Cultura organizațională - instrument al schimbării

Disertație
8.5/10 (6 voturi)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 98 în total
Cuvinte : 29024
Mărime: 2.20MB (arhivat)
Publicat de: Natalia Neagoe
Puncte necesare: 14
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Popescu Ion
MASTERAT MANAGEMENT SPECIALIZAREA DIMENSIUNEA EUROPEANA A MANAGEMENTULUI ORGANIZATIEI

Cuprins

  1. CAPITOLUL 1 4
  2. 1.1 Introducere 4
  3. 1.2 Istoric al Culturii Organizationale 5
  4. CAPITOLUL II 7
  5. 2.1 Definiţii ale culturii organizationale 7
  6. 2.2 Dimensiuni şi factori ai culturii organizationale 10
  7. 2.3 Elemente care compun cultura organizaţională 12
  8. CAPITOLULU III 18
  9. 3. Modele şi teorii ale culturii organizationale 18
  10. CAPITOLUL IV 21
  11. 4. Evaluarea culturii organizationale 21
  12. CAPITOLUL V 23
  13. 5.1 Schimbarea organizaţională 23
  14. 5.2 Modele de schimbare organizaţională 40
  15. CAPITOLUL VI 42
  16. 6.1 Prezentarea firmei 43
  17. 6.2 Climatul organizaţional 61
  18. CAPITOLUL VII 65
  19. 7.1 Determinarea culturii organizationale încadrai firmei 65
  20. 7.2 Rezultate şi interpretare 66
  21. 7.3 Concluzii ale studiului 70
  22. 7.4 Direcţii ulterioare 72
  23. CAPITOLUL VIII 73
  24. 8. Model de schimbare organizaţională 73
  25. CAPITOLUL IX 83
  26. 9. Concluzii şi propuneri 83
  27. Bibliografie 85
  28. Anexa 1 86

Extras din disertație

CAPITOLUL I

1.1 INTRODUCERE

Cultura organizaţională reprezintă ansamblul de valori, modalităţi de gândire şi comportamente ale membrilor unei organizaţii; personalitatea flecarei organizaţii este creată in primul rând din oamenii care o compun. Orice companie printr-un anumit tip de cultură organizaţională s-ar putea impune pieţei şi clienţilor săi, rămânând cap de afiş, daca satisface în acelaşi timp atât interesele clienţilor externi cât şi ale clienţilor interni: angajaţii.

In cadrul unei companii pot exista două niveluri ale culturii organizaţionale:

-nivelul vizibil, concretizat prin:

-produsele fizice ale firmei: clădiri, sedii, automobile, mobilierul birourilor, uniforma, alte accesorii ale personalului, toate aceste elemente reprezintă elemente forte ale organizaţiei;

-produsele verbale ale firmei: limbajul folosit (argou), mituri, metafore. Aceste elemente fac parte din 'folclorul' propriu flecarei organizaţii şi prin intermediul lor se asigura vehicularea unor mesaje referitoare la valorile companiei.

-produsele comportamentale ale firmei: ritualuri şi ceremonii a căror desfăşurare permite companiei să-şi afirme identitatea, oferind tuturor membrilor săi sentimentul apartenenţei la grup.

-nivelul invizibil concretizat în valorile, capacităţile de organizare, coordonare, previzionare, antrenare, control, evaluare, în cunoştiintele, motivaţia, satisfacţia salariaţilor firmei.

Ca şi noţiunea de mangement, după gradul şi felul în care cultura organizaţională influenţează realizarea obiectivelor firmei, aceasta se poate delimita în:

-cultura organizaţională a progresului: caracterizată prin faptul că personalul firmei este în măsură să se mobilizeze uşor în vederea realizării obiectivelor propuse; valorile salariaţilor sunt strâns legate de obiective ca: acţiune, schimbare, dezvoltare. Acest fel de cultură se poate manifesta în două forme: democratică şi autoritară.

-cultura organizaţională a regresului: caracterizează acţiunile de tip 'laissez faire'(acţiuni ce se realizează de la sine); mobilizarea salariaţilor prin creşterea adaptabilităţii

LUCRARE DE DISERTATIE-CULTURA ORGANIZAŢIONALA UN INSTRUMENT AL SCHIMBĂRII

şi realizarea obiectivelor firmei este mică. Acest tip de cultura organizaţională este caracteristică organizaţiilor de tip birocratic, care au un caracter foarte centralizat. Valorile personalului sunt exprimate prin idei de tipul " timpul trece, salariul merge".

Axarea salariaţilor pe principii solide şi viabile este fragilă, caracterizată prin aceea că valorile lor se schimba odată cu schimbarea valorilor şefilor, fapt care se concretizează într-o rezistenţă ridicată la schimbare; subordonaţii asimilează valorile agenţilor de schimbare " pentru că aşa vrea şeful", nu şi din cauza că ar fi conştienţi de eficacitatea acestor valori, ceea ce înseamnă în plan practic, că vor continua să acţioneze conform valorilor iniţiale, adică post- valorile iniţiale nemaicorespunzând realităţilor imediate.

1.2 ISTORIC AL CULTURII ORGANIZAŢIONALE

Când vorbim de cultură organizaţională vorbim de fapt despre oameni. Aceştia sunt afectaţi de cultura încare trăiesc, întreaga lor viaţă. De exemplu, o persoană care face parte din "clasa de mijloc" a unei societăţi va fi adepta anumitor valori, convingeri, a anumitor comportamente aşteptate şi susţinute de întreaga lui familie. Acelaşi lucru se întâmplă în cadrul organizaţiilor. Un individ care lucrează într-o organizaţie ca 3M, Coca-Cola, Vodafone, McDonalds sau alta, cu o puternică şi stabilă cultură organizaţională, va fi "atins" de valorile, convingerile şi comportamentele aşteptate de organizaţie. Societatea se identifică ea însăşi cu o cultură socială specifică, un loc de muncă reprezentând de fapt o "cultură organizaţională".

Unul din izvoarele literaturii culturii organizaţionale constă în lipsa unei definiţii universal acceptate. Care este natura conceptului de "cultură" şi cum poate să fie oferită o definiţie operaţională? în cele mai multe studii, reviste de specialitate, nenumăraţi autori (Hofstede, Neuijen, Ohavy & Sanders, 1990; Kilman, Saxton & Serpa, 1985; Reichcrs & Schneider, 1990; Schein, 1990; Siehl & Martin, 1990), au identificat patru mari izvoare care au dus la o serie de definiţii ale culturii organizaţionale:

-cultura organizaţională este stabilă şi rezistentă la schimbare

-cultura organizaţională este considerată de la sine înţeleasă şi mai puţin păstrată conştient

-cultura organizaţională există pentru a obţine înţelegerea membrilor ei

-cultura organizaţională conţine unele seturi de acţiuni de la sine înţelese

Puterea culturii organizaţionale este dată si de intensitatea sau persuasiunea acesteia. Este de cele mai multe ori privită sub forma gradului în care membrii organizaţiei agreează cultura organizaţiilor sau întregul sistem de valori (Sathe, 1985; Wiener, 1988).

LUCRARE DE DISERTATIE-CULTURA ORGANIZAŢIONALA UN INSTRUMENT AL SCHIMBĂRII

Poate fi o dovadă faptul că o cultură organizaţională puternică controlează rezultatele unei organizaţii dezirabile reflectate prin identificarea membrilor, cooperarea lor, înţelegerea şi asumarea responsabilităţii în luarea deciziilor şi atingerea performanţelor (PettigTew, 1979). Scheineider & Rentsch (1988) şi Sathe (1983) considerau faptul că, cultura organizaţională poate fi de asemenea, un bun dar şi o piedică. O cultură puternică poate fi o piedică când nu este în legătură cu nevoile membrilor săi sau ale organizaţiei, în contextul în care acestea operează în acelaşi mediu organizaţional.

Literatura în domeniul culturii organizaţionale scoate în evidenţă faptul că, o cultură odată formată, este greu de a fi schimbată. De exemplu, în contextul teoriei sociale a învăţării a lui Bandura, cultura implică învăţarea comportamentelor noi (Thompson & Luthans, 1990). Două mari abordări ale schimbării culturii în funcţie de strategiile dorite de organizaţii, vin să schimbe cultura în conformitate cu strategiile elaborate (Allen & Dyer, 1980) sau, structurarea strategiilor ne recomandă ce anume este bine să fie achiziţionat şi ce nu pentru noua cultură în formare (Schein, 1990). Fără a ţine seama dacă aceste două abordări sunt agreate de organizaţii sau nu, foarte multe organizaţii doresc să fie consiliate la început de drum pentru a-şi putea forma o cultură puternică (Robbins & Barnwell, 1991; Wilkins, 1983).

LUCRARE DE DISERTATIE-CULTURA ORGANIZAŢIONALA UN INSTRUMENT AL SCHIMBĂRII

CAPITOLUL II

2.1 DEFINIŢII ALE CULTURII ORGANIZAŢIONALE

Cultura este un concept destul de greu de definit din orice parte a ştiinţelor sociale am încerca să-1 privim. Una din cele mai complete prime definiţii ce a fost formulată de Kroeber & Kluckhohn (1952), după o examinare exhaustivă a literaturii de specialitate din acea vreme în domeniul culturii, este următoarea:

Cultura constă intr-un pattern, explicit şi implicit in acelaşi timp, şi pentru un comportament învăţat şi transmis prin simboluri, constituite în achiziţii distincte ale grupurilor umane, incluzând întruchiparea în artefacte; grija esenţială a culturii se îndreaptă înspre ideile tradiţionale şi, în special, înspre valorile ataşate acestora; sistemul cultural poate, pe de o parte, fi considerat producător de acţiuni, pe de altă parte condiţionează componentele unei viitoare acţiuni.

Preview document

Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 1
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 2
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 3
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 4
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 5
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 6
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 7
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 8
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 9
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 10
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 11
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 12
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 13
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 14
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 15
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 16
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 17
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 18
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 19
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 20
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 21
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 22
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 23
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 24
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 25
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 26
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 27
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 28
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 29
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 30
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 31
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 32
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 33
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 34
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 35
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 36
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 37
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 38
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 39
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 40
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 41
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 42
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 43
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 44
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 45
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 46
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 47
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 48
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 49
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 50
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 51
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 52
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 53
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 54
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 55
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 56
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 57
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 58
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 59
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 60
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 61
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 62
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 63
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 64
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 65
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 66
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 67
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 68
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 69
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 70
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 71
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 72
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 73
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 74
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 75
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 76
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 77
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 78
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 79
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 80
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 81
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 82
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 83
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 84
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 85
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 86
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 87
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 88
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 89
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 90
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 91
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 92
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 93
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 94
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 95
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 96
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 97
Cultura organizațională - instrument al schimbării - Pagina 98

Conținut arhivă zip

  • Cultura Organizationala - Instrument al Schimbarii.doc

Alții au mai descărcat și

Managementul Resurselor Umane

Actuala lucrare este o prezentare a managementului resurselor umane si a culturi organizationale din cadrul societatii comerciale SC APRODEM SA...

Cultura organizațională în multinaționale

Capitolul 1 . Cultura organizaţională „Termenul de cultură are un aspect deosebit de extins în definiţii. Prin termenul de cultură în accepţiunea...

Cultura organizațională - factor al succesului, studiu de caz la Procter Gamble

INTRODUCERE Teoriile organizaționale și manageriale au debutat în mare parte o dată cu descoperirea importanței oamenilor și a climatului...

Schimbarea Culturii Organizationale în Institutiile Publice

INTRODUCERE În procesul transformărilor care au loc în societatea contemporană, un rol aparte îi revine culturii organizaţionale. Fiind un factor...

Cultura Organizațională

INTRODUCERE În procesul transformărilor care au loc în societatea contemporană, un rol aparte îi revine culturii organizaţionale. Fiind un factor...

Cultura Managerială în România

INTRODUCERE Prezenta lucrare îşi propune să realizeze o incursiune în problematica culturii manageriale, pornind de la premisa că dezvoltarea...

Comportamentul organizațional - motivația

I. Noţiuni introductive – Definiţii si Semnificaţii Termenul de motivaţie este derivat din cuvântul latin movere şi defineşte o stare interioară...

Cultura organizatională. Studiu de caz AIG Life

TIPURI DE CULTURI ORGANIZATIONALE. STUDIU DE CAZ AIG Life 1.1. Continutul culturii organizationale Organizatiile au culturi “tot asa cum...

Te-ar putea interesa și

Dezvoltarea unei Organizații Furnizoare de Servicii Sociale

INTRODUCERE Lucrarea de faţă, “Dezvoltarea unei organizaţii furnizoare de servici sociale”, vrea să surprindă o viziune mai largă a ceea ce...

Traiectorii și principii în implementarea schimbării

INTRODUCERE Realitatea evidentă a zilelor noastre, la început de secol şi de mileniu sunt schimbările tot mai profunde, uneori radicale şi...

Leadership-ul în organizații bazate pe cunoaștere

INTRODUCERE Lucrarea de fată vine să răspundă problematicii vaste si complexe a lidership-ului în contextul exercitării în organizatia bazată pe...

Influențe organizaționale asupra managementului de proiecte

ÎNTRODUCERE Actualitatea temei. Afirmaţia că viitorul aparţine organizaţiilor orientate pe proiecte nu constituie o exagerare. Flexibilitatea şi...

Cercetări Experimentale în Management

Introducere În contextul economic actual, fiecare companie trebuie să se reinventeze atât în raport cu clienţii, cât şi în raport cu angajaţii din...

Managementul organizațiilor și întreprinderilor mici și mijlocii

CAP.1 ELEMENTE INTRODUCTIVE Practic, nu există lucrări care să nu cuprindă abordări explicite ale organizării activităţii umane. Ideea de mai sus...

Auditul public intern - concept, obiective și procedură de efectuare

În România, introducerea auditului intern este de data relativ recenta si se încadreaza în efortul general de modernizare a managementului...

Managementul schimbării

Definirea managementului schimbarilor Managementul schimbarilor presupune prevederea, coordonarea, organizarea si controlul desfasurarii...

Ai nevoie de altceva?