Argument ...pag.4 CAPITOLUL I - STRUCTURA SI DINAMICA PERSONALITATII .pag.6 I.1.Subsistemele si componentele personalitatii 1.1.Conceptul de personalitate pag.7 1.2.Temperamentul ..pag.10 1.3.Caracterul ...pag.14 1.4.Aptitudinile .. .pag.17 I.2.Invatarea ca premisa a formarii si dezvoltarii personalitatii ...pag.21 I.3.Dimensiunea creativa a personalitatii:formare,dezvoltare,exprimare,afirmare pag.26 I.4.Climatul educativ si efectul sau asupra formarii si dezvoltarii personalitatii pag.30 CAPITOLUL II - METODE SI TEHNICI DE CUNOASTERE A PERSONALITATII II.1.Conceptul de metoda pag.33 II.2.Observatia ..pag.35 II.3.Chestionarul ..pag.38 II.4.Experimentul psihopedagogic ..pag.40 II.5.Convorbirea ...pag.42 II.6.Analiza produselor activitatii ...pag.44 II.7.Autocaracterizarea pag.46 II.8.Fisa psihopedagogica pag.47 II.9.Tehnici sociometrice-testul sociometric ..pag.49 CAPITOLUL III - METODOLOGIA CERCETARII Consilierea scolarilor mici cu stima de sine scazuta pag.51 III.1.Scopul cercetarii pag.52 III.2.Obiectivele cercetarii .pag.52 III.3.Ipoteza de lucru .pag.52 III.4.Variabilele cercetarii .pag.52 III.5.Instrumente si metode de cercetare .pag.52 III.6.Esantionul cercetarii ..pag.53 III.7.Etapele cercetarii pag.53 III.8.Concluzii si recomandari ...pag.65 BIBLIOGRAFIE .pag.66 ANEXE .pag.67a
ARGUMENT Personalitatea este calitatea cea mai valoroasa pe care individul si-o insuseste prin autocunoastere,prin efort propriu,prin dorinta de a se autodepasi. Fiecare om are personalitatea sa.Caracteristicile personale sunt observate inca de la copiii mici.Bazele personalitatii se pun inca de la varsta prescolara,atunci cand se contureaza trasaturile de caracter si cele temperamentale. Personalitatea este,in esenta,un termen extins,care este folosit in viata cotidiana. Ceea ce este omul, ce gandeste ca este el, ce doreste sa fie, ce gandeste despre altii, ce crede el ca ceilalti gandesc despre el reprezinta elemente sau un mod particular de a se integra si actiona ca atare. In relatiile interpersonale este important doar modul cum omul se manifesta in realitate, ci cum se comporta el in contact cu cei din jur. Cu alte cuvinte este important sa avem in vedere acele caracteristici care se exteriorizeaza. Am ales aceasta tema deoarece am vrut sa imi raspund la unele intrebari si anume:,,De ce actionam,judecam sau percepem anumite lucruri intr-un anumit fel? Ce-i face pe cei apropiati noua(frati,surori) sa fie diferiti fata de noi,daca au crescut in acelasi mediu?Justificarile pe care le obtinem duc la trei concepte si anume: structura,proces,dezvoltare.In urma documentarii specifice am dobandit un mic bagaj de informatii pentru anevoioasa si continua menire de a cunoaste personalitatea. Intrarea in scoala reprezinta un eveniment important in viata copilului.Aparitia invatatorului,a unui program,a unor noi sarcini(temele pentru acasa,invatarea) ajuta la dezvoltarea personalitatii,a proceselor psihice.Personalitatea comportamentelor acestuia impune sarcini complexe pentru cadrul didactic.Pentru o buna desfasurare a procesului instructiv-educativ,este necesar sa se cunoasca temperamentele,aptitudinile elevilor.Elevul se implica in activitatea de invatare nu doar cu memoria sau atentia sau doar cu gandirea,ci si cu o alta structura psihica si anume personalitatea. Recunoasterea,afirmarea si aprecierea primelor aptitudini reprezinta un interes deosebit pentru cadrul didactic.Anumite activitati pot identifica aptitudini,iar scoala are datoria sa ofere aceste activitati astfel incat scolarul de varsta mica sa isi poata manifesta aceste aptitudini. Contactul scolarilor mici cu literatura le ofera o multitudine de exemple si modele de viata.Datorita dezvoltarii logice,a capacitatii de judecata ia naatere concptia dspre lume si viata,se formeaza capacitatea de a-si planifica activitatea,de a-si dirija comportamentul. De multe ori cand se invoca ,,personalitatea copilului",se vorbeste depre cu totul altceva:incaptanare, neputinta parintelui de a comunica cu propriul copil,nerabdare,toleranta,reactii adaptative distincte, etc. Acestea nu sunt calitati sau defecte, insa parintii se refera la ele ca si cum ar fi. Atunci ei incep lupta cu o parte dintre trasaturile copilului,sa caute sa le schimbe iar rezultatul este dezamagitor atunci cand nu pot.Copiii trebuie ajutati deoarece in unele cazuri,parintii sunt cei care fac greseli in educarea lor.In aceste cazuri,copiii sunt nehotarati in ceea ce priveste binele si raul,au un comportament neechilibrat,nu pot lua decizii in anumite situatii. . Sa tinem cont de nevoile copilului,sa-l respectam ca individ distinct, cu nevoile si dorintele sale, cu preferintele si atitudinile sale reprezinta un mod de a-i permite sa isi dezvolte personalitatea intr-un cadru armonios. Personalitatea este unica.Sesizam asemanari intre oameni,insa constatam ca dispun de unele insusiri care ii deosebesc de cei din jurul lor. De asemenea,stima de sine reprezinta un element important al personalitatii,La noi in tara se insista foarte mult pe cultivarea stimei de sine.Trebuie sa acordam o mai mare atentie formarii elevilor.A ridica nivelul stimei de sine inseamna a-i ajuta pe scolarii mici sa isi formeze o imagine de sine pozitiva.Aceasta imagine il va ajuta sa isi pastreze stabilitatea. Ceea ce la prima vedere poate insemna un aspect negativ de comportament nu reprezinta decat o etapa normala,obisnuita de castigare,de intarire si stabilizare a identitatii sale. De aceea consider ca este important sa stim cum este elevul nostru,sa il cunoastem din punct de vedere al personalitatii sale si sa facem efortul de a gasi o cale de comunicare chiar daca personalitatea lui este diferita de a noastra. Lucrarea de fata este structurata in trei capitole,din care primele doua trateaza probleme teoretice cu privire la personalitate,la metodele de cunoastere a personalitatii,iar in ultimul capitol am abordat stima de sine,un factor important in dezvoltarea personalitatii.In cadrul ccercetarii am prezentat obiectivele,ipotezele de lucru,am aplicat elevilor de la clasa a III a un chestionar(Scala Rosenberg) si testul sociometric,comparand rezultatele pentru a identifica nivelul stimei de sine.In urma rezultatelor obtinute,am intreprins o serie de activitati in cadrul orelor de Consiliere si orientare,activitati bazate pe jocul didactic cu scopul de a dezvolta stima de sine a scolarilor de varsta mica.
1. Allport,Gordon - Structura si dezvoltarea personalitatii - Editura Didactica si Pedagogica , Bucuresti,1981 2. Baban,Adriana - Consiliere educationala - Editura Presa Universitara Clujeana,Cluj-Napoca,2001 3. Binet ,Alfred - Ideile moderne despre copil - Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1975 4. Branden,Nathaniel - Cei sase stalpi ai increderii in sine - Editura Amsta Publishing,Bucuresti,2008 5. Cosmovici, Andrei - Psihologie diferentiala - Editura Universitatii Al.I.Cuza,Iasi,1974 6. Cosmovici, Andrei - Psihologie generala - Editura Polirom, Iasi, 1996 7. Cosmovici,Andrei,Iacob Luminita - Psihologie scolara - Editura Polirom , Iasi ,1998 8. Cretu,Elvira - Psihopedagogie scolara pentru invatamantul primar - Editura Aramis, Bucuresti,1999 9. Cristea, Sorin - Dictionar de pedagogie - Grupul Editorial Litera, Chisinau ,2000 10. Cucos , Constantin - Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si grade didactice - Editura Polirom,Iasi, 2005 11. Dafinoiu, Ion - Personalitatea.Metode calitative de abordare - Editura Polirom,Iasi , 2002 12. Gagne, Robert - Conditile invatarii - Editura Didactica si Pedagogica , Bucuresti,1975 13. Godin ,Paul - Cresterea copilului in epoca scolara - Editura Romania Noua, Bucuresti, 1925 14. Golu, Mihai - Fundamentele psihologiei - Editura Fundatia Romania de maine ,Bucuresti,2005 15. Matthews, Gerald - Psihologia personalitatii-trasaturi,cauze,consecinte - Editura Polirom, Iasi, 2005 16. Montessori, Maria - Descoperirea copilului - Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1977 17. Perron, R. - Geneza persoanei - 1985 18. Popescu-Neveanu,Paul - Dictionar de pshologie - Editura Albatros , Bucuresti , 1978 19. Sillamy, Norbert - Dictionar de psihologie - Larousse,Paris ,1995 20. Zlate , Mielu - Psihologia copilului-manual pentru clasa a XI a - Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1998
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.