Comuniunea in Ortodoxie

Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Inainte de tratarea capitolelor, despre diferitele forme ale comuniunii vom spune cateva cuvinte despre comuniune in general. Notiunea comuniunii (Koinonia) provine din Noul Testament unde in sens ,,vertical" inseamna legatura dintre credinciosi si Dumnezeu, iar in sens ,,orizontal" dragostea care uneste pe fiii aceluiasi Parinte ceresc (I Ioan 1, 2; 1, 7; 4, 7; I Cor. 1, 9; 10, 16). ,,Koinonia" este in primul rand unirea cu Hristos. "Prin ea Dumnezeu isi face ,,intrarea" in sufletul credinciosului (Ioan 14, 20; 15, 4). Dar ea inseamna, totodata, si trairea in dragostea comuna, dupa cum arata Sfantul Ioan Evanghelistul (I Ioan 4, 16)". 
In sensul crestin ,,comuniunea nu alcatuieste o unire si o traire laolalta, care s-ar dezvolta numai printr-un imbold si printr-o evolutie naturala, a puterilor omenesti, ci este o legatura unica si un rezultat mai presus de fire al lucrarii rascumparatoare a lui Dumnezeu, iesind din limitele vietii naturale a omului. Ea este opusa categoric legaturii celor rai". 
In Sfanta Scriptura intelesul deplin al notiunii de comuniune este exprimat de Mantuitorul in cuvintele: ,,Ca toti sa fie una, precum Tu parinte esti in Mine si Eu sunt in Tine, asa si ei una sa fie in Noi" (Ioan 17, 21). Comuniunea unora cu altii se manifesta in iubire. ,,Sa ne iubim unii pe altii, caci dragostea este de la Dumnezeu" (I Ioan 4, 7).
Sfantul Apostol Petru numeste aceasta comuniune ,,partasie la firea dumnezeiasca" (II Petru 1, 4), care e partasie la energiile necreate ale harului, nu la esenta lui Dumnezeu.
Asadar, viata Sfintei Treimi, indreptata spre lume prin intruparea Fiului lui Dumnezeu, a coborat in interiorul existentei create a lumii o viata noua, o realitate superioara de continut dumnezeiesc: Imparatia lui Dumnezeu. "Ea a aparut din adancurile vietii intradivine a Sfintei Treimi prin intruparea lui Dumnezeu Cuvantul, in persoana Domnului nostru Iisus Hristos, fiind destinata sa oglindeasca si sa realizeze, prin firea creata a omului ridicat in comuniune cu Hristos, o viata patrunsa de dumnezeiesc". 
Aceasta comuniune de viata cu Hristos in Biserica este ca o unitate organica, "avand ca model si izvor comuniunea Sfintei Treimi, in care gasim insusi principiul tainic al vietii". 
Comuniunea in iubire are o frumusete de taina. Coplesit de puterea acestei comuniuni a iubirii prietenesti, David, cand pe campul de lupta il gaseste mort pe Ionatan prietenul sau, isi revarsa durerea in aceste cuvinte: ,,Frate Ionatane, intristat sunt dupa tine, caci tu mi-ai fost foarte scump si iubirea ta a fost pentru mine, mai presus de iubirea femeiasca" (II Regi 1, 26). Seva care intretine aceasta legatura in iubire este darul lui Dumnezeu.
Misiunea comuniunii in iubire a pus in uimire pe marii ganditori si poeti ai lumii, incat ,,niciunul dintre ei n-a gasit niciodata raspunsul la intrebarea ce este iubirea". Cautand sa redea continutul unor astfel de trairi in comuniune, unul dintre acesti ganditori zice: ,,In prezenta unor astfel de momente, comunicarea devine comuniune, clipa infloreste in eternitate, iar eternitatea coboara in cuprinsurile de lumi ale timpului". 
Dar unirea aceasta nu este nici pe departe o contopire a credinciosului cu Dumnezeu, deoarece ,,ea are forma comuniunii intre doua persoane, caci numai unde este comuniune este dragoste". Si numai unde sunt persoane se realizeaza comuniunea iubirii. Iubirea tine de persoana, si ea realizeaza o comuniune a persoanelor. Totusi ,,koinonia" ca mod de existenta plenara a omului se bazeaza pe unitatea firii umane existenta in mai multe persoane: Sfantul Apostol Pavel spune, ca ,,dintr-un sange a facut Dumnezeu tot neamul omenesc" (Fapte 17, 26). 
,,Comuniunea este o legatura mai presus de minte si de cuvant, pentru ca-si are fundamentul in taina persoanei". 
Teologia ortodoxa romaneasca formuleaza invatatura ortodoxa despre comuniune in urmatoarea expresie: ,,Biserica este comuniunea persoanelor divine si umane" , ,,savarsita in trupul tainic al Domnului" .
CAPITOLUL I
DEFINITII ALE COMUNIUNII SI ASPECTE GENERALE IN INVATATURA ORTODOXA
1. Cuvantul si notiunea de comuniune in Sfanta Scriptura
Traducerea greceasca a scrierilor Vechiului Testament si ale Noului Testament foloseste cuvantul ,,koinonia" pentru a exprima relatia dintre Dumnezeu si credinciosi, accentuand caracterul personal al acestei relatii. "In Vechiul Testament, Dumnezeu era partas invizibil la jertfele sacrificiale in timpul carora oamenii se aliau si se obligau intre ei in baza intelegerii si ajutorului reciproc (Facere 31, 54; Iesire 24, 9; I Samuel 20; II Samuel 6; I Regi 8, 63)". 
Noul Testament exprimand restaurarea legaturii personale dintre Dumnezeu si om in Iisus Hristos reda adevaratul sens cuvantului ,,koinonia" adancind caracterul personal ca aspect esential al acestei relatii in cadrul careia persoanele nu-si anuleaza intre ele vreo calitate proprie, ci se imbogatesc reciproc. "In relatia personala cu Dumnezeu credinciosul se desavarseste ca persoana ajungand la asemanarea cu Dumnezeu, scopul pentru care a fost creat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu (Facere 1, 26)". 
Cuvantul ,,comuniune", folosit de autorii traducerii grecesti ai textelor Sfintei Scripturi avea sensul de relatie personala. Prin filozofia lui Platon acest termen a primit continutul de unitate in diversitate, continut apropiat de ideea crestina a comuniunii persoanelor divine si umane realizata in Biserica. Nu e de mirare ca la Platon apare ideea comuniunii trupului si membrelor, idee dezvoltata de Sfantul Apostol Pavel si apoi de Sfintii Parinti, in special de marele talcuitor al epistolelor pauline Sfantul Ioan Gura de Aur.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comuniunea in Ortodoxie.docx

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!