Organizarea, Functionarea si Structura Ministerului Public

Cuprins disertatie Cum descarc?

Cuprins
INTRODUCERE 3
CAPITOLUL 1 5
ORGANIZAREA, FUNCTIONAREA SI STRUCTURA MINISTERULUI PUBLIC 5
1.1.Consideratii generale 5
1.2 Structura si ierarhia functiilor din cadrul Ministerului Public 5
CAPITOLUL 2 
ORGANIZAREA, STRUCTURA SI CONDUCEREA PARCHETULUI DE PE LANGA INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE 9
2.1 Directia Nationala Anticoruptie (DNA) 14
2.2.1 Organizarea DNA 14
2.2.2 Atributiile procurorului sef DNA 16
2.2.3. Atributiile procurorilor sefi adjuncti ai DNA 19
2.2.4 Organizarea si atributiile adunarii generale a procurorilor si ale Colegiului de conducere al DNA 19
2.3 Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism 21
2.3.1 Conducerea, structura si atributiile Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism (precurtat"DIICOT" sau"Directia") 21
2.3.2 Competentele serviciilor si birourilor din cadrul structurii centrale a DIICOT 24
2.3.3 Centrul de aplicatii operationale al procurorilor 26
2.3.4 Compartimentul de specialisti ai DIICOT 27
2.3.5 Serviciile si birourile teritoriale 28
2.4. Sectia de urmarire penala si criminalistica 29
2.4.1 Atributiile procurorilor sefi si structura sectiei de urmarire penala si criminalistica 29
2.4.2 Serviciul de urmarire penala 30
2.4.3 Serviciul pentru coordonarea activitatii Ministerului Public 33
2.5. Sectia judiciara 34
2.5.1 Structura Sectiei judiciare 34
2.6. Sectia de resurse umane si documentare 38
2.7. Sectia parchetelor militare 45
CAPITOLUL 3 65
ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA PARCHETELOR DE PE LANGA CURTILE DE APEL, TRIBUNALE SI JUDECATORII 65
3.1 Structura si conducerea parchetelor de pe langa curtile de apel 65
3.2. Structura si conducerea parchetului militar 70
3.3. Structura si conducerea parchetelor de pe langa tribunale si a parchetelor de pe langa tribunalele pentru minori si familie 72
3.4. Structura judecatorii si conducerea parchetelor de pe langa judecatorii 74
CAPITOLUL 4 COLEGIILE DE CONDUCERE SI ADUNARILE GENERALE ALE PROCURORILOR 76
4.1. Colegiile de conducere 76
4.2. Adunarile generale ale procurorilor 78
STUDIU DE CAZ 80
CONCLUZII SI PROPUNERI 87
BIBLIOGRAFIE 89


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Pe teritoriul actual al Romaniei, activitatea judecatoreasca a aparut si a evoluat odata cu organizarea statala. La inceput, activitatea judiciara era realizata impreuna cu celelalte activitati ale statului, neavand un caracter independent si nefiind exercitata de persoane specializate. 
Primele mentiuni privind institutia dateaza din 1831, cand Regulamentul Organic al Valahiei a prevazut infiintarea Ministerului Public. In Moldova, Ministerul Public a fost instituit printr-o lege din 26 martie 1862. 
Prin Legea de organizare judiciara din 9 iulie 1865, Ministerul Public a fost organizat dupa principiile stabilite in Franta, tara de origine a institutiei. Dupa unirea intr-un singur stat a tuturor provinciilor romane, in 1918, a existat o preocupare de armonizare a legislatiei pe intregul teritoriu national, inclusiv in ceea ce priveste organizarea puterii judecatoresti. 
Legea de organizare judecatoreasca din 24 iunie 1924 are dispozitii privind structura Ministerului Public, insa in privinta competentelor si a modulului de actiune, face trimitere la Codul de procedura penala. 
Dupa 1945, Romania a intrat intr-o etapa noua a istoriei sale, cand, treptat, in organizarea judecatoreasca apar influente sovietice. 
Prin Decretul nr. 2 din 22 aprilie 1948 privind organizarea si functionarea Parchetului s-a stabilit ca ,,Parchetul supravegheaza respectarea legilor penale, atat de catre functionarii publici, cat si de ceilalti cetateni". Principala sarcina era vegherea la urmarirea si pedepsirea crimelor impotriva ordinii si libertatii democratice a intereselor economice, independentei nationale si suveranitatii statului roman.
Parchetul functiona sub conducerea ministrului justitiei. Procurorii se bucurau de stabilitate.Procurorul general era numit de catre Prezidiul Marii Adunari Nationale, la propunerea Guvernului, dupa recomandarea ministrului justitiei. 
Legea nr. 6/1952 pentru infiintarea si organizarea Procuraturii elimina din textele legislative sintagma ,,Minister Public" inlocuind-o cu termenul ,,procuror" iar Parchetul este numit Procuratura. Noua institutie astfel creata era un organ independent, subordonat exclusiv organului suprem al puterii de stat si Consiliului de Ministri. Procurorul general era numit de Marea Adunare Nationala. Procuratura exercita activitatea de supraveghere si asigurare a respectarii legii, apara drepturile si interesele legale ale cetatenilor.
A fost infiintata Procuratura Generala ca aparat central de conducere a tuturor unitatilor de procuratura formata din 8 directii si 3 servicii.
Odata cu adoptarea Legii nr. 60/1968 pentru organizarea si functionarea Procuraturii, a Codului penal si a Codului de procedura penala, Romania devine prima tara din Europa centrala si de Est care reintroduce in legislatie principii procesual penale europene, eliminand influentele sovietice.Legea prevedea dreptul procurorului de a da dispozitii obligatorii si de a lua masuri cu privire la efectuarea oricarui act de urmarire penala, precum si de a incuviinta, autoriza, confirma sau infirma actele si masurile procesuale ale organului de urmarire penala.
Se consacra dreptul procurorului de a efectua orice act de urmarire in orice cauza si obligativitatea efectuarii urmaririi in cazurile prevazute de lege.
Procurorul ierarhic superior putea sa indeplineasca oricare din atributiile procurorilor din subordine sau sa suspende ori sa anuleze dispozitiile acestora.
In decembrie 1991 a fost adoptata noua Constitutie a Romaniei, cu modificarile si completarile efectuate in 2003, care reflecta schimbarile democratice produse in tara in decembrie 1989 si consacra o serie de principii noi in ceea ce priveste activitatea judecatoreasca.
La 1 iulie 1993 a intrat in vigoare Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, care, in conformitate cu prevederile constitutionale, reintroduce termenul de ,,minister public", punand bazele organizarii si functionarii noii institutii.Prin aceasta lege a fost eliminata din competenta procurorului atributia de supraveghere generala, pastrandu-i-se numai atributiile judiciare.
In urma modificarii din 1996, a fost eliminata denumirea de Parchet General si a fost instituita functia de procuror general al parchetului de pe langa curtea de apel.
Ulterior revizuirii Constitutiei prin Legea nr. 429 din 13 octombrie 2003, au fost adoptate Legea nr. 303 din 28 mai 2004 privind statutul magistratilor si Legea nr. 304 din 28 mai 2004 privind organizarea judiciara, care au inlocuit Legea nr. 92/1992, armonizand legislatia romana cu cea europeana, in procesul de pregatire a integrarii Romaniei in Uniunea Europeana.
S-a statuat independenta procurorului in solutiile pe care le dispune, iar cariera magistratului a trecut in competenta Consiliului Superior al Magistraturii, au fost reglementate noile structuri specializate de combatere a coruptiei si crimei organizate.
CAPITOLUL 1
ORGANIZAREA, FUNCTIONAREA SI STRUCTURA MINISTERULUI PUBLIC
1.1.Consideratii generale
Ministerul Public este parte componenta a autoritatii judecatoresti, iar atributiile sale sunt prevazute in Constitutia Romaniei, in Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in alte legi speciale.
Ministerul Public reprezinta, in activitatea judiciara, interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor iar atributiile si le exercita prin procurori constituiti in parchete, in conditiile legii.
Structura si organizarea Ministerului Public sunt prevazute in Legea nr. 304/2004, in alte legi speciale, precum si in Regulamentul de ordine interioara al parchetelor din 21 februarie 2007. 
Din Ministerul Public fac parte: Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie, parchetele de pe langa curtile de apel, parchetele de pe langa tribunale, parchetele de pe langa tribunalele pentru minori si familie, parchetele de pe langa judecatorii si parchetele militare, conform organigramei prevazute in anexa la Regulament.
Parchetele militare sunt organizate dupa cum urmeaza: Sectia parchetelor militare din cadrul Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul Militar de pe langa Curtea Militara de Apel; Parchetul Militar de pe langa Tribunalul Militar Teritorial si parchetele militare de pe langa tribunalele militare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Organizarea, Functionarea si Structura Ministerului Public.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!