Eradicarea Coruptiei in Sectorul Public Conditie a Integrarii Romaniei in Uniunea Europeana

Cuprins disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE 3
CAPITOLUL 1. Consideratii generale privind coruptia 4
1.1. Notiunea de coruptie 4
1.2. Infractiunea de coruptie 6
1.3. Evolutii legislative ale coruptiei 10
CAPITOLUL 2. Sindroame ale coruptiei 12
2.1. Coruptia de tip piata de influenta 12
2.2. Coruptia de tip cartel de elite 13
2.3. Coruptia de tip oligarhi si clanuri 13
2.4. Coruptia de tip moguli oficiali 14
CAPITOLUL 3. Factori ce influenteaza promovarea si perpetuarea coruptiei 
16
CAPITOLUL 4. Prevenirea si combaterea coruptiei 18
4.1. Solutii pentru prevenirea si combaterea coruptiei 18
4.2. Implicarea institutiilor financiare internationale in combaterea coruptiei 
22
4.3. Media ca instrument in lupta impotriva coruptiei 27
4.4. Comisia Europeana sprijina ofensiva impotriva coruptiei 30
CAPITOLUL 5. Coruptia in Romania: date statistice 33
CONCLUZII 35
BIBLIOGRAFIE 36


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Fenomenul coruptiei a devenit de-a lungul anilor un subiect fierbinte, atragand atentia guvernelor, agentiilor internationale de ajutoare si de credit, lumii afacerilor si unui numar din ce in ce mai mare de oameni de stiinta din diverse domenii.
Fenomenul coruptiei este unul structural si global care implica toate sectoarele societatii, afectand deopotriva societatile dezvoltate si cele in curs de dezvoltare iar comunitatea internationala trebuie sa recunoasca faptul ca fenomenul coruptiei este inradacinat in relatiile dintre indivizi si organizatii, implicand practici de furt, frauda, mituire, extorcare, abuz de fonduri, nepotism si spalarea produsului infractional.
Coruptia slabeste dezvoltarea, submineaza drepturile omului, procesele democratice si guvernarea colectiva si are un impact profund asupra celor saraci, negandu-le dreptul la sansa, la alocarea echitabila a resurselor si posibilitatea de a participa cu drepturi depline in procesele politice si economice.
Coruptia rezulta in mod frecvent din interferenta dintre sectorul privat si cel public, iar lacomia dupa avere personala prin mijloace corupte a largit prapastia dintre bogati si saraci la nivel global, regional si national, subminand totodata valorile democratice.
Iata doar cateva motive, dar mai mult decat suficiente pentru a aduce in centrul preocuparilor noastre fenomenul de coruptie, care de altfel ne este atat de bine cunoscut, prin practicile sale care s-au inradacinat in viata de zi cu zi, incet, incet, dar in fiecare zi cu amploare tot mai mare, ajungand sa aiba efecte devastatoare asupra vietii si comunitatii in care traim.
La infiintarea Centrului National pentru Integritate, o alta institutia anti-coruptie, cineva spunea ca ,,lupta impotriva coruptiei nu presupune numai masuri, dar si o schimbare a atitudinii si mentalitatilor". O mentalitate formata in timp este foarte greu de schimbat, aceasta schimbare trebuie sa inceapa in primul rand cu fiecare dintre noi. Centrul National pentru Integritate crede ca va reusi asta prin cooptarea tinerilor la acest proiect, deoarece spun ei, ,,studentii de azi vor fi formatorii de opinie si liderii de maine si tocmai de aceea vad necesara formarea lor in spiritul luptei anti-coruptie".
CAPITOLUL 1. 
CONSIDERATII GENERALE PRIVIND CORUPTIA
1.1 Notiunea de coruptie
Adam Smith, patriarhul economiei politice si autorul bibliei sale ,,Avutia natiunilor, cercetare asupra cauzelor si naturii ei" publicata in 1776, a exprimat conceptia ce a stat la baza liberalismului economic: ,,interesul public este cel mai bine deservit atunci cand indivizilor le este permis sa-si urmareasca propriile teluri". Doctrina lui Smith nu mai este valabila in cazul functionarilor publici care, urmarindu-si propriul scop, neglijeaza interesele comunitatii aducand prejudicii majore, sociale si economice.
Cuvantul provine de la termenul latin coruptio , caracterizand comportarea functionarului care, in schimbul banilor sau al altor foloase necuvenite, isi comercializeaza atributele functiei cu care a fost investit.
Coruptia a existat inca din antichitate, in special in randurile functionarilor publici, iar in anumite perioade istorice, oferirea si primirea de foloase necuvenite de catre functionari au fost acceptate ca fiind ceva firesc si tinand de o anumita curtoazie.
Kilgaard, consultant pe plan mondial in materie de coruptie a prezentat o formula matematica pentru a arata cum coruptia depinde direct de functionarul public, de monopolul pe care i-o da functia respectiva, de faptul ca ramane la discretia acestuia de a lua anumite hotarari, iar simtul responsabilitatii acestuia actioneaza invers proportional cu incidenta coruptiei:
C (coruptie) = M (monopolul puterii) + D (discretie) - A (accountability = responsabilitate) 
Monopolurile, distrug concurenta si, atunci cand sunt insotite de libertatea de decizie, incurajeaza procesele masluite, recompensand mai degrabarelatiile decat luarea deciziilor in mod deschis si onest. Libertatea de decizie in absenta asumarii responsabilitatii este diametral opusa institutiilor publice si de piata puternici si eficiente: granitele dintre politica si economie sau dintre interesele publice si cele private sunt slabite ori subminate. Acelasi lucru se poate spune si despre regulile corectitudinii, consecinta fiind transformarea accesului la persoanele care iau decizii intr-un bun care poate fi vandut sau cumparat. Relatiile si granitele dintre bogatie si putere vor fi controlate de oficialii corupti si de acolitii lor, nu de legi sau de organizatii responsabile.
La intrunirea anuala din 2003 a Forumului Economic Mondial, Klitgaard a precizat ca in cazul coruptiei sunt vinovate in mod egal atat partea ofertanta, cat si partea care cere, iar in discutiile mai recente, balanta inclina spre prima. 
La ora actuala , coruptia este considerata un fenomen social cu efect devastator asupra dezvoltarii economice, fenomen adanc inradacinat in procesul de dezvoltare al societatii umane si care are o determinare complexa - fiind influentat de contextul social, economic, cultural si traditional proprii fiecarei tari. Coruptia se caracterizeaza prin: specificitate - fiecare tara prezentand un mixaj diferit de factori favorizanti; prin universalitate, omniprezenta - existand atat in tarile in curs de dezvoltare precum si in tarile dezvoltate si prin faptul ca este un act deliberat, calculat, si nu accidental.
Michael Johnson defineste coruptia ca fiind ,,un abuz de functiile sau resursele publice pentru beneficiul privat", cu sublinierea ca ,,notiunile de abuz, public, privat si chiar beneficiu sunt controversate in numeroase societati si cunosc diferite grade de ambiguitate in cele mai multe dintre ele". 
Fenomenul de coruptie a luat amploare, coruptia este o realitate, dar nu putem generaliza ca a cuprins ,,intreaga societate romaneasca". O alta greseala este politizarea excesiva a fenomenului. Se sustine de multe ori ca, cei de la guvernare sunt cei mai corupti, ca ei ar trebui sa fie primii deferiti justitiei, dar ca organele judiciare nu au procedat in acest sens. Este adevarat ca, cei care detin puterea au cele mai mari posibilitati de a fi corupti, dar aceasta posibilitate nu trebuie generalizata.


Fisiere in arhiva (2):

  • Eradicarea Coruptiei in Sectorul Public Conditie a Integrarii Romaniei in Uniunea Europeana
    • coperta_cuprins.doc
    • Eradicarea Coruptiei in Sectorul Public Conditie a Integrarii Romaniei in Uniunea Europeana.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!