Impozite Directe si Indirecte in Statele Uniunii Europene

Extras din disertatie Cum descarc?

CAPITOLUL I
SCURT ISTORIC PRIVIND APARITIA SI EVOLUTIA IMPOZITELOR 
Impozitele se presupune ca au aparut in evolutia societatii omenesti in cadrul primelor formatiuni statale, fiind determinate de necesitatile intretinerii materiale a celor ce exercitau forta publica, indeplinind atributiile autoritare de conducere statala.
Impozitele au fost concepute si aplicate diferit inca de la aparitia lor, fiind conditionate de dezvoltarea economico-sociala si de cheltuielile publice acceptate in fiecare stat . Date despre impozitele si cheltuielile publice din antichitate se cunosc mai ales din istoria statelor antice grec si roman. In aceste state erau considerate publice cheltuielile pentru organele de conducere statala pentru intretinerea si inzestrarea fortelor armate si de ordine publica, constructia si inarmarea corabiilor de razboi, construirea de drumuri, lucrari de utilitate comunala, pentru temple si serbari religioase, ca si pentru distractiile publice.
Resursele principale pentru aceste cheltuieli erau cele domeniale obtinute prin exploatarea unor bogatii naturale aflate in patrimoniul statului.
Pentru completarea resurselor domeniului public, in fiecare dintre aceste state au fost instituite impozite diferite, unele ordinare sau curente, altele extraordinare.
In statul antic atenian principalul impozit era pretins de la proprietarii de terenuri si alte bunuri. Acesta era urmat de impozite asupra veniturilor meseriasilor, taxe pentru vanzarea in piata a produselor agricole, precum si de impozitul extraordinar pe veniturile cetatenilor bogati perceput in timp de razboi ca o indatorire de onoare a acestor cetateni.
In statul roman antic, in toate etapele evolutiei istorice, principalul impozit a fost ,,tributum". La inceput acest impozit era perceput numai de la locuitorii provinciilor cucerite, fie pe valoarea pamantului stapanit in mod individual, fie ca zecime din produsul brut. Ulterior tributum a fost extins ca impozit cetatenesc permanent, datorat de toti cetatenii statului roman care aveau proprietati imobiliare, iar mai tarziu si pentru bunuri mobile.Concomitent cu tributum se percepea un impozit pe succesiuni. S-au mai introdus impozitul asupra vanzarilor de bunuri si un impozit pe mestesuguri. De asemenea au fost aplicate temporar un impozit pe numarul sclavilor si impozitul datorat de celibatari.
In evul mediu impozitele de asemenea erau diferite in fiecare stat, in functie de dezvoltarea economico-sociala diferita si de conceptiile si traditiile proprii.
In Anglia impozitul principal era cel datorat de catre proprietarii de pamant. Acest impozit la inceput era raportat la intindere, ulterior era raportat la venitul obtinut prin exploatare proprie ori arenda. In secolul XIII a fost introdus un impozit pe venit diferentiat pentru nobili, clerici si tarani, iar in secolele urmatoare au fost instituite impozite pe cladiri, pe veniturile mestesugarilor, ca si impozite incluse in preturile de vanzare a sarii, carbunilor, pieilor si altor bunuri.
In Republica Florenta din Italia exista un impozit pe veniturile cetatenilor bogati care se percepea pe baza unei ,,scari" progresive si se mai percepeau impozite pe succesiuni, impozite pe sare si taxe vamale la intrarea marfurilor in republica. Impozitul vechi pe venit a fost inlocuit cu impozitul denumit ,,estimo" aplicat tuturor bunurilor cetatenilor care erau inscrise in ,,registro del estimo" pe baza declaratiilor contribuabililor, care daca se constatau ca fiind inexacte erau sanctionate cu o dezonoranta stergere a celui gasit in culpa de pe lista votantilor la alegerile organelor comunale. Dupa aproape trei secole impozitul estimo a fost modificat conform cerintelor de impunere a averilor, mai ales ale comerciantilor si bancherilor, care erau evaluate separat de mai multi agenti fiscali.
Remarcabile sunt si impozitele aplicate in evul mediu in Principatele Romane, in care sirul mare al darilor ordinare cuprindea: birul (asezat ca ,,cisla" asupra localitatilor si perceput cu denumirea de ,,sferturi"), vacaritul, pogonaritul, vinaritul, tutunaritul, oieritul, etc., carora li se adaugau darile extraordinare: ploconul steagului la urcarea pe tron a domnitorului, ajutornitele si altele. Stabilirea si incasarea acestor dari era de multe ori arbitrara si abuziva. Astfel, in anumite perioade birul a fost pretins in cate opt sau chiar mai multe sferturi.
Ultima parte a evului mediu in conditiile dezvoltarii mestesugurilor si a structurilor, precum si a comertului, diversificarea veniturilor cetatenilor a oferit posibilitatea sporirii numarului si felului impozitelor. Aceasta a fost determinata si de cresterea cheltuielilor publice pentru organele de stat aflate intr-o etapa de dezvoltare ca autoritati si servicii publice de administratie precum si pentru ordinea publica si intretinerea armatei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Impozite Directe si Indirecte in Statele Uniunii Europene.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

I.
1. C. Tautu - Impozitele directe din Romania, Editura Socec et comp, Bucuresti 1939
2. G. Jeze - Cours de finances, Ed. M. Giard, Paris 1929
3. Gliga Ioan - Drept financiar si fiscal,Editura ALL, , Bucuresti, 1995
4. Mosteanu Tatiana, Dinu Sorin - Reforma sistemului fiscal in Romania, Editura Didactica si pedagogica, Bucuresti ,1999
5. Brezeanu Petre, Marinescu Iulian - Finante publice si fiscalitate intre teorie si practica, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2000
6. Kiss L., Neacsu C. - Managementul fiscal international. Metode legale de reducere a impozitelor in Romania, Editura Z 2000, Bucuresti, 2000,
7. Nemec J., Wriht G. - Finante publice, Teorie si practica in tranzitia central-europeana, Editura Ars Longa, 2000
8. Dan Tudor Lazar, Adrian Minai Inceu - Finante si bugete publice, Edituta Accent, Cluj Napoca, 2003
9. Mosteanu T. , Vasilescu D. - Neutralitatea fiscala a impoziaarii dividendelor, Revista Tribuna Economica nr. 28/2004
10. Dinu M - Modelul european de integrare, Editura Economica, Bucuresti 2005
11. T. Mosteanu, D. Catarama, L Tatu, E Campeanu - Politici fiscale si bugetare europene, Editura Universitara, 2005, 
12. P. Brezeanu, I.Simion, S.Celea - Fiscalitate europeana, Editura Economica, 2005
13. Barbulescu Iordan Gheorghe - UE de la economic la politic, Editura Tritonic, Bucuresti 2005
14. Dumitru Miron - Economia Uniunii Eurpene, Editura Luceafarul, Bucuresti 2006
15. Mircea Stefan Minea, Cosmin Flavius Costas - Fiscalitatea in Europa la inceputul mileniului III, Ediura Rosetti, 2006
16. I.Brasoveanu, L.Obreja Brasoveanu, C.Paun - Abordari comparative privind fiscalitatea in statele membre ale Uniunii Europene, in Economie teoretica si aplicata. Supliment 2007
II.
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata
Legea nr. 493/2002 pentru aprobarea OG nr.7/2001 privind impozitul pe venit
Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, cu modificarile si completarile ulterioare
Acquis-ul Comunitar, Capitolul X: Impozitele
III.
www.mie.ro 
www.mfinante.ro
www.europa.eu.int
www. dce.gov.ro
www. ec.europa.eu


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!