CUPRINS: - 2 - CAP. I. BAZELE TEORETICE ALE PLANIFICARII, PRETURILOR, EFICIENTEI ECONOMICE A PRODUCTIEI SI SERVICIILOR MECANIZATE PRESTATE INTREPRINDERILOR AGRICOLE - 4 - 1.1. Conceptia de planificare si pret la prestarea serviciilor mecanizate - 4 - 1.2. Esenta eficientei economice a productiei agricole, serviciilor mecanizate si indicatorii determinarii ei - 14 - CAP. II - PLANIFICAREA SI ARGUMENTAREA COSTURILOR SI PRETURILOR LA PRESTAREA SERVICIILOR MECANIZATE IN AGRICULTURA - 28 - 2.1. Metoda planificarii si argumentarii costurilor unitare la serviciile mecanizate prestate intreprinderilor agricole - 28 - 2.2. Planificarea si argumentarea preturilor la serviciile mecanizate prestate intreprinderilor agricole - 31 - 2.2.1. Politica preturilor la serviciile prestate de Intreprinderile Tehnologice Mecanizate - 31 - 2.2.2. Metode de formare a preturilor - 32 - 2.2.3. Strategia formarii preturilor - 38 - 2.3. Metodologia planificarii si argumentarii preturilor la serviciile mecanizate prestate agentilor economici de catre Statiunile Tehnologice Mecanizate - 41 - 2.4. Alegerea tipurilor de tractoare si masini agricole in functie de eficienta lor economica - 43 - CONCLUZII SI RECOMANDARI: - 48 - BIBLIOGRAFIE: - 51 -
CAP. I. BAZELE TEORETICE ALE PLANIFICARII, PRETURILOR, EFICIENTEI ECONOMICE A PRODUCTIEI SI SERVICIILOR MECANIZATE PRESTATE INTREPRINDERILOR AGRICOLE 1.1. Conceptia de planificare si pret la prestarea serviciilor mecanizate Planificarea in unitatile agricole este acea disciplina economica care se ocupa de elaborarea metodelor, instrumentelor si metodologiei fundamentarii si elaborarii diverselor variante ale planului activitatea de afaceri si alegerea in final a variantei optime. Prin planificare se poate de subinteles procesul de definire a scopurilor si deciziilor cu elaborarea tehnologiei corespunzatoare de realizare a obiectivelor propuse . Planificarea poate fi caracterizata cu un proces complex de identificare a unor directii magistrale de dezvoltare economica exprimate sub forma de obiective, strategii, metode, programe si proceduri operative. Sistemul planificarii interne in asociatiile agricole si in Intreprinderile Tehnologice Mecanizate (ITM) reprezinta organizarea elaborarii si trasarea in fapt a planurilor de perspectiva, a prognozelor anuale si operative. Toate aceste planuri (prognoze) determina programul dezvoltarii economice si sociale a intreprinderii agricole si ITM la o etapa concreta. Baza stiintifica a planificarii interne in intreprinderile agricole si ITM o constituie luarea in consideratie a factorilor de productie si folosirea corecta a legilor economice si, in primul rand a legii fundamentale, de corespundere relatiilor de productie caracterului si nivelului fortelor de productie, sporirii ritmurilor productiei, concentrarii, specializarii si intensificarii productiei, remunerarii dupa munca consumata, dezvoltarii proportionale a tuturor ramurilor planificate, economisirii timpului de lucru, sporirii productivitatii muncii, legii valorii. Prin planificarea activitatii de productie trebuie sa se inteleaga necesitatea de a mentine permanent si constient a proportiilor necesare, corelatiilor intre toate elementele componente, care formeaza procesul rational de productie. Multi savanti economisti sunt de parerea ca in economia de piata planificarea ca stiinta dispare, fiindca toate relatiile economice se bazeaza pe cerere si oferta. O astfel de parere este gresita, fiindca definitia clasica a pietei afirma: piata reprezinta totalitatea relatiilor economice, care se formeaza in sfera de schimb referitor la realizarea marfurilor, productiei, muncii si serviciilor. Deci in economia de piata numai producatorul hotaraste ce sa produca, cat sa produca, care va fi structura productiei, de ce resurse este necesar pentru volumul de productie planificat. In relatiile contemporane de piata planificarea activitatii economice la intreprinderile agricole cu diferite forme de proprietate apare ca o conditie de baza a procesului liber de productie (servicii) si de antreprenor in repartizarea si folosirea resurselor si marfurilor. In tarile cu resursele limitate planificarea pietei utilizarii lor serveste baza libertatii economice a producatorilor de marfuri si servicii, si a consumatorilor bunurilor materiale. In conditiile pietei, cand preturile ce functioneaza la toate marfurile si resursele se stabilesc liber la toate marfurile, serviciile si resursele de producatorii ce concureaza si consumatorii bunurilor materiale, fiecare intreprindere din orice ramura hotaraste de sinestatator, ce marfuri si in ce volum trebuie de produs in perioada planificata. Planificarea activitatii a devenit in perioada data baza economica a relatiilor libere de piata a unor persoane, colectivelor de munca, intreprinderilor mici, mijlocii, mari, a diferitor firme si organizatii cu diferite forme de proprietate. In procesul planificarii se asigura un echilibru necesar intre volumul si consumul productiei, cerere la marfuri, servicii si volumele propuse de intreprinderi si firme. Producatorii au intentia sa asigure pe deplin necesitatile consumatorilor, care devin baza planurilor intreprinderilor pe viitor. In procesul planificarii activitatii economice a intreprinderilor agricole e necesar realizarea pe deplina a potentialului uman, fondurilor de productie, timpului disponibil, resurselor financiare, posibilitatilor informationale si noilor tehnologii in scopul indeplinirii indicatorilor planificati.
1. Alexandru Toba, Cunostinte economice, Editura SITECH, Craiova, 2004. 2. Ariton D., "Strategii financiare ale firmei", (Financial Strategies of Companies), Publishing House Europlus, Galati, 2007 3. Balaure V. s.a. Marketingul in procesul dezvoltarii economice si sociale, Vol.2, Ed. ASE, Bucuresti, 2002 4. Mosteanu T., Dumitrescu D., Floricel C., Preturi si concurenta, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2007. 5. Ionescu Gh. - Modelarea si optimizarea deciziilor manageriale, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1999. 6. Nicolescu O. (coord.) - Sisteme, metode si tehnici manageriale ale organizatiei, Ed.Economica, Bucuresti, 2006. 7. Cocris V., Isan V. Marketingul si managementul afacerilor, Iasi, Ed. Graphix, 2005. 8. Cretu C., Cunostinte economice fundamentale si de specialitate pentru examenul de licenta", Editura Fundatiei Academice "Danubius", Galati, 2005 9. David N., Istudor N. Asigurarea si gestionarea resurselor materiale in agricultura si industria alimentara. Editor ,,Tribuna Economica", Bucuresti, 2000. 10. Drucker P. Inovatia si sistemul antreprenorial, Ed. Enciclopedica, Bucuresti, 1994. 11. Economie politica, A.S.E. Bucuresti, 1991. 12. Grigore A. - Rolul relatiilor publice in promovarea vanzarilor. Lucrari Stiintifice, Academia Navala Mircea cel Batran, Constanta, 2007 13. Grigore A. - Marketing Editura TERRA NOSTRA, Iasi, 2007 14. Grigore A. - Marketingul Serviciilor Editura Fundatiei Academice Danubius, Galati, 2008 15. Grigore A. - Marketing General Editura ZIGOTTO a Fundatiei Academice Danubius, Galati, 2008 16. Kotler F. Managementul marketingului, Ed. Teora, Bucuresti, 1997. 17. Oancea M. Economia in agricultura. Editura ,,Ceres", Bucuresti, 2002. 18. Pana V., Pana I., Cotescu M., Pamantul si folosirea lui in agricultura, Editura ,,Ceres". - Bucuresti, 2004. 19. Tofan A., Organizarea unitatilor agricole, Sedcom Libris - Iasi, editura Eco Art - Iasi, 2005. 20. Turtureanu A.G. "Elemente fundamentale de marketing", Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti 2005; 21. Turtureanu A.G. "Economia serviciilor", Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2004; 22. Tureac, C., - Managementul serviciilor - Galati, Editura Fundatiei Academice Danubius, 2007 23. Zabulica, V.. Privatizarea si gospodariile de tip nou in agricultura din Romania: un deceniu de colaborare in cercetarea stiintifica economica. - 2007.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.