INTRODUCERE . 5 CAPITOLUL 1 INTERNETUL - PREMISA PENTRU E-MARKETING ... 6 1.1 Internetul - premisa pentru e-marketing 6 1.2 E-marketing - evolutie sau revolutie? 7 CAPITOLUL 2 MIXUL DE E-MARKETING VERSUS MIXUL DE MARKETING TRADITIONAL . 12 2.1.E-produs 12 2.2 E-pret . 14 2.2.1.Strategii de pret 15 2.3. E-distributie . 18 2.4. E-promovare ... 20 2.5. E-merchandising . 27 2.5.1 Instrumente si aplicatii in e-merchandising .. 28 CAPITOLUL 3 STUDIU DE CAZ - FLANCO RETAIL S.A. .. 36 3.1. Prezentarea generala a magazinului . 36 3.2 Istoricul companiei .. 38 3.3. Analiza mediului de marketing 39 3.4 Analiza magazinului Flanco - elemente de marketing traditional .. 47 3.5 Cercetare de marketing - Flanco Retail ... 50 3.6 Analiza magazinului on-line Flanco - elemente de e-marketing . 57 CONCLUZII SI PROPUNERI 69 BIBLIOGRAFIE/WEBGRAFIE . 72
INTRODUCERE Pe vremuri, marketingul se referea la reclame in reviste lucioase, ziare si panouri publicitare, reclame la televiziune si radio. Nu existau alte optiuni. Astazi insa, cei mai multi oameni isi petrec o mare parte din timpul liber pe internet, astfel incat sunt mai predispusi sa afle despre produsele noi din navigarea pe site-uri web, din reclame online sau prin recomandarile prietenilor de pe paginile de socializare. In acest context de extindere rapida si exponentiala a spatiului on-line in vietile noastre private si in zona de bussines, unii par sa creada ca nu mai are absolut nici o valoare plata unei campanii publicitare TV sau in ziare. Ei sunt siguri ca publicitatea si promovarea online prin intermediul retelelor de socializare si al blogurilor reprezinta singura cale de urmat in zilele noastre. Daca luam in considerare si tendinta ca media de imprimate sa fie si ea in scadere, poate parea ca marketingul traditional este in curs de iesire din scena cu totul. De la aparitia internetului, marketingul a cunoscut schimbari masive. Un numar din ce in ce mai mare de firme se muta de la forme de publicitate de moda veche in favoarea optiunilor digitale. In ultimul deceniu, e-marketingul - orice forma de marketing care utilizeaza internetul, a explodat in popularitate, ca urmare a adoptarii in masa a smartphone-urilor si a cresterii accentuate a timpului zilnic al ecranului. Marketingul digital este permanent in jurul nostru, de la casutele de email la Facebook, Instragram etc. Desi o parte considerabila a populatiei foloseste in mod regulat internetul in mai multe scopuri, inclusiv efectuarea tranzactiilor lor de zi cu zi, exista, de asemenea, un procent semnificativ de persoane care nu utilizeaza internetul. Ca afacere, trebuie sa te asiguri permanent ca esti in fata concurentei. Ceea ce inseamna ca nu mai poti depinde doar de metodele de marketing invechite. Trebuie sa privesti dincolo de acestea si sa intelegi cum poti folosi cele mai noi tehnici de marketing on-line pentru a obtine cel mai bun profit. Cunoasterea diferitelor avantaje si dezavantaje ale marketingului traditional si emarketingului poate contribui semnificativ la luarea unei decizii in ceea ce priveste strategia de marketing. Cateva intrebari interesante legate de e-marketing si marketingul traditional sunt: Care instrumente de marketing sunt cele mai utilizate in practica si care sunt preferate in ,,viata reala" de catre companii? Marketingul pe Internet (e-marketingul) este o versiune contemporana a marketingului traditional sau acestea sunt independente sau complementare intre ele? Am considerat aceste aspecte interesante, deoarece alegerea unei strategii de marketing eficiente poate fi o decizie dificila pentru o noua companie care intra pe piata. Pe fondul acestor schimbari rapide se naste in mod firesc intrebarea - atunci cand o afacere are un buget de marketing limitat, ar trebui sa se concentreze pe marketingul traditional sau sa puna toate ouale in cosul noului marketing, cel online, care capata atat de mult avant? Pornind de la aceasta intrebare, care preocupa orice afacere serioasa care vrea sa isi creasca profitul, am ales ca tema de studiu pentru lucrarea de disertatie cercetarea celor doua componente ale marketingului actual, marketingul traditional si e-marketingul, componente care apar din ce in ce mai frecvent, atat in literatura de specialitate cat si in mediul on-line, intr-o competitie acerba pentru suprematie - care dintre ele este cel mai eficient instrument pentru un plan de marketing de succes: marketing traditional versus e-marketing. Lucrarea este structurata in doua parti: partea teoretica, in care am expus importanta temei pentru cercetare si principalele directii ale problematicii abordate in literatura de specialitate si partea aplicativa, care cuprinde un studiu de caz focalizat pe directiile analizate in partea teoretica, care sa releve in mod practic modalitatea in care cele doua componente de marketing se manifesta in cazul unei companii care activeaza pe piata romaneasca. CAPITOLUL 1 INTERNETUL - PREMISA PENTRU E-MARKETING 1.1 Internetul - premisa pentru e-marketing Astazi, Internetul este o cale de transmitere a datelor la nivel mondial, un mecanism de raspandire a informatiilor si un mediu de interactiune intre oameni si calculatoarele lor, facand abstractie de pozitia geografica. Ca in orice domeniu, in care inovatia joaca un rol deosebit, in Internet, exista etape precursoare, acumulari anterioare mai importante sau mai putin importante. Luat in ansamblu, Internetul este o opera colectiva. In dezvoltarea sa, s-au implicat de-a lungul timpului multe colective de cercetatori, dar si specialisti individuali, chiar amatori, fiecare cu partea lui de realizari, incercari, experiente reusite sau nereusite. Toate insa cu influente asupra dezvoltarii a ceea ce in primii ani ai tehnicii de calcul nu i se stabilise numele si locul in sfera tehnologica, dar astazi este un nume comun: Internet. Dezvoltarea tehnologica a Internetului este marcata de o serie de momente de referinta, retinute de memoria colectiva. Aparut relativ tarziu, dupa ce au fost asigurate premisele tehnologice in diverse domenii (matematica, fizica, tehnica de calcul, comunicatii, etc.), Internetul a ajuns sa influenteze din ce in ce mai mult chiar domeniile care i-au asigurat suportul, dar si alte domenii ale vietii social-economice. Astazi, Internetul are o inraurire din ce in ce mai pronuntata asupra instructiei publice, diseminarii informatiei si raspandirii cunostintelor, comunicarii interpersonale, culturalizarii populatiilor, globalizarii, s.a.m.d. Sintetizand, putem spune ca Internetul are o influenta din ce in ce mai importanta asupra constiintei oamenilor. In primii 10 ani Internetul a fost folosit doar de cercetatori si armata. Din 1980 corporatiile au inceput sa se implice in dezvoltarea si utilizarea Internetului. Din 1990, oamenii obisnuiti au inceput sa foloseasca Internetul pentru orice se baza pe un suport de comunicare - de la mesaje personale la tranzactii comerciale, de la scopuri informationale pana la cumparaturi. Din 2000, aproape toata lumea, geografic vorbind, are acces la Internet. Daca ar fi sa enumeram cateva dintre cele mai populare facilitati oferite de Internet, astazi, am putea vorbi despre posta electronica, ziarele electronice, paginile web, transferul de fisiere, transmiterea in timp real a programelor radio si tv, transferuri de bani, cumparaturi in timp real si lista ar putea continua. In ziua de azi, Internetul este folosit din ce in ce mai mult ca un mod de a face publicitate. Internetul a devenit practic un nou mijloc mass-media, atingand publicul mondial mult mai rapid si eficient decat mijloacele traditionale ca televizorul, radioul etc. Am inceput sa vedem www-uri pe autobuze, pe bannere, outdoor, pe tricouri, la televizor, in reviste si acest fenomen capata amploare pe zi ce trece. Desigur ca in legatura cu web design-ul se ridica niste intrebari. Care este diferenta dintre web design ca mijloc de marketing si celelalte traditionale? Are acest domeniu niste avantaje unice care nu se pot capata usor prin celelalte mijloace de marketing? Internetul reprezinta o piata de 11,7 de milioane de utilizatori in Romania, conform ANCOM1. In anul 2019 aproape trei sferturi dintre gospodariile din Romania au acces la reteaua de internet acasa. 62,9% dintre acestea fiind localizate in mediul urban. Este la moda sa cauti pe internet un produs, detalii despre acesta precum si magazinele care ofera produsul cautat. O moda care nu va trece prea repede. O moda care evolueaza cu mare viteza. La inceputul anului 2018, peste patru cincimi (85 %) dintre toate persoanele din UE-28, cu varste cuprinse intre 16 si 74 de ani, au utilizat internetul (cel putin o data pe parcursul unei perioade de trei luni anterioare datei anchetei). Cel putin 9 din 10 persoane din Danemarca, Luxemburg, Tarile de Jos, Regatul Unit, Finlanda, Germania si Suedia au utilizat internetul in cursul celor trei luni anterioare anchetei. Prin comparatie, putin sub trei sferturi din toate persoanele cu varste cuprinse intre 16 si 74 de ani au utilizat internetul in Italia (74 %), Grecia (72 %) si Romania (71 %), cea mai scazuta cota fiind inregistrata in Bulgaria (65 %).
1. Adrian Sargeant, Douglas C. West, Direct and Interactive Marketing, Editura Oxford University Press, Londra 2001 2. Caescu, Stefan Claudiu , Business to business marketing : rezultat al dezvoltarii extensive a marketingului, Bucuresti, Editura ASE, 2013 3. Catoiu, Iacob (Coord.) - Metode si tehnici utilizate in Cercetari de marketing, Biblioteca de Marketing,, Ed. Uranus, Bucuresti, 2002 4. Catoiu, Iacob (Coord.), Cercetari de marketing, Biblioteca de Marketing,, Editura Uranus, Bucuresti, 2002 5. Colantonio, Fred, Referencement, e-marketing et visibilite web : 30 pratiques pour decideurs et webmasters, Liege ; Edi pro, 2010 6. Corodeanu Daniela, Merchandising. Teorie, metode si instrumente pentru eficientizarea punctului de vanzare, Editura Tehnopress, Bucuresti, 2008 7. Costinel Dobre, Ana Maria Milovan, Marketing on-line si soacial-media, Editura C.H. Beck., Bucuresti 2019 8. Cristian Ionut Tatu , Analiza datelor de marketing : indrumar pentru studenti si specialisti, Bucuresti, Editura ASE, 2018 9. Dabija, Dan Cristian, Cercetari de marketing aplicate in comertul de retail romanesc, Bucuresti, Editura ASE, 2013 10. Dennis L. Wilcox, Relatii publice. Strategii si tactici, Editura Curtea-veche, Bucuresti, 2009 11. Dobre, Costinel, Milovan, Anca-Maria Marketing online si social media : calatorie in lumea virtuala a marketingului, Bucuresti, Editura C. H. Beck, 2019 12. Dumitru Radoi, Comertul electronic, vector al noii economii, Editura Granada, Bucuresti, 2007 13. Ion Smedescu, Marketing, Editura Universitara, Bucuresti 2008 Irina Albastroiu , e-Business : elemente fundamentale, Bucuresti , Editura ASE, 2017 14. Jim Blyte, Esentialul in marketing, Editura Rentro& Straton, Bucuresti, 2007 15. Jim Sterne, E-mail marketing, Editura John Wiley&Sons Inc, Londra 2000 16. Judy Strauss, Raymond Frost, E-marketing, Editura PrenticeHall, Londra, 2003 17. Kotler&Armstong, Principiile marketingului, Editia a II-a, Editura Teora, Bucuresti 2003 18. Michael J. Baker, Marketing, Editura Stiinta si tehnica, Bucuresti, 1997 19. Michael J. Thomas, Manual de marketing, Editura Codex, Bucuresti 20. Miclea, Serban , Cercetari privind activitatile de marketing la nivelul intreprinderilor mici si mijlocii, Timisoara, Editura Politehnica, 2015 21. Platis, Magdalena, Baban, Eleonora, Marketing : teorie si aplicatii, Bucuresti, Editura Universitatii din Bucuresti, 2013 22. Surugiu, Camelia, Surugiu, Marius-Razvan.Provocari ale activitatilor de marketing in secolul al XXI-lea : globalizare, planificare, branding, e-marketing , Bucuresti, Printech, 2014 23. Stefan Prutianu, Corneliu Munteanu, Cezar Caluschi, Inteligenta marketing Plus, Editura Polirom, Iasi, 2004 24. Virgil Adascalitei, Marketing, Editia a II-a, editura Uranus, Bucuresti, 2003 73 Webgrafie 25. https://doingbusiness.ro/companie/flanco-retail-sa-27698631 26. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics explained/index.php?title=Digital_economy_and_society_statistics_- households_and_individuals/ro#Utilizarea_internetului 27. https://nouanepasa.ro/cine-suntem/ 28. https://nouanepasa.ro/noutati/2019/fa-o-fapta-buna-de-givingtuesday/ 29. https://termene.ro/firma/27698631-FLANCO-RETAIL-SA 30. https://www.ancom.ro/strategia-de-comunica539ii-digitale-2020_5535 31. https://www.dianamihaila.ro/ce-poti-recicla-la-flanco-si-in-ce-conditii/ 32. https://www.economica.net/altex-vs-flanco-cine-este-mai-bun-la-afaceri_169592.html 33. https://www.economica.net/incepe-black-friday-flanco-da-startul-cu-reduceri-de-pana-la- 80prc-la-750-000-de-produse_175453.html 34. https://www.financialmarket.ro/piata-de-capital/intern/studiu-frames-black-friday-depasestein- acest-an-granita-istorica-de-300-milioane-de-euro/ 35. https://www.flanco.ro/articole-despre-flanco 36. https://www.flanco.ro/black-friday-flanco 37. https://www.flanco.ro/misiune-valori 38. https://www.flanco.ro/regulament-rabla-2019 39. https://www.revistabiz.ro/programul-rabla-pentru-electrocasnice/ 40. https://www.risco.ro/verifica-firma/flanco-retail-cui-27698631 41. https://www.scritub.com/economie/comert/STUDIU-DE-CAZ-LA-SC-FLANCOINT15413162010. php
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.