Cuprins
- ~ În loc de preambul ~ 1
- Cap. 1. Psihanaliza - știință a explicării inconștientului 2
- - 1.1. Considerații introductive2
- 1.1.1. Perspective psihologice contemporane2
- 1.1.2. Psihologia secolului XXI3
- - 1.2. Scurtă istorie a psihanalizei. 4
- 1.2.1. Un început numit Freud 4
- 1.2.2. Psihanaliza judiciară 7
- - 1.3. Teorii ale psihanaliștilor 9
- 1.3.1. Freud 9
- 1.3.2. Jung 11
- 1.3.3. Adler.12
- - 1.4. Delimitări conceptuale 13
- 1.4.1. Psihanaliza 13
- 1.4.2. Inconștientul15
- 1.4.3. Agresivitatea 17
- Cap. 2. Agresivitatea. Impuls sau rațiune ?. 20
- - 2.1. Inconștientul și agresivitatea. 20
- - 2.2. Manifestarea agresivității. 21
- 2.2.1. Tipuri de agresivitate21
- 2.2.2. Forme de manifestare ale agresivității 23
- 2.2.3. Unele aspecte ale “vârstelor” agresivității 23
- 2.2.3.1. Copilăria 23
- 2.2.3.2. Adolescența 24
- 2.2.3.3. Maturitatea26
- Cap. 3. Factori declanșatori și predispozanți în manifestarea agresivității. 27
- - 3.1. Cauze ale agresivității 27
- - 3.2. Conceptul triunic privind etiologia devianței 35
- 3.2.1. Aspecte introductive35
- 3.2.2. Modul și mediul de formare a personalității36
- 3.2.3. Personalitatea anomică 37
- 3.2.4. Rolul situației38
- - 3.3. Comportamentul deviant 38
- 3.3.1. Devianță și anormalitate. Personalitate patologică38
- 3.3.2. Boala psihică - tip de comportament social “problematic”.39
- Cap. 4. Afectivitate și agresivitate40
- - 4.1. Afectivitatea 40
- - 4.2. Modelul familial în reflectarea conduitelor agresive 42
- 4.2.1. Familia și apariția agresivității 42
- 4.2.2. Rolul părinților. 43
- 4.2.2.1. Rolul părinților în formarea personalității morale 43
- 4.2.2.2. Familia decăzută și consecințele asupra vieții copiilor44
- 4.2.2.3. Familia monoparentală 45
- 4.2.2.4. Fața ascunsă a copilului părăsit 46
- 4.2.3. Educația fără iubire 47
- Cap. 5. Managementul agresivității 49
- - 5.1. Perspectiva juridică 49
- 5.1.1. Câteva aspecte practice 49
- 5.1.2. Sistemul sancționator50
- 5.1.2.1. Pedeapsa 50
- 5.1.2.2. Rolul consilierului de probațiune51
- - 5.2. Perspectiva educațională. Educație instructivă și educație afectivă 52
- ~ Un alt fel de epilog ~ 53
- Bibliografie 54
Extras din disertație
- În loc de preambul -
Există în viața fiecărui om o carte ..
- 1.1. Considerații introductive
1.1.1. Perspective psihologice contemporane1
Analiza fenomenelor psihologice poate fi abordată din perspective
diferite, deoarece fiecare oferă o explicație proprie asupra motivelor pentru
care omenii reacționează într-un anumit fel. Spre exemplu, să ne imaginăm
cazul în care o persoană - ca urmare a unei insulte - lovește pe cel care a
adresat insulta. Această situație poate fi privită din punct de vedere psihologic,
din mai multe perspective (p.):
~ p. biologică - actul de lovire poate fi descris ca activarea anumitor
arii cerebrale și stimularea neuronilor care activează mușchii, determinând
mișcarea brațului. Cercetările efectuate din p. biologică urmăresc să specifice
“procesele neurobiologice care stau la baza comportamentului și proceselor mentale”;
~ p. behavioristă - fără nici o referire la structurile corporale, actul
agresiv poate fi descris ca un răspuns la un stimul (aici - insulta), răspuns
învățat, care în trecut a fost recompensat. Perspectiva behavioristă se
concentrează asupra “anumitor stimuli și reacții și consideră că aproape orice
comportament este rezultatul condiționării și întăririi”;
~ p. cognitivă - această perspectivă se concentrează asupra
proceselor mentale implicate în producerea respectivului act de lovire, văzute
în termenii obiectivelor și planurilor menite să ajute la atingerea obiectivelor;
prin urmare, în situația dată, obiectivul constă în apărarea onoarei, iar planul îl
reprezintă tocmai comportamentul agresiv. P. cognitivă se axează “pe procese
mentale ca percepția, amintirea, raționamentul logic, decizia și rezolvarea de
probleme”, cu mențiunea că, spre deosebire de versiunea din sec. al XIX-lea,
abordarea cognitivă contemporană nu se bazează pe introspecție, ci
presupune că: “(1) numai prin studierea proceselor mentale putem înțelege deplin
ce fac organismele și (2) putem studia procesele mentale într-o manieră obiectivă
1 Edward E. Smith, Susan Nolen-Hoeksema, Barbara L. Fredrickson, Geoffrey R. Loftus - Introducere în
psihologie, ed. a XIV-a, Ed. Tehnică, București, 2005, p. 13-18.
Cap. 1. Psihanaliza - știință a explicării inconștientului
concentrându-ne pe comportamente (ca și behavioriștii), dar interpretându-le în
termenii proceselor mentale subadiacente” ;
~ p. psihanalitică - acțiunea de lovire poate fi descrisă ca o expresie
a unui instinct agresiv inconștient. Premisa fundamentală a p. psihanalitice
este “faptul că procesele inconștiente determină comportamentul uman (adică
credințele, temerile și dorințele de care o persoană nu este conștientă, influențează,
cu toate acestea, comportamentul)”, cu alte cuvinte - în viziunea lui Freud -
interzicerea impulsurilor înnăscute nu face decât să le elimine din conștiință,
“aruncându-le” în inconștient;
~ p. subiectivistă - actul agresiv, de lovire, poate fi văzut ca o reacție
la interpretarea afirmației ca fiind o insultă personală; p. subiectivistă afirmă că
“întregul comportament uman este funcție de lumea percepută și nu de cea
obiectivă”, adică definirea situației, elaborată de însuși individul implicat,
depinde de cultura acestuia, de istoria personală și starea motivațională
existentă la acel moment. În acest sens, se observă că, pe fondul unui
realism naiv, oamenii au tendința de a considera că realitatea lor subiectivă,
construită, reprezintă tocmai realitatea autentică a lumii obiective.
1.1.2. Psihologia secolului XXI2
Cercetările desfășurate de către psihologii din lumea întreagă depășesc
în prezent sfera psihologiei, descoperind noi conexiuni cu diferite alte
discipline. În acest sens, în linia domeniilor de interes, se înscriu:
a) neuropsihologia cognitivă - bazată în principal pe neurologie3, se
concentrează pe procesele cognitive și are rolul de a afla cum sunt realizate
activitățile mentale în creier, folosind tehnici de scanare cerebrală pe timpul
cât se realizează o sarcină cognitivă, urmate de compararea rezultatelor
obținute de participanții normali și a celor obținute de participanții cu leziuni
cerebrale (Smith și Jonides, 1994);
b) neuropsihologia afectivă - pentru a descoperi cum se realizează în
creier fenomenele emoționale (Panksepp, 1998);
c) neuropsihologia cognitivă socială - pentru descoperirea modului
în care se realizează în creier atitudinile, stereotipurile, percepția persoanelor
și autocunoașterea (Ochsner și Lieberman, 2001);
2 Idem, p. 22-24.
3 Ramură a medicinii care studiază formarea, structura, funcțiile și bolile sistemului nervos.
d) psihologia evoluționistă - afirmă că mecanismele psihologice au o
bază genetică și că, în trecut, au mărit șansele strămoșilor noștri de a supraviețui
și de a se reproduce. Spre exemplu, o perspectivă evoluționistă poate explica
modul în care ne alegem partenerii ori tendința de supraalimentare în perioadele
care urmează unei alimentări insuficiente (Symons, 1992);
e) psihologia culturală - studiază modul în care mediul cultural în
care trăiește un individ - tradițiile, limbajul și perspectiva sa asupra lumii -
influențează reprezentările mentale și procesele sale psihologice. De pildă, în
cultura occidentală (America de Nord și majoritatea țărilor din Europa
Occidentală și de Nord) oamenii se consideră separați și autonomi, cu
trăsături și aptitudini unice, pe când în culturile estice, inclusiv în India, China
și Japonia - accentul cade preponderent pe relaționare și mai puțin pe
individualitatea persoanei, fapt care determină o diferență de apreciere a
comportamentului uman. (Stevenson, Lee și Graham, 1983);
f) psihologia pozitivă - abordează fenomenele psihologice plecând de
la studiul experiențelor subiective pozitive - fericirea, optimismul, și ajungând
la studiul trăsăturilor pozitive de personalitate - curajul, înțelepciunea, sau la
studiul instituțiilor pozitive - structuri sociale de cultivare a politeții și a
responsabilității cetățenești (Csikszentmihaly, 2000). Câteva dintre concluziile
acestui mod de abordare pot fi, spre exemplu, faptul că individul, pe măsură
ce descoperă idei și acțiuni noi, își extinde resursele fizice, intelectuale,
sociale și psihologice, sau faptul că emoțiile pozitive alimentează trăsăturile de
personalitate pozitive care sprijină dezvoltarea individului - precum
capacitatea de a-și reveni după un eșec și optimismul (Fredrickson, 2001).
Bibliografie
I. Bibliografie selectivă
- Alfred Adler - Psihologia școlarului greu educabil, Ed. IRI, București, 1995.
- Rodica Ciurea Codreanu - Drama familiei destrămate, Colecția “Orizonturi”, Editura
Șiințifică, București, 1968.
- Mădălina Cîmpeanu Ștefănescu - Complexul lui Oedip. Nuanțări ale fenomenului
(www.psihologie.net/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=93)
- Andrei Cosmovici - Psihologie generală-Științele educației, Colecția “Collegium”, Ed.
Polirom, Iași, 1996.
- Ranschburg Jenő - Frică, supărare, agresivitate, Colecția “Pentru părinți”, Ed. Didactică și
Pedagogică, București, 1979.
- Iolanda Mitrofan, Nicolae Mitrofan - Elemente de psihologie a cuplului, Casa de
Editură și Presă “Șansa”, București, 1994.
- Anton Moisin - Părinți și copii, Colecția “Pentru părinți”, Ed. Didactică și Pedagogică,
București, 1995.
- Anca Munteanu - Un început care se numește Freud. Avatarurile psihanalizei,
Colecția “Cognitio”, Ed. Sedona, Iași, 1997, vol. I.
- Sorin M. Rădulescu, Mircea Piticariu - Devianță comportamentală și boală psihică.
Sociologie și psihiatrie, Ed. Academiei R.S.R.,
București, 1989.
- Gheorghe Scripcaru, Valerius M. Ciucă - Individul radical - seria “Științe juridice”, Ed.
Fundației “Axis”, Iași, 2006.
- Gheorghe Scripcaru, Valerius M. Ciucă, Călin Scripcaru - Psihanaliză și hermeneutică
juridică. O pledoarie pentru
iubirea necondiționată - seria
“Științe juridice”, Ed. Fundației
“Axis”, Iași, 2005.
- Edward E. Smith, Susan Nolen-Hoeksema, Barbara L. Fredrickson, Geoffrey R. Loftus -
- Introducere în psihologie, ed. a XIV-a, Ed. Tehnică, București, 2005.
- Cristina Ștefan - Familia monoparentală. O abordare politică, Colecția “Studii de gen”,
Ed. “Polirom”, Iași, 2006.
- Zig Ziglar - Putem crește copii buni într-o lume negativă !, Colecția “Cărți cheie”, Ed.
“Curtea Veche”, București, 2000.
II. Resurse web
http://www.srdp.ro/electrad.html
http://www.explorarea-visurilor.ro/Dictionar.htm
http://www.freudfile.org/psihanaliza/adler.html
http://www.psihologie.net/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=93
http://www.dexonline.ro
http://ro.wikipedia.org
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Bowlby
http://www.virtualarad.net/news/1999/va_n060799_ro.htm
http://www.cdep.ro
III. Coduri. Legislație
- Codul penal
- Legea nr. 123 din 4 mai 2006 privind statutul personalului din serviciile de probațiune,
publicată în Monitorul Oficial nr. 407/10 mai 2006
Preview document
Conținut arhivă zip
- 00-The first page DIS.pdf
- 01-Cuprins.pdf
- 02-The Best DESERT.pdf
- 03-Bibliografie.pdf