Hristologia

Disertație
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 23 în total
Cuvinte : 6831
Mărime: 43.71KB (arhivat)
Publicat de: Stefanel G.
Puncte necesare: 10
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Gh. Stefanel

Extras din disertație

INTRODUCERE

A vorbi despre Persoana lui Iisus Hristos, într-o lume, în care răul se acutizează pe zi ce trece, nu este un lucru uşor.

Despre Iisus Hristos se vorbeşte la orice pas, se interpretează texte biblice, se face ştiinţă teologică, se evocă întâmplări actualizate din existenţa concretă, iar viaţa, cum observăm, este într-o derută existenţială extrem de tragică.

Dumnezeirea lui Hristos şi umanitatea Sa în taina ipostatică cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt nu fac abstracţie de timpul nostru. Prezenţa lui Iisus Hristos este o permanenţă în lumina şi taina faptelor de iubire creştină.

Textul Sfintei Scripturi şi scrierile Sfinţilor Părinţi nu sunt apanajul unor elevaţii doctrinare, în context ecumenic, ci este izvorul veşnic viu al dumnezeirii, Celei în Trei Ipostasuri.

Era Duhului, de după Cinzecime nu se desparte de Taina lui Hristos, a prezenţei umanităţii îndumnezeite şi care face eficient ipostasul dumnezeirii Duhului Sfânt, prin lucrarea sfinţitoare din Biserică.

Curentele ateist-raţionaliste îmbrăcate într-o haină umanistă sau vizionarismele sectare sapă adânc la temelia Bisericii, astăzi.

Iisus Hristos trăit autentic şi asumarea crucii Sale, nu sunt lucruri uşoare. Este norma vie duhonicească a umanului purificat, eliberat de vicii, de angoasă şi de trufia-i disimulată. Atâta vreme cât umanul nu se poate transfigura, depăşi pe sine şi să acceadă în taina îndumnezeirii lui înseamnă că prezenţa chipului evanghelic al lui Iisus Hristos nu se face eficient sacramental în viaţa Bisericii noastre, bolind într-o suferinţă a unei tristeţi nemântuitoare. Neputinţa oamenilor de a-L înţelege pe Hristos şi a porni cu Hristos pe un drum duhovnicesc asumat, ţine de schimbarea noastră fundamentală în relaţia cu Dumnezeu, căci numai Dumnezeu ne îmbracă în deprinderea morală a făptuirii iubitoare de înţelepciune prin virtuţi şi în contemplarea cunoscătoare fără greşeală în Duh.

Într-un suprem gând de împăciuire umană, Dumnezeu ne cheamă la frăţietate şi dragoste, la deschiderea ochiului duhovnicesc din noi, pentru a vedea în chip limpede acea sămânţă divină, care aduce bucuria şi bunătăţile veşnice.

Timpul se cere străbătut şi străluminat de clarviziune, într-o luptă acerbă cu patimile, acţiunile malefice ale diavolului, care războiesc din interior şi din exterior orice demers al nostru existenţial.

Umanitatea se cere astăzi refăcută în Hristos, Dumnezeu-Omul, în chipul delicat, transparent ca sursă a sfinţeniei în participare, din Sfinţenia absolută.

Încorporându-l pe Hristos în Biserică prin, Sfintele Taine, participăm şi noi la sfinţenia Sa, devenind mai buni şi atenţi unul pentru celălalt săvârşind faptele cele bune.

Mai mult ca oricând, timpul actual cere această disponibilitate de curăţie3 în relaţiile interumane, din sursa supremă a Fiului lui Dumnezeu, Cel ce se jertfeşte pururea şi înviază în Taina Euharistică, celebrată în Sfânta Liturghie.

Pe Iisus Hristos îl implorăm în rugăciune, în urgenţa acestui timp atât de dificil în ceea ce constituie dezvăluirea sensurilor definitorii ale persoanei şi raza de lumină a istoriei, alături de sfinţii săi.

CAPITOLUL I

ÎNTRUPAREA LOGOSULUI LUI DUMNEZEU PENTRU MÂNTUIREA OMULUI

Prin căderea în păcat, omul a ajuns sub stăpânirea acestuia şi a diavolului, pierzând comuniunea harică cu Dumnezeu şi fiind condamnat la pieire şi la moarte veşnică. Prin întunecarea chipului lui Dumnezeu din el (Gen. 1, 26) în urma căderii în păcat (Gen. 3, 1-24) şi a pierderii harului dumnezeiesc, omul a coborât treptat într-o tot mai adâncă afundare în rău şi o înstrăinare din ce în ce mai mare de Dumnezeu. Omul nu se mai putea întoarce la Dumnezeu şi nici nu se putea mântui prin propriile sale puteri, ci se îndrepta spre pierire veşnică.

Dumnezeu însă în bunătatea Lui n-a voit pieirea omului. De aceea în infinita Sa bunătate şi iubire de oameni, Dumnezeu a hotărât, pentru a-i izbăvi pe oameni de rău, ca Fiul Său să se întrupeze pentru mântuirea oamenilor şi a lumii întregi. (Ioan 3, 16-17; Efeseni 2, 4-5; Tit 3, 4-5).

Fiind deasupra timpului, Dumnezeu a hotărât din veşnicie venirea Fiului în lume prin întrupare. Această hotărâre veşnică a lui Dumnezeu, referitoare la mântuirea omului şi a lumii este numită de Sfânta Scriptură mai înainte hotărâtoare şi preştiinţă “taina voii Sale, după bunăvoinţa Sa, precum mai înainte a hotărât întru Sine” (Ef. 1, 9), “taina cea din veci ascunsă de Dumnezeu” (Ef. 3, 9), “hotărârea sa şi harul care ni s-a dat nouă în Iisus Hristos mai înainte de începutul veacurilor”(II Tim. 1, 9). Dumnezeu fiind veşnic şi neschimbabil, hotărârea de răscumpărare în Hristos este strâns legată de planul Lui din veci pentru crearea lumii şi este rânduită mai înainte de veci, spre mărirea noastră.(I Cor. 2, 7).

Preview document

Hristologia - Pagina 1
Hristologia - Pagina 2
Hristologia - Pagina 3
Hristologia - Pagina 4
Hristologia - Pagina 5
Hristologia - Pagina 6
Hristologia - Pagina 7
Hristologia - Pagina 8
Hristologia - Pagina 9
Hristologia - Pagina 10
Hristologia - Pagina 11
Hristologia - Pagina 12
Hristologia - Pagina 13
Hristologia - Pagina 14
Hristologia - Pagina 15
Hristologia - Pagina 16
Hristologia - Pagina 17
Hristologia - Pagina 18
Hristologia - Pagina 19
Hristologia - Pagina 20
Hristologia - Pagina 21
Hristologia - Pagina 22
Hristologia - Pagina 23

Conținut arhivă zip

  • Hristologia.docx

Alții au mai descărcat și

Baza Hristologică a Sfințeniei după Învățătura Ortodoxă

A vorbi despre Persoana lui Iisus Hristos, într-o lume, în care răul se acutizează pe zi ce trece, nu este un lucru uşor. Despre Iisus Hristos se...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Mănăstirea Putna

Asezata la 72 de kilometri de Cetatea de Scaun a Sucevei, Manastirea Putna, prima si cea mai importanta ctitorie a Binecredinciosului Voievod...

Dogmatică master an 2 sem 2

În afara ereziilor, ca devieri ale raţiunii naturale, trebuie mereu o schimbare, o refacere radicală a minţii, o reîntoarcere şi fixare în Hristos...

Exegeza Psalmilor la Sfinții Părinți

Introducere Dintre toate scrierile cuprinse în Vechiul Testament, cea mai populară scriere este Psaltirea, numită „O carte a sufletului...

Sinoadele Conciliariste

Scurt Istoric Sinodul de la Pisa a fost convocat la 25 martie 1409, pentru curmarea marei schisme papale, dar în loc s-o aplaneze a lărgit-o. La 5...

Nașterea Bisericii Creștine Române

Crestinismul este a doua mare religie monoteista a lumii, intemeiata pe invatatura, persoana si viata lui Iisus, numit si Mesia (Mantuitorul) in...

Mănăstirea Cetățuia

Ctitorul Manastirii CETATUIA este domnul Gheorghe Duca. Zidirea s-a inceput in anul 1669 si s-a finalizat in 1672. Inscriptia in limba greaca,...

Te-ar putea interesa și

Maica Domnului în Ortodoxie

INTRODUCERE Învăţătura ortodoxă despre “Preasfânta, Curata, Preabinecuvântata, de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria”, are o...

Mântuitorul Iisus Hristos învățătorul nostru suprem

INTRODUCERE Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Hristologia Sfântului Maxim Mărturisitorul

INTRODUCERE Întreaga tradiţie teologică creştină a recunoscut, începând cu veacul al VII-lea, personalitatea Sfântului Maxim Mărturisitorul (580...

Valențele Ecumenice în Opera Teologică a Sfântului Chiril al Alexandriei

Introducere Orientarea ecumenică a Bisericii de Răsărit în contemporaneitate a dat naştere, printre altele, unei noi atitudini faţă de Bisericile...

Iisus Hristos - Fiul Lui Dumnezeu și Fiul Omului

INTRODUCERE: Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Hristologia Sfântului Maxim Mărturisitorul

A. Introducere Cu toate că a trăit și a activat într-o perioadă istorică de mari frământări sociale, politice și religioase, Sfântul Maxim...

Hristologia în Evanghelia după Marcu

1. Introducere 1.1. Aspecte Metodice Lucrarea de faţă are ca subiect Hristologia Evangheliei după Marcu, ce va fi analizată cu preponderenţă din...

Hristologie

Introducere În prologul Evangheliei a IV-a, Sfântul Apostol loan confirmă ca dat al Revelaţiei divine hristocentrismul creaţiei. „Toate prin El...

Ai nevoie de altceva?