Jocul in Dezvoltarea Creativitatii Copilului Prescolar
- Nota 9
- 168 pagini
- Romana
Indrumator: Mariana Momanu
Cuprins disertatie Cum descarc?
ARGUMENT CAPITOLUL I JOCUL - DOMINANTA A VARSTEI PRESCOLARE I.1. Literatura de specialitate despre joc I.2. Aspecte psihologice privind jocul I.3. Jocul - principala metoda si procedeu instructiv - educativ utilizat in gradinita CAPITOLUL II CREATIVITATEA LA VARSTA PRESCOLARA II.1. Definirea conceptului de creativitate II.1.1. Creativitatea ca proces II.1.2. Creativitatea ca produs II.1.3. Creativitatea ca potential II.1.4. Creativitatea ca trasatura de personalitate II.2. Specificul manifestarii creativitatii la varsta prescolara CAPITOLUL III RELATIA DINTRE STIMULAREA TREBUINTELOR DE PROGRES SI AMPLIFICAREA POTENTIALULUI CREATIV - STUDIU APLICATIV III.1. Metodologia cercetarii III.1.1. Ipoteza si obiectivele studiului aplicativ III.1.2. Esantionul si etapele studiului III.2. Investigarea fluiditatii, flexibilitatii si originalitatii III.3. Trebuinta de cunoastere, strategia didactica si potentialul creativ III.4. Atitudinea adultului fata de copil si jocul sau si potentialul creativ al copilului III.5. Desfasurarea activitatilor liber-alese si a activitatilor de dezvoltare personala intr-un spatiu estetic si educativ, premisa a creativitatii III.6.Un program de antrenament creativ III.7. Etapa finala a studiului aplicativ CONCLUZII ANEXE BIBLIOGRAFIE
Extras din disertatie Cum descarc?
MOTTO: ,,Legenda Mestereului Manole ne dezvaluie esenta creatiei. Creatia este legea insasi a vietii spirituale a omului, atacul creatiei este autotelic ca si jocul: ratiunea sa de a fi se afla in el insusi." V. Pavelcu ARGUMENT Mai mult ca oricand, educatia are ca dezidirat fundamental pregatirea copilului pentru viata, pentru cerintele concrete, reale, existente si viitoare legate de activitatea profesionala, de viata sociala si culturala. Idealul educational romanesc vizeaza formarea personalitatii autonome si creative, a acelei personalitati care sa anticipeze viitorul, sa transforme prezentul in directia anticiparilor sale, sa descopere si sa rezolve situatii impreuna cu ceilalti. Problema creativitatii a preocupat numerosi cercetatori, psihologi, practicieni, in domeniul educatiei, impresionati de valoarea acestei capacitati care invaluie persoana si comportamentul unor indivizi creatori. Creativitatea continua sa preocupe, nu pentru ca eforturile de pana acum au fost sterile, ci pentru ca potentialul creativ reprezinta una din avutiile cele mai complexe si mai misterioase, iar educarea lui in vederea manifestarii prin comportamente creatoare, unul din cele mai indraznete si mai inalte obiective. Astfel, marea majoritate a specialistilor considera creativitatea ca fiind o trasatura definitorie pentru existenta individuala si pentru evolutia societatii. Fiecare om dispune, printre celelalte potentialitati, de un potential creativ. Problema transformarii lui in trasatura de personalitate este inca controversata. Sunt unii teoreticieni care considera potentialul creativ ca o forta autopropulsiva, iar altii considera ca nivelul creativitatii depinde numai de calitatea actiunilor creative. Pornind de la modelul bifactorial al creativitatii elaborat de P. P. Neveanu, care interpreteaza creativitatea ca interactiune specifica a vectorilor creativi (motivatie, trairi afective, atitudini creative) cu sistemele operationale (logice, euristice, procese imaginative, atitudini creative) s-a ajuns la relevarea faptului ca datoria educatorului este de a-l instrumenta pe copil, incepand cat se poate de timpuriu, cu operatii generative, dar si de a-i stimula trebuintele de dezvoltare, motivatia cognitiva, aspiratiile inalte si, de ce nu, nonconformismul practic. Insa, fortele creative ale prescolarului se formeaza si se dezvolta numai in climatul ludic si de aici importanta jocului in dezvoltarea creativitatii copilului prescolar si importanta temei alese de mine ,,Jocul in dezvoltarea creativitatii copilului prescolar". Jocul este domeniul principal in care se manifesta si se exerseaza potentialul creativ, climatul psihologic cel mai favorabil al copilului prescolar pentru a se forma armonios. Prin joc, copilul are posibilitatea de a-si spori cunoasterea de sine, de a-si statornici relatia dintre el si mediul inconjurator. Jocul este activitatea fundamentala a copilului, o expresie a activitatii efectuate spontan, din placere, incarcata de satisfactii. Activitatea mea de documentare, de reflectie si experimentala, a avut urmatoarele obiective: o Relevarea rolului trebuintelor de dezvoltare (prezente la varsta prescolara) in activarea si stimularea potentialului creativ; o Stimularea potentialului creativ al copiilor prin diferitele jocuri si activitati instructiv-educative din gradinita; o Evidentierea rolului conduitei adultului in stimularea sau franarea manifestarii originale a prescolarului; o Elaborarea unui program de antrenament creativ pentru copilul de varsta prescolara. In prima parte a lucrarii am analizat notiunea de joc prin prisma literaturii de specialitate, am prezentat aspectele psihologice privind jocul, precum si jocul ca principala metoda si procedeu utilizat in gradinita. In cea de a doua parte a lucrarii am definit conceptul de creativitate (interpretat ca potential, proces, produs, trasatura de personalitate), analizand apoi specificul creativitatii la varsta prescolara. In ultima parte a lucrarii, am prezentat datele unui studiu aplicativ, pornimd de la domeniile in care se desfasoara creativ, prescolarul. Ipoteza principala a studiului am formulat-o astfel: intrucat prescolarul dispune de un potential, sustinut de manifestarea pregnanta a trebuintelor de cunoastere, de independenta si de relatie interpersonala, stimularea acestor trebuinte prin jocuri creative, ar trebui sa conduca la intretinerea si potentarea manifestarilor creative ale prescolarilor. Pentru o mai buna organizare, studiul a avut mai multe etape: etapa initiala, prin investigarea fluiditatii, flexibilitatii si originalitatii; etapa formativ-ameliorativa, care a cuprins cercetarea ipotezelor secundare formulate, precum si aplicarea unui program de antrenament creativ, specific varstei si etapa finala, in cadrul careia am aplicat si interpretat teste de diagnoza a potentialului creativ. Aceasta lucrare este o clarificare in primul rand pentru mine si poate si pentru alte cadre didactice din invatamantul prescolar in ceea ce priveste modalitatile de a descoperi mereu copilul in noutatea si ,,ineditul" personalitatii sale, de a actiona creator in favoarea sa. Lucrarile de specialitate pe care le-am consultat mi-au fost de un real folos, m-au ajutat sa-mi realizez cercetarea si in sufletul meu mi-a intarit ideea de a continua cu preocuparea pentru copil - care este prima piatra de hotar pe care se construieste activitatea didactica.
Fisiere in arhiva (1):
- Jocul in Dezvoltarea Creativitatii Copilului Prescolar.doc
Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?
Bibliografie
1. BARBU, H., DUMA, S. ,,Activitatea ludica a prescolarilor activitate creatoare ,,De la gradinita la scoala" - Culegere metodica, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1978 2. BRANCUSI, C-TIN, ,,Aforismele si textele lui Brancusi", Editura Scrisul Romanesc, Craiova, 1980 3. BRUNER, S. JEROME, Pentru o teorie a instruiriiEditura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1970 4. COSMOVICI ANDREI, Psihologie generala, Editura Polirom, Iasi, 2005, 5. CERGHIT, I., Prelegeri pedagogice, Editura Collegium Polirom, Bucuresti,2001 6. CERGHIT, I., Metode de invatamant-aditia a IV-a revizuita si adaugita, Editura Polirom, Iasi, 2006 7. CHATEAU, JEAN, Copilul si jocul, Editura Didactica si Pedagogica,1980 8. CHATEAU, JEAN, Jocul si psihologia copilului de la nastere la adolescenta, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1979 9. CLAPAREDE, E, Psihologia copilului si pedagogia experimentala, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1975 10. CRISTEA, SORIN, coordonare generala, Curriculum pedagogic I, Editura Didactica si Pedagogica RA, Bucuresti, 2006 11. CUCOS, CONSTANTIN, Pedagogie-editia a II-a revizuita si adaugita, Editura Polirom, 2006 12. DAFINOIU, ION, personalitatea- Metode calitative de abordare- Observatia si interviul, Editura Polirom, Iasi, 2007 13. DELCHET, R., Antologia psihologilor francezi contemporani, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1977 14. DRUTA, MARIA, ELENA, Cunoasterea elevului, Editura Aramis, Bucuresti, 2004 15. ELCONIN, D. B., Psihologia jocului, , Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1988 16. EZECHIL, LILIANA, Laborator Prescolar, Editura. V -Integral, Bucuresti, 2002 17. FLAUBERT, G., Corespondence, Londra, Editura Harap, Londra, 1924 18. GESLLER, H. E., Mijloace de educatie, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1977 19. GUILFORD, Educatie si limbaj, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1972 20. GURTZ, Interpretarea culturii, New York,1973 21. HAVARNEANU, CORNEL, Cunoasterea psihopedagogica a persoanei-posibilitati de utilizare a compiuterului in psihologia aplicata, Editura Polirom, Iasi, 2000 22. HUIZINGA, I., Homo ludens, Editura Univers, 1977 23. KOLUMBUS, S. E., Didactica prescolara, E.V&Integral, 1989 24. LANDAU, E, Psihologia creativitatii, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1979 25. LOVINESCU, A.V., Elemente distractive in activitatile obligatorii din gradinita, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1968 26. LEV1 LABAYIER, Creativitatea - Dictionar de psihologie, Editura Humanitas, Bucuresti, 1999 27. MONTESSORI, M., Tainele copilariei, Editura Tiparul Universal, Bucuresti, 1938 28. MUNTEANU, A., Incursiuni in creatologie, Editura Augusta, Timisoara, 1999 29. NEGRET, I., Metodologia educativa si structura factorilor creativitatii prescolare in "Copilul si mediul social" - culegere metodica editata de Revista de pedagogie, 1976 30. NEVEANU POPESCU, Psihologie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1975 31. NEVEANU POPESCU, Dictionar de psihologie, Editura Albatros, Bucuresti, 1978 32. OSTERIETH, P., Introducere in psihologia copilului, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1972 33. PIAGET, J., Nasterea inteligentei la copil, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1978 34. PIAGET, J., Psihologia copilului, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1980 35. PLANCHARD, E., Mijloace de educatie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1976 36. PRIER, Dezvoltarea spirituala din prima copilarie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1994 37. RAFAILA ELENA, Educarea creativitatii la varsta prescolara, Ed. Aramis, Bucuresti, 2002, 38. REBREANU, L., Aptitudini si talente, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1971 39. ROBU, MARIA, Empatia in educatie-necesitati pedagogice moderne Editura Didactica Publishing House, Bucuresti, 2008 40. ROCO, M., Creativitate si inteligenta emotionala, Ed. Polirom, Iasi, 2001. ...

Banii inapoi garantat!
Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.