Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare

Disertație
5/10 (2 voturi)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 32 în total
Cuvinte : 8334
Mărime: 45.39KB (arhivat)
Publicat de: Oliver Ignat
Puncte necesare: 9
UNIVERSITATEA SPIRU HARET FACULTATEA DE PSIHOLOGIE BUCUREŞTI Programul de masterat: MANAGEMENTUL ORGANIZATIONAL SI AL RESURSELOR UMANE

Cuprins

  1. Argument
  2. 1. Managementul educational - delimitari conceptuale
  3. • Ce este managementul scolar?
  4. • Caracteristici ale rolului de manager
  5. • Caracteristici ale activităţii de conducere
  6. 2. Managementul conflictului
  7. • Definirea conceptului de „conflict”
  8. • Tipuri de conflicte
  9. • Surse de conflict
  10. • Modele de conflict
  11. • Modul de manifestare
  12. • Strategii in managementul conflictelor
  13. • Etapele parcurse de conflicte
  14. 3. Studii de caz
  15. 4. Harti ale conflictului
  16. 5. Concluzii

Extras din disertație

ARGUMENT

"Visul de aur" al multor manageri este ca organizaţiile pe care le conduc să funcţioneze lin, fără asperităţi, iar între angajaţi să domnească "pacea" şi "armonia"; toate obiectivele organizaţionale sunt atinse la nivel maximal şi toată lumea este mulţumită. Acest "ideal" îşi are originea într-o concepţie de tip "ideologic", care ia în considerare un singur tip de "raţionalitate" ce guvernează (sau, mai bine spus, ar trebui să guverneze) funcţionarea unei societăţi. Cel mai la îndemână exemplu este cel al societăţilor totalitare , care considerau ca acceptabilă doar singura concepţie despre "lume şi viaţă". Orice opinie contrară este considerată ca "iraţională", trebuind a fi "combătută" prin toate mijloacele.

Ca urmare, conflictul la nivel organizaţional (dar şi social), este privit ca ceva "rău", dăunător, care trebuie evitat sau, în cel mai rău caz, grabnic eliminat, deoarece, prin "erodarea" funcţiei manageriale de coordonare, influenţează negativ productivitatea indivizilor şi a grupurilor, afectând grav eficienţa organizaţională.

Pe măsura evoluţiei concepţiilor manageriale şi despre societate, a devenit tot mai evident faptul că există întotdeauna mai multe soluţii alternative şi echivalente la problemele organizaţiei, că acesta nu trebuie privită ca un "mecanism" ci ca un "organism" şi că "factorul uman" -individual şi grupal - are o importanţă cel puţin la fel de mare ca şi cel tehnologic.

Se poate spune fără riscul de a greşi că nu există organizaţie fără conflicte după cum nu există grup social fără fricţiuni. De altfel, acolo unde interacţionează cel puţin doi oameni, se crează mediul propice apariţiei şi dezvoltării conflictelor. Şi, cu toate acestea, puţine persoane ştiu ce este cu adevărat conflictul. El reprezintă un proces de opunere şi confruntare ce poate apărea între diferiţi indivizi sau grupuri .

Într-o organizaţie, pot apărea atât conflictele între persoane, atunci când ele reflectă divergenţele între valorile personale, precum şi conflictele intergrupuri (apar atunci când un grup obstrucţionează progresul unuia sau mai multor grupuri; prin însăşi faptul că obstrucţionarea progresului unui grup ameninţă atât performanţele grupului cât şi ale întregii organizaţii, managementul conflictelor implică şi faptul că orice persoană trebuie să fie capabilă să prevină sau să controleze aceste stări de conflict oricând şi oriunde).

Orice organizaţie reuneşte în grupuri de muncă indivizi cu personalităţi, mentalităţi, educaţie, sisteme de valori şi comportamente diferite . Menţinerea unei armonii perfecte este greu de realizat, conflictele fiind inevitabile. Este greu de imaginat o persoană care nu a fost implicată niciodată într-un anumit conflict.

1

De-a lungul timpului abordările privind conflictul au evoluat simultan cu transferarea preocupărilor de la problema generatoare de conflict la modul de abordare a acestuia.

Când două sau mai multe părţi, din cadrul organizaţiei, trebuie să interacţioneze pentru a îndeplini o sarcină, a lua o decizie, a realiza un obiectiv, sau a rezolva o problemă, iar interesele părţilor sunt diferite şi acţiunile unei părţi determină reacţii adverse celeilalte, părţile fiind incapabile să soluţioneze controversa, criticându-se reciproc, apare conflictul.

În continuare părţile aflate în conflict -persoane, grupuri - îşi influenţează colegii, colaboratorii sau prietenii, care fie li se alătură, fie rămân în expectativă. Atâta timp cât conflictul rămâne nerezolvat, atât performanţele organizaţiei, cât şi relaţiile interpersonale sunt afectate. Realitatea relevă că fiecare organizaţie are un optim de conflict, care poate fi pus în corelaţie cu performanţa pozitivă. Atunci când nivelul conflictelor este prea scăzut apare o stare de dezinteres general, de apatie, schimbarea este greu de realizat, iar o persistenţă a situaţiei pune sub semnul întrebării însăşi supravieţuirea organizaţiei. Pe de altă parte un nivel ridicat al conflictelor poate conduce la acelaşi rezultat limită, deoarece conflictele prea frecvente, intense, care antrenează ambiţii reflectă neconcordanţa de interese, incompatibilitatea de caractere, un management deficitar.

Un studiu efectuat de către Asociaţia Americană de Management a relevat faptul că managerii superiori şi intermediari îşi consumă circa 2 ore din timpul lor pentru soluţionarea unor situaţii conflictuale. Datorită acestui fapt se consideră managementul conflictului ca fiind la fel de important ca şi celelalte funcţii ale managementului.

Capitolul 1 Managementul educational

Învăţământul ca domeniu prioritar al vieţii sociale, ca ,,întreprindere” de lungă durată, de care depinde formarea celui mai important factor al naţiunii – omul pregătit prin studii, forţă de muncă şi specialişti – nu se poate şi nici nu trebuie să-şi permită să aibă eşecuri. Conducerea competentă şi eficientă a învăţământului, atât la nivelul sistemului, cât şi al instituţiei de învăţământ necesită fundamentarea ei ştiinţifică. La baza acestei fundamentări stă ştiinţa conducerii învăţământului sau managementul educaţional. Funcţia de conducător (manager) al învăţământului este o profesie şi ca orice profesie, trebuie învăţată.

Managementul întruneşte condiţiile unei profesiuni pentru că necesită o pregătire, urmăreşte obţinerea unor rezultate, prin eforturi comune, solicită participarea continuă.

,,Meseria” are astăzi un profil mai larg decât profesia, pentru că pornind de la meserii, prin diversificare, s-au creat numeroase ramuri de activitate şi evoluţia meseriei de ,,educator” este edificatoare: de la pedagogul din Antichitate, până la cel de astăzi, care poate împlini numeroase profesiuni în domeniul educaţiei.

,,Meseria” desemnează un anume gen de activitate, în ansamblul de acţiuni şi operaţii împlinite, pentru a obţine un produs, în mod de sine stătător. Este o acţiune specializată bazată pe o pregătire care permite realizarea întregului lanţ de operaţii specifice, un meşteşug care necesită o anumită formare teoretică şi mai ales practică, iniţială şi continuă

• Ce este managementul scolar?

Managementul educaţiei reprezintă teoria şi practica, ştiinţa şi arta proiectării, organizării, coordonării, evaluării, reglării elementelor activităţii educative (nu numai a resurselor), ca activitate de dezvoltare liberă, integrală, armonioasă, a individualităţii umane, în mod permanent, pentru afirmarea autonomă şi creativă a personalităţii sale, conform idealului stabilit la nivelul politicii educaţionale.

Managementul educaţional ar reprezenta o metodologie de abordare globală – optimă – strategică a activităţii de educaţie, dar nu şi un model de conducere a unităţii de bază a sistemului de învăţământ, aplicabil la nivelul organizaţiei şcolare complexe.

Preview document

Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 1
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 2
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 3
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 4
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 5
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 6
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 7
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 8
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 9
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 10
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 11
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 12
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 13
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 14
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 15
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 16
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 17
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 18
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 19
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 20
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 21
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 22
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 23
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 24
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 25
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 26
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 27
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 28
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 29
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 30
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 31
Eficiență managerială în ameliorarea conflictelor la nivelul organizațiilor școlare - Pagina 32

Conținut arhivă zip

  • Eficienta Manageriala in Ameliorarea Conflictelor la Nivelul Organizatiilor Scolare.doc

Alții au mai descărcat și

Disfuncționalitățile și Managementul Conflictului Școlar

Găsirea modalităţilor prin care performanţa oamenilor poate fi amplificată constituie una din problemele cu care se confruntă, printre multe...

Motivație și performanță în muncă - Studiu în cadrul organizațiilor școlare

Introducere Ideea de bază care m-a călăuzit în elaborarea lucrării a fost aceea de a realiza nu numai o analiză teoretică a managementului...

Cauze ale conflictelor în organizații și metode de prevenire a acestora

INTRODUCERE Oamenii trebuie să coopereze, întrucât individul singur are o putere limitată de alegere şi acţiune. Limitele unui individ singur sunt...

Studiu privind rolul comunicării în motivarea angajaților

Introducere “Nimic nu este mai greu în lume decât a înţelege pe altul, şi iarăşi, fără a-l înţelege, este peste putinţă să-l convingi. “ Titu...

Conflictele în Organizație și Modalitățile de Soluționare a Lor

Introducere Actualitatea investigaţiei: La momentul actual, societatea modernă poate fi percepută ca o reţea de organizaţii, în care conflictele...

Aptitudinea Pedagogică a Profesorului Văzută prin Prisma Stilului de Management

INTRODUCERE Considerate insuşiri fizice sau psihice care asigură reuşita într-o anume activitate, aptitudinile constituie componente ale...

Comunicarea Organizationala. Studiu de Caz SC Gym Construct

Comunicarea organizaţională este un schimb de mesaje între emiţător şi receptor,cu scopul de a efectua schimbări,de a modifica...

Managementul Conflictelor

CAPITOLUL 1 FUNDAMENTE ALE MANAGEMENTULUI CONFLICTELOR 1.1 Conceptul de conflict, tipologie, cauze Ca termen, conflictul derivă din latinescul...

Ai nevoie de altceva?