Extras din disertație
INTRODUCERE
Problematica studiată, motivaţia şi importanţa temei de cercetare
Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor este una dintre cele mai moderne şi dinamice facultăţi ale Universităţii Babeş-Bolyai. Pentru a asigura un caracter multicultural al acestei pregătiri, în facultate funcţionează mai multe linii de studiu: română, engleză, franceză, germană şi maghiară.
Totuşi, mediul în care facultatea îşi desfăşoară activitatea este unul foarte competitiv: peste 100 de universităţi acreditate în ţară, deschiderea unor extensii ale unor universităţi străine, studii ale absolvenţilor de liceu direct în străinătate etc. De asemenea, nu trebuie uitată nici problema natalităţii în scădere, care are ca urmare scăderea numărului de studenţi. În aceste condiţii, se pune tot mai mare accent pe atragerea şi reţinerea studenţilor în facultate, prin satisfacerea nevoilor şi aşteptărilor acestora. Dar mai întâi este necesară cunoaşterea acestor nevoi, prin studiul atent al dimensiunilor experienţei educaţionale a studenţilor.
De aici şi interesul pentru identificarea şi studierea în detaliu a acestor dimensiuni. Cunoaşterea lor va permite determinarea interesului pentru studiile viitoare, dar şi pentru cele prezente, deoarece un student poate renunţa la cursurile unei instituţii de învăţământ superior în orice moment. Vom putea de asemenea măsura satisfacţia şi insatisfacţia studenţilor cu privire la elementele care determină acest interes, pentru a putea face apoi eventualele schimbări necesare.
Marketingul ar putea constitui un punct de sprijin în înţelegerea nevoilor studenţilor, oferind feed-back-ul necesar în asigurarea concordanţei dintre ceea ce facultatea are de oferit şi aşteptările acestora, pentru a realiza în final obiectivele facultăţii. Marketingul educaţional constă în principal în adaptarea mixului de marketing la o instituţie de învăţământ superior, cu scopul de a întâmpina cerinţele pieţei, în aşa fel încât toţi cei implicaţi să fie satisfăcuţi.
Obiectivele cercetării
Prezenta lucrare reprezintă un studiu asupra masteranzilor din două secţii ale Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor, întreprins cu scopul de a analiza dimensiunile experienţei educaţionale ale acestora.
Prima parte constituie o descriere teoretică generală a caracteristicilor sistemului de calitate într-o unitate de învăţământ superior, descrierea nivelelor de calitate percepute deopotrivă de unitatea de învăţământ, cât şi de studenţii acesteia, importanţa şi oportunitatea calităţii în învăţământul superior post-universitar, norme metodologice şi legale din Europa, respectiv din România în ceea ce priveşte calitatea, Percepţia angajatorilor cu privire la angajabilitatea absolvenţilor conform Eurobarometrului Comisiei Europene şi adaptările metodologiei ESCI şi a matricii prioritizării acţiunilor a lui Noel – Levitz la învăţământul superior post-universitar. Partea teoretică este un suport foarte bun pentru cercetarea ulterioară, oferind reperele necesare în realizarea studiului.
În continuare, mergând de la general la particular, studiul urmăreşte determinarea satisfacţiei sau insatisfacţiei absolvenţilor specializărilor AATCS şi SPMK cu privire la diferite aspecte ale mediului din facultate şi a studiului masteral urmat, dar şi identificarea a cât mai multe elemente care împreună conturează dimensiunea experienţei educaţionale, pentru a obţine în final o reprezentare cât mai fidelă a acestei dimensiuni.
Etapele cercetării şi elaborării lucrării
Primul pas în elaborarea acestei lucrări a fost alegerea problematicii care urma să fie cercetată. Am decis că lucrarea va fi un studiu de marketing educaţional şi va avea o cercetare cantitativă, cu ajutorul căreia vor fi culese informaţiile necesare.
Următorul pas a fost alegerea Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor pentru desfăşurarea studiului, respectiv aplicarea chestionarelor şi culegerea datelor.
Elaborarea efectivă a lucrării a debutat cu o cercetare amănunţită a unor surse teoretice care să ajute la construirea structurii lucrării şi care să ofere o direcţie de urmat în redactarea acesteia. Pe parcursul acestei etape au fost consultate numeroase lucrări, atât online cât şi aparţinând fondului Bibliotecii Clujene Universitare, printre care articole, cursuri universitare, şi publicaţii cunoscute drept cărţi de referinţă pentru domeniul marketingului. Informaţiile obţinute au fost selectate, sintetizate şi apoi expuse urmărind structura şi punctând fiecare element asociat cercetărilor de marketing.
A urmat apoi culegerea efectivă a datelor. Aceasta s-a făcut cu ajutorul unul anchetator, sus-semnata, care a aplicat chestionarele studenţilor, utilizând deopotrivă platforma online, cât şi înmânarea fizică a chestionarului respondenţilor.
Etapa următoare a fost cea a codificării datelor şi a prelucrării lor, cu ajutorul programului SPSS, pentru a le înţelege mai bine semnificaţia, utilizând deopotrivă EXCEL, pentru o expunere mai explicită a datelor din punct de vedere visual.
Procesul elaborării lucrării s-a încheiat cu redactarea raportului de cercetare şi formularea unor concluzii personale legate de analiza experienţei educaţionale a absolvenţilor celor două programe masterale. Propunerile personale au rolul de a întregi imaginea de ansamblu, de a prezenta o părere personală cu privire la unele îmbunătăţiri ce ar putea fi aduse, la unele schimbări care ar fi necesare.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Marketingul Serviciilor Educationale.doc