Perceptii ale Stresului Ocupational in Activitatea Didactica si Modalitatile de Coping

Cuprins disertatie Cum descarc?

I. ARGUMENT..pag. 4
II. PARTEA TEORETICA
Capitolul I. Problematica generala a stresului. Stresul 
ocupational.
I1.Definirea stresului.pag. 6
I1.1. Stresul ca reactie.pag. 7 
I1.2. Stresul ca stimul.pag. 8
I1.3. Stresul ca interactiune..pag. 9
I2. Teorii explicative asupra stresului..pag. 10
I3. Mituri despre stres.pag. 12
I4. Surse ale stresului ocupational (stresorii).pag. 12
I5. Stadii ale stresului..pag. 15 
I6. Modele ale stresului ocupational ..pag. 16 
Capitolul II. Modalitati de coping 
II.1. Strategii de aparare fata de stresul 
ocupational..pag. 19 
II.2. Modalitati de coping.pag. 22
II.3. Interventii de management al stresului..pag. 24
III. PARTEA PRACTICA
Capitolul III. Designul cercetarii
III.1. Obiectivul si ipotezele cercetarii..pag. 28
III.2. Metodologia de cercetare ..pag. 29
III.3. Populatia si esantionul investigat..pag. 30
III.4. Variabilele utilizate.pag. 30
Capitolul IV. Rezultatele obtinute si interpretarea lor
IV.1. Prezentarea si interpretarea rezultatelor..pag. 31
IV. CONCLUZIILE
Capitolul V. Concluziile cercetarii
V 1. Validarea / invalidarea ipotezelor cercetarii..pag. 41
V.2. Interpretarea psihologica..pag. 41
V. 3. Premise ale cercetarilor viitoare.pag. 43
Bibliografie .pag. 45
Capitolul VI. Anexe.pag. 46
Instrumente folosite
Detalii despre esantion
Tabele cu date statistice


Extras din disertatie Cum descarc?

I. ARGUMENT
Stresul ocupational reprezinta o problema importanta in domeniul psihologiei muncii si organizationala, si una dintre multiplele probleme cu care se confrunta societatea moderna, fiind generat de viata profesionala, de mediul muncii, cu consecinte nemijlocite asupra activitatii profesionale, dar si asupra sanatatii celor care presteaza munca respectiva.
Stresul profesional si-a pus amprenta si asupra institutiilor scolare, ce reprezinta importante verigi in educatia si formarea personala si profesionala, iar cadrele didactice sunt elementele cheie ce pot contribui la optimizarea procesului instructiv-educativ.
Insa putine studii de specialitate au vizat stresul ocupational al cadrelor didactice. Astfel, acesta a constituit unul din motivele de alegere a temei. Cercetari vizand stresul ocupational au fost, de regula, destinate personalului executiv din diferite organizatii si managerilor, mai putin cadrelor didactice.
Studiul de fata isi propune sa verifice prezenta unei relatii intre perceptia cauzelor stresului ocupational la nivelul cadrelor didactice din invatamantul primar si gimnazial si modalitatile de coping adoptate.
Conceptul de stres ocupational(sau stres la locul de munca) poate fi definit ca fiind rezultatul cel mai daunator, fizic si psihic, ce se produce cand cerintele postului nu se potrivesc cu resursele, capacitatile si nevoile angajatului. Acesta manifesta o dubla actiune: la nivelul persoanei care recepteaza situatia stresanta si la nivelul institutiei asupra careia se rasfrange existenta unui climat stresant. Astfel, pentru a face fata stresului si a se adapta conditiilor stresante, se recurge la anumite mecanisme de aparare.
Modalitatea de coping( de control al stresului sau de aparare fata de stres) vizeaza strategiile de diminuare a efectelor negative ale stresului. Coping-ul presupune deopotriva eforturi orientate spre actiune si orientate intrapsihic, pentru a face fata solicitarilor externe si interne si conflictelor dintre ele.
Ipotezele principale sustin ca exista o relatie intre cauza perceputa a stresului ocupational al cadrelor didactice si modalitatea de coping adoptata, fiind confirmate de cercetarea realizata.
In realizarea designului investigativ s-au aplicat un Chestionar de perceptie a cauzelor stresului ocupational si un Chestionar de identificare a modalitatii de coping, construite special pentru studiul prezent. Acestea au fost aplicate unui numar de 40 de cadre didactice din invatamantul primar si gimnazial, cu varste cuprinse intre 30 si 60 de ani.
Rezultatele lucrarii confirma existenta unor relatii intre cauza perceputa a stresului ocupational si modalitatea de coping adoptata. Astfel s-au gasit relatii indirecte intre suprasolicitare ca si cauza perceputa a stresului ocupational si distantare, aceasta modalitate de coping fiind adoptata in mai putine situatii de catre cadrele didactice ce se considera a fi suprasolicitate. O relatie directa exista intre mediocritatea elevilor, ca si cauza perceputa a stresului ocupational si planificarea rezolvarii de probleme. Cadrele didactice ce percep mediocritatea elevilor o cauza a stresului profesional, vor adopta ca modalitate de coping planificarea rezolvarii de probleme, propunand si gasind solutii la probleme.
Studiul de fata poate reprezenta un punct de plecare pentru cercetari ulterioare, costituind, de fapt, polul bazal in studierea problemei discutate. Stiindu-se ca exista o relatie de corelatie intre variabilele puse in discutie, cercetarile viitoare pot demara in directia identificarii tipului de legatura dintre acestea, a corelatelor de personalitate care modereaza relatia dintre stresori si reactiile la stres in randul cadrelor didactice, a evaluarii impactului strategiilor de reducere a stresului ocupational, la nivelul institutiilor scolare.
II. PARTEA TEORETICA
CAPITOLUL 1. PROBLEMATICA GENERALA A STRESULUI
I1. Definirea stresului
Una dintre problemele intampinate in cercetarea stresului o reprezinta marile discrepante care exista intre definirea stresului si felul in care acesta este operationalizat. De exemplu, conceptul de stres a fost definit deseori atat ca variabila independenta, cat si ca variabila dependenta, dar si ca proces. Aceasta confuzie terminologica se datoreaza aplicabilitatii conceptului de stres in cercetarile din stiintele medicale, comportamentale si sociale in ultimii 50-60 de ani. Fiecare disciplina a cercetat stresul dintr-o perspectiva unica, singulara, adoptand fie modelul stimulilor (stresul fiind o variabila independenta), fie modelul raspunsului (stresul fiind o variabila dependenta). Aceasta abordare a fost data de obiectivele specifice ale cercetarilor si de actiunile care au fost realizate in urma rezultatelor acestora. Astfel, este evident ca notiunea de stres a suscitat o permanenta dezbatere. Aproape toate cercetarile incep prin a puncta dificultatile generate de confuzia existenta in jurul incercarilor de a definii ceea ce este stresul (Cooper, Dewe si O'Driscoll, 2001).


Fisiere in arhiva (1):

  • Perceptii ale Stresului Ocupational in Activitatea Didactica si Modalitatile de Coping.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!