Introducere 4 Capitolul 1 5 Personalitatea - factor decisiv in orientarea in cariera 5 1.1. Alegerea profesionala si factorii ce o influenteaza 6 1.2.Constructia identitatii vocationale 9 1.3. Vocatie si stil cognitiv 10 Capitolul 2 16 Legatura dintre stima de sine si alegerea carierei la adolescenti 16 2.3. Interesele si sistemul de valori 21 2.4. Autoeducatia 28 Capitolul 3 29 Incertitudinea vocationala a elevilor de liceu 29 Ipotezele cercetarii 29 Scopul cercetarii 29 Obiectivele cercetarii 29 Esantion reprezentativ 29 Locul si durata cercetarii 30 Locul cercetarii 30 Durata cercetarii 30 Metodologia cercetarii 30 Descrierea metodelor si tehnicilor de cercetare utilizate 30 Demersul cercetarii 34 Prezentarea studiului de caz 34 Etapa experimental - ameliorativa 42 Exemple de activitati didactice formative derulate 42 Exemple de activitati extradidactice cu caracter formativ - educativ derulate 47 CONCLUZII 48 BIBLIOGRAFIE 50 ANEXE 51
Introducere Alegerea unei cariere este un pas important care influenteaza cursul vietii unei persoane, intrucat prin alegerile legate de cariera oamenii isi pot indeplini nevoile, isi pot exprima valorile si interesele si ca atare pot sa modifice calitatea vietii. Prezenta lucrare isi propune sa cerceteze orientarea in cariera a unui elev de clasa a XII - a, cat si a optiunilor acestuia cu privire la eventualele locuri de munca pe care ar dori sa le ocupe o data cu terminarea studiilor. In prima parte a lucrarii sunt abordate aspectele teoretice cu privire la personalitate si modul in care aceasta influenteaza evolutia tanarului in dezvoltarea personala si profesionala. In primul capitol sunt amintite aspecte teoretice cu privire la factorii care influenteaza alegerea profesionala si totodata este facuta o paralela intre cunoastere si vocatie. Capitolul al doilea este o completare si o extindere a primului capitol, aici fiind abordata in principal legatura dintre stima de sine - dezbatuta foarte des in ultima perioada - si alegerea carierei la adolescenti. Este precizata importanta cunoasterii propriei persoane si a calitatilor/aptitudinilor pe care acesta trebuie sa le aiba in vederea dezvoltarii unei anumite cariere sau mai bine zis a carierei pe care persoana respectiva o doreste. Pe langa cunoasterea acestor aptitudini este necesar sa ne ghidam dupa anumite valori/norme cunoscute sau impuse pentru a putea dezvolta relatii de colaborare cu cei din jur. In cadrul capitolului trei regasim cea mai importanta parte a lucrarii si anume, partea de cercetare, care ne ajuta sa sustinem sau de ce nu sa infirmam cele relatate in capitolele unu si doi. Cercetarea este realizata pe baza unui chestionar ce are ca obiectiv cunoasterea elevului si a incertitudinii acestuia privind cariera. Doar cunoscand nivelul incertitudinii amintite anterior putem preciza care este nivelul de siguranta pe care tinerii il detin in momentul cercetarii si cat de decisi sunt acestia cu privire la orientarea lor in cariera. Un alt obiectiv al cercetarii este acela de a identifica in ce masura sunt influentati adolescentii de catre cei din jur - familie, colegi, cerc de prieteni, societate - atunci cand opteaza pentru o anumita profesie. Capitolul 1 Personalitatea - factor decisiv in orientarea in cariera Potrivit teoriei lui Holland, un expert in consilierea carierei, aceasta identifica medii profesionale si tipuri de oameni care sunt atrasi in mod specific de acestea. Din acest punct de vedere exista mai multe tipuri fundamentale de personalitate sau orientari dupa cum urmeaza: - Orientare realista - care precizeaza faptul ca oamenii sunt atrasi de cariere sau ocupatii care implica activitati fizice sau de manipulare a obiectelor intr-un mediu profesional bine ordonat, cu putine cerinte sociale; - Orientarea privind cunoasterea - unde oamenii sunt atrasi mai mult de activitati care implica gandire, organizare, intelegere, in detrimetrul unor activitati afective care implica sentimente, impresii, emotii; - Orientare sociala - conform careia oamenii sunt atrasi de cariere care implica relatii interpersonale sau activitati de informare, de socializare, de ajutoare si dezvoltarea altora; - Orientare conventionala - in care oamenii sunt atrasi de activitati care implica o anumita structura, anumite legi si reglementari, unde se asteapta ca angajatii sa subordoneze nevoile personale celor organizationale; oamenii respectivi se conformeaza de obicei, sunt ordonati, eficienti si practici; - Orientarea intreprinzatoare - potrivit careia oamenii sunt atrasi de cariere care implica activitati al caror scop este influentarea celorlalti pentru atingerea obiectivelor organizationale; - Orientare artistica - in care oamenii sunt atrasi de cariere care implica autoexprimarea prin creatie artistica sau activitati individuale; acest tip de orientare este total diferita de cea conventionala, aici oamenii fiind imaginativi, intuitivi si independenti, dar si dezordonati, emotivi si nepractici. Problema principala este aceea de a stabili in ce tip de orientare in cariera se incadreaza o persoana, pentru ca apoi aceasta sa-si poata elabora strategia de cariera si sa se pregateasca pentru posturile/domeniile de activitate compatibile cu orientarea sa.
1. Brehm, Sharon., Kassin, Saul (1989)., Social Psychology, Houghton Mifflin (Academic); 2. Coopersmith, Stanley., The antecedents of self - esteem, San - Francisco, W.H.Freeman &Co; 3. Davitz, G., si Ball, S. (1978). Psihologia procesului educational, Editura EDP, Bucuresti; 4. Humphreys, Tony (2008). Stima de sine. Cheia pentru viitorul copilului tau, Editura Elena Francisc Publishing; 5. Jigau, Mihai (2003). Consilierea carierei adultilor, Editura Afir, Bucuresti; 6. Kirton, Michael (1987). Adaptors and Innovators: A Description and Measure, Journal of Applied Psychologi; 7. Kuhn, Thomas (1985). The structure of Scientific Revolutions, International Encyclopedia of United States; 8. Parkinson, Mark (2002). Ghidul carierei, Editura All Beck, Bucuresti; 9. Robins et al (2002). Self esteemDevelopment From Young Adulthood to Old Age; 10. Twenge, Jean., Campbell, Keith., Freeman, Elise (2001). Generational differences in Young Adults Life Goals, concern for Others and Civic Orientation; 11. Stanculescu, Elena (2013). Psihologia educatiei, Editura Universitara, Bucuresti; 12. Vitalia, Ileana (2009). Abordarea si dezvoltarea carierei, Editura Universitaria, Craiova; 13. Vitalia, Ileana (2008). Diagnoza, optimizarea si dezvoltarea factorilor de personalitate care favorizeaza reusita in cariera la tineri. Lucrare de doctorat, Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea Bucuresti; 14. Vroom,Victor., Yetton, Phillip (1973). Leadership and Decision - Making, Pittsburg: University of Pittsburgh Press; 15. Zlate, Mielu (2008). Fundamentele psihologiei, Editura Polirom, Bucuresti; 16. Zlate, Mielu (2001). Leadership si Management, Editura Polirom, Bucuresti; 17. http://regielive.ro 18. http://www.dallasiia.org 19. http://www.motivonti.ro 20. http://www.carieramea.com
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.