INTRODUCERE 3 CAP. I - CONCURENTA - FACTOR DE PROGRES SI BUNASTARE 8 1.1. Rolul dinamizator si functiile concurentei in economia de piata 8 1.2. Factorii care influenteaza structura pietei si tipurile de concurenta 12 1.2.1. Factorii care influenteaza structura pietei 12 1.2.2. Tipuri de concurenta 13 CAP. II - TENDINTE PRIVIND ARMONIZAREA CONCURENTEI PE PLAN INTERNATIONAL 20 2.1. Factori si premise care impun necesitatea armonizarii politicii concurentiale 20 2.2. Procesul de armonizare la nivel international intre dezirabil si posibil 22 CAP. III - MODELUL DE POLITICA CONCURENTIALA ADECVAT TARILOR IN CURS DE DEZVOLTARE 27 3.1. Factorii care determina necesitatea unei politici concurentiale in tarile in curs de dezvoltare 27 3.2. Constrangeri majore privind politica concurentei din tarile in curs de dezvoltare 30 3.3. Modul de abordare a politicii concurentiale de catre tarile in curs de dezvoltare 33 CAP. IV - STUDIU DE CAZ: CONCURENTA SI MEDIUL DE AFACERI DIN ROMANIA 36 4.1. Metodologia cercetarii 37 4.2. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii 39 CONCLUZII: 57 BIBLIOGRAFIE: 60
INTRODUCERE In viziunea lui Porter , "concurenta este factorul determinant esential in succesul sau esecul firmelor. Ea determina oportunitatea acelor activitati ale unei firme care pot contribui la performanta acesteia, cum ar fi inovatiile, o cultura unitara sau o implementare judicioasa". Acesta a fost de altfel si punctul de plecare al lucrarii de fata. Convingerea ca fara concurenta nu poate exista un climat propice pentru ca mediul de afaceri sa se dezvolte si sa contribuie la deplina functionare a economiei. Concurenta reprezinta factorul de dinamism pentru progres, eficienta, echilibru, bunastare. Pe o piata unde concurenta se desfasoara in conditii normale, fiecare producator este interesat sa castige o pozitie avantajoasa in raport cu ceilalti concurenti. Dar acest castig nu poate fi realizat decat in masura in care acesta isi demonstreaza superioritatea, in termeni comparativi, in ceea ce priveste raportul pret - calitate. Castigatorii competitiei sunt de regula aceia care ofera pentru un anumit bun, cea mai buna calitate la cel mai scazut pret. Astfel pentru fiecare operator economic se manifesta simultan o dubla preocupare: reducerea costurilor pentru a fi transpuse in preturi mai mici cu profituri rezonabile, respectiv imbunatatirea calitatii, a performantei. Atingerea acestor deziderate, stimulate in mod evident de un mediu concurential, inseamna progres, asigurand eficienta pentru producatori si maximizarea utilitatii pentru consumatori. Pe aceasta baza se obtine diversificarea sortimentala, multiplicarea alternativelor pentru consumatori, preturi relativ mici, posibilitatea echilibrarii pietei. In felul acesta, concurenta stimuleaza imbunatatirea progresului general, dar mai ales a progresului tehnico-stiintific. Prin urmare, concurenta reprezinta un puternic factor de stimulare pentru agentii economici in directia sporirii si diversificarii ofertei, a adaptarii la necesitatile dinamice ale societatii. De aceea, ea trebuie cunoscuta, inteleasa, si mai ales, mentinuta in limite echitabile. De multe ori, in incercarea de a castiga sau de a mentine o pozitie avantajoasa pe piata, agentii economici utilizeaza anumite practici (inclusiv si mai ales din zona marketingului), cu impact nefavorabil asupra mediului de afaceri, in special asupra bunastarii consumatorului. Politica in domeniul concurentei, prin crearea unui mecanism legislativ si institutional complex si coerent, este cea care evalueaza acest comportamente si le sanctioneaza in functie de impactul lor negativ. Competitivitatea poate fi privita ca un set de aptitudini si calitati necesare intrarii in cursa competitionala. Obiectivul principal este acela de a castiga profituri mai mari sau o pozitie mai buna pe piata. In vederea realizarii acestui obiectiv, intreprinzatorii vor utiliza anumite practici de afaceri mai degraba pentru a-si elimina rivalii de pe piata, decat pentru a face fata concurentei prin intermediul unor preturi reduse, o calitate mai buna, inovatii, modernizare etc. Intrucat concurenta ucide concurenta, inseamna ca acesta nu va rezista daca este lasata in voia sortii. Deci, politica in domeniul concurentei si legislatia in domeniu sunt necesare pentru a proteja bunastarea nationala obtinuta prin intermediul competitivitatii nationale si internationale. Se poate spune ca existenta unei economii de piata libere este o preconditie necesara, dar nu si suficienta pentru competitivitatea nationala si internationala. Interventia guvernamentala in sine nu este de condamnat, ci modul in care este utilizata. Ea poate fi chiar un ingredient esential pentru obtinerea avantajului comparativ, sau, in ultima instanta pentru competitivitatea internationala pe termen lung. Masurile de politica comerciala au, in special, un impact semnificativ asupra concurentei pe pietele nationale si internationale. Majoritatea economistilor sunt de acord cu faptul ca procesul de liberalizare comerciala la nivel international este necesar pentru a creste nivelul venitului si produsului finit global pe termen lung. Cu toate acestea, exista un consens si in ceea ce priveste faptul ca, in actualele circumstante, liberalizarea deplina a comertului nu este totalmente dezirabila. Chiar daca comertul international contribuie la cresterea concurentei in termeni de pret, calitate, si ofera stimulente catre inovatie si dezvoltarea de noi produse si procedee tehnologice, unele tari ar putea sa nu fie pregatite pentru acest lucru. Astfel, desi anumite barierele comerciale in cadrul anumitor sectoare pot avea efecte anticoncurentiale pe pietele nationale, ele pot asigura firmelor ragazul necesar pentru a-si imbunatati capacitatea de a concura pe plan international. In anumite circumstante, protectia anumitor industrii se poate dovedi un element important pentru cresterea economica promovata de politica comerciala. Se poate spune ca tarile in curs de dezvoltare nu detin un mediu concurential propice pentru a atinge obiectivele economice promovare de concurenta. Intrucat concurenta nu apare pur si simplu, si are nevoie de anumite conditii si tratament special, guvernele au o mare responsabilitate in acest domeniu. Mai ales, in tarile in curs de dezvoltare, unde conditiile pentru o concurenta functionala lipsesc, politica in domeniul concurentei si legislatia in domeniu sunt si mai necesare, nu doar pentru a face fata pericolului determinat de practicile de afaceri restrictive, dar mai ales, pentru a asigura un climat favorabil dezvoltarii concurentei si a competitivitatii nationale si internationale.
1. Ariton D., "Strategii financiare ale firmei", (Financial Strategies of Companies), Publishing House Europlus, Galati, 2007 2. Balaure V. s.a. Marketingul in procesul dezvoltarii economice si sociale, Vol.2, Ed. ASE, Bucuresti, 2002 3. Cretu C., Cunostinte economice fundamentale si de specialitate pentru examenul de licenta", Editura Fundatiei Academice "Danubius", Galati, 2005 4. Comisia Europeana, Politica de concurenta si cetateanul, 2007; 5. Dumitru M.; Albu C., Teorie microeconomica si aplicatii, Editura ASE, Bucuresti, 2002; 6. Epure E., Romania intr-o Uniune Europeana extinsa, Editura Tribuna Economica, 2007; 7. Grigore A. - Marketing Editura TERRA NOSTRA, Iasi, 2007 8. Grigore A. - Marketingul Serviciilor Editura Fundatiei Academice Danubius, Galati, 2008 9. Grigore A. - Marketing General Editura ZIGOTTO a Fundatiei Academice Danubius, Galati, 2008 10. Hirst P.; Thompson G., Globalizarea sub semnul intrebarii. Economia internationala si posibilitati de guvernare, traducere Laura Dragomir, Editura Trei, 2002; 11. Kroes N., Concurenta in Uniunea Europeana - Cazul Romaniei, discursul Comisarului European pentru Concurenta, Institutul European din Romania, Bucuresti, 12 mai 2005; 12. Mosteanu T., Concurenta. Abordari teoretice si practice, Editura Economica, Bucuresti, 2000; 13. Negrescu D.; Oprescu Gh., Politica de protectie a concurentei, Editura Economica, Bucuresti, 2004; 14. Olteanu E G, Dreptul concurentei comerciale, Editura Universitaria, 2002; 15. Popescu C.; Ciucur D.; Morega Dan I., Microeconomie concurentiala, Editura Economica, Bucuresti, 1997; 16. Porter M. E., Avantajul concurential. Manual de supravietuire si crestere a firmelor in conditiile economiei de piata (2001), traducere Smaranda Nistor si Lucian Oganovici, Editura Teora, 2006; 17. Turtureanu A.G. "Elemente fundamentale de marketing", Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti 2005; 18. Turtureanu A.G. "Economia serviciilor", Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2004; 19. Tureac, C., - Managementul serviciilor - Galati, Editura Fundatiei Academice Danubius, 2007 20. Voinea L., Economie Regionala. Europa de Sud - Est si Integrarea europeana, Editura Sylvi, Bucuresti 2007; 21. Vranceanu R., Despre bazele economice ale dreptului concurentei, Revista Profil: Concurenta, Consiliul Concurentei, nr. 2, iunie 2005.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.