1. Jertfelnicul Vechiului Testament. Loc de intalnire cu Dumnezeu In toate religiile au existat si exisa diverse locuri de cult, incepand cu simple gramezi de pietre si sfarsind cu temple monumentale, la fel si in crestinism au existat locasuri de cult inca de la inceputurile crestinismului. Acesta practia este mostenita de la iudei, biserica crestina luand locul templului sau sinagogii iudaice. Faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos intra si se roaga sau predica in templele si sinagogile iudaice, constituie dovada ca si in crestinism asemenea locasuri erau necesare pentru preamarirea lui Dumnezeu. Cei dintai oameni de pe pamant au simtit nevoia sa se inchine lui Dumnezeu intr-un loc anumit si sa-i aduca jertfa. La toate popoarele aflam locuri speciale de inchinare si de aducere a jertfelor. Despre prima forma de loc de inchinare si jertfa facuta de om este jertfa lui Cain si Abel care au adus jertfa lui Dumnezeu din prinoasele lor. In capitolul 4 aflam cum Cain si Abel voiau sa mearga inaintea lui Dumnezeu ca sa aduca o jertfa. Dumnezeu ne descopera insa ceea ce se intampla si in inimile acestor oameni, incat Abel, care a trait putin timp, cel de-al doilea om care a fost nascut, a fost si primul om care a murit, aducandu-se jertfa lui Dumnezeu din mainile invidiosului sau frate Cain. Referitor la jertfa celor doi, a lui Cain si Abel si prima omucidere, Sf. Chiril al Alexandriei interpreteaza foarte profund acest text, plecand de la pedeapsa inseptita pentru cel care l-ar ucide pe Cain din Facere 4:15. Nu este vorba doar de un singur pacat, ci de o inlantuire de sapte pacate, care au pus stapanire pe Cain. Deja cand Dumnezeu i se adreseaza, vorbindu-i despre natura pacatului, Cain comisese trei din cele sapte. Primul pacat al lui Cain a fost ca nu a deosebit in chip drept, nici n-a oferit lui Dumnezeu cele mai bune roduri. Al doilea, ca afland de pacatul lui, nu s-a intors spre pocainta si n-a indreptat greseala prin savarsirea celor bune, ci s-a aprins de manie si s-a infuriat de pretuirea data aproapelui, pe care trebuie sa caute sa-l imite, nu sa-l socoteasca dusman si sa-l priveasca cu ochi nedrepti. Al treilea pacat, care e ca un adaos la uciderea salbatica, este pisma neimpacata. Al patrulea, invitatia: sa iesim la camp, care e dovada vicleniei si a inselarii. Al cincilea e crima uciderii nelegiuite. S-ar putea socoti ca al saselea pacat al lui, mintirea lui Dumnezeu. Al saptelea, socotinta ca poate scapa fara voia lui Dumnezeu de pedeapsa, putand fi eliberat fara voie de viata in trup. In Evrei 11 vedem insa ceea ce era in inima acestor oameni: Prin credinta, Abel a adus lui Dumnezeu o jertfa mai buna decat Cain. Nu era numai atat, ca jertfa lui Abel era mai buna decat a lui Cain, ci de aici invatam in ce fel se poate aduce ceva lui Dumnezeu ca sa fie bine primit de El. Este un principiu in Cuvantul lui Dumnezeu, asa cum este spus de repetate randuri in Legea lui Moise, ca, atunci cand un om vine la Dumnezeu, el nu are voie sa vina fara daruri. El trebuie sa aiba ceva, pe care poate sa-i ofere lui Dumnezeu, daca el, ca faptura, vrea sa se apropie de Creator. Vedem deci ca amandoi au venit, insa jertfa pe care o aduce Abel este bazata pe credinta. El a avut credinta in ceea ce a spus Dumnezeu si numai Dumnezeu are dreptul sa spuna cum se poate veni la El, intr-un fel care s fie primit de El. Abel nu a avut un cuvant scris din partea lui Dumnezeu, in care sa gaseasca ceea ce trebuia sa aduca; insa el avea credinta. Nu aflam despre Abel si Cain ca ar fi facut multe lucruri rele,nu gasim nici macar un pacat, pe care ei sa-l fi facut inainte de aceasta intamplare. Istoriile Cartii Facerii prezinta patriarhii ,ca oameni semi-nomazi care locuiau in corturi si care isi exprimau credinta inaltand altare, ce marcau locurile teofaniilor Divine. Doar simple altare de piatra marcau o legatura durabila si permanenta cu locurile sfinte. Din scrierile Sfintei Scripturi aflam ca Avraam a ridicat un altar pentru Yahwe la Sichem (Facere 12,7), unde mai tarziu, Iacov a inaltat un altar inchinat lui ,,El-Elohe-Israel".(Facere 33,20). Evreii, inainte de a primi de la Dumnezeu cortul Sfant, se inchinau inaintea unor altare de piatra, asezate pe locuri cat mai frumoase . Dumnezeu i-a poruncit lui Moise ca sa construiasca un locas Sfant in care sa locuiasca: ,,Sa-mi faci locas Sfant si voi locui in mijlocul vostru" .(Iesire 25, 8). A fost stabilit de Dumnezeu si modul in care trebuia sa fie facut cortul. David dupa ce primeste fagaduinta despre Mesia, voieste sa zideasca Domnului Locas. In cartea a III Regi, capitolul 5 ne este infatisata pregatirea pe care a facut Solomon pentru zidirea templului, si sfintirea lui. 2. Biserica Noului Testamet. Trup tainic a lui Hristos In Noul Testament, datorita pretentiei crestinismului de a fi adevaratul Israel a lui Dumnezeu si mostenitorul promisiunilor Vechiului Testament, conceptia despre pezenta divina din Israel au capatat o noua aura in lumina Intruparii si a Duhului Sfant. Pentru noi este important sa incercam sa plasam ideile despre prezenta lui Iahwe in Israel intr-un intreg si de a dezvalui convingerile care se afla la baza acestora. O tendinta proeminenta a incercarilor de realcatuire a istoriei din secolul al XIX, era aceea de a vedea o evolutie prin intermediul careia Iahwe fiind la inceput un spirit amimist al muntelui Sinai, se descopere mai tarziu ca Dumnezeul transcendent al universului. Altii au privit conceptia despre prezenta lui Iahwe pe pamant in corturi, ca pe o necesitate tarzie in Israel. O insistenta asemanatoare asupra unei semnificatii crestine a templului a fost cea care a provocat opozitia puternica impotriva lui Stefan din partea autoritatilor evreesti conducand la martiriul. Vechile promisiuni referitoare la faptul ca Dumnezeu va locui cu poporul sau au fost inprumutate de catre crestini si aplicate Bisericii,Trupului lui Hristos unde Dumnezeu locuieste prin Duhul Sfant. Diferenta majora dintre noua implinire si vechile promisiuni este aceia ca ,acolo unde Vechiul Testament a vorbit despre o salasluire a lui Dumnezeu intre oameni, Noul Testament vorbeste despre salasluirea lui Dumnezeu in om, prin Duhul Sfant. Semnificatia Templului atat pentru Noul cat si Pentru Vechiul Testament este de importanta vitala pentru credinta, deaorece Templul constituie un martor de prezenta a lui Dumnezeu cu oamenii. In viata crestinismului Ortodox, biserica sau locasul de inchinare are un loc aparte pentru ca ea este locul Sfant unde el se mantuieste si in care desfasoara toate evenimentele din viata lui religioasa de la leagan pana la mormant. In biserica primeste Botezul, Mirungerea si Sfanta impartasanie, aici simte fiorul primelor rugaciuni, in biserica primeste iertarea pacatelor si binecuvantarea familiei, de aici pleaca in ultimul sau drum, si tot de aici asculta rugaciunile de mijlocire pentru el. Viata religioasa cu cultul ei atat de frumos, variat si bogat in idei, nu poate concepe viata in afara de biserica.
I. Izvoare 1. * * * Biblia sau Sfanta Scripura, Tiparita sub indrumarea si purtarea de grija a Preafericitului Parinte Teoctist Patriarhul, Bisericii Ortodoxe Romane, cu aprobarea Sfantului Sinod, Editura Institutul Biblic si de Misiune a Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2001. 2. * * * Biblia sau Sfanta Scripura, versiune diortosita dupa Septuaginta, redactata, adnotata si tiparita de Bartolomeu Valeriu Anania, Arhiepiscop al Vadului Feleacului si al Clujului, Mitropolit al Clujului, Albei Crisanei si a Maramuresului, Ed Renasterea, Cluj-Napoca, 2009. 3. * * * Liturghier, Editura Institutul Biblic si de Misiune Ortodoxa, Bucuresti, 1956. 4. * * * Liturghier, Editura Institutul Biblic si de Misiune Ortodoxa, Bucuresti, 2012. 5. * * * Arhieraticon adica randuiala slujbelor savarsite cu Arhiereu, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1993. 6. * * * ?i??i?-????e ??c?o, ?epe??a? ?po?. ??a? ??i???a?, ???pa??e?e ???a??? Aco?i??i? ?yxo??e ?i?po??e???, ?opo?a ?pa??? ????, 2005. 7. * * * Tpe???? ?ac???a ??, ???a?????? ?i??i? ??pa??c?o? ?pa?oc?a??o? ?ep??? ?e??c?o?o ?a?piapxa?y, ?e??, 2006. 8. * * * Tpe???? ?ac???a ??, ???a?????? ?i??i? ??pa??c?o? ?pa?oc?a??o? ?ep??? ?e??c?o?o ?a?piapxa?y, ?e??, 2013. 9. * * * Tp?????, ?ac?? 3-a, ????c?a? ???po???? y?pa??c?a? ?pa?oc?a??a? ??p?o??, ????, 2010 10. * * * ???o????, Apx?epe?c?a?o C???e??o?oc?y?e???? ????a ??, ???a??e Moc?o?c?o? ?a?p?apx??, Moc??, 1983, II. Manuale, dictionare 1. BRANISTE Ene Preot Prof. Dr. Liturgica Gnerala cu notiuni de arta bisericeasca, arhitectura si pictura crestina, Ed. Partener, Galaai 2008. 2. CORlATEANU N. G. si RUSEVV E.M, Dictionar Rus-Roman, Editia a doua, prelucrata si adaugita, Editura Enciclopedica Sovietica, Moscova,1967. 3. DRAPCA C., RUSNAC V., GAVRELCIUC M., Dictionar Roman-Ucrainean, Ed. Alexandru cel Bun, Cernauti-Ucaina, 2000. III. Carti 1. ASTERIE Sfantu, Noi nu suntem stapanii averilor noastre, ci administrator lor, trad. de Pr. Dumitru fecioru in vol Paginii alese din Sfintii Parinti , Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1943. 2. Misiune, parohie, pastoratie, Ed. Renasterea, Cluj-Napoca 2006. 3. BULGAKOV Serghei, Ortodoxia, traducere in limba romana de Nicolae Grosu, Ed. Paideia, Bucuresti 1997. 4. IDEM Serghei, Dogma euharistica, traducere in lb. Romana de Pr. Paraschiv Angelescu, Ed. Paideia, Bucuresti 2000. 5. CHIRIL al Alexandriei Sf., Despre Cain si Abel, Parinti si Scriitori Bisericesti Vol 39 (PSB 39) tradus D. Staniloae, Editura Institutului Biblic si de Misiune a Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1992. 6. CLEMTENS Ronald E., Dumnezeu si Templul idea de prezenta divina in vechiul Israel, Ed. Reintregirea, Alba Iubia, 2015. 7. CONIARIS Anthony M., Introducerea in credinta si viata Bisericii Ortodoxe, Trad. din limba engleza de Constantin Fagatean, Ed. Sofia, Bucuresti, 2001. 8. FELEA Florin V. Pr., Talcuirea Sfintei Liturghii, Editura Fundatiei Justin Parvu, Suceava, 2012. 9. GOJE Ioan Pr., Sfantul Irineu, Editura Renasterea, Cluj Napoca, 2002. 10. GONDIKAKIS Vasilios Arhim., Intrarea in Imparatie, traducere Pr. Ioan Ica si Protos. Paisie, Ed. Diesis, Sibiu 2007. 11. HEIJKOOP H.L., Slava lui Hristos in jertfe, Ed. GVB, Bucuresti 2003. 12. IOAN din Kronstand, Liturghia - cerul pe pamant, ed. Deisis, Sibiu, 2002,
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.