Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor

Disertație
5.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 113 în total
Cuvinte : 31418
Mărime: 161.09KB (arhivat)
Publicat de: Ion-Todor Timiș
Puncte necesare: 14
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Conf. univ. dr. Eugen David
UNIVERSITATEA SPIRU HARET FACULTATEA DE PSIHOLOGIE ŞI PEDAGOGIE Master: Consiliere psihologică şi educaţională

Cuprins

  1. Partea I Aspecte teoretice ale conceptului de „imagine de sine”
  2. la adolescentul cu handicap motor
  3. CAPITOLUL I Imaginea de sine
  4. 1.1. Stima de sine
  5. 1.1.1. Cunoasterea de sine
  6. 1.1.2. Stima de sine
  7. 1.2. Definirea conceptului imaginii de sine
  8. 1.3. Conceptul de sine
  9. 1.4. Delimitarea conceptuală
  10. 1.5. Structura imaginii de sine
  11. 1.5.1. Consideraţii privind constituirea imaginii de sine
  12. 1.5.2. Elemente componente ale imaginii de sine
  13. a) Reprezentări corporal – dinamice
  14. b) Reprezentări asupra propriilor posibilităţi de acţiune
  15. c) Reprezentări asupra propriului rol
  16. 1.6. Imaginea de sine în cadrul interacţiunii individ - lume
  17. 1.6.1. Afirmarea imaginii de sine
  18. 1.7 Adolescentul cu handicap motor si imaginea de sine
  19. 1.7.1. Consideraţii privind evoluţia imaginii de sine în adolescenţă
  20. 1.7.2. Conştiinţa de sine la adolescenţi
  21. 1.7.3. Afirmarea de sine la adolescenţi ca expresie a imaginii de sine
  22. 1.7.4. Handicapul motor şi imaginea de sine
  23. 1.7.5. Consideraţii privind conceptul de handicap.
  24. Definire
  25. .Implicaţii psihosociale ale handicapului motor
  26. 17.6. Poziţii de viaţă ale adolescentului cu handicap motor
  27. 1.7.7. Cercetări referitoare la imaginea de sine în contextul handicapului motor
  28. Partea a II- a MODALITĂŢI UTILIZATE DE CONSILIERUL EDUCAŢIONAL PENTRU IMBUNATATIREA IMAGINII DE SINE LA ADOLESCENTUL CU HANDICAP MOTOR
  29. Studiu comparativ privind imaginea de sine realizat între adolescentul normal şi cel cu handicap motor
  30. I. Necesitatea cercetării
  31. II. Obiectivele cercetării
  32. III. Ipotezele de cercetare
  33. IV. Descrierea eşantionului
  34. V. Metodologie utilizată
  35. VI. Instrumente folosite
  36. VII. Rezultatele înregistrate
  37. VIII. Interpretarea rezultatelor
  38. IX. Concluzii
  39. X. Program de consiliere
  40. Anexe
  41. Bibliografie

Extras din disertație

ARGUMENT

Adolescenţa este etapa cea mai dificilă a dezvoltării umane care excelează prin multitudinea, diversitatea şi complexitatea modificărilor la care este supus organis-mul. Acesta se transformă sub raport fizic, prin creşterea diferitelor sale segmente, aparate, organe; sub raport psihic, prin apariţia şi intrarea în funcţiune a unor capaci-tăţi intelectuale, afective, motivaţionale, aptitudinale, atitudinal- caracteriale; sub raport social, prin sporirea gradului de implicare şi realizare socială. Pe acest teren se constituie „SINELE”, imaginea şi percepţia de sine drept componentă a „identităţii” care, la rândul său, constituie nucleul personalităţii.

Adolescentul se studiază aflându-se într-o permanentă căutare de sine, auto-descoperire, autovalorificare şi autoimplicare în viaţa socială. Întrebarea „Cine sunt eu ?” devine obsedantă. Tânărul provoacă confruntări cu alţii pentru a se înţelege pe sine sau pentru a se autodepăşi şi autoperfecţiona.

Omul raportează viaţa sa la cei din jur. Ce se întâmplă în condiţiile în care adolescentul posedă un handicap motor-

Copilul deficient motor este contrariat de diferenţa dintre corpul lui şi a celorlalţi. El caută, întreabă, cere ajutor. Până la pubertate aceste întrebări au doar valoare cantitativă.

În adolescenţă însă, pentru prima dată şi poate mai mult ca oricând, în viaţa individului se manifestă o puternică preocupare faţă de sine corelată cu luarea unor decizii esenţiale referitoare la alegerea şcolii, a profesiunii, a drumului urmat în viaţă, de aceea, la adolescentul cu handicap motor întrebările au un cu totul alt conţinut: „De ce?” „De ce tocmai mie?”. Dat fiind situaţia lor de excepţie, personalitatea adolescenţilor cu handicap motor poate lua un curs spre fragilizarea ei, cu note de frustraţie şi anxietate, cu prezenţa unor stări conflictuale şi pesimism, cu susceptibilitate şi dificultăţi de adaptare.

Motivaţia realizării lucrării de faţă s-a conturat în timpul practicii efectuate timp de două semestre la Centrul Şcolar Suceava.

Această lucrare are în atenţie descrierea caracteristicilor psihologice ale adolescenţilor cu handicap motor, felul în care îşi definesc şi conturează identitatea, modul în care „se vând” pe ei înşişi în raport cu ceilalţi şi cum acţionează în virtutea acestei imagini de sine. De asemenea studiul îşi propune să se constituie într-un posibil răspuns la întrebarea: „Imaginea de sine este influenţată de handicapul motor?”.

Tema acestei lucrări comportă o abordare multidisciplinară:

- psihologia personalităţii (IMAGINEA DE SINE – nucleul central al personalităţii)

- psihologia vârstelor (raport la perioada adolescenţei)

- psihopedagogie specială (problematica handicapului motor)

PARTEA I

Aspecte teoretice ale conceptului de „imagine de sine” la adolescentul cu handicap motor

CAPITOLUL I

IMAGINEA DE SINE

1.1. Stima de sine

1.1.1. Cunoşterea de sine şi imaginea de sine

Cunoaşterea de sine se dezvoltă odată cu vârsta şi cu experienţa prin care trecem. Pe măsură ce persoana avansează în etate, dobândeşte o capacitate mai mare şi acurată de auto-reflexie. Totuşi niciodată nu vom putea afirma că ne cunoaştem pe noi înşine în totalitate; cunoaşterea de sine nu este un proces care se încheie odată cu adolescenţa sau tinereţea. Confruntarea cu evenimente diverse poate scoate la iveală dimensiuni noi ale personalităţii sau le dezvoltă pe cele subdimensionale. Cunoaşterea de sine este un proces cognitiv, afectiv şi motivaţional individual, dar suportă influenţe puternice de mediu.

Imaginea de sine se referă la totalitatea percepţiilor privind abilităţile, atitudinile şi comportamen-tele personale. Imaginea de sine poate fi înţeleasă ca o reprezentare mentală a propriei persoane sau ca o structură organizată de cunoştinţe declarative despre sine care ghidează comportomentul social. Altfel spus, imaginea de sine presupune conştientizarea a “ cine sunt eu” şi a “ ce pot să fac eu”. Imaginea de sine influenţează atât percepţia lumii cât şi a propriilor comportamente. O persoană cu imagine de sine săracă sau negativă va tinde să gândească, să simtă şi să se comporte negativ. De exemplu, un elev care se percepe pe sine ca o persoană interesantă, va percepe lumea din jurul său şi va acţiona complet diferit faţă de un elev care se vede pe sine drept o persoană anostă. Imaginea de sine nu reflectă întotdeauna realitatea. O adolescentă cu o înfăţişare fizică atractivă se poate percepe ca fiind urâtă şi grasă şi invers.

Cunoaşterea de sine şi formarea imaginii de sine sunt procese complexe ce implică mai multe dimensiuni. Imaginea de sine ( Eul) nu este o structură omogenă. În cadrul imaginii de sine facem distincţia dintre Eul (sinele) real, Eul (sinele) viitor si Eul (sinele) ideal.

Preview document

Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 1
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 2
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 3
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 4
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 5
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 6
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 7
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 8
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 9
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 10
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 11
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 12
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 13
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 14
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 15
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 16
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 17
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 18
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 19
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 20
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 21
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 22
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 23
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 24
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 25
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 26
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 27
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 28
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 29
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 30
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 31
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 32
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 33
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 34
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 35
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 36
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 37
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 38
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 39
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 40
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 41
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 42
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 43
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 44
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 45
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 46
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 47
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 48
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 49
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 50
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 51
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 52
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 53
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 54
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 55
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 56
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 57
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 58
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 59
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 60
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 61
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 62
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 63
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 64
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 65
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 66
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 67
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 68
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 69
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 70
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 71
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 72
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 73
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 74
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 75
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 76
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 77
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 78
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 79
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 80
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 81
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 82
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 83
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 84
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 85
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 86
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 87
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 88
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 89
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 90
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 91
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 92
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 93
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 94
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 95
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 96
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 97
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 98
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 99
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 100
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 101
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 102
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 103
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 104
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 105
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 106
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 107
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 108
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 109
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 110
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 111
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 112
Imaginea de sine la adolescentul cu handicap motor - Pagina 113

Conținut arhivă zip

  • Imaginea de Sine la Adolescentul cu Handicap Motor.doc

Alții au mai descărcat și

Factori Psihologici care Moderează Optimismul Comparativ în Percepția Riscului de Îmbolnăvire

Argument Astrologii si oamenii de stiinta încearca sa îndeplineasca o dorinta declarata a oamenilor de a-si cunoaste viitorul. Ei ar dori sa afle...

Efectele diabetului zaharat de tip II asupra relației de cuplu

Argument Civilizaţia modernă a adus cu sine un ansamblu întreg de schimbări în viaţa individuală şi socială: stresul datorat adoptării unor...

Cadrul violenței școlare în România - școala între instanță de educare și mediu favorizant pentru violență

I INTRODUCERE Violenţa în şcoli este un fenomen care frământă toate societăţile şi se produce la toate şcolile de diferite niveluri, spectrul ei...

Abordări psihoterapeutice de scurtă durată în tratamentul depresiei reactive

INTRODUCERE Se întâmplă poate să ne atragă atenţia o serie de anunţuri care ne prezintă cursuri, conferinţe sau sesiuni dedicate comunicării,...

Nivelul de depresie al persoanelor private de libertate vs. persoane libere

INTRODUCERE Din punctul meu de vedere, depresia este o tulburare foarte gravă, căreia nu i se acordă atenția necesară, având în vedere că numărul...

Colaborarea dintre Părinți și Educatori în Corectarea Tulburarilor de Limbaj la Copil

ARGUMENT Motto: „Faptul că aveţi un copil nu vă face părinte, precum faptul că aveţi un pian, nu vă face pianist.” Mihail Levine Pentru a fi un...

Eurile posibile și procesarea selectivă a informației despre sine

PREZENTAREA LUCRARII Aceasta lucrare trateaza un subiect mai rar intalnit in literatura de specialitate, si anume: Eurile posibile si procesarea...

Rolul personalității în performanțele academice final

INTRODUCERE O performanță slabă academică este unul dintre motivele din care tinerii renunță la școlarizare(Bean and Metzner 1985; Bennett 2003;...

Te-ar putea interesa și

Inteligența emoțională

Introducere Inteligenţa emoţională a evoluat odată cu omenirea, necesitatea de adaptare, de a face faţă şi de a colabora cu cei din jur, fiind...

Defectologie

a) Defectologie à defect à rau (rezolvare sau ignorare) – bun. b) Psihopedagogie: disciplina se afla la limita dintre psihologie si pedagogie,...

Psihologia Persoanelor cu Nevoi Speciale

1. Introducere; precizări terminologice; clarificări 1. maladia sau traumatismul iniţial, existente incă de la naştere sau dobandite; 2....

Ai nevoie de altceva?