Limbajul si Metodica Dezvoltarii Vorbirii

Cuprins disertatie Cum descarc?

Introducere 4
Capitolul I Limbajul si metodica dezvoltarii vorbirii 5
1.1 Conceptul de limbaj 5
1.2 Limbajul si gandirea 8
1.3 Functiile limbajului 17
1.4 Forme ale limbajului 20
Capitolul II Tulburarile de limbaj 22
2.1 Cauzele aparitiei tulburarilor de vorbire 22
2.2 Tipologia tulburarilor de vorbire 25
2.3 Tulburarile limbajului scris-citit 33
2.4 Relatia dintre tulburarile de pronuntie si deficientele limbajului scris 36
2.5 Efectele negative ale tulburarilor de limbaj in ceea ce priveste comportamentul verbal si psiho-afectiv 38
2.6 Influenta tulburarilor de limbaj asupra randamentului scolar 42
Capitolul III Dislexia 48
3.1 Simptomatologie 51
3.2 Clasificarea dislexiei 54
3.3 Factorii asociati dislexiei 55
3.4 Neuroanatomia si activitatea cerebrala in cazul dislexiei 59
3.5 Valoarea cercetarilor in activitatea de citire de zi cu zi 63
3.6 Citirea adecvata si dislexia innascuta 69
Capitolul IV Strategii si interventii 71
4.1 Metode si procedee specifice logopedice 71
4.2 Optimizarea activitatilor de ordin instructiv-educative ale copiilor cu tulburari de limbaj
80
Capitolul V Dislexia - factor de influenta al randamentului scolar 84
5.1 Motivatia alegerii temei si obiectivele urmarite 88
5.2 Metodologia cercetarii 89
5.2.1 Probe pentru cunoasterea nivelului de dezvoltare a limbajului 90
5.3 Descrierea esantionului 93
5.4 Rezultatele obtinute si analiza lor 94
5.4.1 Situatia scolara 94
5.4.2 Rezultatele obtinute la probele de dezvoltare a limbajului 95
5.4.3 Compararea rezultatelor scolare cu rezultatele obtinute la probele de dezvoltare a limbajului 96
5.5 Concluziile studiului si modalitatile de interventie corectiv-recuperatorie 98
Concluzii si propuneri 103
Bibliografie 107


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Tulburarea de limbaj poate constitui un factor stresant, atunci cand subiectul nu gaseste intelegerea necesara fata de dificultatea sa in vorbire sau cand acesta nu intrevede perspectiva corectarii ei. In asemenea situatii, subiectul traieste emotii-soc, stari prelungite si dureroase, manifesta nesiguranta nu numai in vorbire, dar si in alte activitati; apare surmenajul fizic si intelectual, care isi pune amprenta pe intreaga sa activitate. In cazurile mai grave sau prin existenta si a altor handicapuri, suferinta psihica se accentueaza prin instalarea nevrozei, a anxietatii si, ca urmare, se manifesta prin izolarea de colectiv si prin fenomene de dezadaptare.
Din intregul areal de tulburari de limbaj, prezentul studiu are ca si punct central problematica dislexiei. Aceasta este definita drept intarziere sau dezvoltare neobisnuita a abilitatilor de citire, cauzata de tulburari neurologice, aceasta prezentandu-se, cel mai frecvent, drept un mod diferit de functionare. De facto, este o tulburare cu origini constitutionale manifestata printr-o dificultate in invatarea scrisului, cititului in ciuda instructiei conventional, in ciuda unei inteligente adecvate si a unor oportunitati socio-culturale. Creierul dislexicilor prezinta o activitate cerebrala de transmitere a impulsurilor nervoase diferita de a non-dislexicilor, ea prezentandu-se mai putin ordonata. Astfel, alegerea temei de studiu a fost una facila si de actualitate. 
In acest context, lucrarea de fata, structurata pe un numar de cinci capitole ample, este menita a pune in lumina o serie de informatii legate de concepte, ideologii, perspective si interventii ce sunt absolut necesare pentru solutionarea cu un cat mai mare succes a tulburarilor de limbaj in genere si in speta a dislexiei.
Primul capitol al prezentului studiu, intitulat sugestiv ,,Limbajul si metodica dezvoltarii vorbirii" prezinta o serie de concepte si teorii legate de ceea ce reprezinta, in general limbajul, punand un accent puternic pe concepte, functii si forme ale acestuia cat si pe puntea de legatura dintre sine si gandire. 
Cel de-al doilea capitol ce precede problematica limbajului, prezinta, la randul sau, un amplu spectru de informatii vizand tulburarile de limbaj si modul in care acestea au impact asupra vietii. Plecand de la cauza aparitiei acestora, de la o trecere in revista a tipologiilor tulburarilor de vorbire dar si de limbaj scris-citit, incepe sa prinda astfel contur prezentarea efectelor negative ale tulburarilor de limbaj in raport cu comportamentul de sorginte verbala si psiho-afectiva. De asemenea, in concordanta cu subiectului studiului de caz prezentat in cadrul lucrarii, se prezinta o analiza a influentei acestora asupra randamentului scolar. 
Capitolul cu numarul trei se contureaza in jurul temei primordiale a studiului de fata, tratand aspectele de natura simptomatica a dislexiei, reliefand o prezentare a ceea ce inseamna clasificarea acestei tulburari de limbaj cat si o serie de factori a caror existenta poate fi asociata dislexiei. Ulterior, in cadrul acestei sectiuni, atentia este concentrata asupra neuroanatomiei si activitatii de natura cerebrala aparuta in contextul dislexiei si a valorii cercetarilor in activitatea de citire zilnica, fara a fi omisa analiza problematicii citirii adecvate si a dislexiei innascute. 
Intitulat ,,Strategii si interventii", penultimul capitol al studiului este centrat pe prezentarea unei serii de metodologii si procedee de natura logopedica al caror aport este unul absolut necesar in cazul tulburarilor de natura dislexica, alaturi de aspecte legate de optimizarea actiunilor de natura instructiv-educativa a copiilor aflati in astfel de situatii. 
Avand ca si premisa unul din subcapitolele anterioare si anume pe acela menit sa analizeze, din punct de vedere teoretic influenta dislexiei in ceea ce priveste randamentul scolar, studiul de caz al lucrarii de fata este unul empiric, realizat prin intermediul metodelor cantitative dar si calitative, mai exact aceea a aplicarii de probe (prezentate in cadrul sectiunii de anexe a prezentei lucrari) unui esantion format din 22 de subiecti. Prin intermediul acestuia s-a incercat scoaterea in evidenta, la nivel practic, a modalitatilor de interventie corectiv-recuperatorie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Limbajul si Metodica Dezvoltarii Vorbirii.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!