~ In loc de preambul ~ 1 Cap. 1. Psihanaliza - stiinta a explicarii inconstientului 2 - 1.1. Consideratii introductive2 1.1.1. Perspective psihologice contemporane2 1.1.2. Psihologia secolului XXI3 - 1.2. Scurta istorie a psihanalizei. 4 1.2.1. Un inceput numit Freud 4 1.2.2. Psihanaliza judiciara 7 - 1.3. Teorii ale psihanalistilor 9 1.3.1. Freud 9 1.3.2. Jung 11 1.3.3. Adler.12 - 1.4. Delimitari conceptuale 13 1.4.1. Psihanaliza 13 1.4.2. Inconstientul15 1.4.3. Agresivitatea 17 Cap. 2. Agresivitatea. Impuls sau ratiune ?. 20 - 2.1. Inconstientul si agresivitatea. 20 - 2.2. Manifestarea agresivitatii. 21 2.2.1. Tipuri de agresivitate21 2.2.2. Forme de manifestare ale agresivitatii 23 2.2.3. Unele aspecte ale "varstelor" agresivitatii 23 2.2.3.1. Copilaria 23 2.2.3.2. Adolescenta 24 2.2.3.3. Maturitatea26 Cap. 3. Factori declansatori si predispozanti in manifestarea agresivitatii. 27 - 3.1. Cauze ale agresivitatii 27 - 3.2. Conceptul triunic privind etiologia deviantei 35 3.2.1. Aspecte introductive35 3.2.2. Modul si mediul de formare a personalitatii36 3.2.3. Personalitatea anomica 37 3.2.4. Rolul situatiei38 - 3.3. Comportamentul deviant 38 3.3.1. Devianta si anormalitate. Personalitate patologica38 3.3.2. Boala psihica - tip de comportament social "problematic".39 Cap. 4. Afectivitate si agresivitate40 - 4.1. Afectivitatea 40 - 4.2. Modelul familial in reflectarea conduitelor agresive 42 4.2.1. Familia si aparitia agresivitatii 42 4.2.2. Rolul parintilor. 43 4.2.2.1. Rolul parintilor in formarea personalitatii morale 43 4.2.2.2. Familia decazuta si consecintele asupra vietii copiilor44 4.2.2.3. Familia monoparentala 45 4.2.2.4. Fata ascunsa a copilului parasit 46 4.2.3. Educatia fara iubire 47 Cap. 5. Managementul agresivitatii 49 - 5.1. Perspectiva juridica 49 5.1.1. Cateva aspecte practice 49 5.1.2. Sistemul sanctionator50 5.1.2.1. Pedeapsa 50 5.1.2.2. Rolul consilierului de probatiune51 - 5.2. Perspectiva educationala. Educatie instructiva si educatie afectiva 52 ~ Un alt fel de epilog ~ 53 Bibliografie 54
?- In loc de preambul - ? Exista in viata fiecarui om o carte .. - 1.1. Consideratii introductive 1.1.1. Perspective psihologice contemporane1 Analiza fenomenelor psihologice poate fi abordata din perspective diferite, deoarece fiecare ofera o explicatie proprie asupra motivelor pentru care omenii reactioneaza intr-un anumit fel. Spre exemplu, sa ne imaginam cazul in care o persoana - ca urmare a unei insulte - loveste pe cel care a adresat insulta. Aceasta situatie poate fi privita din punct de vedere psihologic, din mai multe perspective (p.): ~ p. biologica - actul de lovire poate fi descris ca activarea anumitor arii cerebrale si stimularea neuronilor care activeaza muschii, determinand miscarea bratului. Cercetarile efectuate din p. biologica urmaresc sa specifice "procesele neurobiologice care stau la baza comportamentului si proceselor mentale"; ~ p. behaviorista - fara nici o referire la structurile corporale, actul agresiv poate fi descris ca un raspuns la un stimul (aici - insulta), raspuns invatat, care in trecut a fost recompensat. Perspectiva behaviorista se concentreaza asupra "anumitor stimuli si reactii si considera ca aproape orice comportament este rezultatul conditionarii si intaririi"; ~ p. cognitiva - aceasta perspectiva se concentreaza asupra proceselor mentale implicate in producerea respectivului act de lovire, vazute in termenii obiectivelor si planurilor menite sa ajute la atingerea obiectivelor; prin urmare, in situatia data, obiectivul consta in apararea onoarei, iar planul il reprezinta tocmai comportamentul agresiv. P. cognitiva se axeaza "pe procese mentale ca perceptia, amintirea, rationamentul logic, decizia si rezolvarea de probleme", cu mentiunea ca, spre deosebire de versiunea din sec. al XIX-lea, abordarea cognitiva contemporana nu se bazeaza pe introspectie, ci presupune ca: "(1) numai prin studierea proceselor mentale putem intelege deplin ce fac organismele si (2) putem studia procesele mentale intr-o maniera obiectiva 1 Edward E. Smith, Susan Nolen-Hoeksema, Barbara L. Fredrickson, Geoffrey R. Loftus - Introducere in psihologie, ed. a XIV-a, Ed. Tehnica, Bucuresti, 2005, p. 13-18. Cap. 1. Psihanaliza - stiinta a explicarii inconstientului concentrandu-ne pe comportamente (ca si behavioristii), dar interpretandu-le in termenii proceselor mentale subadiacente" ; ~ p. psihanalitica - actiunea de lovire poate fi descrisa ca o expresie a unui instinct agresiv inconstient. Premisa fundamentala a p. psihanalitice este "faptul ca procesele inconstiente determina comportamentul uman (adica credintele, temerile si dorintele de care o persoana nu este constienta, influenteaza, cu toate acestea, comportamentul)", cu alte cuvinte - in viziunea lui Freud - interzicerea impulsurilor innascute nu face decat sa le elimine din constiinta, "aruncandu-le" in inconstient; ~ p. subiectivista - actul agresiv, de lovire, poate fi vazut ca o reactie la interpretarea afirmatiei ca fiind o insulta personala; p. subiectivista afirma ca "intregul comportament uman este functie de lumea perceputa si nu de cea obiectiva", adica definirea situatiei, elaborata de insusi individul implicat, depinde de cultura acestuia, de istoria personala si starea motivationala existenta la acel moment. In acest sens, se observa ca, pe fondul unui realism naiv, oamenii au tendinta de a considera ca realitatea lor subiectiva, construita, reprezinta tocmai realitatea autentica a lumii obiective. 1.1.2. Psihologia secolului XXI2 Cercetarile desfasurate de catre psihologii din lumea intreaga depasesc in prezent sfera psihologiei, descoperind noi conexiuni cu diferite alte discipline. In acest sens, in linia domeniilor de interes, se inscriu: a) neuropsihologia cognitiva - bazata in principal pe neurologie3, se concentreaza pe procesele cognitive si are rolul de a afla cum sunt realizate activitatile mentale in creier, folosind tehnici de scanare cerebrala pe timpul cat se realizeaza o sarcina cognitiva, urmate de compararea rezultatelor obtinute de participantii normali si a celor obtinute de participantii cu leziuni cerebrale (Smith si Jonides, 1994); b) neuropsihologia afectiva - pentru a descoperi cum se realizeaza in creier fenomenele emotionale (Panksepp, 1998); c) neuropsihologia cognitiva sociala - pentru descoperirea modului in care se realizeaza in creier atitudinile, stereotipurile, perceptia persoanelor si autocunoasterea (Ochsner si Lieberman, 2001); 2 Idem, p. 22-24. 3 Ramura a medicinii care studiaza formarea, structura, functiile si bolile sistemului nervos. d) psihologia evolutionista - afirma ca mecanismele psihologice au o baza genetica si ca, in trecut, au marit sansele stramosilor nostri de a supravietui si de a se reproduce. Spre exemplu, o perspectiva evolutionista poate explica modul in care ne alegem partenerii ori tendinta de supraalimentare in perioadele care urmeaza unei alimentari insuficiente (Symons, 1992); e) psihologia culturala - studiaza modul in care mediul cultural in care traieste un individ - traditiile, limbajul si perspectiva sa asupra lumii - influenteaza reprezentarile mentale si procesele sale psihologice. De pilda, in cultura occidentala (America de Nord si majoritatea tarilor din Europa Occidentala si de Nord) oamenii se considera separati si autonomi, cu trasaturi si aptitudini unice, pe cand in culturile estice, inclusiv in India, China si Japonia - accentul cade preponderent pe relationare si mai putin pe individualitatea persoanei, fapt care determina o diferenta de apreciere a comportamentului uman. (Stevenson, Lee si Graham, 1983); f) psihologia pozitiva - abordeaza fenomenele psihologice plecand de la studiul experientelor subiective pozitive - fericirea, optimismul, si ajungand la studiul trasaturilor pozitive de personalitate - curajul, intelepciunea, sau la studiul institutiilor pozitive - structuri sociale de cultivare a politetii si a responsabilitatii cetatenesti (Csikszentmihaly, 2000). Cateva dintre concluziile acestui mod de abordare pot fi, spre exemplu, faptul ca individul, pe masura ce descopera idei si actiuni noi, isi extinde resursele fizice, intelectuale, sociale si psihologice, sau faptul ca emotiile pozitive alimenteaza trasaturile de personalitate pozitive care sprijina dezvoltarea individului - precum capacitatea de a-si reveni dupa un esec si optimismul (Fredrickson, 2001).
I. Bibliografie selectiva - Alfred Adler - Psihologia scolarului greu educabil, Ed. IRI, Bucuresti, 1995. - Rodica Ciurea Codreanu - Drama familiei destramate, Colectia "Orizonturi", Editura Siintifica, Bucuresti, 1968. - Madalina Cimpeanu Stefanescu - Complexul lui Oedip. Nuantari ale fenomenului (www.psihologie.net/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=93) - Andrei Cosmovici - Psihologie generala-Stiintele educatiei, Colectia "Collegium", Ed. Polirom, Iasi, 1996. - Ranschburg Jeno - Frica, suparare, agresivitate, Colectia "Pentru parinti", Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1979. - Iolanda Mitrofan, Nicolae Mitrofan - Elemente de psihologie a cuplului, Casa de Editura si Presa "Sansa", Bucuresti, 1994. - Anton Moisin - Parinti si copii, Colectia "Pentru parinti", Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1995. - Anca Munteanu - Un inceput care se numeste Freud. Avatarurile psihanalizei, Colectia "Cognitio", Ed. Sedona, Iasi, 1997, vol. I. - Sorin M. Radulescu, Mircea Piticariu - Devianta comportamentala si boala psihica. Sociologie si psihiatrie, Ed. Academiei R.S.R., Bucuresti, 1989. - Gheorghe Scripcaru, Valerius M. Ciuca - Individul radical - seria "Stiinte juridice", Ed. Fundatiei "Axis", Iasi, 2006. - Gheorghe Scripcaru, Valerius M. Ciuca, Calin Scripcaru - Psihanaliza si hermeneutica juridica. O pledoarie pentru iubirea neconditionata - seria "Stiinte juridice", Ed. Fundatiei "Axis", Iasi, 2005. - Edward E. Smith, Susan Nolen-Hoeksema, Barbara L. Fredrickson, Geoffrey R. Loftus - - Introducere in psihologie, ed. a XIV-a, Ed. Tehnica, Bucuresti, 2005. - Cristina Stefan - Familia monoparentala. O abordare politica, Colectia "Studii de gen", Ed. "Polirom", Iasi, 2006. - Zig Ziglar - Putem creste copii buni intr-o lume negativa !, Colectia "Carti cheie", Ed. "Curtea Veche", Bucuresti, 2000. II. Resurse web http://www.srdp.ro/electrad.html http://www.explorarea-visurilor.ro/Dictionar.htm http://www.freudfile.org/psihanaliza/adler.html http://www.psihologie.net/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=93 http://www.dexonline.ro http://ro.wikipedia.org http://en.wikipedia.org/wiki/John_Bowlby http://www.virtualarad.net/news/1999/va_n060799_ro.htm http://www.cdep.ro III. Coduri. Legislatie - Codul penal - Legea nr. 123 din 4 mai 2006 privind statutul personalului din serviciile de probatiune, publicata in Monitorul Oficial nr. 407/10 mai 2006
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.