ADNOTARE ..2 A???TA??? ...3 INTRODUCERE ... . 4-7 1. DELIMITARI CONCEPTUALE PRIVIND CONSILIEREA PSIHOPEDAGOGICA A COPIILOR ...8 1.1. Consilierea psihopedagogica - precizari teoretice .8-11 1.2. Consilierea psihopedagogica a copiilor 12-17 1.3. Strategii si tehnici ale consilierii psihopedagogice a copiilor ..17-30 2. CONSILIEREA PSIHOPEDAGOGICA A COPIILOR CU PARINTI DIVORTATI ..31 2.1. Specificul consilierii copiilor cu parinti divortati .31-32 2.2. Abordari teoretice ale consilierii copiilor cu parinti divortati ..33-34 2.3. Tipaje de comportament ale copilor cu parinti divortati ..35-41 2.4. Strategii de terapie a copiilor cu parinti divortati .42-48 3. STUDIUL EMPIRIC AL COPIILOR CU PARINTI DIVORTATI ..49 3.1. Lansarea proiectului cercetarii .49-50 3.2. Rezultatele studiului empiric . ...51-57 3.3. Testarea copiilor cu parinti divortati 57-58 3.4. Chestionarea parintilor divortati ... 59-60 CONCLUZII . ...60RECOMANDARI .. ..60 BIBLIOGRAFIE 61-62 ANEXE 63-66
ADNOTARE Teza de master in psihologie Consilierea psihopedagogica a copiilor cu parinti divortati, elaborata de Luchianov Veronica, Chisinau, 2019, include urmatoarele compartimente: introducere, trei capitole, concluzii generale si recomandari, bibliografie din 47 titluri, 64 pagini de text de baza. Cuvinte-cheie: consiliere, consiliere psihopedagogica, divort. Domeniul de cercetare: consilierea si educatia familiei. Scopul cercetarii consta in identificarea unei relatii specifice dintre metodele consilierii psihopedagogice aplicate copiilor cu parinti divortati. Obiectul cercetarii: Relatia dintre consilierea psihopedagogica si divortul parintilor. Metodele cercetarii: 1. Testul proiectiv- Familia mea 2. Testul realizat de Louisa Duss Noutatea si originalitatea stiintifica a tezei rezida in argumentarea importantei conceptual-metodologice a identificarii unei relatii specific dintre metodele consilierii psihopedagogice applicate in lucru cu copiii cu parinti divortati. Semnificatia teoretica a lucrarii consta in indentificarea si depasirea cunoasterii lacunare din domeniul psihopedagogiei. Valoarea aplicativa a lucrarii consta in contribuirea la formarea imaginii unui domeniu relative nou, cel al psihopedagogiei. INTRODUCERE Actualitatea si importanta problemei abordate - Familia este mediul in care copilul se naste, se dezvolta si se formeaza pentru viata, este primul sau univers afectiv, social si cultural. Parintii sunt cei care se preocupa de dezvoltarea fizica si intelectuala, contribuie la educatia morala si estetica a copilului, familia reprezinta un prim instrument de reglare a interactiunilor dintre copil si mediul social, ea modeleaza personalitati. Detine rolul central in asigurarea conditiilor necesare trecerii prin stadiile de dezvoltare ale copilariei, conditii ce stau la baza structurii personalitatii oricarui individ. Mediul familial este unul afectiv si protector, in masura in care raspunde trebuintelor copilului atat de natura fiziologica, cat si de natura spirituala. In cazul in care intervine divortul, atunci, dezorganizarea structurii si functionalitatii familiei, apare ca un factor intens vulnerabilizator. Daca un parinte absenteaza, copilul este supus la motivatii, tendinte ti norme ce-i vor afecta dezvoltarea corespunzatoare. In tot acest timp copilul se simte eliminat din aria centrului de interes al familiei, reactioneaza, isi pierde increderea in parinti, se simte lipsit de protectia implicita pe care i-o ofereau acestia si se vede pe sine ca abandonat. Termenul de consiliere descrie relatia interumana de ajutor dintre o persoana specializata, consilierul, si persoana sau grupul care solicita asistenta de specialitate, clientul. Relatia dintre consilier si persoana consiliata este una de alianta, de participare si colaborare reciproca, ceea ce face posibila exprimarea ideilor si sentimentelor in legatura cu o problema, oferind, totodata, sprijin in clarificarea sensurilor fundamentale, in identificarea unor patternuri valorice pe baza carora se pot formula solutii (S. Eliade, 2000). ,,Consilierea psihologica este un tip de interventie prin care se urmareste sugerarea unui mod de a proceda, a unui mod de comportare ce trebuie adoptat intr-o situatie data sau, in general, in viata si activitatea cotidiene. Ea se adreseaza persoanelor relativ normale, sanatoase psihic, aflate uneori in dificultate, pe care le ajuta sa-si constientizeze disponibilitatile si sa le valorifice pentru rezolvarea problemelor." (Dumitru, 2008) Consilierea psihopedagogica este un tip de consiliere care are, in acelasi timp, obiective de natura psihologica si pedagogica. Ea urmareste abilitarea persoanei (copil, tanar sau matur) pentru a-si asigura funtionarea optima prin realizarea unor schimbari evolutiveori de cate ori situatia o cere, avand la baza un model psihoeducationalal formarii si dezvoltarii personasitatii umane.(Dumitru, 2008) ,,Divortul a devenit un fenomen din ce in ce mai raspandit in ultimele decenii. Unele statistici arata ca, de pilda, in SUA, aproximativ, unul dinn trei copii nascuti in anii 1980 traieste cu un singur parinte, cel putin o perioada de timp, pana la implinirea varstei de 18 ani."(apud Muro si Kottman, 1995, Dumitru, 2008). Teorii ce stau la baza consilierii psihopedagogice Dollard si Miller (1950, apud. Dumitru, 2008) incadreaza cateva concepte apartinand abordarilor psihanalitice si comportamentale scopulor lor fiind sa combine vitalitatea psihanalizei cu rigoarea stiintifica a stiintelor experimentale. Din aceste doua concepte fundamentale a rezultat o viziune psihodinamica ciclica asupra schimbarii terapeutice a clientului. ,,Freud sustinea ca personalitatea se dezvolta in componentele sale majore de tensiune : procesul de dezvoltare psihologica, frustrarile, conflictele si amenintarile. Procesul de reducere a acestor tensiuni este considerat cheia dezvoltarii personalitatii. Este adevarat ca Freud a lucrat putin cu copii dar orice consilier trebuie sa accepte ideea ca motivatia inconttienta a comportamentului este un concept foarte important in consiliere. In procesul de consiliere, mecanismele de aparare a ego-ului (represia, proiectia, sublimarea, rationalizarea etc.) si intelegerea functionarii lor ofera posibilitate de interventie diferentiata in cazurile problema. De aceea, nu trebuie neglijata contributia lui Freud." (Plosca, Mois, 2001). In centrul psihologiei umaniste, din ale carei rezultate se inspira modelul umanist de consiliere, se situeaza omul si problematica sa umana, viata sa personala si relationala presarata cu nimicurile cotidiene sau cu marile ei drame, ipostazele devenirii si autoconstructiei omului si experientei sale, atitudinea activa a omului fata de propria sa existenta, si aceasta nu doar cu scopul de a cunoaste si intelege mai bine omul, ci pentru a-l dota cu mijloace specifice de actiune in vederea depasirii dificultatilor cu care se confrunta (M. Zlate, 2000).
1. Baban, Adriana, (coord.), 2001, Consilierea educationala, Cluj- Napoca; 2. Butnaru, D., (coord.), 1999, Consiliere si orientare scolara, Ed. Spiru Haret, Iasi; 3. Cosmovici, Andrei, Iacob, Luminita, 1998, Psihologie scolara, Ed. Polirom, Iasi; 4. Cosnier J. (2002), Introducere in psihologia emotiilor si a sentimentelor, Polirom, Iasi; 5. Cretu, Carmen, 1997, Curriculum diferentiat si personalizat, Ed. Polirom, Iasi; 6. Cuznetov Larisa (2013), Filosofia practica a familiei, CEP USM, Chisinau; 7. Dafinoiu, I. (2000), Elemente de psihoterapie integrativa, Editura Polirom, Iasi; 8. Dumitru, I. Al. (2008), Consiliere psihopedagogica, Polirom, Iasi; 9. Maslow, A. (2007), Motivatie si personalitate, Ed. Trei, Bucuresti; 10. Negovan, V. (2005), Introducere in psihologia educatiei, Editura Universitara, Bucuresti; 11. Linksman, R., 2000, Invatare rapida, Editura Teora, Bucuresti; 12. Jigau, Mihai, 2001, Consilierea carierei, Editura Sigma, Bucuresti; 13. Miroiu, A., s.a.,1998, Invatamantul romanesc azi. Studiu de diagnoza, Ed. Polirom, Iasi; 14. Sillamy, N., 1996, Dictionar de psihologie, Ed. Univers Enciclopedic, Bucuresti; 15. Stan, Emil, 1999, Profesorul intre autoritate si putere, Editura Teora, Bucuresti; 16. Turcu, F.,Turcu, A., 1999, Fundamentele psihologiei scolare, Editura All, Bucuresti; 17. Tomsa, Gh., (coord.), 1996, Dictionar de orienatare scolara si profesionala, Ed. Afeliu Bucuresti; 18. Tyler, L.E., 1961, The work of the counselor, New York: Appleton-Century-Crofts; 19. Patterson, C.H., 1974, Distinctions and Commonalities between Counseling and Psihoterapy, in G.W.Faarwell et all (eds.), The Counselor's handbook, Indext, Educational Publishers, New York; 20. B?csa, E., (2007), Fundamentele psihologiei, Editura Focus, Petrosani; 21. B?csa, E., (2011), Psihopatologie si elemente de psihoterapie, Editura Focus, Petrosani; 22. Corhan, A., (2000), Dreptul familiei, Editura Junimea, Iasi; 23. Filipescu, I.P., Filipescu, A.I., (2006), Tratat de dreptul familiei, Editia a VIII-a revazuta si completata, Editura Universul juridic, Bucuresti; 24. Harbada, M., (2003), Dreptul familiei si starea civila, Editura Universitatii ,,Alexandru Ioan Cuza", Iasi; 25. Indrei, S., Viata dupa divort, in jurnalul.ro 04.11.2008, jurnalul.ro/viata-sanatoasa/trup-minte-suflet/viata-dupa-divort-317317.html; ...
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.