Jocul in Dezvoltarea Creativitatii Copilului Prescolar

Cuprins disertatie Cum descarc?

ARGUMENT 
CAPITOLUL I JOCUL - DOMINANTA A VARSTEI PRESCOLARE
I.1. Literatura de specialitate despre joc 
I.2. Aspecte psihologice privind jocul 
I.3. Jocul - principala metoda si procedeu instructiv - educativ utilizat in gradinita 
CAPITOLUL II CREATIVITATEA LA VARSTA PRESCOLARA
II.1. Definirea conceptului de creativitate
II.1.1. Creativitatea ca proces
II.1.2. Creativitatea ca produs
II.1.3. Creativitatea ca potential
II.1.4. Creativitatea ca trasatura de personalitate
II.2. Specificul manifestarii creativitatii la varsta prescolara 
CAPITOLUL III RELATIA DINTRE STIMULAREA TREBUINTELOR DE PROGRES SI AMPLIFICAREA POTENTIALULUI CREATIV - STUDIU APLICATIV
III.1. Metodologia cercetarii
III.1.1. Ipoteza si obiectivele studiului aplicativ
III.1.2. Esantionul si etapele studiului
III.2. Investigarea fluiditatii, flexibilitatii si originalitatii 
III.3. Trebuinta de cunoastere, strategia didactica si potentialul creativ
III.4. Atitudinea adultului fata de copil si jocul sau si potentialul creativ al copilului
III.5. Desfasurarea activitatilor liber-alese si a activitatilor de dezvoltare personala intr-un spatiu estetic si educativ, premisa a creativitatii
III.6.Un program de antrenament creativ
III.7. Etapa finala a studiului aplicativ
CONCLUZII 
ANEXE
BIBLIOGRAFIE


Extras din disertatie Cum descarc?

MOTTO:
,,Legenda Mestereului Manole ne dezvaluie esenta creatiei. Creatia este legea insasi a vietii spirituale a omului, atacul creatiei este autotelic ca si jocul: ratiunea sa de a fi se afla in el insusi."
V. Pavelcu
ARGUMENT
Mai mult ca oricand, educatia are ca dezidirat fundamental pregatirea copilului pentru viata, pentru cerintele concrete, reale, existente si viitoare legate de activitatea profesionala, de viata sociala si culturala. Idealul educational romanesc vizeaza formarea personalitatii autonome si creative, a acelei personalitati care sa anticipeze viitorul, sa transforme prezentul in directia anticiparilor sale, sa descopere si sa rezolve situatii impreuna cu ceilalti. Problema creativitatii a preocupat numerosi cercetatori, psihologi, practicieni, in domeniul educatiei, impresionati de valoarea acestei capacitati care invaluie persoana si comportamentul unor indivizi creatori. Creativitatea continua sa preocupe, nu pentru ca eforturile de pana acum au fost sterile, ci pentru ca potentialul creativ reprezinta una din avutiile cele mai complexe si mai misterioase, iar educarea lui in vederea manifestarii prin comportamente creatoare, unul din cele mai indraznete si mai inalte obiective. Astfel, marea majoritate a specialistilor considera creativitatea ca fiind o trasatura definitorie pentru existenta individuala si pentru evolutia societatii. Fiecare om dispune, printre celelalte potentialitati, de un potential creativ. Problema transformarii lui in trasatura de personalitate este inca controversata. Sunt unii teoreticieni care considera potentialul creativ ca o forta autopropulsiva, iar altii considera ca nivelul creativitatii depinde numai de calitatea actiunilor creative.
Pornind de la modelul bifactorial al creativitatii elaborat de P. P. Neveanu, care interpreteaza creativitatea ca interactiune specifica a vectorilor creativi (motivatie, trairi afective, atitudini creative) cu sistemele operationale (logice, euristice, procese imaginative, atitudini creative) s-a ajuns la relevarea faptului ca datoria educatorului este de a-l instrumenta pe copil, incepand cat se poate de timpuriu, cu operatii generative, dar si de a-i stimula trebuintele de dezvoltare, motivatia cognitiva, aspiratiile inalte si, de ce nu, nonconformismul practic. Insa, fortele creative ale prescolarului se formeaza si se dezvolta numai in climatul ludic si de aici importanta jocului in dezvoltarea creativitatii copilului prescolar si importanta temei alese de mine ,,Jocul in dezvoltarea creativitatii copilului prescolar". Jocul este domeniul principal in care se manifesta si se exerseaza potentialul creativ, climatul psihologic cel mai favorabil al copilului prescolar pentru a se forma armonios. Prin joc, copilul are posibilitatea de a-si spori cunoasterea de sine, de a-si statornici relatia dintre el si mediul inconjurator. Jocul este activitatea fundamentala a copilului, o expresie a activitatii efectuate spontan, din placere, incarcata de satisfactii.
Activitatea mea de documentare, de reflectie si experimentala, a avut urmatoarele obiective:
o Relevarea rolului trebuintelor de dezvoltare (prezente la varsta prescolara) in activarea si stimularea potentialului creativ;
o Stimularea potentialului creativ al copiilor prin diferitele jocuri si activitati instructiv-educative din gradinita;
o Evidentierea rolului conduitei adultului in stimularea sau franarea manifestarii originale a prescolarului;
o Elaborarea unui program de antrenament creativ pentru copilul de varsta prescolara.
In prima parte a lucrarii am analizat notiunea de joc prin prisma literaturii de specialitate, am prezentat aspectele psihologice privind jocul, precum si jocul ca principala metoda si procedeu utilizat in gradinita.
In cea de a doua parte a lucrarii am definit conceptul de creativitate (interpretat ca potential, proces, produs, trasatura de personalitate), analizand apoi specificul creativitatii la varsta prescolara.
In ultima parte a lucrarii, am prezentat datele unui studiu aplicativ, pornimd de la domeniile in care se desfasoara creativ, prescolarul. Ipoteza principala a studiului am formulat-o astfel: intrucat prescolarul dispune de un potential, sustinut de manifestarea pregnanta a trebuintelor de cunoastere, de independenta si de relatie interpersonala, stimularea acestor trebuinte prin jocuri creative, ar trebui sa conduca la intretinerea si potentarea manifestarilor creative ale prescolarilor. Pentru o mai buna organizare, studiul a avut mai multe etape: etapa initiala, prin investigarea fluiditatii, flexibilitatii si originalitatii; etapa formativ-ameliorativa, care a cuprins cercetarea ipotezelor secundare formulate, precum si aplicarea unui program de antrenament creativ, specific varstei si etapa finala, in cadrul careia am aplicat si interpretat teste de diagnoza a potentialului creativ. 
Aceasta lucrare este o clarificare in primul rand pentru mine si poate si pentru alte cadre didactice din invatamantul prescolar in ceea ce priveste modalitatile de a descoperi mereu copilul in noutatea si ,,ineditul" personalitatii sale, de a actiona creator in favoarea sa. Lucrarile de specialitate pe care le-am consultat mi-au fost de un real folos, m-au ajutat sa-mi realizez cercetarea si in sufletul meu mi-a intarit ideea de a continua cu preocuparea pentru copil - care este prima piatra de hotar pe care se construieste activitatea didactica.


Fisiere in arhiva (1):

  • Jocul in Dezvoltarea Creativitatii Copilului Prescolar.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

1. BARBU, H., DUMA, S. ,,Activitatea ludica a prescolarilor activitate creatoare ,,De la gradinita la scoala" - Culegere metodica, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1978
2. BRANCUSI, C-TIN, ,,Aforismele si textele lui Brancusi", Editura Scrisul Romanesc, Craiova, 1980 
3. BRUNER, S. JEROME, Pentru o teorie a instruiriiEditura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1970
4. COSMOVICI ANDREI, Psihologie generala, Editura Polirom, Iasi, 2005, 
5. CERGHIT, I., Prelegeri pedagogice, Editura Collegium Polirom, Bucuresti,2001
6. CERGHIT, I., Metode de invatamant-aditia a IV-a revizuita si adaugita, Editura Polirom, Iasi, 2006
7. CHATEAU, JEAN, Copilul si jocul, Editura Didactica si Pedagogica,1980
8. CHATEAU, JEAN, Jocul si psihologia copilului de la nastere la adolescenta, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1979
9. CLAPAREDE, E, Psihologia copilului si pedagogia experimentala, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1975
10. CRISTEA, SORIN, coordonare generala, Curriculum pedagogic I, Editura Didactica si Pedagogica RA, Bucuresti, 2006
11. CUCOS, CONSTANTIN, Pedagogie-editia a II-a revizuita si adaugita, Editura Polirom, 2006
12. DAFINOIU, ION, personalitatea- Metode calitative de abordare- Observatia si interviul, Editura Polirom, Iasi, 2007
13. DELCHET, R., Antologia psihologilor francezi contemporani, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1977
14. DRUTA, MARIA, ELENA, Cunoasterea elevului, Editura Aramis, Bucuresti, 2004
15. ELCONIN, D. B., Psihologia jocului, , Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1988
16. EZECHIL, LILIANA, Laborator Prescolar, Editura. V -Integral, Bucuresti, 2002
17. FLAUBERT, G., Corespondence, Londra, Editura Harap, Londra, 1924
18. GESLLER, H. E., Mijloace de educatie, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1977
19. GUILFORD, Educatie si limbaj, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1972
20. GURTZ, Interpretarea culturii, New York,1973
21. HAVARNEANU, CORNEL, Cunoasterea psihopedagogica a persoanei-posibilitati de utilizare a compiuterului in psihologia aplicata, Editura Polirom, Iasi, 2000
22. HUIZINGA, I., Homo ludens, Editura Univers, 1977
23. KOLUMBUS, S. E., Didactica prescolara, E.V&Integral, 1989
24. LANDAU, E, Psihologia creativitatii, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1979
25. LOVINESCU, A.V., Elemente distractive in activitatile obligatorii din gradinita, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1968
26. LEV1 LABAYIER, Creativitatea - Dictionar de psihologie, Editura Humanitas, Bucuresti, 1999
27. MONTESSORI, M., Tainele copilariei, Editura Tiparul Universal, Bucuresti, 1938
28. MUNTEANU, A., Incursiuni in creatologie, Editura Augusta, Timisoara, 1999
29. NEGRET, I., Metodologia educativa si structura factorilor creativitatii prescolare in "Copilul si mediul social" - culegere metodica editata de Revista de pedagogie, 1976
30. NEVEANU POPESCU, Psihologie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1975
31. NEVEANU POPESCU, Dictionar de psihologie, Editura Albatros, Bucuresti, 1978
32. OSTERIETH, P., Introducere in psihologia copilului, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1972
33. PIAGET, J., Nasterea inteligentei la copil, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1978
34. PIAGET, J., Psihologia copilului, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1980
35. PLANCHARD, E., Mijloace de educatie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1976
36. PRIER, Dezvoltarea spirituala din prima copilarie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1994
37. RAFAILA ELENA, Educarea creativitatii la varsta prescolara, Ed. Aramis, Bucuresti, 2002, 
38. REBREANU, L., Aptitudini si talente, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1971
39. ROBU, MARIA, Empatia in educatie-necesitati pedagogice moderne Editura Didactica Publishing House, Bucuresti, 2008
40. ROCO, M., Creativitate si inteligenta emotionala, Ed. Polirom, Iasi, 2001.
...


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!