Cuprins
- Cuprins 1
- Introducere 2
- Capitolul 1.Managementul şi conducerea 3
- 1.1. Managementul şi managerul 3
- 1.2. Conducerea şi conducătorul 7
- 1.3. Comparaţie între manager şi conducător 11
- Capitolul 2. Teorii ale stilurilor de conducere 15
- 2.1. Teoria lui Douglas McGregor 15
- 2.2. Teoria lui Henry Mintzberg 18
- 2.3. Teoria lui Rensis Likert 20
- 2.4. Teoria lui Tannenbaum şi Schmidt 23
- 2.5. Teoria lui Kurt Zadek Lewin 28
- 2.6 Grila managerială Blake Mouton 30
- Capitolul 3. Perfecţionarea muncii managerilor 32
- Capitolul 4. Evaluarea satisfacţiei profesionale a angajaţilor oferită de către
- conducătorii lor 39
- 4.1. Prezentarea instituţiei 39
- 4.2. Prezentarea eşantionului 41
- 4.3. Testarea ipotezelor 42
- 4.3.1. Prima ipoteză 42
- 4.3.2. A doua ipoteză 46
- 4.3.3. A treia ipoteză 51
- Concluzii 55
- Bibliografie 56
Extras din disertație
Introducere
Abordările teoretice privind activitatea de conducere s-au dezvoltat de-a lungul timpului foarte mult. Activitatea de conducere este foarte importantă atât pentru organizaţiile private cât şi pentru instituţiile publice de stat. De-a lungul timpului s-au format multe teorii cu privire la stilul de conducere pe care ar trebui să-l adopte un conducător pentru a putea duce la îndeplinire obiectivele stabilite ale organizaţiei pe care o conduce.
Lucrarea de faţă cuprinde patru capitole. În primul capitol am analizat o posibilă diferenţă între caracteristicile personale ale unui manager şi caracteristicile unui leader, considerând că calitatea şi eficacitatea unui conducător în activitatea sa este dată şi de caracteristicile personale de care dispune acesta. În cel de-al doilea capitol am folosit teoriile elaborate pentru stilurile de conducere posibile dintr-o organizaţie. Pentru a defini cel mai bine stilul de conducere dintr-o organizaţie am descris unele dintre cele mai importante stiluri elaborate de-a lungul timpului de cercetători în management. În cel de-al treilea capitol am ales anumite procedee prin care un manager îşi poate îmbunătăţi performanţa în organizaţie. Acest lucru este necesar deoarece el trebuie să se adapteze la orice situaţie prin care trece organizaţia la un anumit moment dat. Ultimul capitol se referă la un studiu realizat în Primăria din Campia Turzii , care încearcă să pună în practică teoria prezentată în capitolele precedente. Acest studiu se referă la definirea stilului de conducător existent în cadrul primăriei şi la mulţumirea angajaţilor faţă de conducătorii lor.
Am ales să tratez această temă, deoarece consider că este o temă de actualitate şi care are o relevanţă foarte importantă. Aşa cum se va putea observa în această lucrare stilul de management adoptat de către un conducător are un impact major asupra bunului mers al organizaţiei şi asupra personalului.
Capitolul 1. Managementul şi conducerea
1.1 Managementul şi managerul
Voi incepe prin a defini termenul de management, deoarece pentru a putea realiza acest capitol şi implicit această lucrare este necesară o înţelegere bună a termenilor importanţi din prezenta lucrare. „Din punct de vedere etimologic, cuvântul „management” derivă din latinescul „manus” care înseamnă mână, manevrare, manipulare. În italiană s-a format cuvântul „manegio”, adică prelucrare cu mâna, iar prin intermediul cuvântului francez „manege” a ajuns în limba engleză sub forma verbului „to manage”, care înseamnă a conduce, a administra.” Se poate spune -de asemenea- că managementul este defapt un proces prin care se urmăreşte orientarea activităţii oamenilor pentru atingerea unor obiective comune.
Managementul reprezintă defapt acţiunea de a conduce, de a gestiona, de a administra, de a încerca într-o anumită măsură manipularea oamenilor aflaţi în subordine din cadrul organizaţiei în aşa măsură încât să se poată atinge scopurile propuse dinaintea începerii oricărui proces. Aşadar managementul este un proces complex, dar finalitatea acestuia poate duce la atingerea şi realizarea obiectivilor propuse ,în măsura în care se respectă regulile, iar factorii perturbatori sunt eliminaţi din timp. De asemenea se poate spune că : „Managing înseamnă ideea de control financiar şi de administrare”. Cu toate că cuvântul „management” provine din limba engleză, o definiţie foarte bună este dată şi de Dicţionarul Explicativ al Limbii Române, şi anume:
„Management- 1.Activitatea şi arta de a conduce. 2.Ansamblul activităţilor de organizare, de conducere şi de gestiune a întreprinderilor. 3.Ştiinţa şi tehnica organizării şi conducerii unei întreprinderi”. Odată cu dezvoltarea societăţii omeneşti, preocupările pentru acest domeniu au ajuns să fie din ce în ce mai mari, astfel managementul a început să fie considerat ca o formă specifică de muncă intelectuală.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Managementul si Conducerea.doc