Capitolul I. Instruirea organizationala in cadrul procesului de formare profesionala 1.1 Definirea si caracteristicile instruirii organizationale pag. 3 1.2 Conceptul de formare si perfectionare profesionala pag. 7 1.3 Strategii si tehnici de perfectionare in cadrul organizatiei pag. 12 1.4 Procesul de formare profesionala a salariatilor. pag. 21 Capitolul II. Evaluarea personalului - conditie esentiala in atingerea performantelor organizationale 2.1 Conceptul si motivatia evaluarii pag. 24 2.2 Etapele procesului de evaluare pag. 27 2.3 Metode de evaluare a performantelor pag. 30 Capitolul III. Formarea profesionala in cadrul S.C.DACIA S.A 3.1 Conceptul de pregatire profesionala si resursele umane la S.C. DACIA S.A. pag. 36 3.2 Necesitatea formarii profesionale la S.C. DACIA S.A pag. 44 3.3 Politica de formare profesionala la Dacia - parte integrata a politicii Grupului Renault pag. 47 Concluzii pag. 51 Bibliografie pag. 54
1.1 Definirea si caracteristicile instruirii organizationale Instruirea organizationala a resurselor umane reprezinta procesul planificat de modificare a aptitudinilor, a cunostintelor sau competentelor prin invatare, in scopul obtinerii unui anumit nivel de performanta in activitatea desfasurata Amplificarea complexitatii proceselor economice si sociale, dezvoltarea legaturilor dintre state, pe plan economic si cultural, schimbul international de idei si valori genereaza o imbinare a interesului national cu interesele comunitatii internationale, dar si o crestere a riscurilor asociate activitatilor economice. In acest sens, companiile le revine rolul de a gasi cele mai potrivite, coerente si viabile strategii care sa le asigure succesul si stabilitatea in afaceri. O posibila solutie in aceasta ecuatie cu necunoscute multiple poate fi reprezentata de folosirea corecta si la adevarata valoare a resurselor umane, a oamenilor din organizatie. Se stie ca oamenii reprezinta resursa cea mai de pret si mai dinamica a organizatiilor. Ei necesita o atentie sporita din partea organizatiilor daca se doreste valorificarea maxima a potentialului intelectual si fizic, astfel ca motivatia, sistemului de angajare, remunerarea, formarea si perfectionarea trebuie incluse in lista de probleme ale managerului. Instruirea organizationala se afla in mijlocul schimbarilor si tranzactiei catre economia si societatea bazata pe cunoastere, impunandu-se adaptarea ei continua, sustinerea transformarii fortei de munca, fiind principalul instrument prin care organizatiile se pot adapta la noi cerinte specifice pietelor carora se adreseaza. Caracteristici ale instruirii organizationale In conditiile unei economii concurentiale, nici o firma nu-si poate permite sa limiteze valorificarea potentialului angajatilor la momentul angajarii. Pentru a-si putea pune in valoare calitatile si pentru a putea progresa, fiecare organizatie trebuie sa se preocupe de perfectionarea pregatirii propriilor angajati Succesul integrarii profesionale este influentat de mai multi factori: Cultura organizationala a noului loc de munca prin scopurile si normele care modeleaza noul angajat si definesc rolurile lui in organizatie. Scopurile unei organizatii pot fi oficiale sau neoficiale, declarate sau nedeclarate si la care angajatul trebuie sa adere si sa se supuna, iar acest lucru ii poate influenta comportamentul. Caracteristicile grupului in care noul angajat va trebui sa integreze; Contractul de munca pe care salariatul l-a semnat la angajare ii va influenta integrarea deoarece va trebui sa realizeze un echilibru intre cerintele legate de noul post si recompensele oferite de organizatie. Raporturile de putere si de dependenta pe care angajatul va trebui sa le respecte pentru as indeplini sarcinile si a-si apara interesele. In functie de temperament si de personalitate, noii angajati vor avea un ritm diferit de integrare, ritm care ar trebui sa nu fie fortat deoarece poate influenta comportamentul ulterior al angajatului. In multe organizatii se practica folosirea unui ,,manual al noului angajat" care cuprinde principalele informatii pe care este bine sa le cunoasca un angajat debutant: -o scurta prezentare a istoriei firmei, a produselor si serviciilor oferite, a pozitiei firmei in cadrul ramurii, a structurii, organizatorice, numele conducatorilor si specificul activitatii principalelor departamente; -principalele reguli de desfasurare a activitatii, norme de productie si norme sanitare; -politica firmei in ceea ce priveste disciplina, educatia, pregatirea si promovarea angajatilor, perioadele de concediu, modalitatile de calculare a salariilor si data platii acestora sau a altor drepturi nesalariale. Specialistii considera ca primele sase luni de la angajare sunt determinante pentru performantele viitoare ale angajatului. Este perioada in care acesta isi poate da seama daca noul loc de munca ii satisface asteptarile si daca relatiile cu ceilalti membri ai organizatiei il fac sa simta un component al echipei. Dupa depasirea acestui stadiu de inceput, perfectionarea angajatului cunoaste alte trepte in functie de nivelul sau de pregatire si in functie de planurile de perfectionare pe care si le-a stabilit organizatia insasi. Etapele procesului de perfectionare Activitatea de perfectionare a resurselor umane este un proces dirijat in functie de obiectivele si nevoile organizatiei dar, in principal, parcurge urmatoarele etape: a) Identificarea nevoii de perfectionare.
1. Bogathy Zoltan, ,,Manual de psihologia muncii si organizationala", Ed. Polirom, Iasi, 2004, pag. 117 2. Caprarescu G., "Managementul organizatiei", Ed. Economica, Burdus E., Bucuresti, 1998, pag. 624 Zorlentan T., 3. Caprescu Gh., ,,Evaluarea, perfectionarea si promovarea personalului de conducere, Management", Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1992, pag. 251 4. Cherney Jay K., "Appreciative Teambuilding: Creating a Climate for Great Collaboration", www.coaching.com 5. Deborah Harrington- ,,Cum se formeaza o echipa de succes", Ed. Mackin, Teora, 2002, pag. 14 6. Dumitru Gh., ,,Managementul carierei functionarului fiscal" Editura Herra, 2002, pag. 106 7. Duse Maniu - Dan, ,,Managementul resurselor umane", Ed. Universitatii din Sibiu, 2001,pag. 11 8. Gherman Liliana, ,,Managementul resurselor umane", Ed. Panoiu Laura, Independenta Economica, 2006, pag. 96 9. GOLE G.A., Managementul personalului, Ed. Codecs, 2000, p. 330 10. Grazier Peter, "What is team building," www.coaching.com 11. Mathis L. Robert, "Managementul resurselor umane", Editura Nica C. Panaite, Economica, Bucuresti, 2001, pag. 130 Rusu Costache, 12. Mathis L. Robert, "Managementul resurselor umane", Editura Nica C. Panaite, Economica, Bucuresti, 2005, pag. 121 -124 Rusu Costache, 13. Nicolescu Ovidiu, ,,Management", Ed. Economica, Bucuresti, 1997, Verboncu Ion, pag. 459 14. Nicolescu Ovidiu, ,,White charter of Romanian SMSs 2008, editia editia a VI-a, Ed. Olimp, Bucuresti, 2008, pag. 193 15. Panisoara Ion Ovidiu, op. cit., pag. 167 apud Hellriegel, D., Slocum, J, Panisoara Georgeta, Woodman R., Organizational Behaviour, West Publishing Company, St. Paul, 1992 16. Popescu Dan, "Conducerea afacerilor", Ed. Scripta, Bucuresti, 1998 17. Puiu Alexandru, ,,Management. Analize si studii comparative" Editura Independenta Economica, 2007, pag.126 18. Puiu Alexandru, ,,Management. Analize si studii comparative" Editura Independenta Economica, 2003, pag.143 19. Radu Emilian, Conducerea resurselor umane, Ed. Expert, Bucuresti, 2002, pag 162 20. Rosca C., ,,Dictionar de ergonomie", Editura CERTI, Craiova, 2002, pag 63 21. Rotaru Anton, "Managementul resuselor umane", Editura Prodan Adriana, Sedcom Libris, Iasi, 1998 , pag. 157 22. Rusu Costache, "Managementul resurselor umane"Ed. Economica, Bucuresti, 2001, pag. 140 23. Schein E., "Process Consultation", Addison - Wesley, Readind, 1988, pag. 255 24. Stanciu Stefan, "Managementul resurselor umane", Editura Ionescu Mihalela, Comunicare.ro, Bucuresti, 2003, pag. 275. Leovaridis Cristina, Stanescu Dan, 25. *** S.C. AUTOMOBILE DACIA S.A., - Jurnal de bord, Publicatie interna Dacia, nr. 2, 2009 26. *** S.C. AUTOMOBILE.DACIA S.A. - Pe drumul cel Bun - catalog 2003 27. *** Revista Cariere nr.37, pag. 9 28. *** ,,Team building. Impreuna la linia de sosire", revista Biz nr.61/2003 29. *** ,,Curs de management", ING NEDERLANDEN, 2001, pag. 20
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.