuvinte-cheie: Intreprinderi mici si mijlocii, activitate de antreprenoriat, mediu de afaceri, competitivitate, competitivitate internationala, exporturi, investitii.
Capitolul I. Fundamente teoretice ale competitivitatii internationale
1.1. Competitivitatea: abordari conceptuale si teoretice
In ultimele decenii, economia mondiala a fost marcata de mutatii semnificative. Angajamentele tarilor spre o deschidere economica mai larga presupune si o liberalizare progresiva a comertului exterior. Sistemul comercial multilateral - OMC, care unieste aproape 153 de tari care acopera in jur de 97% din comertil exterior [79], precum si procesele de integrare economica regionala nu numai ca au intensificat activitatea de comert exterior a tarilor lumii, dar si a amplificat concurenta dintre acestea punindu-le in fata unor noi conditii si regului foarte riguroase de joc. Iar in aceste conditii, pentru a supravietui concurentiei internationale si a corespunde acestor conditii conceptul de ,,competitivitate" devine un factor cheie. Precocuparile pentru o intelegere mai buna a acestui concept devin tot mai aparente in toate discursurile politice, in mediul academic si dezbaterile mediului de afaceri din lumea intreaga. 
In pofida faptului ca conceptul de competitivitate continua sa constituie un teren larg de infruntari de viziuni si opinii pe plan teoretic, stiintific si pe cel pragmatic, un consens privind definirea sa, factorii care o determina si indicatorii care o masoara nu a fost atins. Deseori competitivitatea este identificata cu astfel de concepte economice cum sunt: productivitatea, rentabilitatea, surplusul balantei comerciale e.t.c. Insa aceasta este o abordare incorecta, competitivitatea fiind un concept mult mai larg si complex. Neintelegerea acestuia creeaza lacune in metodologia sa de analiza la diferite nivele de abordare. In acelasi timp, este foarte important de a intelege esenta sa pentru a determina factorii care o determina si prin urmare pirghiile de interventie care urmeaza a fi utilizate de catre autoritatilor nationale, precum si ale sectorului privat in mentinerea si sporirea competitivitatii. Pentru a crea o viziune oarecum mai clara asupra acestui concept, in continuare sunt expuse doar citeva definitii ale acestuia din multitudinea celor existente, in dependenta de nivelele lor de abordare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Competitivitatea Intreprinderilor Mici si Mijlocii ale Republicii Moldova pe Pietele Externe.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!