Organele Administratiei Publice din UTA Gagauzia

Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Actualitatea temei
Se stie faptul ca Gagauzia reprezinta o structura teritorial-administrativa in componenta RepubliciiMoldova cu statut juridic special, care prevede dreptul poporului gagauz la autodeterminare, care isi desfasoara activitatea in corespundere cu prevederile Constitutiei Republicii Moldova, in corespundere cu Legea Republicii Moldova ,,Desprestatutul juridic special al Gagauziei (Gazauz-Eri) si a Regulamentului Gagauziei. Legea Centru ladministrativ al Gagauziei este municipiul Comrat. In decembrie 1990 miscarea separatista Gagauz Halki (,,poporul gagauz"), cu sprijinul tacit al autoritatilor centrale din Moscova, proclama in raioanele Comrat, Ceadir-Lunga si Vulcanesti ale RSS Moldovenesti asa-numita Republica Gagauza. In decembrie 1994 Parlamentul de la Chisinau, dominat de agrarieni a recunoscut autonomia teritoriala a gagauzilor. In anul 1995 hotarele noii regiuni autonome au fost stabilite in urma unui referendum zonal.La 2 februarie 2014, in regiunea autonoma Gagauza a avut loc un referendum, prin care gagauzii si-au exprimat opinia in privinta politicii externe a regiunii. Participantii la referendum au raspuns intr-o majoritate covarsitoare da la intrebarile: ,,Doriti ca Gagauzia sa adere la Uniunea vamala Rusia-Bielorusia-Kazakhstan [si sa nu incheie un accord de asociere cu Uniunea Europeana]?" si ,,Sunteti pentru autodeterminarea Gagauziei in cazul in care Moldova si-ar pierde independenta [si s-ar reuni cu Romania]?". Rata de participare variaza in functie de surse, intre 53% (Radio Europa Libera) si 72% (Ziarul Timpul). Plebiscitul nu a fost recunoscut de autoritatile de la Chisinau. 
Adevarul e ca, in ultimii ani, in regiunea de sud a Republicii Moldova tot mai mult se simte sentimentul de separatism. Gagauzii, despre existenta carora 200 de ani n-a stiut nimeni, inclusiv pe timpul URSS, astazi creeaza tot mai multe probleme in interiorul Republicii Moldova.
Bulgarii moldoveni, care nici o data nu au avut probleme cu puterea centrala de la Chisinau, astazi pledeaza si ei pentru o suveranitate si independenta aparte. Lupta intre clanurile oligarhice (ele si cele politice) pentru privatizarea statului sustrage de la administrarea eficienta a statului. In conditiile, cand autoritatile sunt preocupate mai mult de jefuirea statului, fortele negative interne si externe nu dorm si isi realizeaza pas cu pas planurile de distrugere a Moldovei ca stat. In timpul URSS minoritatea gagauza era ignorata. Datorita poporului din Moldova aceasta minoritate etnica a capatat forma legala ca entitate teritoriala autonoma. Este unica entitate de asa forma in lume si se pare o pot pierde.
Scop si obiective
o Stabilirea temei de cercetat - Organizarea si functionarea autoritatilor din UTA Gagauzia 
o asigurarea documentarii preliminare pentru a cunoaste tot ceea ce s-a realizat mai valoros in plan teoretic si aplicativ, pentru a nu porni pe un ,,loc gol", sau a bate pasul pe loc, investigand probleme ce au fost deja cercetate; 
o elaborarea ipotezei stiintifice si de lucru specifice temei cercetarii din teza de fata. 
o stabilirea concluziilor si alegerea solutiei optime, pe baze stiintifice si eficiente.
Structura tezei 
Conform obiectivelor propuse teza de an cuprinde: introducere, doua capitole, concluzii si bibliografie. Lucrarea este alcatuita din 31 pagini.
CAPITOLUL I
Organele administratiei publice
1.1. Cadrul general privind functionarea autoritatilor din UTA Gagauzia
La 23 decembrie 1994 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea Nr.344-XIII ,,Despre statutul juridic special al Gagauziei (Gagauz-Yeri)", eveniment care a avut drept scop sa puna capat unui conflict politic care aparuse intre autoritatile centrale si elita gagauza in urma declansarii miscarii de Renastere Nationala din Republica Moldova. Acordarea unui statut special celor trei raioane populate compact de populatia gagauza a fost rezultatul unui compromis politic pentru solutionarea tendintelor separatiste din sudul tarii. Statutul special al Gagauziei ofera acestei unitati teritoriale autonome competente largi de autoguvernare. Astfel, Adunarea Populara este autoritatea reprezentativa a Gagauziei, investita cu dreptul de a adopta acte normative, in limitele competentei sale. De asemenea, locuitorii acestei regiuni aleg pe o perioada de 4 ani un Guvernator caruia i se subordoneaza toate autoritatile administratiei publice ale Gagauziei. Trebuie de mentionat ca mai multe functii importante de stat din aceasta unitate teritoriala sunt numite la propunerea Adunarii Populare, fapt care confera un rol insemnat institutiei legislative locale in privinta politicii de cadre a Gagauziei. Chiar daca au trecut mai mult de 18 ani de la data realizarii acestui compromis politic intre centru si regiunea gagauza, periodic, cu diferite ocazii apar semne de conflict intre autoritatile de la Chisinau si cele de la Comrat. In ultimul an, insa, elita politica din Gagauzia manifesta anumite forme de nemultumire care aduc aminte de evenimentele de la inceputul anilor '90. De asemenea, putem evidentia existenta unui conflict intre cele mai importante doua institutii ale autonomiei - Adunarea Populara si Guvernatorul (Baskanul) Gagauziei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Organele Administratiei Publice din UTA Gagauzia.docx

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

1. Adevarul, nr.69, august 2013
2. Agentia DECA-press, 1 august 2008 - Criza politica din Gagauzia a fost depasita
3. AllMoldova, 22 decembrie 2003 - In functia de speaker al AP a Gagauziei a fost ales reprezentantul Partidului Comunistilor Stepan Esir
4. Anghel E. Legea Republicii Moldova cu privire la drepturile minoritatilor nationale: intre deziderat si realitate. In: Minoritatile nationale si relatiile interetnice. Traditia europeana si experienta noilor democratii pentru Moldova. Vol. I. Iasi: Pan Europe, 2002
5. Asociatia pentru Democratie Participativa "ADEPT" - Rezultatele alegerilor din 30 martie 2008
6. Botan I. Regionalizare vs. regionalism si federalism. In: Minoritatile nationale si relatiile interetnice. Traditia europeana si experienta noilor democratii pentru Moldova. Vol. I. Iasi: Pan Europe, 2002
7. Gellner E. Natiuni si nationalism. Noi perspective asupra trecutului. Un model teoretic de analiza a nationalismului. Oradea: Editura Antet, Editia a III-a, 2012
8. Caluser M. Reprezentarea minoritatilor nationale pe locurile rezervate in Parlament. In: Politici de integrare a minoritatilor nationale din Romania: Aspecte legale si institutionale intr-o perspectiva comparata (coord. Salad L.). Cluj-Napoca, 2008
9. Creanga I. Curs de drept administrativ. Administratia publica locala. Vol.II. Chisinau:
Editura Epigraf, 2005
Cubreacov V. Despre limba romana si cea gagauza cu guvernatorul Mihail Formuzal. 30 octombrie 2009. https://cubreacov.wordpress.com/tag/integrarea-minoritatilor
Infotag, 1 august 2008 - Deputatii comunisti au fost de acord cu alegerea Anei Harlamenco in calitate de presedinte al APG
10. Jurnal de Chisinau, nr.6, februarie 2014
11. Timpul, nr.28, noiembrie 2009
12. Ziarul de Garda, nr.11, februarie 2013
Pagini web pentru documentare
13. www.gagauzia.md
14. www.comrat.md
15. www.unimedia.md
16. www.deca.md


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!