Crestinismul in Spatiul Public European

Cuprins disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE 2
CAPITOLUL I: RADACINILE CRESTINE ALE EUROPEI 5
1. Crestinismul si Europa 5
2. Crestinismul si modernitatea 8
CAPITOLUL II: EUROPA SI SECULARIZAREA 16
1. Secularizarea - istoria unui concept 16
2. Secularizarea si desacralizarea 27
CAPITOLUL III: MISIUNEA BISERICII IN EUROPA SECULARIZATA 34
1. Crestinismul pe harta Europei. O abordare social-teologica 34
2. Teologia sociala ortodoxa - punte de dialog al Bisericii cu societatea 39
3. Democratia crestina - un model de cooperare a Statului cu Biserica 52
4. Dialogul interconfesional si interreligios - o necesitate misionara a Bisericilor in Europa 59
CAPITOLUL IV: BISERICA ORTODOXA SI CRIZA ECONOMICA 67
1. Criza economica actuala pe fundalul unei crize spirituale - lectura teologica a crizei economice 67
2. Criza financiar-economica. Atitudinea Bisericilor Ortodoxe locale 72
CONCLUZII 99
BIBLIOGRAFIE 103
CURRICULUM VITAE 110
DECLARATIE 111


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Misiunea crestina este trimiterea Bisericii in lume in vederea propovaduirii Evangheliei la toate neamurile si a integrarii oamenilor in Imparatia lui Dumnezeu, intemeiata prin lucrarea mantuitoare a lui Iisus Hristos, inaugurata ca arvuna sau ca anticipare a ei in istorie in Biserica, prin pogorarea Duhului Sfant, care se va manifesta in plenitudinea ei la a doua venire a lui Hristos in slava. Misiunea este o vocatie apostolica a Bisericii. Ea comporta doua aspecte esentiale: unul strict de evanghelizare, adica propovaduirea orala a Evangheliei si unul larg de marturie, care se refera la totalitatea vietii crestine: cult, taine, rugaciune, spiritualitate, diaconie.
Chemarea Bisericii astazi nu este numai sa cunoasca lumea catre care este trimisa, ci si sa vesteasca acesteia numele celui ce atat de mult a iubit lumea, "incat a dat pe Fiul Sau unul-nascut, ca oricine crede in El sa nu moara, ci sa aiba viata vesnica" (Ioan 3, 16). Aceasta lume nu poate fi definita exclusiv ca un "spatiu de misiune" necrestin, ci, mai degraba, ca situatia umana in care Evanghelia lui Hristos nu a devenit inca o putere de impacare si de dreptate intre oameni. In acest sens, lumea se poate gasi in cadrul unei natiuni sau culturi, in structurile moderne ale societatii. Procesul de secularizare care insoteste civilizatia tehnologica, folosirea ideologiei ca putere politica, toate acestea sunt semne ale lumii.
Lumea este o tema misionara deoarece venirea imparatiei lui Dumnezeu este nedespartita de luptele acestei lumi. Biserica este chemata nu numai sa dea un sens si o interpretare adevarata evenimentelor care se produc in luptele oamenilor de azi si sa proclame reconcilierea, ci ea are si o sarcina profetica, aceea de a discerne unde lucreaza puterile imparatiei lui Dumnezeu si unde sunt stabilite semnele ei ascunse. 
Caracterul eclezial al misiunii nu trebuie sa fie inteles intr-un sens instrumentalist sau eclesiomonist. Biserica nu este doar un simplu instrument al misiunii. Misiunea este un criteriu al Bisericii si nu exista Biserica adevarata in afara misiunii. Cu toate acestea, in viziunea ortodoxa, Biserica reprezinta deja scopul misiunii, fiind in acelasi timp, principiu si conditie a misiunii. Zidirea Trupului nu este insa un scop in sine, deoarece Biserica este nu numai "poporul lui Dumnezeu" adunat prin ascultarea cuvantului lui Dumnezeu, ci si semnul - sacramentul prezentei lui Dumnezeu pentru intreaga umanitate. Misiunea are un caracter eclesiocentric, dar nu eclesiomonistic, caci Biserica prin insasi natura ei sacramentala, da marturie despre imparatia lui Dumnezeu.
De asemenea, in configuratia europeana contemporana raporturile intre Stat si Biserica, concepute la nivel national de o maniera mai mult sau mai putin flexibila, in functie de diversitatea religioasa existenta sunt, in cazul statelor membre ale Uniunii Europene, pe cale de a se transforma radical pe masura ce modelul de integrare politica ales pentru aceasta organizatie avanseaza. Se impune prin urmare o reexaminare a situatiei religiei prin plasarea la un nivel de discutie european, ceea ce reprezinta o evidentiere a particularitatilor nationale, prin raportare la alte experiente similare din tari diferite. Reconfigurarea contemporana a religiei si a politicii nu particularizeaza doar spatiul european, ci descrie un proces mai amplu. Este cert insa ca modelele nationale alese pentru a descrie relatiile stat - Biserica au o influenta si in afara spatiului Uniunii Europene, tinand cont de faptul ca religiile crestine au o arie de acoperire si o vocatie universala care depaseste limitele spatiului comunitar.
Aceasta reconfigurare are loc in doua contexte diferite. Primul, cel de avans in directia unei coordonari mai ample a politicilor nationale in cadrul Uniunii Europene, a fost amintit mai sus. Cel de-al doilea, care se suprapune temporal peste cel dintai, se refera la mutatiile profunde in cadrul modernitatii, in general. Nu avem de-a face cu sfarsitul acestui proces, ci mai degraba cu radicalizarea sa si chiar, in viziunea unor autori, cu nasterea unei ultramodernitati. Ultramodernitatea reprezinta spatiul public in care traditiile religioase se afla in imposibilitatea de a mai fi pe deplin relevante pentru cetateni, insa acelasi fenomen are loc si in ceea ce priveste ideologiile politice in numele carora se poate pretinde atasamentul acelorasi cetateni. Daca acceptam aceasta paradigma de interpretare, rolul religiilor in sfera publica pierde componenta sacra si ideologica, fiind insa din ce in ce mai mult supus normativizarii, ceea ce explica de altfel aparitia unor noi norme privind religia acceptate la nivel european. Acest proces nu este desigur linear: normativizarea nu priveste practicile individuale, ci doar manifestarile publice ale religiilor, constatare ce pare uneori ignorata si care explica dezbaterile actuale in legatura cu acest subiect ce tind sa se radicalizeze.


Fisiere in arhiva (1):

  • Crestinismul in Spatiul Public European.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!