Organizarea Administrativ-Teritoriala

Disertație
8/10 (1 vot)
Domeniu: Drept
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 78 în total
Cuvinte : 23859
Mărime: 96.74KB (arhivat)
Publicat de: Stancu Păduraru
Puncte necesare: 11

Cuprins

  1. INTRODUCERE 1
  2. CAPITOLUL I 3
  3. SCURT ISTORIC AL ORGANIZĂRII ADMINISTRATIV-TERITORIALE A STATULUI 3
  4. 1.1. Organizarea administrativ-teritorială a României de la Marea Unire din 1918 şi până la unificarea administrativă din anul 1925 3
  5. 1.2. Modele de organizare administrativ-teritoriale, elaborate în spiritul constituţiei din 1923 11
  6. 1.2.1. Unificarea administrativă a României 11
  7. 1.2.2. Organizare administrativă bazată pe principiile autonomiei locale şi descentralizării 14
  8. 1.3. Revenirea la modelul de organizare administrativă centralizată a României – Legea administrativă din 1936 18
  9. 1.4. Divizarea teritorială a României în unităţi de nivel regional, bazată pe principiile Constituţiei de la 1938 21
  10. 1.5. Problema amenajării teritoriului în legislaţia administrativă interbelică a României 25
  11. 1.6. Modele de organizare administrativ-teritorială adoptate după cel de al II-lea război mondial 31
  12. CAPITOLUL II 35
  13. ORGANIZAREA ADMINISTRATIV-TERITORIALĂ ACTUALĂ A ROMÂNIEI 35
  14. 2.1. Organizarea actuală şi cadrul normativ de reglementare a formelor organizatorice teritoriale ale României 35
  15. 2.2. Aspecte privind domeniul administrativ 41
  16. CAPITOLUL III 45
  17. PROBLEMATICA REORGANIZĂRII ADMINISTRATIV-TERITORIALE A ROMÂNIEI 45
  18. 3.1. Delimitări conceptuale 45
  19. 3.2. Condiţii legale intrinseci reformei administrativ- teritoriale 47
  20. 3.3. Preocupări pentru îmbunătăţirea actualei organizări administrativ-teritoriale 49
  21. 3.4. Criterii şi cerinţe de îmbunătăţire a organizării administrative a teritoriului României 56
  22. 3.5. Alte consideraţii privind reorganizarea administrativ-teritorială în România 62
  23. CONCLUZII 70
  24. BIBLIOGRAFIE 75

Extras din disertație

INTRODUCERE

Problema organizării administrative a teritoriului statului s-a pus din totdeauna de când există stat, dar ea s-a pus cu mai multă acuitate în perioada constituirii statelor mari, centralizate, determinată fiind de nevoia unităţii de scop şi acţiune pe întregul teritoriu aflat sub suveranitatea statului.

La început, organizarea administrativă a teritoriului era mai mult o problemă de ordin practic, de bună conducere de către stat a supuşilor săi, şi mai puţin de ordin teoretic, de fundamentare, de explicare a resorturilor politice şi sociale care o determină. Abia mai târziu, în statele moderne, centralizate, teoreticienii au încercat să contureze sensurile şi semnificaţiile diferitelor formule la care statele au recurs în organizarea administrativă a teritoriului lor, definind astfel noţiuni şi concepte care să îmbrace, cât de cât mulţumitor, soluţiile practice impuse de cele mai multe ori de puterea politică.

Din totdeauna însă, organizarea din punct de vedere administrativ a teritoriului a interesat, am putea spune că în aceeaşi măsură, atât puterea de stat, cât şi colectivităţile locale, structurile organizate ale populaţiei de pe acel teritoriu.

Statul urmăreşte, în principal, ca prin unităţile administrativ-teritoriale pe care le creează să poată conduce şi guverna mai uşor societatea, iar colectivităţile locale, indiferent la ce nivel s-ar situa, tind spre o gestiune autonomă cât mai accentuată a problemelor care le privesc, atât în raport cu statul, cât şi cu structurile administrativ-teritoriale organizate la nivel superior. Este şi motivul pentru care, de-a lungul timpului, organizarea administrativă a teritoriului statului a cunoscut formule dintre cele mai diverse, încercând să răspundă, cel puţin pentru o anumită perioadă, uneia sau alteia dintre aceste tendinţe.

În diverse perioade, la diverse state aceste structuri administrative ale teritoriului au purtat denumiri diferite şi au fost organizate la început pe unul, apoi pe două sau trei niveluri având, astfel, fie legături directe cu puterea centrală a statului, fie mediate, prin intermediul celorlalte structuri teritoriale create de stat. În toate situaţiile însă raporturile juridice faţă de stat au fost raporturi de subordonare ierarhică, statul păstrându-şi puteri depline asupra unităţilor administrative pe care le-a creat pe teritoriul său.

Teritoriul reprezintă un criteriu important în definirea şi funcţionarea unui stat. Statul nu există în afara teritoriului şi nu funcţionează bine cu un teritoriu insuficient dezvoltat. Deşi geografic şi politic-administrativ ne bucurăm de statutul de membru în cadrul Uniunii Europene, din punctul de vedere al amenajării teritoriului ne aflăm într-o poziţie de relativă excluziune, existând numeroase probleme. Relaţia în teritoriu între oraşe şi zonele lor de influenţă – stadiul administrativ şi cel teritorial se opun situaţiei naturale în care oraşele şi zonele ce le înconjoară sunt legate economic şi social.

Organizarea administrativ-teritorială a statului interesează, în egală măsură, atât puterea de stat cât si colectivităţile locale, având prin aceasta o încărcătură politică şi socială deosebită.

CAPITOLUL I

SCURT ISTORIC AL ORGANIZĂRII ADMINISTRATIV-TERITORIALE A STATULUI

1.1. Organizarea administrativ-teritorială a României de la Marea Unire din 1918 şi până la unificarea administrativă din anul 1925

La sfârşitul primului război mondial, Europa, străbătută de un nou curent politic (principiul naţionalităţilor) a dobândit o nouă configuraţie politică: o serie de teritorii s-au unit cu alte ţări (Franţa, Italia, Serbia, Grecia ş.a.), s-au constituit ţări noi (Cehoslovacia, Finlanda) şi altele s-au reunit după o perioadă de divizări şi stăpâniri străine. Acesta a fost contextul european în care, în cursul anului 1918 s-a realizat desăvârşirea unităţii Statului Naţional Român.

Unirea Transilvaniei, Bucovinei şi Basarabiei cu regatul României, provincii româneşti care au evoluat în sisteme politico-administrative diferite, a ridicat în faţa puterii de la Bucureşti sarcina foarte dificilă şi complexă a gestionării unitare a acestora, a articulării şi armonizării vieţii noului stat.

Acest lucru reclama, firesc, o etapă tranzitorie, necesară unificării legislative şi a unei reforme administrative adecvate.

Ca urmare a evoluţiei politice separate, provinciile unite cu România aveau legi şi instituţii specifice, la construcţia cărora românii nu fuseseră chemaţi să participe. În consecinţă, ele ,erau străine de spiritul, mentalitatea şi aspiraţiile româneşti.

Bibliografie

1. Anton Trăilescu, Drept administrativ, ediţia a IV-a, Editura C. H. Beck, Bucureşti, 2010;

2. Antonie Iorgovan, Reformele administrative şi participarea cetăţenească, în Revista de Drept Public nr. 2/2000;

3. Antonie Iorgovan, Tratat de drept administrativ, vol. I, ediţia a IV-a, Ed. All Beck, Bucureşti, 2005;

4. Antonie Iorgovan, Tratat de drept administrativ. Volumul I., Editura All Beck, Bucureşti, 2007;

5. Benonica Vasilescu, Drept administrativ, ediţia a II-a, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2011;

6. Codrin Dumitru Munteanu, Administraţia publică teritorială, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2010;

7. Corneliu Manda, Drept administrativ. Tratat elementar, ediţia a V-a revăzută şi adăugită, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2008;

8. Dan Claudiu Dănişor, Reorganizarea administrativă a României – o diversiune reuşită, în Pandectele Române nr. 7/ 2011, Editura Wolter Kluwert, Bucureşti;

9. Dana Apostol Tofan, Drept administrativ, vol. I, Ediţia a II-a, Editura C.H. Beck, 2008;

10. Daniel Dumitru Bratu, Protecţia autonomiei locale, teză de doctorat, Chişinău, 2010;

11. George Gîrleşteanu, Organizarea generală a administraţiei, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2011;

12. Ioan Alexandru, Mihaela Cărăuşan, Sorin Bucur, Drept administrativ, Ediţia a II-a, Revizuită şi adăugită, Editura Lumina Lex, Bucureşti, 2007;

13. Ioan Alexandru, Tratat de administraţie publică, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2008;

14. Ioan Şantai, Drept administrativ şi ştiinţa administraţiei, vol. I, Editura Alma Mater, Sibiu, 2009;

15. Liviu Giurgiu, Cristian Giusepe Zaharie, Drept administrativ, ediţia a VIII-a, Editura Pro Universitaria, Bucureşti, 2008;

16. Mircea Preda, Actuala organizare administrativ-teritorială a României este oare perimată?, articol publicat în Buletin de informare legislativă nr. 4/2007;

17. Mircea Preda, Ana-Sofia David, Maria Filip, Organizarea administrativă a teritoriului României, Editura Lumina Lex, Bucureşti, 2000;

18. Rodica Narcisa Petrescu, Drept administrativ, Editura Hamangiu, Bucureşti, 2009;

19. Vasilica Negruţ, Drept administrativ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2008;

20. Verginia Vedinaş, Drept administrativ, ediţia a VII-a revăzută şi actualizată, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2012;

21. Viorel Stănică, Politici administrativ-teritoriale în România modernă şi contemporană, Editura Accent, Cluj-Napoca, 2010.

Preview document

Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 1
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 2
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 3
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 4
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 5
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 6
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 7
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 8
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 9
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 10
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 11
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 12
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 13
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 14
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 15
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 16
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 17
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 18
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 19
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 20
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 21
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 22
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 23
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 24
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 25
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 26
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 27
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 28
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 29
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 30
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 31
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 32
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 33
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 34
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 35
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 36
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 37
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 38
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 39
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 40
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 41
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 42
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 43
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 44
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 45
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 46
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 47
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 48
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 49
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 50
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 51
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 52
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 53
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 54
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 55
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 56
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 57
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 58
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 59
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 60
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 61
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 62
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 63
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 64
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 65
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 66
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 67
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 68
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 69
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 70
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 71
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 72
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 73
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 74
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 75
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 76
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 77
Organizarea Administrativ-Teritoriala - Pagina 78

Conținut arhivă zip

  • Organizarea Administrativ-Teritoriala.doc

Alții au mai descărcat și

Prefectul, autoritate de tutelă administrativă

Capitolul I – Consideraţii generale 1.1 Noţiunea de administraţie publică – privire generală Noţiunea de administraţie publica are un dublu sens,...

Administrația Publică Locală în România

CAPITOLUL 1. CONSIDERAŢII GENERALE PRIVIND ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ ŞI ROLUL ACESTEIA ÎN SISTEMUL SOCIAL 1.1.Generalităţi privind administraţia...

Evoluția Procesului de Descentralizare și Aplicarea Acestuia în Cadrul Serviciilor Publice de Sănătate

Introducere Lucrarea de faţă îşi propune să dezbată modul în care s-a derulat procesul de descentralizare la nivel general şi cum anume a fost...

Descentralizarea Administrativă în România

Aspecte introductive Organizarea sistemului de administraţie publică Termenul de administraţie provine din limba latină administer traducându-se...

Prefectul - organ de tutelă administrativă

CAPITOLUL I ASPECTE INTRODUCTIVE. ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ 1.1 Organizarea Sistemului de administraţie publică Termenul de administraţie provine...

Perspective Europene și Românești privind Administrația Publică Locală

SUMMARY The concept of the management board or the public or to private, has led to the birth of multiple questions to which answers are given in...

Consiliul Local, parte componentă a sistemului administrației publice

CAPITOLUL I – CONSIDERAŢII GENERALE I.1. – NOŢIUNEA DE ADMINISTRAŢIE PUBLICĂ Conform dicţionarului explicativ al limbii române, “a administra“,...

Constituirea și evoluția sistemului actual al administratiei publice locale

INTRODUCERE Actualitatea si importanta problemei abordate. Este bine cunoscuta expresia napoleoneana precum ca, a guverna se poate de departe, iar...

Te-ar putea interesa și

Organizarea procesului bugetar la unitățile administrativ - teritoriale

I. LOCUL SI ROLUL UNITĂTILOR ADMINISTRATIV TERITORIALE ÎN DEZVOLTAREA LOCALITĂTILOR Etimologia cuvântului administratie provine din limba latină...

Administrația Publică Locală și Cooperarea Transfrontalieră

Omenirea este într-un punct în care, reprezentând împlinirea a doua milenii de la începutul erei noastre, îsi face un bilant al drumului parcurs de...

Organizarea (desfăsurarea) procesului bugetar la unitățile administrativ teritoriale - Consiliul Județean Iași

ORGANIZAREA (DESFASURAREA) PROCESULUI BUGETAR LA UNITATATILE ADMINISTRATIV TERITORIALE CONSILIUL JUDETEAN IASI Capitolul I. Organizarea si...

Organizarea Administrației Publice Locale în România

CONSIDERAŢII GENERALE Administraţia publică are ca scop realizarea unor interese generale ale statului sau ale unei colectivităţi distincte,...

State federale din Uniunea Europeană - organizare administrativ teritorială

Conform lui Georges Burdeau, statul federal, cu toate că apare ca un singur subiect de drept internaţional public, este constituit din state membre...

Organizarea administrativ teritorială a Moldovei în secolele XIV-XVII

§ 1. Importanta temei Organizarea administrativ-teritorială a Ţării Moldovei in Evul Mediu constituie un domeniu al istoriografiei noastre care...

Analiza juridică a autonomiei locale din Republica Moldova

Scopul lucrării: - analiza juridică a autonomiei locale din Republica Moldova. Obiective: - Idendtificarea cadrului legal ce reglementează...

Particularități ale Administrației Publice Locale în Regatul Unit al Marii Britanii

I. Organizarea unităţilor administrativ-teritoriale în Regatul Unit al Marii Britanii şi implicaţiile acesteia asupra administraţiei publice locale...

Ai nevoie de altceva?