Managementul Asigurarii Calitatii in Invatamantul Preuniversitar

Extras din disertatie Cum descarc?

ARGUMENT
Calitatea educatiei este ansamblul de caracteristici ale unui program de studiu si ale furnizorului acestuia, prin care sunt satisfacute asteptarile beneficiarilor, precum si stan!dardele de calitate.
Asigurarea calitatii este astazi o optiune fundamentala pentru nivelul de standard european, privit in tot unitarul sau, iar intr-o societate bazata pe umanism, aceasta dobandeste noi valente prin calitatea educatiei.
Educatia nu este un remediu miraculos sau o formula magica ce permite deschiderea portilor spre o lume in care toate idealurile pot fi atinse, ci unul dintre principalele mijloace disponibile pentru a cultiva o forma de dezvoltare umana mai adanca si mai armonioasa, ducand astfel la reducerea: saraciei, excluderii sociale, ignorantei, opresiunii si razboiului.
Reforma invatamantului a inclus si pana acum elemente ale asigurarii calitatii in educatie, dar abia recent, calitatea invatamantului romanesc a fost definita ca prioritate si pentru invatamantul preuniversitar.
Pentru aceste motive managementul asigurarii calitatii in invatamantul preuniversitar constituie tema lucrarii noastre.
Am plecat de la o descriere generala a ceea ce inseamna management in educatie, facand o scurta istorie in ceea ce priveste evolutia termenului si a conceptului de management in educatie, deoarece, dupa cum vom vedea, chiar daca termenul este nou, ideea exista deja, managementul avand foarte multe in comun cu pedagogia.
Am incercat apoi sa explicam ce presupune calitatea din perspectiva educatiei, cum se ajunge la calitate, ce trebui urmarit atunci cand vrem calitate, care sunt factorii care influenteaza aceasta calitate, deoarece a vorbi despre calitate este usor, insa punerea in practica cere un efort sustinut, inteligent si apoi este necesara existenta unei structuri minimale la nivel de unitate constand intr-un Consiliu (comisie) al calitatii din care sa faca parte atat managerul scolii cat si toate cadrele didactice care contribuie la desfasurarea activitatilor educative din unitate.
Am vorbit si despre importanta pe care o are profesorul in sistemul calitatii. Relatia dintre profesor si elev are ca scop dezvoltarea integrala a personalitatii elevului, punand un accent deosebit pe increderea in sine. Din acest punct de vedere, autoritatea intruchipata de profesor ramane intotdeauna una paradoxala, deoarece nu se bazeaza pe afirmarea puterii acestuia, ci pe recu!noa!!!!!!sterea benevola a legitimitatii cunostintelor detinute. Functia detinuta de profesor, cea de intruchipare a autoritatii, se va modifica probabil in timp, insa isi va pastra esenta, aceea de sursa a raspunsurilor la intrebarile puse de elev in legatura cu lumea ca preconditie decisiva pentru reusita integrala a procesului de invatamant.
Vorbim deci despre calitatea resursei umane, imbunatatirea calitatii si a motivatiei profesorilor trebuie sa devina prioritati ale tuturor statelor lumii. Unele dintre domeniile in care se pot face cativa pasi inainte sunt: se!lec!tia; educatia initiala; calificarea la locul de munca prin dezvoltarea programelor de con!tinuare a studiilor in timpul activitatii profesionale.
O componenta la fel de importanta in managementul asigurarii calitatii o reprezinta masurarea, evaluarea calitativa a propriei calitati, incat institutia de invatamant trebuie sa vorbeasca depre programele ei, depre profesorii ei, despre metodele pedagogice folosite, despre identitatea ethosului lor. Autoevaluarea institutiilor de invatamant ofera celor din exterior datele necesare pentru a intelege ce le diferentiaza, ce le face pe acestea speciale si cat de eficiente sunt in realizarea propriilor scopuri.
In capitolul final am incercat sa vedem cum se asigura calitatea in unitatea scolara din localitatea Sinesti, analizand documentele oficiale intocmite de catre comisia pentru asigurarea calitatii.
Alegerile bibliografice pentru elaborarea acestei lucrari au fost destul de dificile, dat fiind interesul ce l-a prezentat aceasta tema pentru toti cercetatorii si de aici multitudinea de surse.
Pentru stabilirea evolutiei conceptului de management si particularitatile acestuia, un real ajutor a fost Managementul calitatii in invatamantul preuniversitar al Lilianei Barbu.
La fel de utila a fost si Calitatea educatiei -concept, principii, metodologii a domnului Iosifescu S.
Un instrument foarte util a fost lucrarea Managementul educational: Profesorul manager a Elenei Joita si, bineinteles, site-ul oficial al Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar.
CAPITOLUL I
I. MANAGEMENTUL CALITATII IN INVATAMANT
I.1. Managementul educational intre arta si stiinta
Intr-o acceptiune mai apropiata zilelor noastre, Ioan Jinga desemneaza prin management, ,,stiinta conducerii organizatiilor socio-economice si conducerea stiintifica a acestora" , asociind managementului trei sensuri:
- ,, ca stiinta, adica un ansamblu organizat si coerent de cunostinte-concepte, principii, metode si tehnici - prin care explica, in mod sistematic, fenomenele si procesele care se produc in conducerea organizatiilor",
- ,,ca arta, care reflecta latura pragmatica si care consta in maiestria managerului de a aplica la realitatile diferitelor situatii, cu rezultate bune, in conditii de eficienta cunostinte stiintifice"
- ,,ca stare de spirit specifica, reflectata de un anumit fel de a vedea, a dori, a cauta si a accepta progresul" .
Referindu-se la ceea ce reprezinta managementul astazi, Ioan Jinga , face referire la efortul de optimizare a procesului de conducere ce tine de ,,tehnica conducerii (a deciziei, a organizarii, a evaluarii, etc.), inteleasa ca un ansamblu de principii si legi, de norme ce guverneaza si reglementeaza actele de conducere,descriu si explica procesele acesteia, de metodologia conducerii(inteleasa ca un sistem de metode si tehnici utilizate in activitatea practica de conducere), de tehnologia conducerii(care precizeaza fazele si operatiile proceselor de conducere), dar si de obiective, strategii, politici, proceduri, si tehnici de evaluare a eficientei actelor de conducere, despre factorii care influenteaza in bine sau in rau conducerea, de functii sau atribute si altele asemenea care par sa complice activitatea conducatorilor moderni dar care, de fapt, le orienteaza aceasta activitate, le dau un spor de rigoare si de certitudine".


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Asigurarii Calitatii in Invatamantul Preuniversitar.docx

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!