Neglijare și abuz emoțional asupra copilului - factori și consecințe psiho-sociale

Cuprins disertație Cum descarc?

Rezumat 4 
Introducere 6
CAPITOLUL I. NEGLIJARE SI ABUZ -  SEMNIFICATII TEORETICE SI METODOLOGICE 8
1.1 Teorii privind abuzul si neglijarea copilului 8
1.2 Forme si definitii ale abuzului asupra copilului 11
1.3 Conceptia sociologica privind violenta 15 
1.4 Copilul si violenta domestica 16 
CAPITOLUL II. FAMILIA -  INSTANTA DE SOCIALIZARE, EDUCARE SI 
INTEGRARE SOCIALA A COPILULUI 18 
2.1 Definirea familiei 19
2.2 Caracteristicile familiei 20 
2.3 Tipurile de familii 20
2.4 Structura familiei 21
2.5 Functiile familiei 23
2.6 Ciclul de viata al unei familii 26
CAPITOLUL III. ABUZUL EMOTIONAL SI FORMELE LUI DE MANIFESTARE 27
3.1 Tipuri de abuz emotional 27
3.2 Cauze si factori favorizanti ai abuzului asupra copilului 30
3.3 Semnele si consecintele abuzului 31
3.4 Parerea specialistilor 33
CAPITOLUL IV. METODOLOGIA CERCETARII 34
4.1 Fixarea obiectivelor si a ipotezelor de lucru 35
4.2 Operationalizarea conceptelor 36 
4.3 Universul cercetarii si metodele utilizate in cercetare 37
4.4 Prezentarea studiilor de caz 38
4.5 Concluziile cercetarii 47
4.6 Masuri si propuneri de combatere a abuzului in relatia intrafamiliala 51
Concluziile lucrarii 53 
Bibliografie 54
Anexe 57


Extras din disertație Cum descarc?

REZUMAT
Prima parte a lucrarii cuprinde prezentarea pe scurt a importantei familiei in educarea si formarea individului, continuand cu factorii perturbatori din cadrul familiei, mai exact prezentarea tipurilor de abuz emotional, tipurilor de violenta intrafamiliala unde victime nu sunt doar copii ci si mamele acestora. La capitolul Metodologia Cercetarii se prezinta CAUZELE care determina acest tip de comportament, cu ajutorul studiilor si teoriilor din domeniul sociologiei si asistentei sociale. 
Obiectivul nr. 1 -  Cauzele care duc la neglijare si abuz emotional
Cauza nr. 1 - FAMILIA 
Familia constituie cadrul de realizare a sociabilitatii, premisa deprinderii normelor dezirabile, a modelelor de conduita asteptate. Individual in cadrul familiei stabileste primele contacte in intelegere notiunilor de responsabilitate si rationalitate , primele confruntari cu situatii supuse precipitatiilor, interdictiilor, evaluarii normelor si idealurilor grupului social larg. (Prof. Univ. Dr. Maria Voinea, op.cit., p. 54-55); familia este si va ramane o structura extrem de importanta pentru fiecare individ si pentru societate, familia inseamna sprijin, intelegere si o mare responsabilitate pentru educarea copiilor. 
Tema acestei lucrari vizeaza rolul familiei in formarea si educarea copilului dar mai ales am incercat sa arat acea "fata ascunsa" a familiei in care au loc abuzuri , neglijare si comportamente agresive, indreptate asupra copilului. Lucrarea de fata nu isi propune sa epuizeze subiectul, dar urmareste sa trezeasca interesul si responsabilitatea parintilor, si a intregii societati romanesti. 
Doresc sa subliniez faptul ca, o atmosfera permanent framantata de tensiuni, deformata de lipsa de afectiune reciproca a membrilor ei, viciata de defectele caracteristice parintilor, plina de certuri si acte de abuz si neglijenta, constituie un mediu traumatizant pentru copil, ceea ce duce implicit la o calitate a vietii copilului nefavorabila dezvoltarii si integrarii in societate. Este foarte important sa se intervina in directia constientizarii fenomenului la nivel de individ si societate, in mediatizarea datelor, in intelegerea consecintelor grave asupra dezvoltarii copilului in plan psihic, social, emotional si fizic, in tratarea si recuperarea acestuia. 
Cauza nr. 2 -  SOCIETATEA SI MEDIUL SOCIAL
Un copil care creste si se dezvolta intr-un mediu social in care predomina familii sarace, familii dezorganizate sau familii care nu muncesc, sunt fara profesie sau meserie, care traiesc de azi pe maine, unde certurile, furturile si in general viata lor este mizera, copii acestor familii traiesc si ei in mizerie, sunt neglijati in toate privintele, rau hraniti si ingrijiti.
Acesti copii, sub influenta acestor conditii de viata mizera, sunt copii lipsiti de cultura, de educatie, sunt bolnavi, si vor deveni copii problema de maine: consumatorii de droguri, alcool, hotie, etc. (a se vedea copii din zonele sarace ale oraselor si copii de romi care traiesc in asemenea conditii).
Cauza nr. 3 -  INFLUENTA GRUPULUI DE PRIETENI
Influenta grupului de prieteni (gasca) este deosebit de importanta. Exista copii care provin din familii bune, instarite, dar care se asociaza (isi fac prietenii) cu copii cu o educatie slaba. Acestia la varstele de 12 -  18 ani incep sa chiuleasca de la scoala fiind antrenati de gasca, incep sa fure, sa consume droguri sau sa faca contrabanda cu acestea. Sunt nenumarate cazuri in care copii buni, cu o educatie buna, o apuca pe aceasta cale sfarsind in puscarie.
In aceste cazuri, familia poarta o mare vina pentru ca nu isi supravegheaza cu discretie copii lor cu care se imprietenesc acestia si ce fac atunci cand lipsesc mult timp de acasa. Parintele trebuie sa stie in orice moment unde este si ce face copilul lui.
Obiectivul nr. 2 -  Prezentarea consecintelor nefaste.
-  Copilul abuzat emotional este un copil care cu greu se va adapta (si in unele cazuri nu se va putea adapta) fiind marcat pe toata viata lui de acest abuz emotional;
-  Copilul va ramane cu unele sechele psihice care ii va afecta dezvoltarea lui pe plan profesional, educational, cultural, familial si economic.
-  Copii din aceasta categorie, constituie un exemplu negativ al calitatii societatii (colectivitatii) din care provine (gradinita, scoala, cluburi sportive, etc.).
Societatea prin institutiile sale, care raspund de educatia copiilor si tineretului trebuie sa depuna eforturi mari pentru recuperarea lor sociala si educationala, si integrarea lor in randul oamenilor cinstiti si onesti.
Obiectivul nr. 3 -  Elaborarea de programe privind interventia si preventia.
La nivel comunal in cadrul Primariei trebuie sa existe un Centru de Consiliere si Terapie pentru Copil si Familie, centru care sa ii ajute pe micutii maltratati in familie; centru destinat copilului abuzat sub orice forma de familie, si incearca sa puna cap la cap un plan in care violenta domestica impotriva celor mici si neajutorati sa se reduca.


Fisiere în arhivă (1):

  • Neglijare si abuz emotional asupra copilului - factori si consecinte psiho-sociale.docx

Imagini din acest disertație Cum descarc?

Bibliografie

A. Literatura de specialitate: 
-  Cajal, M., 1975, Educarea copilului in familie. Bucuresti: Medicala;
-  Chelcea, Septimiu, 2004, Metodologia cercetarii sociologice, Bucuresti: Economica;
-  Ibis, Adrian, 2001, Influenta agentilor socializatorii (familia, scoala, grupul de referinta) asupra comportamentelor predelicvente ale elevilor. Bucuresti: Pansofia;
-  Ilut, Petru, 2005, Sociopsihologia si antropologia familiei. Iasi: Polirom;
-  Iolanda Mitrofan si Cristian Ciuperca, 1998, Incursiuni in psihosociologia si psihosexologia familiei. Bucuresti: Press Mihaela;
-  Ionescu, S. si Ionescu C. J, 2001, Copilul maltratat, evaluare, prevenire si consecinte. Bucuresti: Fundatia Internationala pentru Copil si Familie;
-  Marginean, Ioan, 2000, Masurarea in sociologie. Iasi; Polirom;
-  Neamtu, George, (coord.), 2003, Tratat de asistenta sociala. Iasi: Polirom; 
-  Pascanu, Oliviu, (s.a), Energia care vindeca, (s.l).( s.n);
-  Radulescu, Sorin M., 2001, Sociologia violentei (intra)familiale, victime si agresori in familie, Bucuresti: Lumina Lex;
-  Robert K. Yin, 2005, Studiul de caz, Designul, Colectarea si analiza datelor, Bucuresti: Polirom;
-  Ropotica, Ina-Maria, 2007, Violenta intrafamiliala. Bucuresti: Pro Universitaria ;
-  Rose, Vicent, 1972, Cunoasterea Copilului, trad. Nadia Rautu, Bucuresti: Didactica si Pedagogica; 
-  Roth-Szamoskozi, Maria, 2005. Copii si femei victime ale violentei, Cluj-Napoca: Presa Universitara Clujeana;
-  Schelessinger, Laura, 2004, Greselile parintilor ii pot distruge pe copii, trad. Sabina Dorneanu, Bucuresti: Curtea Veche; 
-  Sinzianu, Simona Gabriela, 2006, Violenta in familie prezentata in presa din Romania. Bucuresti: Lumen;
-  Stanciulescu, Elisabeta, 2002, Sociologia educatiei familiale, Iasi: Polirom;
-  Stanisor, Emilian, 2003, Delicventa juvenila, Bucuresti: Oscar Print; 
-  Urzula Schiopu, Emil Verza, 1997, Psihologia varstelor. Ciclurile vietii, Bucuresti: Didactica si pedagogica, R.A;
-  Voinea, Maria, 1993, Sociologia familiei, Bucuresti;
-  Voinea, Maria, 2005, Familia Contemporana. Mica enciclopedie. Bucuresti: Focus;
-  Zamfir, Catalin (coord.), 1997, Pentru o societate centrata pe copil. Bucuresti: Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii.
B. Rapoarte: 
-  Organizatia Salvati Copii, 2000, Abuzul si neglijarea copilului. Bucuresti, UNICEF;
-  UNICEF, 2001, Familia si copilul in Romania. Bucuresti: Expert;
C. Publicatii electronice de pe Internet:
-  Alexandrescu, Elvira, 2008, Suport de Curs, Familia si rolul ei". Disponibil pe www.educatiefaraviolenta.ro, la data de 30.05.2010; 
-  Wikipedia, 2010, Abuzul asupra copiilor. Disponibil pe http://ro.wikipedia.org; 
-  Anca-Larisa, 2008, Scrisoarea unui copil catre parintii sai! Disponibil pe www.ortodoxiatinerilor.ro;
-  Petrea, Irina, 2010, Tipuri de abuz emotional. Disponibil pe www.educatiefaraviolenta.ro;
-  ***Legea nr. 272/2004. Disponibil pe www.dreptonline.ro; 
-  ***Codul Familiei. Disponibil pe www.dreptonline.ro.


Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.


Descarcă această disertație cu doar 8€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!