Functionarul Public in Actualul Context Actual

Cuprins disertatie Cum descarc?

Capitolul I 
Consideratii privind functionarul public 3
Sectiunea 1
Clasificarea functionarilor publici 5
Sectiunea 2
Categorii de functionari publici 6
Sectiunea 3 
Incompatibilitatile functionarului public 7
Sectiunea 4 
Stabilitatea in functie 8
Sectiunea 5
Cumulul de functii 9
Sectiunea 6
Natura juridica a functionarului de fapt 9
Capitolul II
Drepturile si indatoririle functionarilor publici 11
Sectiunea 1
Drepturile functionarilor publici 11
Sectiunea 2
Indatoririle functionarilor publici 14
Sectiunea 3 
Recrutarea functionarilor publici 15
Sectiunea 4
Numirea, promovarea functionarilor publici si evaluarea performantelor 
profesionale 17
Capitolul III
Drepturile si indatoririle functionarului public european 21
Sectiunea 1 
Principiile aplicabile in exercitarea drepturilor si obligatiilor functionarului public european 21
Sectiunea 2 
Drepturile si libertatiile fundamentale ale functionarilor comunitari 22
Sectiunea 3
Indatoririle functionarilor comunitari 27
Capitolul IV
Responsabilitatea, raspunderea si sanctiunile functionarilor publici 35
Sectiunea 1 
Definirea notiunii raportului juridic de responsabilitate si raspundere a functionarului public 35
Sectiunea 2
Raspunderea functionarilor publici 38
Capitolul V
Regimul juridic al raspunderii functionarilor comunitari 46
Sectiunea 1
Forme de raspundere aplicabile functionarilor comunitari 46
Sectiunea 2
Principii generale care guverneaza raspunderea disciplinara a functionarilor 
comunitari 47
Sectiunea 3
Sanctiunile disciplinare aplicabile functionarilor comunitari 51
Sectiunea 4
Caile de atac impotriva sanctiunilor administrativ disciplinare 56
Capitolul VI
Modificarea, suspendarea si incetarea raportului de serviciu 62
Sectiunea 1
Modificarea raportului de serviciu 62
Sectiunea 2
Suspendarea raportului de serviciu 64
Sectiunea 3
Incetarea raportului de serviciu 66
Bibliografie 72


Extras din disertatie Cum descarc?

Capitolul I
Consideratii privind functionarul public
Pentru definirea notiunii de functionar public vom porni de la art.33 al Constitutiei din 1923 care prevede ca: ,,puterile statului se exercita prin delegatiune". ,,Atat in interesul statului, ca patron, cat si in interesul membrilor statului este necesar, ca sa fie bine determinate puterile ce poate exercita fiecare functionar. Puterile ce se exercita si actele ce se fac de anume functionari in numele statului ca persoana juridica, il leaga numai in masura, in care functionarii au avut caderea sa faca acele acte. De alta parte numai acele acte ale functionarilor statului ca putere superioara obliga pe membrii statului la supunere, care au fost facute de respectivii functionari in limitele puterii lor. Daca functionarul a iesit din cadrul puterii sale, lucrand in numele statului ca persoana juridica sau dand ordine, interdictii, permisiuni in numele statului ca putere superioara, actele lui nu-l leaga pe stat, sunt nule, in cazul al doilea ele formeaza abuz de putere, incalcare a ordinii de drept sau acte arbitrare" 
Legea din 19 iunie 1923 a Statului functionarilor publici definea: ,,Sunt functionari publici cetatenii romani, fara deosebire de sex, care indeplinesc un serviciu public permanent (civil si ecleziastic) la stat, judet, comuna sau a institutiile al caror buget este supus aprobarii parlamentului, guvernului sau consiliilor judetene sau comunale". 
Prin aceasta lege s-au stabilit si trasaturile functionarului public: 
1) a se indeplini un serviciu public;
2) sa fie cetateni romani, fara deosebire de sex;
3) serviciul public sa fie permanent;
4) patronul sa fie statul, judetul, comuna sau institutii cu buget supus aprobarii organelor reprezentative ale acestora.
Categoria acestor functionari intra in prevederile legii, ei se bucura de drepturi si sunt supusi obligatiilor specificate prin statut. 
Exceptie fac si nu intra in prevederile prezentei legi: 
1) functiile politice si cele elective;
2) mitropolitii si episcopii;
3) functionarii corpurilor legiuitoare, a caror organizare este stabilita de regulamentul interior al fiecarui corp legiuitor in parte;
4) specialistii straini carora li se incredinteaza vremelnic sau prin contract o functie publica;
5) lucratorii, precum si personalul angajat pentru un timp determinat sau pentru o anume lucrare. 
O completare la definirea notiunii de functionar public a fost realizata prin statutul din anul 1940 unde a fost inclusa si obligatia ca acesta sa ,,depuna juramantul" pe langa indeplinirea conditiilor generale si a celor speciale de admisibilitate la functie. 
O alta completare a definitiei de functionar public a fost impusa prin Legea Statului functionarului public din 1946, cand pe langa conditiile generale si speciale de acces la functia publica s-a impus ca pe langa juramantul stabilit si conditia depunerii legamantului pentru aceia care nu au nici o credinta religioasa.
Prof. Romulus Ionescu a definit notiunea de functionar de stat ca fiind: ,,o persoana fizica care facand parte din cadrul unui organ de stat, este investita in mod legal cu o functie in stat, pe care o exercita in mod continuu si pentru care primeste in general o remuneratie" 
Prof. Alexandru Negoita defineste functionarul public ca fiind: ,,exercitarea unor atributii pe baza unor insarcinari in cadrul organelor administratiei publice constituie functii in cadrul acestor organe, iar cei care le realizeaza au calitatea de functionari ai organelor administratiei publice" 
Datorita diversitatii functiilor in cadrul organelor administratiei publice si cercetand in special legalitatea detinerii si exercitarii acestora, functia in cadrul organelor administratiei publice poate fi definita ca un ansamblu de atributii stabilite prin lege sau prin acte juridice emise pe baza si in executarea legii, atributii pe care le indeplineste o persoana fizica angajata intr-un organ al administratiei publice si care are abilitatea de a indeplini aceste atributii.
Persoana care indeplineste aceste atributii are calitatea de functionar al administratiei publice. 
Din punct de vedere a notiunii de functionar public apreciem ca definirea notiunii de functionar public nu se poate face decat impreuna cu notiunea de functie publica.
Odata cu intrarea in vigoare a Legii nr.188/1999 ,,republicata" a fost creat cadrul juridic de definire a notiunii de functionar public, astfel: functionarul public este persoana numita, intr-o functie publica. In sensul prezentei legi totalitatea functionarilor publici din autoritatile si institutiile publice constituie corpul functionarilor publici. Functionarii publici sunt numiti de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, cu respectarea dispozitiilor prezentei legi. 
In art.5 alin.1 al legii se precizeaza ca pot beneficia de statute speciale functionarii publici care isi desfasoara activitatea in cadrul urmatoarelor servicii publice: 
a) structurile de specialitate ale Parlamentului Romaniei; 
b) structurile de specialitate ale Administratiei Prezidentiale; 
c) structurile de specialitate ale Consiliului Legislativ; 
d) serviciile diplomatice si consulare;
e) autoritatea vamala;
f) politia si alte structuri ale Ministerului Administratiei si Internelor;
g) alte servicii publice stabilite prin lege. 
Nu pot avea calitatea de functionar public si in acest caz se va aplica legislatia muncii: personalul salariat din aparatul propriu al autoritatilor si institutiilor publice, care efectueaza activitati de secretariat, administrative, protocol, gospodarire, intretinere-reparatii si de deservire. 
Prevederile din aceasta lege nu se vor aplica: 
a) personalului salariat din aparatul propriu al autoritatilor si institutiilor publice, care desfasoara activitati de secretariat, administrative, protocol, gospodarire, intretinere si reparatii, precum si altor categorii de personal care nu exercita prerogative de putere publica.;
b) personalul salariat incadrat, pe baza increderii personale, la cabinetul demnitarului;
c) corpului magistratilor; 
d) cadrelor didactice;
e) persoane numite sau alese in functii de demnitate publica.


Fisiere in arhiva (1):

  • Functionarul Public in Actualul Context Actual.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!