Organizarea Administrativ-Teritoriala

Cuprins disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE 1
CAPITOLUL I 3
SCURT ISTORIC AL ORGANIZARII ADMINISTRATIV-TERITORIALE A STATULUI 3
1.1. Organizarea administrativ-teritoriala a Romaniei de la Marea Unire din 1918 si pana la unificarea administrativa din anul 1925 3
1.2. Modele de organizare administrativ-teritoriale, elaborate in spiritul constitutiei din 1923 11
1.2.1. Unificarea administrativa a Romaniei 11
1.2.2. Organizare administrativa bazata pe principiile autonomiei locale si descentralizarii 14
1.3. Revenirea la modelul de organizare administrativa centralizata a Romaniei - Legea administrativa din 1936 18
1.4. Divizarea teritoriala a Romaniei in unitati de nivel regional, bazata pe principiile Constitutiei de la 1938 21
1.5. Problema amenajarii teritoriului in legislatia administrativa interbelica a Romaniei 25
1.6. Modele de organizare administrativ-teritoriala adoptate dupa cel de al II-lea razboi mondial 31
CAPITOLUL II 35
ORGANIZAREA ADMINISTRATIV-TERITORIALA ACTUALA A ROMANIEI 35
2.1. Organizarea actuala si cadrul normativ de reglementare a formelor organizatorice teritoriale ale Romaniei 35
2.2. Aspecte privind domeniul administrativ 41
CAPITOLUL III 45
PROBLEMATICA REORGANIZARII ADMINISTRATIV-TERITORIALE A ROMANIEI 45
3.1. Delimitari conceptuale 45
3.2. Conditii legale intrinseci reformei administrativ- teritoriale 47
3.3. Preocupari pentru imbunatatirea actualei organizari administrativ-teritoriale 49
3.4. Criterii si cerinte de imbunatatire a organizarii administrative a teritoriului Romaniei 56
3.5. Alte consideratii privind reorganizarea administrativ-teritoriala in Romania 62
CONCLUZII 70
BIBLIOGRAFIE 75


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Problema organizarii administrative a teritoriului statului s-a pus din totdeauna de cand exista stat, dar ea s-a pus cu mai multa acuitate in perioada constituirii statelor mari, centralizate, determinata fiind de nevoia unitatii de scop si actiune pe intregul teritoriu aflat sub suveranitatea statului.
La inceput, organizarea administrativa a teritoriului era mai mult o problema de ordin practic, de buna conducere de catre stat a supusilor sai, si mai putin de ordin teoretic, de fundamentare, de explicare a resorturilor politice si sociale care o determina. Abia mai tarziu, in statele moderne, centralizate, teoreticienii au incercat sa contureze sensurile si semnificatiile diferitelor formule la care statele au recurs in organizarea administrativa a teritoriului lor, definind astfel notiuni si concepte care sa imbrace, cat de cat multumitor, solutiile practice impuse de cele mai multe ori de puterea politica. 
Din totdeauna insa, organizarea din punct de vedere administrativ a teritoriului a interesat, am putea spune ca in aceeasi masura, atat puterea de stat, cat si colectivitatile locale, structurile organizate ale populatiei de pe acel teritoriu.
Statul urmareste, in principal, ca prin unitatile administrativ-teritoriale pe care le creeaza sa poata conduce si guverna mai usor societatea, iar colectivitatile locale, indiferent la ce nivel s-ar situa, tind spre o gestiune autonoma cat mai accentuata a problemelor care le privesc, atat in raport cu statul, cat si cu structurile administrativ-teritoriale organizate la nivel superior. Este si motivul pentru care, de-a lungul timpului, organizarea administrativa a teritoriului statului a cunoscut formule dintre cele mai diverse, incercand sa raspunda, cel putin pentru o anumita perioada, uneia sau alteia dintre aceste tendinte.
In diverse perioade, la diverse state aceste structuri administrative ale teritoriului au purtat denumiri diferite si au fost organizate la inceput pe unul, apoi pe doua sau trei niveluri avand, astfel, fie legaturi directe cu puterea centrala a statului, fie mediate, prin intermediul celorlalte structuri teritoriale create de stat. In toate situatiile insa raporturile juridice fata de stat au fost raporturi de subordonare ierarhica, statul pastrandu-si puteri depline asupra unitatilor administrative pe care le-a creat pe teritoriul sau.
Teritoriul reprezinta un criteriu important in definirea si functionarea unui stat. Statul nu exista in afara teritoriului si nu functioneaza bine cu un teritoriu insuficient dezvoltat. Desi geografic si politic-administrativ ne bucuram de statutul de membru in cadrul Uniunii Europene, din punctul de vedere al amenajarii teritoriului ne aflam intr-o pozitie de relativa excluziune, existand numeroase probleme. Relatia in teritoriu intre orase si zonele lor de influenta - stadiul administrativ si cel teritorial se opun situatiei naturale in care orasele si zonele ce le inconjoara sunt legate economic si social.
Organizarea administrativ-teritoriala a statului intereseaza, in egala masura, atat puterea de stat cat si colectivitatile locale, avand prin aceasta o incarcatura politica si sociala deosebita. 
CAPITOLUL I
SCURT ISTORIC AL ORGANIZARII ADMINISTRATIV-TERITORIALE A STATULUI
1.1. Organizarea administrativ-teritoriala a Romaniei de la Marea Unire din 1918 si pana la unificarea administrativa din anul 1925
La sfarsitul primului razboi mondial, Europa, strabatuta de un nou curent politic (principiul nationalitatilor) a dobandit o noua configuratie politica: o serie de teritorii s-au unit cu alte tari (Franta, Italia, Serbia, Grecia s.a.), s-au constituit tari noi (Cehoslovacia, Finlanda) si altele s-au reunit dupa o perioada de divizari si stapaniri straine. Acesta a fost contextul european in care, in cursul anului 1918 s-a realizat desavarsirea unitatii Statului National Roman.
Unirea Transilvaniei, Bucovinei si Basarabiei cu regatul Romaniei, provincii romanesti care au evoluat in sisteme politico-administrative diferite, a ridicat in fata puterii de la Bucuresti sarcina foarte dificila si complexa a gestionarii unitare a acestora, a articularii si armonizarii vietii noului stat. 
Acest lucru reclama, firesc, o etapa tranzitorie, necesara unificarii legislative si a unei reforme administrative adecvate.
Ca urmare a evolutiei politice separate, provinciile unite cu Romania aveau legi si institutii specifice, la constructia carora romanii nu fusesera chemati sa participe. In consecinta, ele ,erau straine de spiritul, mentalitatea si aspiratiile romanesti.


Fisiere in arhiva (1):

  • Organizarea Administrativ-Teritoriala.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

1. Anton Trailescu, Drept administrativ, editia a IV-a, Editura C. H. Beck, Bucuresti, 2010;
2. Antonie Iorgovan, Reformele administrative si participarea cetateneasca, in Revista de Drept Public nr. 2/2000;
3. Antonie Iorgovan, Tratat de drept administrativ, vol. I, editia a IV-a, Ed. All Beck, Bucuresti, 2005;
4. Antonie Iorgovan, Tratat de drept administrativ. Volumul I., Editura All Beck, Bucuresti, 2007;
5. Benonica Vasilescu, Drept administrativ, editia a II-a, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2011;
6. Codrin Dumitru Munteanu, Administratia publica teritoriala, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2010;
7. Corneliu Manda, Drept administrativ. Tratat elementar, editia a V-a revazuta si adaugita, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2008;
8. Dan Claudiu Danisor, Reorganizarea administrativa a Romaniei - o diversiune reusita, in Pandectele Romane nr. 7/ 2011, Editura Wolter Kluwert, Bucuresti;
9. Dana Apostol Tofan, Drept administrativ, vol. I, Editia a II-a, Editura C.H. Beck, 2008;
10. Daniel Dumitru Bratu, Protectia autonomiei locale, teza de doctorat, Chisinau, 2010;
11. George Girlesteanu, Organizarea generala a administratiei, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2011;
12. Ioan Alexandru, Mihaela Carausan, Sorin Bucur, Drept administrativ, Editia a II-a, Revizuita si adaugita, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2007;
13. Ioan Alexandru, Tratat de administratie publica, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2008;
14. Ioan Santai, Drept administrativ si stiinta administratiei, vol. I, Editura Alma Mater, Sibiu, 2009;
15. Liviu Giurgiu, Cristian Giusepe Zaharie, Drept administrativ, editia a VIII-a, Editura Pro Universitaria, Bucuresti, 2008;
16. Mircea Preda, Actuala organizare administrativ-teritoriala a Romaniei este oare perimata?, articol publicat in Buletin de informare legislativa nr. 4/2007;
17. Mircea Preda, Ana-Sofia David, Maria Filip, Organizarea administrativa a teritoriului Romaniei, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2000;
18. Rodica Narcisa Petrescu, Drept administrativ, Editura Hamangiu, Bucuresti, 2009;
19. Vasilica Negrut, Drept administrativ, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2008;
20. Verginia Vedinas, Drept administrativ, editia a VII-a revazuta si actualizata, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2012;
21. Viorel Stanica, Politici administrativ-teritoriale in Romania moderna si contemporana, Editura Accent, Cluj-Napoca, 2010.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!