Forme Hiperurbane

Disertație
8/10 (1 vot)
Domeniu: Artă
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 47 în total
Cuvinte : 12102
Mărime: 1.19MB (arhivat)
Publicat de: Bebe Ungureanu
Puncte necesare: 12
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Ana Maria Zahariade
Universitatea de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu Bucuresti

Cuprins

  1. Introducere
  2. PARTEA I. Forme hiperurbane
  3. Manifestari extreme ale urbanitatii
  4. Argumentarea studiului
  5. Premise si implicatii asupra proiectului de diploma
  6. 1. Orasul iconic – Comentariu din perspectiva comerciala
  7. o Starhitect si Icon – Cultul arhitectului si al monumentului
  8. o Conditia arhitectului in contextul contemporan – Putere si neputinta
  9. o Arhitectura spectacolului si afisarea ostentativa – Branding urban
  10. o Efectul Las Vegas – Contre-jour arhitectural
  11. o Studiu de caz – Reconstructia centrului Berlinului
  12. 2. Orasul surogat – Comentariu din perspectiva industriei spectacolului
  13. o Realitatea sintetica
  14. o Infuzia de fantezie din industria entertainment-ului
  15. o Tematizarea arhitecturii (Disney-ificare)
  16. o Lumi alternative (auto-suficiente)
  17. o Studiu de caz – Marina Bay Sands, Singapore (Moshe Safdie)
  18. 3. Orasul virtual – Comentariu din perspectiva multi-media
  19. o Hiperrealitatea – Spatiu public virtual (definitii)
  20. o Proliferarea imaginii
  21. o Perceptia distorsionata a realitatii – Factori deformatori
  22. o Mecanisme psihice de auto-aparare
  23. o Studiu de caz – Competitia Public Space for Ambient Intelligence
  24. Concluzie
  25. Posibilitati de exploatare a contextului urban contemporan
  26. PARTEA a II-a. Hiperurbanitate in contextul metropolitan european
  27. Aplicatia studiului la proiectul de diploma
  28. Competitia Schindler Awards – Recastigarea Spatiului Public
  29. Prezentare succinta a temei de concurs
  30. 1. Studiul amplasamentului – Viena
  31. o Context metropolitan european – Introducere
  32. o Context metropolitan vienez – Caracteristici
  33. o Context metropolitan vienez – Strategii urbane
  34. 2. Studiul programului – Mixed Use Development
  35. o Definitie
  36. o Scurt istoric si principii
  37. o Principiul mixitatii functionale
  38. o Principiul transportului– Transit Oriented
  39. o Principiul densitatii– Smart Growth
  40. o Densitate obiectiva si densitate traita
  41. 3. Demersul – Analiza si strategie
  42. o Diagnostic
  43. o Viziune
  44. o Misiune
  45. o Obiective strategice
  46. Bibliografie

Extras din disertație

ARGUMENT – Premise si implicatii asupra proiectului de diploma

In paralel cu fundamentarea teoretica a proiectului de diploma, prezenta lucrare isi propune, prin subiectul pe care il abordeaza, sa dea raspuns si explicatie, macar partial, unor preocupari personale care s-au nascut in urma experientei traite, la care se adauga studiul aprofundat al literaturii (si chiar cinematografiei) de specialitate.

Experienta personala se refera la senzatia recurenta de vertij in fata complexitatii formelor extreme pe care le imbraca urbanitatea contemporana. Perplexitatea si intrebarile s-au acumulat de-a lungul calatoriilor in diferite parti ale lumii, caracterizate de un nivel foarte inalt de urbanitate: SUA (New York, Chicago, Las Vegas), Europa Occidentala si mai ales Asia emergenta (Singapore, Hong Kong). Este vorba, in primul rand, de manifestari foarte recente ale orasului, care uneori sunt considerate nerelevante si trecute cu vederea in teoria de specialitate: urbanitatea influentata de contextul comercial, de industria spectacolului si de lumea tehnologiilor multi-media. Astfel s-au nascut cele trei forme „hiperurbane” comentate in lucrare: Orasul Iconic, Orasul Surogat si Orasul Virtual; acestea nu sunt in realitate decat fatete ale aceleiasi realitati contemporane, privite din alta perspectiva.

Studiul este voit prea vast, fara a putea fi, insa, exhaustiv. Complexitatea, multitudinea de directii si referinte oglindeste esenta exercitiului: schitarea unei imagini de ansamblu, intelegerea unui intreg prin prisma manifestarilor sale; de aceea lucrarea este structurata, in primul rand, in jurul exemplelor si studiilor de caz ilustrative.

Studiul imbraca perfect tema proiectului de diploma: competitia internationala Schindler-Awards care propune insertia unui nou sub-centru urban, un ansamblu de tip Mixed Use Development, pe un amplasament vienez; prin definitie, acest tip de proiect este caracterizat de complexitatea a relatiilor si de nivelul inalt de urbanitate.

PARTEA I. Forme hiperurbane

Manifestari extreme ale urbanitatii

1. Orasul iconic – Comentariu din perspectiva comerciala

Starhitect si Icon - Cultul arhitectului si al monumentului

Cultul arhitectului vedeta este astazi mai puternic ca niciodata: figuri precum Santiago Calatrava si Richard Meier sunt invitate sa calatoreasca din oras in oras, producand embleme pentru municipalitatile dornice de afisare a prosperitatii. Guverne si corporatii compileaza echipe unde se regasesc aceleasi nume: Piano, Rogers, Foster, Libeskind, Kollhoff la Berlin, Gehry, Foster, Calatrava, Stirling, Pelli la Bilbao, Meier, OMA si Graves la Haga si multe alte exemple asemanatoare.

Nevoia de spectacol este hranita si prin dezvoltarea industriei moderne a entertainment-ului. Intr-o lume unde bugetul de efecte speciale pentru un singur film poate cumpara o cladire mare, delicatetea si subtilitatea sunt notiuni perimate: cladirile emblematice de astazi se doresc uimitoare si sunt in cautarea factorului socant care lipsea programelor echivalente in urma cu cateva decenii.

Cu cat se construieste la scara mai mare, mai emblematic, proiectele se reduc tot mai mult la conditia de afis de cinema: icon-ul devine un portret cosmetizat al orasului, un portret flatant, realizat la comanda. Este aici vorba despre o golire de semnificatie a conceptului de monument; in contextul marketingului urban, nu se mai pune problema de a gasi un stil sau o forma care sa fie mai bune decat altele: orice imagine poate deveni iconica

Rowan Moore compara comanda unei embleme urbane cu bravada achizitionarii unui ceas Rolex la scara urbana:

„Daca arhitectii star pot fi considerati atleti culturali, ei sunt totusi bunuri vandabile, asemenea atletilor. Comenzile care le sunt adresate de catre municipalitati sunt o forma de shopping, achizitionarea uni Rolex urban de la o serie limitata de marci inregistrate. Este o forma de reclama, unde cladirile joaca pentru orasn rolul de afis tridimensional, international, permanent. Este si aceasta o forma de tematizare, in care politicienii se folosesc de simboluri cunoscute pentru a crea imaginea unui oras iluminat, deschis spre viitor.”

In traducere, arhitectura reprezentativa se reduce partial la conditia de bun vandabil, de produs, prin urmare este esential ca arhitectii in cauza sa ramana fideli valorilor si identitatii marcii proprii .

Preview document

Forme Hiperurbane - Pagina 1
Forme Hiperurbane - Pagina 2
Forme Hiperurbane - Pagina 3
Forme Hiperurbane - Pagina 4
Forme Hiperurbane - Pagina 5
Forme Hiperurbane - Pagina 6
Forme Hiperurbane - Pagina 7
Forme Hiperurbane - Pagina 8
Forme Hiperurbane - Pagina 9
Forme Hiperurbane - Pagina 10
Forme Hiperurbane - Pagina 11
Forme Hiperurbane - Pagina 12
Forme Hiperurbane - Pagina 13
Forme Hiperurbane - Pagina 14
Forme Hiperurbane - Pagina 15
Forme Hiperurbane - Pagina 16
Forme Hiperurbane - Pagina 17
Forme Hiperurbane - Pagina 18
Forme Hiperurbane - Pagina 19
Forme Hiperurbane - Pagina 20
Forme Hiperurbane - Pagina 21
Forme Hiperurbane - Pagina 22
Forme Hiperurbane - Pagina 23
Forme Hiperurbane - Pagina 24
Forme Hiperurbane - Pagina 25
Forme Hiperurbane - Pagina 26
Forme Hiperurbane - Pagina 27
Forme Hiperurbane - Pagina 28
Forme Hiperurbane - Pagina 29
Forme Hiperurbane - Pagina 30
Forme Hiperurbane - Pagina 31
Forme Hiperurbane - Pagina 32
Forme Hiperurbane - Pagina 33
Forme Hiperurbane - Pagina 34
Forme Hiperurbane - Pagina 35
Forme Hiperurbane - Pagina 36
Forme Hiperurbane - Pagina 37
Forme Hiperurbane - Pagina 38
Forme Hiperurbane - Pagina 39
Forme Hiperurbane - Pagina 40
Forme Hiperurbane - Pagina 41
Forme Hiperurbane - Pagina 42
Forme Hiperurbane - Pagina 43
Forme Hiperurbane - Pagina 44
Forme Hiperurbane - Pagina 45
Forme Hiperurbane - Pagina 46
Forme Hiperurbane - Pagina 47

Conținut arhivă zip

  • Forme Hiperurbane.doc

Alții au mai descărcat și

Jazz

,,Jazzul este una dintre rarele forme de productie culturala care a facut turul planetei si care apartine unui popor precis, la un moment dat al...

Teoria restaurarii(Castelul Peles)

Construit între anii 1873 - 1883 (etajul I) si între 1896 si 1914 ( etajul II),de Carol I de Hohenzolleren - primul rege al României (1866 - 1914),...

Icoana Maicii Domnului din Vladimir

Icoana Maicii Domnului de la Vladimir „Singur numele Nascatoarei, Maica Domnului, cuprinde in sine intreaga taina a economiei mantuirii”, spune...

Poarta tradițională romanescă - funcție, simboluri

Cât de importante sunt în concepţia tradiţională a românilor intrările în casă, în gospodărie, în locurile de cult, se vede din toate semnele cu...

Graffiti

Graffiti este un tip de însemnare facut în mod deliberat de oameni pe suprafete atât publice cât si private. Poate aparea ca arta, desene sau...

Monolog - La Telefon

Este un monolog vorbit in intregime la telefon. Intră în scenă şi găseşte un telefon mobil pe jos. Îl ridică, îl cercetează, se uită în jur. Îl...

Curs de bază nivelul I pentru începători

- MASA DE LUCRU Înaltime: 65-75 cm Lungime: 1 m Latime: 50-65 cm - Nu este recomandata masa acoperita cu sticla, deoarece reflecta lumina si...

Eseu analitic asupra filmului Cabinetul doctorului Caligari

,,Cabinetul doctorului Caligari" (1920) este un film german deosebit de important în istoria cinematografiei mute și este considerat o adevărată...

Ai nevoie de altceva?