Libera Circulatie a Persoanelor in Spatiul European

Cuprins disertatie Cum descarc?

ABREVIERI 5
INTRODUCERE 6
CAPITOLUL I 7
CONSIDERATII SI PRINCIPALELE COORDONATE ALE LIBEREI CIRCULATIE A PERSOANELOR IN SPATIUL UNIUNII EUROPENE 7
1.1.Ideea de unitate europeana-trecut si prezent 7
1.2. Globalizarea circulatiei persoanelor 10
1.3. Principalele coordonate ale liberei circulatii a persoanelor stabilite in conventii si tratate internationale 11
1.3.1.Tratatul constituind Comunitatea Economica Europeana. 11
1.3.2.Actul Unic European 13
1.3.3. Tratatul de la Maastricht 14
1.3.4. Tratatul de la Amsterdam 15
1.3.5. Acordul Schengen si Conventia de Implementare a Acordului Schengen 16
1.3.6. Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene 18
1.3.7.Tratatul de la Lisabona 18
1.3.7.1.Versiunea consolidata a Tratatului privind Uniunea Europeana. 18
1.3.8. Alte acte normative 19
CAPITOLUL II 23
ASPECTE PRIVIND COOPERAREA STATELOR MEMBRE IN SPATIUL SCHENGEN 23
2.1. Notiunea de strain 24
2.2. Conditie juridica a strainului 25
2.3. Politici si strategii privind libera circulatie a persoanelor 27
2.3.1. Politica comunitara in domeniul vizelor 27
2.3.2. Determinarea statului competent pentru solutionarea cererii de vize 29
2.3.3. Primirea cererilor de vize 29
2.3.4. Solutionarea cererilor de vize 29
2.3.5.Controlul la frontiera al strainilor 30
2.4. Politica comuna privind migratia 31
2.5 . Politica comunitara privind azilul 33
2.6. Protectia datelor cu caracter personal 36
2.6.1. Imperativitatea protectiei datelor cu caracter personal 38
2.7. Autoritatea Nationala de Supraveghere a prelucrarii Datelor cu Caracter Personal 40
2.8. Sisteme informatice europene si securizarea frontierelor 40
2.8.1 . Sistemul de Informatii Schengen 40
2.8.2. EURODAC (unitate centrala instituita in cadrul Comisiei) 41
2.9. Sistemul de informatii privind vizele ( SIV) 42
CAPITOLUL III 45
ASPECTE PRIVIND LIBERA CIRCULATIE A PERSOANELOR IN SPATIUL COMUNITAR 45
3.1.Cadrul general de dezvoltare a politicilor europene 45
3.2. Misiunea Europei unite 47
3.3. Instituirea Pietei interne unice 48
3.4. Libera circulatie a persoanelor in spatiul comunitar 49
3.4.1. Problema cetateniei. 51
3.4.2. Notiunea de lucrator. 54
3.5. Libertatea de stabilire 62
3.6. Libertatea de prestare a serviciilor 63
3.7. Restrictii ale dreptului la libera circulatie a persoanelor in spatiul uniunii europene 64
CAPITOLUL IV 65
LIBERUL ACCES LA ANGAJARE SI EGALITATEA DE TRATAMENT 65
4.1.Dreptul de intrare si de sedere 65
4.1.1. Directiva nr. 68/360 65
4.1.2. Directiva 2004/38 66
4.2. Liberul acces la angajare si egalitatea de tratament 70
4.2.1. Regulamentul nr. 1612/68 70
4.2.2. Regulamentul nr. 2434/92 71
4.3. Libertatea in procesul angajarii 72
4.4. Egalitatea de tratament 72
4.5.Conditiile de munca egale cu ale lucratorilor nationali 74
4.6. Avantajele sociale si fiscale 76
4.7. Accesul in scolile de pregatire profesionala sau in casele de pensionari 80
4.8. Drepturi sindicale; drepturi de reprezentare si management 81
4.9.Accesul la locuinta 81
4.10.Membrii de familie ai lucratorului migrant 82
4.10.1. Rezidenta 82
4.10.2. Angajare 83
4.10.3. Accesul copiilor la cursurile de pregatire profesionala si ucenicie 83
4.10.4. Accesul membrilor de familie la avantaje sociale 84
4.11. Dreptul de a ramane pe teritoriul unui stat membru dupa desfasurarea unei activitati salariate in acel stat 85
4.12. Restrictii ale dreptului de intrare si dreptului de sedere pe motive de ordine publica, securitate publica si sanatate publica 88
4.13.Elemente de drept comparat privind libera circulatie a persoanelor in diverse state ale uniunii europene 92
4.13.1. Raportul comprehensiv de monitorizare 2005 privind Romania 92
4.13.2. Scurte precizari privind libera circulatie a persoanelor in Romania 94
4.13.3. Libera circulatie a persoanelor in Marea Britanie 94
4.13.4.Libera circulatie a persoanelor in Germania 94
4.5. Libera circulatie a persoanelor in Italia 95
4.6. Libera circulatie a persoanelor in Spania 95
CONCLUZII SI PROPUNERI DE LEGE FERENDA 96
BIBLIOGRAFIE 104


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE 
Libera circulatie a persoanelor si eliminarea controalelor la frontierele interne fac parte dintr-un concept mai larg , acela al pietei interne , in care nu este posibila existenta frontierelor interne sau restrangerea libertatii de circulatie a persoanelor . 
Principiul liberei circulatii a persoanelor a primit diverse abordari in cursul unor activitati de cercetare dar nu si din perspectiva avuta in vedere la alegerea acestei teme . Astfel , am considerat , in lucrarea pe care o efectuez , sa abordez principiul liberei circulatii a persoanelor intr-un cadru general din care sa nu lipseasca , in primul rand , perspectiva istorica a ideii de integrare europeana . Privita din perspectiva istorica , abordarea principiului liberei circulatii a persoanelor in cuprinsul lucrarii de fata incepe cu descrierea succinta primelor idei si forme de unitate europeana , si continua cu momentul aparitiei primelor forme propriu-zise de unitate europeana , moment in care au fost create , de altfel , si primele izvoare de drept comunitar. 
Insa , nici o abordare a acestei teme , in opinia noastra , nu poate fi realizata in absenta studierii implicatiilor pe care fenomenul globalizarii le are asupra liberei circulatii a persoanelor . 
Lucrarea de fata continua cu analiza actelor normative comunitare care reglementeaza aceasta libertate . Este foarte importanta in studiul acestei teme , in opinia noastra , analiza izvoarelor principale si secundare de drept comunitar , adica a tratatelor , regulamentelor , directivelor , deciziilor care cuprind dispozitii referitoare la libera circulatie a persoanelor. Elocventa in acest sens este declaratia Vicepresedintelui Comisiei Euroepene , Jacques Barrot , in care arata ca ,, libera circulatie a persoanelor constituie una dintre libertatile fundamentale ale pietei interne , in beneficiul cetatenilor UE , al statelor membre si al competitivitatii economiei europene . Aplicarea deficienta a legislatiei comunitare in acest domeniu ar putea avea ca rezultat incalcarea principiilor care stau la baza constructiei europene". 
Lucrarea de fata pune accentul , pe langa studierea actelor normative comunitare , si pe analiza jurisprudentei CJUE , fapt ce atribuie un caracter de actualitate acestei cercetari . Deoarece tratatele si legislatia secundara nu contin explicatii exhaustive ale motivelor pentru care au fost adoptate , sau rapoarte explicative , jurisprudenta creativa a Curtii , in vedercomunitare , a dobandit cu timpul o functie cvasinormativa . 
In contextul implementarii aquis-ului Schengen in legislatia statelor membre ale Uniunii Europene , se impune crearea unor politici comune in domeniile migratiei, azilului si vizelor , a caror analiza trebuie aprofundata in cuprinsul prezentei cercetari . In acelasi context se impune analizarea regulilor privitoare la protectia datelor cu caracter personal , dar si analiza sistemelor informatice implicate in securizarea frontierelor. 
O alta directie de abordare a temei alese se plaseaza in sfera analizei conceptului de cetatenie europeana , a drepturilor si obligatiilor ce rezulta din calitatea de cetatean european dar si raportul in care se afla cetatenii europeni cu statele nationale . Cetatenia Uniunii nu este o realitate consolidata ; mai degraba , este inceputul unui lung proces a carui finalizare va depinde de soarta procesului de integrare europeana . Institutionalizarea Cetateniei Uniunii la Maastricht a constituit , fara indoiala, cel mai important efort de a construi un pod intre institutiile europene si cetateni . 
Importanta abordarii principiului liberei circulatii a persoanelor in cadrul acestui demers stiintific trebuie pusa in evidenta si prin analiza managementului integrat al frontierelor . Astfel , se impune Lucrarea fenomenului migratiei ilegale , a fenomenului criminalitatii transfrontaliere precum si , in stransa legatura cu acestea , analizarea tehnicilor biometrice folosite in descoperirea , Lucrarea , prevenirea si combaterea criminalitatii transfrontaliere. 
Statele membre au acte normative care reglementeaza libera circulatie a persoanelor dar, de cele mai multe ori , aceste acte normative nu sunt rezultatul transpunerii integrale a legislatiei comunitare . Totodata, pot aparea situatii in care se creaza un conflict intre dreptul comunitar si dreptul intern al statelor membre , intaietate avand normele dreptului comunitar , conform principiului prioritatii. Abordarea principiului liberei circulatii a persoanelor nu se poate realiza fara o analiza comparativa a actelor normative care reglementeaza acest principiu in cateva state ale Uniunii Europene . 
Libera circulatie a persoanelor nu are un caracter absolut ci ea poate fi restransa pentru anumite consideratii expres prevazute de legislatia comunitara si , implicit , de legislatiile statelor membre . Un rol important in stabilirea , definirea si sanctionarea restrictiilor la libera circulatie il are Curtea de Justitie a Uniuni Europene dar si instantele nationale . 
CAPITOLUL I
CONSIDERATII SI PRINCIPALELE COORDONATE ALE LIBEREI CIRCULATIE A PERSOANELOR IN SPATIUL UNIUNII EUROPENE
1.1.Ideea de unitate europeana-trecut si prezent 
Inceputurile unitatii europene coboara pana in Antichitate . Este de necontestat faptul ca, pe de o parte , dreptul roman s-a dovedit a fi un element central al unitatii europene si, pe de alta parte, faptul ca acesta a avut o mare influenta asupra legislatiei actuale din tarile Europei. 
Totodata , este important de amintit ca originea ideii de ,,Europa Unita" se pierde in umbra istoriei , expresii de acest gen existand in operele unor mari filosofi, scriitori, istorici , juristi , politicieni si oameni de stiinta de pe batranul continent incepand chiar din antichitate .
Desi, in decursul istoriei , mult timp s-a considerat ca a existat o Europa unita in timpul Imperiului Roman sau dominatiei napoleoniene ,in realitate , pe buna dreptate s-a constatat faptul ca Europa nu s-a bucurat de o unitate politica absoluta in acele vremuri . In timpul acestor perioade istorice nici pe departe nu putem vorbi de o Europa Unita . De fapt exista un singur sistem bazat pe un singur conducator , o singura si mare putere dar, ceea ce a starnit multa ingrijorare la acea vreme a fost faptul ca acest sistem se baza si pe puterea fortei.
Important de mentionat , in opinia noastra , este si propunerea , destul de indrazneata la vremea respectiva , de unitate europeana a fost lansata in anul 1463 , de regele Boemiei , Georg Potebrad , propunere care nu a fost acceptata si fata de care nu au fost manifestate adeziuni . In esenta, acest proiect viza infiintarea unei confederatii europene antiotomane , a unei confederatii a statelor crestine care isi luau angajamentul sa nu recurga la conflicte armate unele impotriva altora , sa nu sustina comploturi interne impotriva conducatorilor legal alesi, sa se sprijine reciproc pentru sanctionarea delictelor comise pe teritoriul unuia dintre aceste state . Asa cum aratam anterior , acest proiect a fost respins , iar Papalitatea l-a excomunicat pe autorul lui.


Fisiere in arhiva (1):

  • Libera Circulatie a Persoanelor in Spatiul European.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!