CAPITOLUL 1 Prezentarea cadrului juridic si organizatoric al sistemului bancar romanesc.7 1.1.Structura si obiectivele sistemului bancar romanesc.7 1.2.Constituirea institutiilor de credit in Romania.10 1.3.Descrierea ,, Bancii Comerciale Romane ".Infiintare, evolutie.12 1.4.Sistemul informational al ,, Bancii Comerciale Romane".15 1.5.Principii si reguli generale privind activitatea de creditare pentru clientii corporate si retail.17 1.6.Structuri de produse si servicii bancare oferite de catre ,, Banca Comerciala Romana Bacau".19 1.7.Organizarea controlului bancar.23 CAPITOLUL 2 Considerente teoretice privind creditele bancare, riscurile de credit si gestionarea lor in organizarea si desfasurarea activitatii institutiilor de credit .25 2.1.Consideratii generale privind creditarea.25 2.1.1.Principalele tipuri de credite acordate persoanelor fizice si juridice.25 2.2.Abordari teoretice ale riscului de credit in contextul actual al dezvoltarii pietei creditului.28 2.2.1.Modele de cuantificare a riscului de credit.30 2.3.Managementul riscului de credit al portofoliilor bancare.32 2.4.Centrala Riscurilor Bancare.33 CAPITOLUL 3 Gestiunea riscului de credit la ,,Banca Comerciala Romana ".35 3.1.Ratingul intern-instrument activ de management al riscurilor la Banca Comerciala Romana .35 3.2.Evaluare riscului global de credit si tehnici de protectie a Banca Comerciala Romana impotriva acestuia.37 3.3.Analiza riscului de credit la Banca Comerciala Romana.44 3.4.Metode de cuantificare a riscului de credit.45 3.5.Studiu de caz privind acordarea unui credit ipotecar de catre ,,Banca Comerciala Romana" unei persoane fizice.46 CAPITOLUL 4 Concluzii si propuneri .55 Bibliografie.59
CAPITOLUL 1. PREZENTAREA CADRULUI JURIDIC SI ORGANIZATORIC AL SISTEMULUI BANCAR ROMANESC 1.1 Structura si obiectivele sistemului bancar romanesc Intr-o economie de piata, zilnic, au loc o multitudine de tranzactii economice efectuate de agentii economici si persoane fizice. Pentru bunurile si serviciile cumparate se fac plati prin intermediul banilor fie fizic, sub forma de moneda, fie scriptic din disponibilitatile proprii de la institutiile de credit sau din surse imprumutate. Indeplinind aceste functii,institutiile de credit sunt de fapt mijlocitori de plati, centre de credit si de casa ale clientilor proprii avand ca scop obtinerea de profit. Banca Nationala a Romaniei este banca centrala a statului roman, cu personalitate juridica, avand urmatoarele atributiuni: - autorizarea si supravegherea prudentiala a institutiile de credit - elaboreaza, aplica si raspunde de politica monetara, valutara de credit si de plati. Pentru indeplinirea atributiunilor care ii revin, Banca Nationala a Romaniei emite reglementari obligatorii de respectat pentru toate institutiile de credit autorizate sa functioneze in Romania. Pe langa colaborarea cu autoritatile statului roman, din imputernicirea Parlamentului Romaniei, Banca Nationala a Romaniei poate participa la organizatii internationale cu caracter financiar bancar, la tratative si negocieri externe in probleme financiare, monetare si de credit, exercita drepturi de membru a Fondului Monetar International si nu in ultimul rand, incheie in nume propriu sau in numele statului acorduri de decartare si de plati cu institutii publice sau private care isi au sediu in strainatate. Institutiile de credit, persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit, persoane juridice straine, pot functiona numai pe baza autorizatiei emise de Banca Nationala a Romaniei. Ele se constituie sub forma juridica de Societate Comerciala pe Actiuni, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, aplicabile societatilor comerciale. Totodata, institutiile de credit straine au obligatia sa notifice Bancii Nationale a Romaniei, deschiderea de reprezentante in Romania. Institutiile de credit autorizate sa functioneze de catre Banca Nationala a Romaniei sunt numite si institutii de credit comerciale si pot desfasura, in limita autorizatiei acordate, urmatoarele activitati: - acceptarea de depozite - contractarea de credite, operatiuni de factoring si scontarea efectelor de comert, inclusiv forfetarea - emiterea si gestiunea instrumentelor de plata si de credit - plati si decontari - leasing financiar - transferuri de fonduri - emiterea de garantii si asumarea de angajamente - tranzactii in cont propriu sau in contul clientilor - depozitar pentru organismele de plasament colectiv de valori mobiliare - inchirierea de casete de siguranta - consultanta financiar bancara - operatiuni de mandate Avand in vedere multitudinea de operatiuni financiar-bancare si ritmul de crestere a acestora estimam ca numarul de institutii de credit va creste, iar serviciile prestate de acestea se vor diversifica in stransa legatura cu dezvoltarea de ansamblu a activitatii economice din Romania. Obiectivele sistemului bancar romanesc Principalul obiectiv al reformei sistemului bancar romanesc este de a se crea un sistem bancar modern, corespunzator standardelor internationale, care sa contribuie direct la dezvoltarea si stabilitatea economiei. Acest obiectiv poate fi atins prin activitatea concentrata a Bancii Nationale a Romaniei si a institutiilo de credit comerciale. Tehnologia bancara Sistemul actual de decontare a platilor este un domeniu in care schimbarile pot fi accelerate atat prin introducerea unor noi tehnologii de lucru, cat si prin promovarea unei noi politici. BNR si institutiile de credit comerciale sunt preocupate sa imbunatateasca viteza si eficienta sistemului de plati. Astfel, BNR a introdus noi proceduri de imbunatatire a decontarii platilor si s-a aliniat standardelor internationale pentru utilizarea instrumentelor de plata. Infiintarea unei case de compensare interbancara si computerizarea sistemului de compensare constituie un obiectiv important. In practica, perfectionarea continua a sistemului de compensare a platilor depinde, direct, de dezvoltarea infrastructurii si a sistemelor de telecomunicatie in mod special. Institutiile de credit romanesti au introdus tehnologia bancara in limita sistemului intern de telecomunicatii, care trebuie dezvoltat in continuare. Cele mai multe institutii de credit proceseaza datele utilizand sisteme informatice performante, iar subunitatile lor sunt conectate printr-o retea de calculatoare pentru a accelera platile si transferurile de fonduri. Prin acest sistem, tranzactiile internationale cu institutiile de credit corespondente sunt, in general, prelucrate mai rapid decat cele interne. Perfectionarea profesionala Extinderea continua a sistemului bancar romanesc a generat o nevoie acuta de personal cu pregatire profesionala bancara, in special la nivelul conducerii medii. S-au facut progrese considerabile in acest domeniu de cand a fost finantat Institutul Bancar Roman care ofera pregatire profesionala in domeniul bancar si financiar, la toate nivelele: preuniversitar, universitar si financiar. Dezvoltarea sistemului de compensare va avea ca efect ridicarea calitativa a serviciilor bancare interne la nivelul celor derulate intre institutiile de credit din Romania si institutiile corespondente straine. Astfel, Romania va deveni o piata mai atractiva pentru investitorii straini, iar pentru clientii interni tranzactiile vor fi mai eficiente. Un nivel ridicat al pregatirii, atat din punct de vedere profesional, cat si din punct de vedere al eticii institutiilor de credit a serviciilor oferite clientilor, vor ridica competenta financiara si standardul serviciilor. Introducerea unor noi produse, cum ar fi consultanta financiara, poate avea ca rezultat si cresterea profesionalismului personalului bancar. Noile produse si un grad mai mare de satisfacere a clientilor vor determina o crestere a cererii de servicii bancare si, deci, o extindere a activitatii institutiilor de credit. Dezvoltarea infrastructurii financiare Pentru sporirea clientelei institutiilor de credit, trebuie sa creasca increderea interna si internationala in sectorul financiar si in intreaga economie romaneasca. Intr-o anumita masura, dezvoltarea infrastructurii financiare, cu una din cerintele cresterii increderii, revine sectorului bancar. Dezvoltarea de ansamblu a sectorului financiar depinde, insa, si de evolutia complexa si adesea contradictorie a unor factori externi sectorului bancar roman. Acesti factori includ: - tendintele si fenomenele politice, sociale si economice - accesul Romaniei la piete externe - relatiile Romaniei cu alte tari, grupe de tari si organizatii internationale, cum ar fi Uniunea Europeana si institutiile din sistemul ONU - deciziile si politicile promovate de institutii monetar-financiare internationale, cum ar fi: Fondul Monetar International, Banca Mondiala si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare - evolutia financiara in marile centre financiare (New York, Londra, Tokyo) - situatia financiara si economica a tarilor europene - evolutiile politice, diplomatice si militare din zona - situatia economica globala
1.Barbu T., Dardac N. , Moneda, credit 2, Editura ASE, Bucuresti, 2002 2.Basno C., Dardac Nicolae, Management bancar, Editura Didactica si Pedagogica , Bucuresti, 2002 3.Basno C., Dardac N., Moneda, credit, banci, Editura Didactica si Pedagogica , Bucuresti 2001 4.Berheci Ioan, Contabilitatea societatilor bancare, Editura Sedcom Libris, Iasi 2001 5.Claude S., Banci, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 2001 6.Cojocaru N. Constantin, Starparu Lucian, Contabilitatea societatilor bancare,Editura Moldavia, Bacau, 2001 7.Dedu Vasile, Enciu Adrian, Contabilitatea Bancara, Editura Economica, Bucuresti, 2001 8.Dedu Vasile, Gestiune si Audit Bancar, Editura Economica, Bucuresti, 2003 9.Dragan C., Sisteme avansate de contabilitate bancara, Editura Contconsult, Bucuresti, 1998 10.Ionescu L., Negrus M., Bancile si Operatiunile Bancare, Editura Economica, Bucuresti, 2002 11.Lupu Neculai, Finante Publice, Editura Moldavia, Bacau, 2002 12.Marius D. Paraschivescu, Florin Radu- Contabilitatea operatiunilor de comert exterior-aplicatii si studiu de caz-editura Tehnopress-2007 13.Temes I., Contabilitatea Societatilor Bancare, Editura Napoca Star, Cluj Napoca, 1998 14.Tudorache Dumitru, Moneda, Banci, Credit, Editura Sylvi - Bucuresti, 2003 Turcu I., Operatiuni si contracte bancare, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2003 15.Willi Pavaloaia, Marius D.Paraschivescu, Gabriela Daniela Olaru, Florin Radu- Analiza financiara-studii de caz, editura Tehnopress, Iasi 2006 16.Zaharciuc Elena, Contabilitatea Societatilor Bancare , Editura Teora, Bucuresti, 2000 o ***Dictionarul explicativ al limbii romane (DEX), Editura Teora, Bucuresti 2000 o ***Legea nr.312/28.06.2004, privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei o ***Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.3/2009 o ***Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.99 din 6 septembrie 2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului Adrese Internet http://w.w.w.bnr.ro http://w.w.w.bcr.ro www.BASEL II.ro
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.