Debutul Programelor Educationale Romanesti, Efect al Unirii cu Biserica Romei

Cuprins disertatie Cum descarc?

Cuprins 2
Abrevieri 3
Abrevieri tehnice 3
Abrevieri personale 3
I. Introducere 4
I.1. Prolog 4
I.2. Scopul lucrarii 5
I.3. Metoda de lucru 5
I.4. Importanta lucrarii 6
II. Situatia romanilor transilvaneni inainte de 1700, premisa a unirii cu Biserica Romei 7
II.1. Contextul social-politic 7
II.2. Contextul eclesiastic 10
II.3. Starea clerului roman din Transilvania in cea de-a doua jumatate a secolului al XVII-lea 15
III. Unirea Bisericii romanesti din Transilvania cu Roma 19
III.1. Inceputurile actiunii de unire 19
III.2. Episcopul Teofil. Sinodul din 1697 23
III.3. Episcopul Atanasie Anghel. Desavarsirea unirii 28
III.3.1. Sinodul din 7-24 octombrie 1698 29
III.3.2. Sinodul din 1700 32
III.4. Reactii impotriva Unirii 35
IV. Debutul programelor cultural-educative ale BRU 37
IV.1. Educarea tinerilor romani uniti inainte de 1754 37
IV.2. Gimnaziul din Blaj intre necesitatile locale si exigentele politicii educatio-nale a Imperiului 39
IV.3. O scurta privire asupra invatamantului rural in secolul al XVIII-lea 42
V. Concluzie 45
Bibliografie 47
Lucrari de specialitate: 47
Studii si articole: 48


Extras din disertatie Cum descarc?

I. Introducere
I.1. Prolog
Una dintre componentele majore ale istoriei noastre moderne care a starnit atatea pasiuni si dispute este, fara indoiala, Unirea religioasa a romanilor transilvaneni din anii 1697-1700. A vorbi despre istoria Bisericii Romane Unite cu Roma, Greco-Catolica (BRU), inseamna a vorbi despre insasi emanciparea generala a romanilor, mai ales a celor transilvaneni, inseamna totodata a vorbi despre revigorarea culturalizatoare a spatiului romanesc transilvanean, dar si a celui extracarpatic. Spunem acesta deoarece, de-a lungul timpului scurs de atunci, adevaratul sens istoric al acestui eveniment a fost afirmat sau infirmat cu o pasiune rara, chiar si pentru o istoriografie in care violentele de limbaj nu sunt cu totul necunoscute. 
Blaj - 1754 este marele inceput al luminarii si al dezvoltarii culturii romanesti. In scolile Blajului s-au plamadit si au fost insusite constiinta latinitatii limbii noastre, continuitatea de drept istoric a romanilor pe teritoriul pe care acestia il populeaza, precum si sanatoasa constiinta nationala. Flacara aprinsa la Blaj, de care vorbea Mircea Eliade, a fost purtata mai apoi de Gheorghe Lazar la Bucuresti, unde acesta a deschis prima scoala romaneasca; de Ion Maiorescu la Craiova; de Aron Pumnul la Cernauti; de sute, poate mii de dascali prin toate scolile transilvanene, dar si prin cele din Principate.
Asa cum era firesc insa, in astfel de situatii, discutia a deviat de la istorie catre cu totul alte orizonturi, cei mai multi dintre combatantii frontului istoriografic ocolind interesat sau uitand reala semnificatie a nasterii BRU si a scolilor blajene. Tot astfel, observam in lucrarile aparute dupa decembrie 1989 anumite analize istoriografice care, probabil motivate de absenta lucrarilor de specialitate din perioada regimului comunist totalitar, in afara de a pune in circulatie o serie de informatii documentare de certa valoare stiintifica, ilustreaza vechea perspectiva unilaterala asupra istoriei eclesiastice.
I.2. Scopul lucrarii
Asa cum am amintit si in Prologul acestei lucrari, Unirea de la 1698-1701, dar si deschiderea scolilor Blajului pun inca probleme investigatiei istorice datorita subiectivismului confesional care insoteste lucrarile dedicate acestor teme; acesta fiind si unul dintre motivele care ne-au convins ca este oportun sa studiem in prezenta lucrare un subiect atat de sensibil si, in acelasi timp, atat de generos.
Pe de alta parte, in pofida tuturor obiectiilor, este indiscutabil ca actiunea concreta a Bisericii Unite transilvanene, sustinuta de fluxul reformator impus de autoritatea habsburgica, a dus la modernizarea societatii romanesti din Transilvania dar si la introducerea acesteia in randul popoarelor din Imperiul Danubian, transformandu-o pe aceasta intr-o parte componenta a societatii moderne ce se contura in centrul continentului european..
In aceste conditii, scopul nostru este acela de a elabora o lucrare stiintifica care sa se delimiteze de partizanatul confesional sus-amintit si, in acelasi timp, sa redea inceputurile unei institutii care va ramane strans legata de lansarea procesului de constituire a natiunii romane moderne.
I.3. Metoda de lucru
Incercarea noastra de a prezenta succesiunea evenimentelor care s-au derulat in jurul sfarsitului de secol XVII si inceputului de secol XVIII, atunci cand a avut loc Unirea religioasa a romanilor transilvaneni cu Biserica Romei, se bazeaza mai ales pe istoriografia de specialitate, fie ea laica sau eclesiastica. 
Pentru a atinge scopul declarat al acestei expuneri, am preferat autori ai unor lucrari cat mai obiective posibil dar, totodata, si cu un real continut stiintific. Amintim aici indeosebi studii precum cele ale profesorilor Ernst Christoph Suttner sau Keith Hitchins care au indus temei Unirii perspective complet noi. Bineinteles, nu avem pretentia de a fi epuizat toate sursele care fac referire la tema care face subiectul acestei lucrari insa, am incercat pe cat posibil sa folosim atat studii de data mai recenta, cat si publicatii anterioare guvernarii regimului comunist.
Cum era si normal in elaborarea unei astfel de lucrari, atat ortografia numelor proprii, dar si cea a unor localitati, ne-au creat numeroase probleme datorita faptului ca multe dintre acestea nu sunt folosite frecvent in istoriografia romana si, prin urmare, nu exista o varianta deplin consacrata a acestora. Spre exemplu, din cele doua versiuni intalnite ale numelui episcopului unit - Athanasie si Atanasie - noi am preferat-o pe a doua.


Fisiere in arhiva (1):

  • Debutul Programelor Educationale Romanesti, Efect al Unirii cu Biserica Romei.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!